Nästa artikel
Biltest: Mazda3
Nybilstest

Biltest: Mazda3

Publicerad 8 maj 2003 (uppdaterad 21 september 2010)
Glädjen har återvänt till Mazda. Körglädjen, alltså. Det är nya Mazda3 ett rullande bevis för.

Det började med Mazda6 för drygt ett år sedan. Plötsligt fanns en vardags-Mazda som både var spännande att titta på och skojig att köra.

Den nya bilen var raka motsatsen till den tidigare 626-modellen som, för att tala bildspråk, hade hatten ganska djupt nedtryckt över skulten.  
  
Mazda3 F (där "F-et" står för hatchback eller, på svenska, halvkombi) är samma andas barn som 6:an. Här finns inte en tillstymmelse till hatt-, eller ens kepskänsla. Istället är bilen frikostigt kryddad med glada köregenskaper, pigga reaktioner och fräsiga karosslinjer. 

Fast allt är gjort med sans och måtta. Mazdas bilutvecklare har inte för ett ögonblick glömt att 3:an i grunden är ett bruksfordon, med allt vad det innebär av krav på utrymmen och praktisk användbarhet.

Sålunda har man skapat en kupé som är generös med centimeterna, både på längden och bredden. Vuxna får med lätthet plats i baksätet, när de väl tagit sig in genom den något trånga bakdörren. Benutrymmet är överraskande bra och takhöjden likaså. 
 
Men lastkapaciteten är lite skral. 300 VDA-liter är i underkant, särskilt med tanke på att Mazdan är drygt 20 cm längre än sina närmaste konkurrenter och 17 cm längre än sin föregångare; 323 F. 

Till viss del kompenseras bristerna i bagageslukeri av de smarta facken under lastgolvet som effektivt håller ordning på varningstriangel, startkablar, bogserlina och annat smått och gott som kan vara bra att ha med sig i bilen.

Däremot kan man undra vem som bestämde placeringen av bakluckans öppningshandtag. Det sitter i en liten urgröpt springa längst ned mot kofångaren, där det alltid är fullt av smuts under den blöta årstiden. Risken är också överhängande att handtaget beckar igen fullständigt av snö och is efter bara några mil på svenska vintervägar. Sedan sitter luckan där den sitter.  
          
Total förvirring
Vi undrar också över hur smart det egentligen är att döpa ett utrustningspaket till Touring. Det är en beteckning som för nästan alla, utom Mazda, betyder kombi. Bäddat för begreppsförvirring med andra ord.  

Men nu vet i alla fall ni, kära läsare, att det inte är en kombi vi testat. Någon sådan finns överhuvudtaget inte på Mazda3-programmet, i alla fall inte ännu.

Touringpaketet, som kostar 20 900 kronor extra, innehåller för övrigt nyttigheter och komfortfinesser som antispinn-/antisladdsystem, automatisk klimatanläggning, färddator, läderratt, radiokontroller i ratten, lättmetallfälgar och elfönsterhissar runt om m m.  
      
Under skalet har Mazda3 en hel del ihop, både med Volvos senaste stolthet S40 (testad i ViB nr 15/-03) och nya Ford Focus/C-Max.

Bilarna är byggda på samma tekniska plattform och det betyder att större delen av komponenterna, ungefär 80 procent, är gemensamma för de tre koncernkusinerna (Ford äger som bekant Volvo, men har även majoritet i Mazda)

Resterande 20 procent har respektive tillverkare fått laborera med själva för att kunna ge sin bil en egen karaktär när det handlar om åkkomfort och köregenskaper.

Mazda har satsat det mesta krutet på att ge 3:an en sportig profil och på det hela taget lyckats mycket bra. Styrningen är känslig och exakt, fjädringen fast och bestämd, motorn rapp i gensvaret och växlarna kuggar i läge med precis lagom motstånd.

Rackare på krokiga vägar
När vi utsätter bilen för lite tuffare tag visar den sig vara en rackare att fräsa runt i på krokiga vägar. Den är skojigt pigg i reaktionerna samtidigt som den är sällsynt stadig och följsam att hantera i böjarna, även när det går undan i testfart. Välbalanserad var ordet.

Men ett pris man får betala för den kvicka svängvilligheten är en viss oro vid körning rakt fram. Mazda3 är inte hundraprocentigt riktningsstabil i hög fart utan vandrar gärna lite över vägen och måste småpassas.

Med nya S40 i färskt minne, så är den mer lyckad när det gäller kombinationen av alert kurvslukarförmåga och avspänd rakt fram-komfort.

Mazdan är visserligen något strå vassare så länge man bara håller sig till krokvägar, men det kompenseras av att Volvon är klart vilsammare vid normal landsvägskörning.

Något undanmanöverprov har inte körts med Mazda3 1,6. Däremot är två-litersbilen testad och den råkade ut för samma typ av servobortfall i styrningen som Volvo S40. Och det är inte så konstigt eftersom båda bilarna har samma sorts elektrohydrauliska servo. Den motorsvagare Mazdan har däremot en vanlig hydraulservo. 

