Bild
Nästa artikel

Biltest: Ford Focus Kombi, Opel Astra ST, Peugeot 308 SW (2012)

Nybilstest

Ford Focus Kombi är roligast att köra, Opel Astra Sports Tourer smartast att lasta och Peugeot 308 SW billigast att köpa. Alla tre är rymliga och kompetenta familjefraktare i klassen under Volvo V70. Men vilken är den bästa folkkombin när alla egenskaper vägs samman?

Köp hela testet här

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. Klicka på "Köp" för att köpa testet i digital form.

Årets första stortest kunde ha börjat bättre – åtminstone för Ford Focus Kombi.Den hann inte ens rulla en meter innan testlaget hittade ett antal graverande brister som direkt påverkar användbarheten som familjebil.

Det som hände var att Forden föll igenom totalt i vår nya barnsäkerhetsgranskning. Där avslöjades att vanliga bakåtvända barnstolar, utan Isofix-fästen, inte kan användas på en enda plats i bilen!

I baksätet finns inga vettiga fästpunkter för förankringsbanden och på passagerarplatsen fram är det krockkudden som gör att en barnstol inte kan monteras. Kudden går inte, som på konkurrenterna, att stänga av. I alla fall inte som standard.

Sammantaget gör det Ford-kombin till ett omöjligt val för säkerhetsmedvetna småbarnsföräldrar, eftersom en enig svensk expertis rekommenderar bakåtvända stolar ända upp till 4–5 års ålder.

Den Focus-köpare som vill ha en avstängningsbar krockkudde fram kan få det, men måste då punga ut med nästan 3 000 kronor i tillägg. Ytterligare en märklig miss på en bil med uttalade familjeambitioner.

– Ford har verkligen inte satt småbarnen i fokus i nya Focus. På den punkten blir det underkänt så det ryker om det, skriver ett kritiskt testlag i protokollet.

Peugeoten klarade barntestet något bättre än Forden, men inte heller 308:an nådde upp till en acceptabel nivå. Den enda bil som fick godkänt var Opel Astra. Där kan bakåtvända barnstolar hyfsat smidigt förankras på alla fyra passagerarplatser.


Men bortsett från att den är diskvalificerad för småbarnsfamiljer så har nya Focus en hel radda positiva egenskaper. Inte minst när det handlar om avancerad säkerhetsutrustning, där är Ford bäst i test.

Bilen kan, för humana 2 000 kronor, beställas med ett autobromssystem av samma typ som Volvos City Safety. Fast på Ford-språk kallas det Active City Stop och bromsar automatisk bilen om föraren inte reagerar inför en hotande kollision. Systemet är i första hand till för att undvika kökrockar och fungerar i farter under 32 km/tim.

Den typen av aktiv förarhjälp kan ingen av konkurrenterna i testet erbjuda. Forden har även i övrigt det största utbudet av avancerade komfort- och säkerhetstillval. Som klar tvåa kommer Opel och sist hamnar Peugeot, som i grunden är en äldre konstruktion än de två övriga testbilarna. 308:an lanserades redan för drygt fyra år sedan, men genomgick en tämligen omfattande uppgradering i mitten av förra året.   

Fina chassier är en gammal paradgren för Ford och nya Focus vansläktas inte det minsta på den punkten. Bilen är närmast idealiskt avstämd i balansen mellan skön fjädringskomfort, rappa köregenskaper och stadig väghållning.

Det gör Focus-kombin till testets trevligaste bil att hantera vid normal körning, samtidigt som den är spänstigast och roligast att ratta vid mer forcerad framfart.

Men Opeln nosar bokstavligen Forden i häcken på testslingans mest utmanande partier och skillnaden mellan bilarna är hårfin. I nästan alla situationer är Astra lika alert och trivsam att köra som Focus.

Det är först vid extremt brutal kurvtagning, typ älgtestet, som Opeln överraskar med att vara oväntat slängig i bakvagnen. Antisladdsystemet hindrar förstås att bilen går överstyr, men lika stadig som Forden är den inte i pressade situationer.

Inte heller Peugeoten gör bort sig när den körs på gränsen. I alla fall inte så länge man strikt håller sig till väghållningen. Då sköter den sig utmärkt.

Väger man däremot in fjädringskomforten i åkupplevelsen hamnar den franska bilen, med sitt enklare chassi, lite på efterkälken. Den rör sig både osmidigare och studsigare över guppen än sina testkonkurrenter på buckligt underlag.

