Nästa artikel
Biltest: Mercedes B-klass, Volkswagen Golf Plus
Nybilstest

Biltest: Mercedes B-klass, Volkswagen Golf Plus

Publicerad 3 maj 2005 (uppdaterad 22 september 2010)

Den ena är upphöjd och den andra utsträckt. Men i övrigt har VW Golf Plus och Mercedes B-klass mycket gemensamt. Båda är rymliga, praktiska, säkra och trevliga att köra. Till slut blir det ändå Golfen som drar längsta strået i vår testduell. Orsak: den kostar minst och har bäst totalekonomi.

Börja med ett chassi från en vanlig VW Golf. Plussa på karossen med knappt tio centimeter rakt upp i luften och gör om interiören, men ändra inga andra yttermått. 
   
Det är, grovt uttryckt, receptet bakom Volkswagens nya familjetransportör i det kompakta formatet.

Golf Plus är 95 millimeter högre än vanliga Golf. Samtidigt är den smartare och mer flexibelt inredd. Resultatet är att bilen från insidan upplevs som minst ett nummer större än den egentligen är; här får familjen plats! Ändå tar den  inte mer plats på parkeringen än vilken Golf som helst.

Prispåslaget för VW:s nya högbygge är överraskande humant; 7 900 kronor jämfört med en konventionell  femdörrars Golf. Det är väl investerade slantar för alla som uppskattar generösa kupémått och praktisk användbarhet. Med på köpet följer även ett extra bekvämt in- och ursteg, tack vare vida dörrar och hög stolsplacering.
 
Mercedes B-klass är, precis som Golf Plus, tekniskt baserad på en redan befintlig modell. I grunden är den nya Mercan en A-klass som förlängts med 44 centimeter och dessutom fått en extremt lång hjulbas.

Benutrymmet imponerar
B-klass har hela 279 centimeter mellan axlarna, 21 fler än Golfen. Det skapar perfekta förutsättningar för en kupérymd utöver det vanliga, något som Mercedes konstruktörer utnyttjat till fullo. Särskilt imponerande är benutrymmet bak, det håller rena limousineklassen. Inte konstigt att Mercedes tagit fram ett särskilt taxi-paket till bilen.

Lika lyckat för utrymmena är inte det dubbla golvet, som enligt Mercedes är en förutsättning för optimal krocksäkerhet. Konstruktionen stjäl rejält med plats på höjden i kupén, samtidigt som den gör insteget obekvämare än i Golf Plus. Man kliver inte in i en B-klass, utan klättrar mer eller mindre upp i bilen.

Sittpositionen på förarplats blir också lite knepig till följd av det höga golvet.  Man sitter med benen rakt fram, nästan som i en sportvagn. Knappast vad man förväntar sig när man ser högbygget från utsidan. Även bak hamnar vuxna i en något krampaktig ställning med stjärten lågt och högt uppdragna knän. 
 
Saftigt prispåslag
Andra noteringar på Mercans minuskonto är att den saknar en hel del av den flexibilitet som följer med på köpet i Golf Plus och att prispåslaget är betydligt saftigare.

B-klass går på nästan 40 000 kronor mer än motsvarande A-klass och grundpriset för en B 170 blir i praktiken minst 240 000 kronor. Detta eftersom få, om ens någon, lär köpa bilen utan det så kallade driverpaketet (klimatanläggning, CD-radio och lättmetallfälgar) för 14 900 kronor.
    
B-klass dras också med en missvisande tilläggsbeteckning i modellnamnet. Förkortningen CST står för Compact Sports Tourer. Men någon sportkänsla av högre kaliber drabbades testlaget aldrig av bakom ratten på Mercedes nykomling.

Däremot upp-skattade alla förare den sköna åkomforten och den stadiga väghållningen. Bilen rör sig tyst och behagligt på nästan alla underlag, till skillnad från Golf Plus som bullrar elakt på grövre asfalt och är stötigare och oroligare på guppiga vägar.

Golf är livligast
Komfortronden går oavkortat till Mercedes, som med sin långa hjulbas också har en klart bättre riktningsstabilitet än Golfen. Det gör B-klass till en mer kompentent och avspänd långfärdsvagn.

Men livligast av de två att köra är, trots Mercans sportbeteckning, tveklöst Golf Plus. Den känns spänstigare i chassiet, har bättre styrkänsla och en piggare motor än B-klass. Golf rinner också igenom undanmanöverprovets koner snabbare och smidigare än sin stjärnprydda konkurrent.

Fast det betyder inte att B-klass har sämre väghållning. Orsaken är istället att Mercedes antisladdsystem griper in betydligt brutalare i de hårda, snabba svängarna och bromsar ned bilen så att man nästan hänger i bältena.  
  
Att antisladdsystemet är så distinkt i reaktionerna beror på att det känner av rattrörelserna. Ju häftigare vridningar, desto kraftigare ingrepp.

Vettigt och logiskt
Ett mindre våldsamt rattande än i det extrema älgtestet resulterar följaktligen i att sladdhämmaren agerar mildare och korrigerar kursen med varsammare hand. Det är både vettigt och logiskt.

När väghållningen testas på snabb och krokig asfaltsväg är det Mercedes som tar hem spelet. Den konstrar aldrig, styr lydigt dit föraren vill och är hur trygg och stadig som helst i det högt uppdriva tempot.

I VW:n känns framfarten oroligare. Karossen kränger mer och Golfen vill gärna driva ut med bakvagnen i de värsta krökarna, där antisladdsystemet får jobba hårt för att hålla bilen på spåret. Några sådana tendenser finns inte hos B-klass, som i grunden är bättre balanserad. 
         