Volvo löste sina styrproblem genom en omprogrammering av den dator som styr oljeflödet i servopumpen och efterhand har Mazda gjort likadant. Bortsett från styrfadäsen skötte sig 3:an bra i undanmanöverprovet och rann mellan konerna snabbare än VW Golf, Audi A3 och Volvo S40.  

Men den nya Mazdan är inte bara underhållande och säker att hantera. Den är också smidig att umgås med. Motståndet i pedaler, ratt, växellåda är perfekt avstämt för att bilen ska upplevas som lättkörd.

Tveksam bränsletörst
Till den fina körupplevelsen bidrar även 1,6-litersmotorn, som arbetar mycket kultiverat samtidigt som den är kvick i responsen. Enda tveksamheten är bränsletörsten, vi kom under drygt 250 testmil aldrig i närheten av de 7,2 l/100 km som fabriken utlovar.

Fjädringskomforten är hyfsad och bilen glider acceptabelt behagligt över större gupp, men har med sina breda däck och hårda dämpning svårare att svälja tvära och korta ojämnheter; typ broskarvar och potthål.

Fast den största invändningen mot åkkomforten är bullernivån på grövre asfalt, precis som i storebror Mazda6. Frekvenserna är elaka och det däcksdån som uppstår i landsvägstempo stör ut radion och gör det omöjligt att föra samtal med medpassagerarna utan att anstränga rösten. 

Ändå är åkkomforten i Mazda3 minst ett par snäpp upp jämfört med föregångaren, 323 F, som var ännu bullrigare och dessutom stummare i fjädringen. Men det säger egentligen mer om 323:an än om 3:an. 

Kvalitetsintrycket i den nya Mazdan är helgjutet i alla avseenden. Nivån är fullt i klass med exempelvis VW Golf och det är inget dåligt betyg. Även den snygga och välgjorda interiören överraskar positivt. Kvalitetskänslan börjar komma ifatt den verkliga byggkvaliteten, som sedan länge varit hög hos Mazda.

Däremot hade testlaget en del synpunkter på själva förarmiljön. De djupt försänkta instrumenten, à la Alfa Romeo, är svårtydda i dagsljus. Det kan också vara lite besvärligt att orientera rätt bland de snarlika rattarna på mittkonsolen. Ibland byter man kanal på radion istället höja värmen, eller vice versa.

Kritik fick även den orangeröda instrumentbelysningen. Den ser läcker ut, men är inte helt lyckad för synbarheten. Några av testchaufförerna klagade också på bristande svankstöd i den annars bekväma förarstolen.

Golf-duell
Under en del av testet kördes Mazda3 parallellt med nya VW Golf 1.6 FSI, som väl får betraktas som rikslikare i den storleksklass den givit namn åt. Vi mätte bland annat bullernivån med dubbfria vinterdäck i båda bilarna och Mazda3 överraskade med att vara tystare än Golf på grov asfalt. Det kom oväntat!

Generellt har Golf annars lugnare och stabilare, men tristare, köregenskaper än den livliga Mazdan. VW:n är dessutom smartare utrymmesutnyttjad. Trots ett 20 cm kortare yttermått är både baksäte och koffert rymligare i den tyska bilen. Bränsleförbrukningen är en annan rond som Golf tar hem, men när det gäller paradgrenen kvalitetskänsla är den japanska bilen ifatt.      

Mazda3 blir för övrigt den sista modell som den sista fria generalagenten, Olle Olsson Bolagen AB, lanserar i Sverige. Uppsalafirman har importerat det japanska märket sedan 1972, men från 1 april tas agenturen över av ett helägt dotterbolag till Mazda som får sitt säte i Göteborg. 

VÅR ÅSIKT:
171 900 kronor kan tyckas dyrt, men Mazda3 F 1.6 Touring står sig bra i konkurrens med likvärdigt utrustade klasskamrater.

Av våra jämförbilar är bara Peugeot 307 billigare. Fast den når inte upp till Mazdas nivåer, varken när det gäller kvalitetskänsla eller verklig byggkvalitet. Det som borde få eventuella spekulanter att dra öronen (!) åt sig är bullernivån. Åk ut och lyssna själv - helst med sommardäck - på grov asfalt innan du gör affär.

Det tveksamma rostskyddet är en annan negativ egenskap, som dock kan åtgärdas med en behandling för ett antal tusenlappar. Säkerhetsutrustningen innehåller det mesta man kan begära (se listan på sid 39), men bilen är ännu inte oberoende krocktestad av Euro NCAP. Den som vill vara säker på sin sak avvaktar de proven.

Med ett bra krocktestresultat rekommenderar vi gärna Mazda3 för den som söker en praktisk, rymlig och pålitlig vardagsbil med extra krydda i form av ett piggt utseende och skojiga köregenskaper. Numera är också kvalitetskänslan i nivå med den verkliga byggkvaliteten.

Men se  till att bilen inte går sönder. Reservdelarna är rekorddyra!

Testad i Vi Bilägare nummer: 18/2003

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.