Men på bökiga storstadsgator tar 308:an revansch. Då är det inget det inget snack om saken – Peugeot är den solklara vinnaren. Sikten är överlägset bäst i test och samma sak gäller det högeffektiva stopp/start-systemet. Det fungerar i låga temperaturer, slår av motorn redan när bilen rullar fram mot stoppet och startar nästan silkesmjukt när bilen ska igång igen.

Här har Ford en hel del att lära, såväl när det gäller smidighet som funktion. Stopp/start-tekniken i Focus är inte alls på samma nivå som Peugeots och känns nästan föråldrad vid en direkt jämförelse.

Opeln saknar helt stopp/start-system och hämmas i stadstrafik dessutom av sina extremt skymmande vindrutestolpar. De är på gränsen till trafikfarliga när bilen rattas runt i myllret av cyklister och fotgängare. För föraren gäller det att hela tiden ”titta runt” stolparna om han/hon ska känna sig säker på att undvika en olycka.

När det gäller bränsleförbrukningen vid blandad körning är Focus testvinnare, med ett snitt på 5,1 l/100 km. Fordmotorn, som i grunden är densamma som Peugeots, är även i övrigt den mest uppskattade av förarna. Den jobbar lent och smidigt, samtidigt som den har bra bett vid gaspådrag och är perfekt samtrimmad med den sexväxlade manuella lådan.

Peugeot, som står för konstruktionen av 1,6-litersdieseln, har i testlagets ögon inte lyckats riktigt lika bra med sin drivlina. Men skillnaden till Forden är marginell, såväl när det gäller gångkultur som förbrukning och prestanda.

Opels 1,7-litersdiesel är klart råare i tonen än Peugeots/Fords gemensamma motor och känns också tunnare på riktigt låga varvtal, vilket då och då ger upphov till pinsamma tjuvstopp.
Astran är dessutom törstigast i testtrion och av det effekt-/vridmomentsövertag som Opeln har på papperet märks i praktiken ingenting, varken vid normal körning eller i prestandatester.  

När det handlar om utrymmen, både för folk och bagage, känns alla tre testbilarna överraskande fullvuxna och en fråga som ständig kom tillbaka under testperioden var: behövs verkligen mer plats?   

Jämfört med folkhemsfavoriten Volvo V70 fattas förstås en del, såväl när det handlar om status som lastförmåga. Men samtidigt sparas många sköna slantar i drifts- och övriga ägandekostnader om man väljer att gå ned en klass i bilstorlek.

Av testbilarna är Opeln störst på utsidan och mäter hela 470 cm mellan kofångarna. Det är 28 cm mer än vanliga Astra och faktiskt också 7 cm mer än Volvo V60, som pris- och kostnadsmässigt hör hemma i ett helt annat segment. Jämfört med Volvo V70 (482 cm) är Astra-kombin bara dryga decimetern kortare.

Opeln har dessutom testets smartaste och bäst genomtänkta kombiutrymme. Här finns, förutom det längsta lastgolvet, en hel rad andra vettiga finesser.

Extra plus får Astran för det smidiga insynsskyddet och det avdelningsbara extrautrymmet under lastgolvet, som är perfekt för att hålla storköpskassarna på plats.

En annan bekväm finess är att baksätenas ryggstöd med en enkel knapptryckning kan fällas direkt från lastutrymmet. FlexFold kallar Opel systemet, som är standard om man väljer utrustningsnivå Sport. Annars kostar det 1 500 kronor extra.

Däremot är Astran, trots sina väl tilltagna yttermått, långt-ifrån rymligast i testet när det handlar om att packa in fyrkantiga föremål, som läskbackar. Det sätter karossens svepande linjer stopp för – det är inte för inte som Opel gett Astra-kombin beteckningen Sports Tourer.

Focus Kombi är med sina 456 cm näst längst i testet och har plussats på med 20 cm i förhållande till den vanliga halvkombin. Jämfört med Opeln har Forden ett fyrkantigare och i grunden bättre disponerat lastutrymme. Det märks inte minst när bilarna proppas fulla med drickabackar. På den punkten har Astran ingen chans mot Focus.

Forden får också plus i protokollet för att baksätenas ryggstöd kan fällas från lastutrymmet och att bilen har testets bästa bredd mellan hjulhusen. Minus blir det däremot för den lumpiga bagagerumsmattan, som både skrynklar sig och är sällsynt besvärlig att göra ren.

Focus saknar dessutom praktiska förvaringsfack under lastgolvet och känns överhuvudtaget ganska billigt inredd i bagageutrymmet. Ford har uppenbarligen sparat in på slantarna lite här och där och sådant känns aldrig bra.