I ämnet väghållning låter vi plusset gå till Mercedes och inte till Golf. Båda är dock fullt godkända; högbyggda familjebilar är ju knappast avsedda att framföras som racers. Men ska någon ha ett stort A, så är det B-klass. 
     
Angenäma i stadstrafik
Med sina kompakta yttermått och höga sittpositioner är båda bilarna angenäma att hantera i stadstrafik. Allvarligaste plumpen är att sikten snett framåt störs av de kraftiga vindrutestolparna, A-stolparna på fackspråk. Särskilt illa är det i VW:n, där stolparna skymmer trafikfarligt mycket. Ett aber i B-klass är den stora vändcikeln, hela tolv meter, som hämmar stadssmidigheten påtagligt. 
   
Varken Golf Plus eller Mercedes B-klass är, i standardutförande, några utpräglade flexbilar på samma sätt som exempelvis Renault Scénic. Där kan stolar plockas ut och bilen möbleras efter behov.

Därmed inte sagt att smarta lösningar saknas på testbilarna. I Golf Plus är de tre stolarna bak individuellt skjutbara 16 centimeter på längden, vilket ger stora möjligheter att variera såväl bagage- som benutrymme. En annan bra finess är att ryggstödslutningen kan justeras.  Fåtöljerna, åtminstone de på ytterplatserna, är dessutom mycket bekväma även för vuxna. 
 
Inte lika bekvämt
Mercedes baksäte är däremot fast monterat och inte alls lika bekvämt som det i Golf Plus. Men benutrymmet är magnifikt och tre vuxna får plats på bredden, vilket inte är fallet i VW:n.
Vill man ha sin B-klass riktigt flexibel så går det också bra, förutsett att man satsar 2 900 kronor på något som Mercedes kallar Easy-Vario-Plus.

Då kan både baksätet och passagerarstolen fram plockas ur, en operation som förvandlar den bekväma familjebilen till en liten varubuss med en imponerande lastvolym; hela 2 245 liter ryms. Fast trots namnet är systemet inte helt "easy" att hantera och viss träning krävs för att arbetet ska förlöpa utan alltför många svordomar.

Även i normalläge är det bäst plats för bagage i Mercedes B-klass, som dessutom får en helt slät lastyta när baksätet fälls. Så är inte fallet i Golf Plus där det lutar uppåt längst in.

Golfen, som i övrigt tycks gediget hopsatt, överraskar också negativt genom brister i kvalitetskänslan längst bak i aktern. Flera detaljer i lastutrymmet känns mer än lovligt smäckiga. Några sådana skönhetsfläckar finns inte hos Mercedes. 
   
Båda bilarna har höj-/sänkbara lastgolv, krokar för matkassar, rymliga sidofack och en hel del andra vettiga smådetaljer i bagageutrymmena. Men bara Mercedes har en fällbar passagerarstol fram som standard. Det gör att långa föremål smidigt kan transporteras i bilen. I VW:n kostar samma finess 1 800 kronor extra.

Gemensamt för Golf Plus och Mercedes B-klass är att de i vanlig ordning marknadsförs som livstilsbilar för unga, framgångsrika familjer med massor av spännande fritidsintressen. 

Men frågan är om de inte fungerar minst lika bra för äldre människor som kanske börjar få lite stela leder. Bilarna är smidiga att komma i och ur, det är bara att vända in baken så är man på plats. Och väl där sitter man högt, ser bra och har fin överblick av omgivande trafiken.

Krocksäkerheten inte sämre
Varken Golf Plus eller Mercedes B-klass har ännu testats av oberoende Euro NCAP, så några säkra omdömen om krocksäkerheten går inte att ge. Men både vanliga Golf och Mercedes A-klass, som har samma grundkonstruktion som testbilarna, har genomgått proverna med femstjärniga betyg. Sannolikt är Golf Plus och B-klass minst lika bra, i alla fall inte sämre.

När det gäller säkerhetsdetaljer är VW:n bäst standardutrustad, medan Mercedes överraskar negativt genom att ta extra betalt för sidokrockgardiner.

B-klass saknar också helt strålkastarrengöring och krockkudden på passagerarsidan fram kan inte stängas av. Den avaktiveras däremot automatiskt när Mercedes egna barnstolar används. 
 
En bra detalj på B-klass, som inte finns hos Golf, är bältesövervakningen av baksätet. Föraren ser direkt på sin informationsdisplay om någon i baksätet slarvar med bältet, eller knäpper loss det under färd.

Även på komfortsidan är Golf Plus generösare standardutrustad än B-klass, där till och med dubbelt ställbar ratt kostar extra. Klent på en bil för nästan en kvarts miljon, tycker testlaget. 
Snålt är också att luftkonditionering inte är standard på någon av bilarna, det borde vara en själklarhet när priserna är så pass höga som de är. 
 
Mängder av prylar
Till skillnad från Golf Plus, som finns med tre olika nivåer på grundutrustningen, säljs B-klass bara i ett enda ganska naket utförande. Den som kräver mer får själv botanisera i tillvalslistan som enligt gammal god Mercedestradition innehåller mängder av prylar; från eluttag i bagageutrymmet à 250 kronor till navigationssystemet Comand för 31 000 kronor.
     
Om Mercedes nu inte satsat så mycket krut på en riklig standardutrustning, tycks desto mer energi lagts ned på designen. Den elegant långsträckta  B-klass vinner skönhetspriset i den här duellen på knock out, i alla fall om Vi Bilägares testlag får döma.

Men det betydligt viktigare ekonomipriset går lika solklart till VW Golf Plus, liksom totalsegern i testet.
 
Testad i Vi Bilägare nummer: 11/2005

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.