Peugeot 308 SW (utläses Sport Wagon) är testets kortaste bil med ett längdmått på 450 cm, 22 cm mer än vanliga 308:an. Trots det är den franska bilen testvinnare när det gäller lastvolym i liter och förmåga att sluka maximalt med läskbackar. 308-kombin har också den största lastöppningen, både på höjden och bredden.  

Bagageutrymmet är ovanligt väldisponerat, men inredningsmaterialen är av tvivelaktig kvalitet och kommer sannolikt inte att se särskilt fräscha ut efter en tids användning. Peugeotens sällsynt krångliga insynsskydd gör inte heller någon människa glad och måste tillhöra ett av de dummaste i branschen.  

När det handlar om komfort och utrymmen i baksätet tar Ford hem segern, trots minsta axelbredden enligt de objektiva måtten.

Tvåa på testlagets lista är Peugeot, som tack vare rejäla sidorutor erbjuder den klart bästa utsikten för baksätespassagerarna. Det brukar vara gynnsamt för barnens trivsel.

Trängst och mest instängt är det i baksätet på Opel Astra, där uppenbarligen ett långt lastutrymme prioriterats framför benutrymmet bak.

Tittar man på den totala ägarekonomin är det inga jätteskillnader mellan bilarna, trots variationerna i nybilspris. Billigast att hålla rullande är Peugeoten. Enligt vår kalkyl, som baseras på 3 år/6 000 mil, kostar den drygt 24 kr/mil att köra. Högsta milkostnaden, 26:60 har Forden och mitt emellan hamnar Opeln med 25:87 kr/mil.

Alla tre bilarna kan vara vettiga alternativ för den som är ute efter en rymlig och kompetent mellanklasskombi för runt 200 000 kronor. Det är en prisnivå som ligger ett par snäpp under fullstora kombibilar typ Volvo V70.

Men valet är inte helt lätt, bilarna är ganska lika såväl när det handlar om storlek och utrymmen som kostnader och övriga egenskaper. Testlaget har stött och blött deras för- och nackdelar på alla upptänkliga områden och slutligen kommit fram till en segrare.

Det blir Opel Astra Sports Tourer som vinner årets första trippeltest och det är barnvänligheten som avgör.

Vi tycker:

Testvinnare: Opel Astra Sports Tourer
Testets dyraste bil att köpa, men inte att äga. Opel Astra Sports Tourer kniper segern i årets första trippeltest i hård konkurrens med nya Ford Focus. Astras körkänsla och åkkomfort får med beröm godkänt och samma sak gäller det smart utformade lastutrymmet. Men det som till slut avgjorde till Opelns fördel är barnsäkerheten. Astra-kombin är testets enda bil där bakåtvända barnstolar någorlunda smidigt kan förankras på samtliga passagerarplatser. Det borde förstås vara en självklarhet i alla bilar som riktar sig till barnfamiljer, men så är inte fallet. På Astrans pluskonto noteras även ett bra rostsskydd. Däremot är sikten skral och även baksätet lämnar en del övrigt att önska.

2. Ford Focus Kombi
Härlig att köra, snål på bränsle, rymligt lastutrymme och full pott i säkerhetsronden. Ändå får nya Ford Focus se sig slagen. Det Forden faller på är de graverande bristerna när det gäller barnsäkerheten. Vi fick inte dit en enda bakåtvänd barnstol!

3. Peugeot 308
Billigast, såväl att köpa som att köra. Peugeot 308 har testets lägsta milkostnad, men det räcker inte. Åkkomfort och körkänsla når inte upp till konkurrenternas nivå och missar finns i barnsäkerheten. Det blir sista plats för den franska utmanaren.

Kommentar: Marianne Sterner, testchef
Ford Focus var min favorit, i alla fall ända tills vi försökte montera barnstolar i bilen. Det är inte godkänt att göra det så svårt/omöjligt att transportera bakåtvända barn i en utpräglad familjekombi.

Kommentar: Tommy Wahlström, redaktionschef
Peugeoten börjar kännas gammal och de vita mätartavlorna är svåravlästa i dagsljus. Men 1,6-litersdieseln är en pärla och jobbar både tyst, mjukt och smidigt. Stopp/start-systemet är extremt på hugget och i stadstrafik känns Peugeoten nästan som en hybrid. Man lägger ur växeln när man närmar sig ett rödljus eller korsning, motorn stannar och man rullar de sista metrarna i komplett tystnad. Tjusigt!

Diskutera: Vad tycker du om testet? Vilken av testbilarna är mest intressant?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Ford Focus Kombi 1.6 TDCi/115 Titanium
Opel Astra Sports Tourer 1.7 CDTi Sport
Peugeot 308 SW 1.6 e-HDi Active

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Modellfakta

Ford Focus Kombi 1.6 TDCi/115 Titanium

TILLVERKNINGSLAND: Tyskland.
MOTOR: Fyrcylindrig turbodiesel med common rail-insprutning, variabel turbogeometri och stopp/startsystem. Två ventiler/cylinder, en överliggande kamaxel, kamrem. Cylindervolym 1 560 cm3. Kompression 16:1.  
EFFEKT/VRIDMOMENT: 115 hk (84 kW) vid 3 600 v/min. Max vridmoment 270 Nm vid 1 750–2 500 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrivning, sexväxlad manuell låda. Automat finns inte i kombination med 1,6-litersdieseln.
HJULUPPHÄNGNING: Fram MacPherson fjäderben, bakvagn av multilänktyp.  
HJUL: 215/55 R16.
STYRNING: Kuggstång med fartberoende elektromekanisk servo. Vändcirkel 11,0 m.
BROMSAR: Skivor runt om, fram ventilerade. Mekanisk handbroms, backstartshjälp.      
PRESTANDA: 0–100 km/tim 11,1 s. Toppfart 193 km/tim (fabriksuppgifter).
ÖVRIGA VERSIONER: Motorer från 95 till 180 hk. Priser från 188 500 till 265 500 kr.

Grundpris, kr: 204 900
Testbilens pris, kr: 257 500
Förmånsvärde, kr/år: 39 300
Värdeminskning, kr/% (1): 106 500/52
Skatt, kr/år: 0*
Försäkring, kr/år (2): 4 435
Servicekostnad, kr (3): 10 379
Serviceintervall, mil/år: 2 000/1
Kamremsbyte, kr: 5 546
Bytesintervall, mil/år: 20 000/10
Garantier, år (4): 5/3/12/3
Milkostnad, kr (5): 26:60

Opel Astra Sports Tourer 1.7 CDTi Sport

TILLVERKNINGSLAND: Tyskland.
MOTOR: 4-cylindrig turbodiesel med common rail-insprutning och variabel turbogeometri. Fyra ventiler/cylinder, två överliggande kamaxlar, kamrem. Cylindervolym 1 686 cm3. Kompression 18:1.
EFFEKT/VRIDMOMENT: 125 hk (92 kW) vid 4 000 v/min. Max vridmoment 280 Nm vid 2 000–2 700 v/min.  
KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrivning, sexväxlad manuell låda. Automat finns inte i kombination med 1,7-litersdieseln.
HJULUPPHÄNGNING: Fram MacPherson fjäderben, bak halvstel torsionsaxel med wattstag.
HJUL: 215/60 R16.
STYRNING: Kuggstång med fartberoende elektromekanisk servo. Vändcirkel 10,9 m.
BROMSAR: Skivor runt om, fram ventilerade. Elektrisk handbroms, backstartshjälp, elektronisk släpstabilisering,   
PRESTANDA: 0–100 km/tim på 11,5 s. Toppfart 195 km/tim (fabriksuppgifter).
ÖVRIGA VERSIONER: Motorer från 115 till 180 hk. Priser från 191 900 till 250 900 kr.

Grundpris, kr: 222 900
Testbilens pris, kr: 304 300
Förmånsvärde, kr/år: 38 300
Värdeminskning, kr/% (1): 104 800/47
Skatt, kr/år: 0*
Försäkring, kr/år (2): 3 973
Servicekostnad, kr (3): 8 147
Serviceintervall, mil/år: 3 000/1
Kamremsbyte, kr: 2 499
Bytesintervall, mil/år: 15 000/–
Garantier, år (4): 5/3/12/1
Milkostnad, kr (5): 25:87

Peugeot 308 SW 1.6 e-HDi Active

TILLVERKNINGSLAND: Frankrike.
MOTOR: 4-cylindrig tubodiesel med common rail-insprutning, variabel turbogeometri och stopp/start-system. Två ventiler/cylinder, en överliggande kamaxel, kamrem. Cylindervolym 1 598 cm3. Kompression 16:1.
EFFEKT/VRIDMOMENT: 110 hk (80 kW) vid 4 000 v/min. Max vridmoment 240 Nm vid 1 750 v/min.    
KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrivning, sexväxlad manuell låda. Sexstegad automatiserad MCP-låda finns som tillval.  
HJULUPPHÄNGNING: Fram MacPherson fjäderben, bak halvstel torsionsaxel.
HJUL: 205/55 R16.
STYRNING: Kuggstång med fartberoende elektrohydraulisk servo. Vändcirkel 10,1 m.  
BROMSAR: Skivbromsar runt om, fram ventilerade. Mekanisk handbroms.
PRESTANDA: 0–100 km/tim på 12,5 s. Toppfart 185 km/tim (fabriksuppgifter).
ÖVRIGA VERSIONER: Motorer från 110 till 156 hk. Priser från 179 900 till 219 900 kr.

Grundpris, kr: 194 900
Testbilens pris, kr: 218 700
Förmånsvärde, kr/år: 35 200
Värdeminskning, kr/% (1): 91 600/47
Skatt, kr/år: 0*
Försäkring, kr/år (2): 4 214
Servicekostnad, kr (3): 10 172
Serviceintervall, mil/år: 1 500/1
Kamremsbyte, kr: 9 985
Bytesintervall, mil/år: 24 000/10
Garantier, år (4): 5/3/12/2
Milkostnad, kr (5): 24:05

Kommentar: 1 = efter 3 år/6 000 mil enligt oberoende värderingsinstitutet Inter-Global ETG AB:s prognos. 2 = vid 2 000 mil/år i stad typ Västerås. 3 = t o m 3 år/6 000 mil. 4 = nybilsgaranti/vagnskada/rostskydd/vägassistans. 5 = vid 2 000 mil/år under tre år. * = miljöbil

Kommentarer

#1
2012-02-14 13:57

Skulle nog välja Opel Astra av dessa 3, som dom säger så börjar ju Peugeoten vara lite gammal av dessa bilar, men är nog bara en tidsfråga innan det kommer en ny 308

#2
2012-02-14 14:17

Jag har absolut ingenting men föredrar Forden, har en Ford Focus Flexifuel som gått över 10 000 mil med nästan bara etanol och som verkligen är en tip top bil. Därför väljer jag Ford!

#3
2012-02-14 14:39

Min lista: 1. Peugeot, 2. Opel, 3. Focus. Peggan roligast att köra, fattar inte vad dom känner i Focusen men det är väl frågan om tycke och smak igen?

Kommentaren om inredningen låter väldigt oprofessionellt men det är väl ok att hacka på franska eller hur? ;)

#4
2012-02-14 14:49

Opel Astra är längsta bilen, den är längre än många storbilar... I förhållande till den yttre storleken så är den liten inuti. Märkligt därför att den vann! Peugeot 308 är rymligaste bilen i testet, delvis för den är byggd något högre än de andra. Den har större bagageutrymme än Opeln och det tycker jag är viktigt. Dessutom sitter man högt och bra med fint utrymme i Peugeot. Så den vinner.
Att barnen sitter instängt med dålig sikt i Astrans baksäte, borde inte det vara ett allvarligt minus för en bil när det är "familjebil" det handlar om? Astran är ingen familjebil, den verkar mest vara för två än en barnfamilj. Peugeot är bästa barnbilen utan tvekan! Och nog tycker jag man kunde klaga än mer på Astrans höga bränsleförbrukning. Ska inte familjebilar vara snåla av sig?
Tycker dessutom att Peugeot har bästa sittkomfort. Stolarna nämns inte ens i testet...

#5
2012-02-14 14:51

Astra och Focus är nog ganska jämnbördiga, Peggan som sagt kanske lite gammal. Men det är nog dags att Opel får ett erkännande så Astran känns som rätt val.

#6
Juppe
2012-02-14 14:54

Är inte Astran och Focusen förvillande lika? Även i inredningen? Finns det något släktskap?

#7
2012-02-14 15:28

Skulle precis ta upp en del utav det som "Raphael" skrev men sammanfattar det med hur märkligt klasserna är indelade.
Har sammanställt ett mail till Folksam om lite synpunkter och läste därför på lite extra om olika modellers storlekar.
V60 placerar man idag som en stor bil men Astran är alltså mindre? o.s.v
Med 470cm tycker jag att man har lämnat denna klassen med råge ...eller?

Får ju hoppas att man inte påverkades utav Astrans påkostade utrustning då man gjorde bedömningen?

#8
2012-02-14 15:49

Trist att Opel, som tidigare varit mästare på att trolla fram rymliga bilar, numera accepterat tvåldesignen och därmed förlorat en viktig fördel.

Är jag blind, eller står det inte vad Opeln drog?

#9
2012-02-14 17:30

Att Opel inte längre gör lika praktiska och funktionella bilar som förr beror på att man under 30 års tid fick massiv kritik för att bilarna var så tråkiga och förnuftiga och grå och inte roliga.
Att de var de i särklass mest intelligent byggda bilarna fick man aldrig något erkännande för.

Så varför satsa på något som ingen tycks vilja ha.

Det underliga är att när nu bilarna är det man efterfrågade under 30 års massiv kritik, då är det ingen som vill ha det heller längre…

Nej idag är det det praktiska och funktionella som gäller.

Ur Opels synvinkel kan man bara tycka att det inte spelar någon roll vad man gör för man får ändå bara skit för det.

Alla vill ha raka motsatsen till det man gör.

Hade man inte hånat Rekord och Omega så totalt så hade Opels bilar fortfarande varit de mest funktionella, nu får kritikerna skörda det man sått och skylla sig själva.

#10
2012-02-14 18:39

N-iklas:
Håller nog inte med där, för både Kadett och Astra "caravan" har ju sålt i massor, så nog var de uppskattade.

Bilar som är pigga, snåla, och rymliga.
Samt rostbenägna och sönderfallande....

Sambon hade en Kadett 1,6 som låg runt 0,5 i förbrukning, och då var det ändå inte nån snålkörning. Vetetusan vad den levde på..

Sen var det ju en skrammelburk som gärna spred diverse plastbitar runt sig, men såna var ju de flesta 80-talare.

#11
2012-02-14 18:47

Niklas. Visst har du rätt, men faktiskt har Opel tillverkat en hel del snygga/opraktiska bilar även under denna period. Calibra/Astra Coupe/Astra Cabrio/Speedster/GT för att nämna några. Tyvärr under den 20 åriga Saaberan så marknadsfördes Opel väldigt sparsamt i Sverige... därför förknippar många Opel med en kantig/praktisk Astra -95 med rostiga skärmkanter och brusten kamrem...
Att Opel åter slår in på 70-tals spåret med snygga linjer gillar jag skarpt. Fula bilar får någon annan tillverka.
Sen finns ju även nya praktiska Opelbilar för den som vill. Zafira/Meriva tex.
Av dom här tre i testet är Astran fräschast och en värdig vinnare hur ni än vänder och vrider på det.

#12
mcregor
2012-02-14 19:25

"Bästa familjebilen i mellanklassen ?" - ja, de fattas väl några rätt kompetenta utmanare om rubriken skall vara trovärdig. Förutom bilen som är mer eller mindre synonym för denna klass - Golf alltså - så finns ju bl a Kia Ceed, Renault Megane och Hyundai i30 förutom dessa tre. Själv har jag som många av er nog vet gjort mitt val efter en lång provkörnings- och beslutsprocess och vi fastnade definitivt för Golf Variant av många orsaker. Jämfört med t ex Focus så är väl i stort sett det enda argumentet för den sistnämnda att den kan fås med ett intressant säkerhetspaket men tyvärr prioriterar inte återförsäljarna detta. Astra gick liksom Focus bort rätt omgående när sönerna provsatt bilarna både fram och bak. Kia's körställning passade definitivt inte mig så den försvann också. När vi vägde samman våra behov och prioriteringar så blev valet Golf även om den är lite dyrare. Men utrustar man t ex en Focus lite mera än standard, för att t ex matcha Golf Masters, så drar även den iväg prismässigt. Nåja - smaken är som baken men innan man provåkt i både fram- och baksäte så är det nog närapå omöjligt att bedöma bilarna.

#13
Juppe
2012-02-14 19:32

@N-iklas
Där har du fel. Opel gjorde roliga bilar som var riktigt uppskattade av många. Monza, Calibra, Manta osv .. och inte att förglömma Kadett GSI som var en riktig tonårsdröm. Hade själv en Kadett GSI 16V som gick som ett skållat troll, men kvaliteten var under all kritik.

Sen blev man för mycket mellanmljölk och lagom. Konkurrensen har hårdnat och Opel har väldigt lite att erbjuda idag. Vad är egentligen Opels USP?

#14
2012-02-14 21:23

Jag har haft två Opel Astra, en F sedan och en G kombi. Båda var rymliga och (för sin tid) bekväma, om än baksätet i G var i lägsta laget; båda var bränslesnåla, i synnerhet G-kombin hade gott om smarta lösningar. Av två skäl blev det inga fler astror: båda hade tveksam detaljkvalitet - även om jag hade en jättebra märkesverkstad vill man inte behöva köra dit avigt och rätt - och om man köper relativt ny bil men inte kör så långt måste man känna sig trygg med att äga bilen länge: att byta vart femte år är för dyrt.
Glädjande dock att passagerarkrockkudden nu kan kopplas ur. Detta tvärnekade generalagenten 2004, därför tog min opeltid slut.

#15
2012-02-15 00:14

Jag har en Astra Sports Tourer 1.7 ecoflex som har gått 6600 mil nu. Hittills helt felfri. Förarmiljön är snygg och praktisk, och vägegenskaperna påminner mycket om den större Insignia (interiören med för den delen, med samma ratt, instrumentering osv). Har sett att en del testförare klagar på många knappar i mittkonsollen, och där handlar det nog mest om att de måste hitta något att klaga på.

Förbrukningen ligger på runt 0,53, men då kör jag mycket landsväg. Hursomhelst är jag mycket nöjd, och tycker det är lite trist att Opel fortfarande har en tråk-stämpel hos många. Hur roliga/intressanta är konkurrenterna?

#17
2012-02-15 02:00

Gällande rolig kontra praktisk och tråkig.

Så menar jag enbart det som sagts under åren, rykten, åsikter och det motorjournalisterna skrivit.

DET har nu INGENTING att göra med hur verkligheten sett ut.

Verkligheten har varit något helt annat, Opel har haft roliga bilar hela tiden, men det har ingen tillåtits upptäcka därför att de dödats av ”snorkiga motorjournalister” som Opel en gång kommenterade saken.

Ute i Europa var Manta ett stort namn i mitten på 80 talet genom sin dominans i alla nationella rallytävlingar, Audi Quattro lyckades inte vinna över Manta 400 fören man kom med den extrema Sport Quattro S1 på 500 hk.
Men i Sverige var Manta närmast något löjligt.

Och den föga glamorösa Ascona med framhjulsdriften, den har ju ofta utmålats som fruktansvärt skräp och hånats friskt av journalisterna, men jag har ägt en Sprint 1988, den bästa modellen och jag vet att varje kritiskt ord som sagts om denna bil är lögn från början till slut.
Blixtsnabb, supersnål, grotesk kurvtagningsförmåga, 90 gradiga kurvor i 80 km/t var ingen konst, understyrningen som det ojats så över existerar inte, man släpper bara gasen före kurvan.
Och vilken kvalitet, all teknik och mekanik var påkostad och dyr, trots 40 000 mil kunde man torka bort smutsen och finna skinande fabriksnytt under.
En oförglömlig bil.

Det är inte heller sant att dagens bilar inte är praktiska och funktionella längre, just den här Astra S.T. är exempelvis sprängfylld med finesser i lastutrymmet som ingen bil i den här klassen kommer ens i närheten av, man måste ta till Audi A6, BMW 5-serien och E-klass för att finna motsvarande.

Så ser verkligheten ut, men det hjälper inte när alla påstår och hävdar och säger något helt annat.

#20
2012-02-15 08:18

Det finns ett grundläggande konstruktionsfel i de testade bilarna..

Framhjulsdriften!
I natt hade det snöat närmare 15cm, och givetvis hade plogbilarna inte hunnit till "vårt" garageområde!!

Vilka bilar är det som har svårt att ens komma iväg!
JEPP!!!! Framhjulsdrivna (Eller bakhjulsdrivna för den delen, men dessa får man leta efter) De står där med sitt ENDA framhjul som driver och spinner, spinner och spinner... och inte kommer de iväg för det!

Det är dessutom ALLTID samma sak när man kommer in till stadsmiljön efter ett snöfall.. I VARENDA vägkorsning så står de med sina enhjulsdrivna bilar och spinner, spinner och spinner... med sitt enda drivhjul!

OBS! Det är DETTA beteende som genererar MASSOR av smutspartiklar i stadsmiljön! 1: Den ökade avgasmängden (Alla gasar ju mer och mer för att hinna över innan någon kör in i sidan på deras odugliga bil!)
2: slirandet med drivhjulet sliter på såväl hjul, underlag (JEPP! partiklar slits upp även från underlaget!)

Så HÄR har ni de största miljöbovarna, vare sig de har dubbdäck eller dessa glorifierade sommardäck (Erkänn! Frisktionsdäck är bara glorifierade sommardäck!) Dessutom bryter de mot trafikens ALLA 3 GRUNDREGLER.
a: De hindrar riktiga bilar b. de stör c: Man är inte särskilt hänsynsfull när man ger sig ut i viterväglag med sin tramsiga enhjulsdrivna lilla bil! som inte ens förmår att utföra en bils främsta egenskap.. TA SIG FRAMÅT!

SVENSK VINTER KRÄVER 4-hjulsDRIFT!
Så är det bara, Det är FAKTA!

Med 4-hjulsdrift så har man inga slirande fritt spinnande (slitande) hjul!
4-hjulsdrift SPARAR miljö, tålamod och LIV!

Att ha FWD eller RWD i Sverige är som att ha en postcykel på sjön!

Det är dags att svenskarna inser att Svensk vinter KRÄVER 4-hjulsdrift..
Efter ett snöfall, Ställ er i en vägkorsning, gärna där merparten av bilarna har motlut... Invänta grönt ljus!... (Var soch var annan bil står och slirar, SPECIELLT de som har motlut!)
Kom sedan inte och säg att man inte behöver 4.hjulsdrivet!!!

#21
Juppe
2012-02-15 09:25

@christer_1
Nu misstolkar du (som vanligt, höll jag på att säga).

Då (förr) var Opelbilarna jag räknade upp ganska utmärkande och med förhållandevis liten konkurrens - i princip bara Golf GTI som på riktigt konkurrerade med Kadett GSI.
Idag har säkert Opel också roliga bilar, men de drunknar i konkurrensen. Är Astra/Corsa som du räknar upp, roligare än t.ex VW Golv/Polo GTI/RS, Audi A1 S1, BMW 1M, Mazda 3 MPS, Focus/Fiesta ST/RS, Volvo C30 T5 osv ... listan kan göras hur lång som helst.

#22
2012-02-15 09:43

Det som man önskar från ViB (och det skulle verkligen komplettera tidningen) är de aktuella erbjudanden och rabatter för nya bilar och bilar med mindre än 1 år på nacken (som har rullat upp till ca 500 mil för tillfället). En ny Astra ST 1.7D kunde jag köpa för 179K, en Focus Kbi Hdi för 189K, en 308 SW har jag inte tittat på eftersom bäst före datum har gått ut men bör kosta ca 169K med 1.6 Hdi, en Miljö Mondeo 1.6 Hdi gick på 199K och det blev en Laguna 1.5 D för 159K (finns en svart max utrustad miljöklassad för 179K för tillfället). Detta är priser som en privat person betalar (om man inte är onödigt rik eller kanske lite dum). Att få info om aktuella priskampanjer och erbjudanden skulle hjälpa oss vanliga mäniskor att köpa rätt bil till rätt pris samt dumpa de oroveckande prishöjningar där en vanlig tråkmons bil spränger 200K gränsen och detta accepteras av almenheten! Gå ut och dumpa priserna ;). PS Focus instrument panel glappar på hela vänster sida (ta i lite och rör upp & ner), innertaket verkar vara tillverkad av Pampers blöjor (tryck in lite så för ni se vad jag menar).

#23
2012-02-15 09:57

Glömde skriva, Astra ger mest glamour för pengarna av de 3 men motor är för lastbilslik (gäller också hyr Insignia som jag körde 300 mil med i somras), synd på en så pass lyckad modell. Någon undrar om jag har ångrat Lagunan? Nix är svaret. Enda tråkiga är att den känns lite för mycket som en Audi (ganska hård men väldigt stabil och tyst, mycket hög detalj känsla och riktigt snygga halvskinn stolar, 6 vxl låda är helt kanon).

#24
2012-02-15 12:30

Ja Lagunan är riktigt prisvärd,..vore det inte för att den är så mycket trängre i skuffen än Megane så vore en sådan såld till mig.
( pratar förståss om kombibilar )

#25
mcregor
2012-02-15 12:40

Priserbjudanden är ju tyvärr oftast väldigt lokala så jag förstår att ViB inte kan utgå från sådana. Om något märke ofta har erbjudanden som kraftigt avviker från deras cirka-priser så får dom väl snarast skylla sig själva om dom framstår som dyra när tidningar redovisar priser. Som konsument brukar jag personligen inte bry mig så mycket om prisangivelser i tester utan ta den diskussionen med resp återförsäljare på orten.

#26
2012-02-15 12:47

Ja, varför kan inte ViB bli ett reklamblad för lata bilspekulanter? De som inte själva ids leta upp aktuella erbjudanden. Särskilt bra vore detta reklamblad för de som ännu inte har dator. Eller ska man kanske begränsa sej till den? Och gör ViB gratisreklam, skulle ju en massa bilfirmor spara pengar. Som vi konsumenter skulle få tillgodo i form av lägre bilpriser.

#27
2012-02-15 20:22

Gällande understyrning så är Opels bilar inte gjorda för att gå på tävlingsbanor utan på vanliga vägar.

Den första som faktiskt är utvecklad för bankörning är nya Astra OPC.

Top Gears körning är ju annars inte seriös, det är bara för underhållnings skull så det kan man inte sätta så stor trovärdighet i.

Det är ju en enkel match att klå Clarkson med en evighet på den banan eftersom han inte skulle komma i mål alls utan fastna ute på någon åker.

Han misslyckas med vilja, han skulle krocka med ett träd eller låtsas att han tappat bort startnyckeln hellre än att komma i mål med en Vauxhall.

Clarkson tycks vara den främsta Opelhataren i hela galaxen, och det vill inte säga lite det.
Trovärdigheten är ett minus med 18 miljoner nollor efter.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.