Bild
Nästa artikel

Biltest: BMW X1, Mercedes GLK

Nybilstest

BMW X1 är varken fågel eller fisk, varken stadsjeep eller sportbil, men rasande fin att köra i alla väder. Mercedes GLK är däremot en tvättäkta, högbyggd SUV. Körglädjen är lite lägre och priset högre, men Mercedes GLK kan lite mera.

I Örebro var vintern över oss, alldeles utan förvarning. Luften var plötsligt full av stora snöflingor som bildade en vit vägg i strålkastarljuset. E18 täcktes snart av ett tjockt lager modd. Där satt vi med sommardäck.

Men vi behövde inte oroa oss särskilt mycket. Bilarna plöjde stadigt fram genom slasket och inte förrän vi provade ett bromsa lite försiktigt upptäckte vi hur halt det egentligen var. Så länge vi höll lite gas gick bilarna lika stadigt som på torr asfalt. Fyrhjulsdrift har sina odiskutabla fördelar!

BMW X1 xDrive 20d och Mercedes GLK 220 CDI 4Matic är inga billiga bilar, men sällsynt kompetenta. Båda tar sig fram med elektroniskt styrda drivsystem som jobbar helt omärkligt och automatiskt ställs om efter underlaget.  

BMW:s xDrive fördelar i normala fall drivkraften med 60 procent till bakhjulen men kan på en bråkdels sekund överföra all kraft till de hjul som har bäst fäste, samtidigt som slirande hjul bromsas. Det gör BMW:n orubbligt stabil. Det gamla slitna uttrycket ”som på räls” användes av mer än en testförare.

Mercedes kallar sitt drivsystem för 4Matic och det fungerar ungefär som BMW:s. GLK är vanligen bakhjulsdriven till 55 procent men när det behövs går drivkraften till det eller de hjul som fäster bäst.

Båda bilarna finns också med enbart bakhjulsdrift, men i svenska förhållanden kan det vara värt att lägga pengar på fyrhjulsdrift, även om den fördyrar BMW X1 med 19 000 kronor och Mercedes GLK med 35 000. Men då får Mercedesköparen också en sjuväxlad automatlåda som gör GLK ytterst bekväm att köra.

Minsta X:et
Nyast av de två är BMW X1 som står hos bilhandlarna lagom till den första halkan. X:et berättar att den tillhör en lite mer terränganpassad biltyp och ettan att den är minst av X-modellerna. Jämfört med den vanliga 1-serien är emellertid X1 stor – över två decimeter längre och 13 centimeter högre. Men den ser liten och låg ut bredvid BMW X3.

BMW vill gärna kalla X1 för unik modell, ingen suv utan en sav – Sports Activity Vehicle istället för Sports Utility. Att man ersatt ”användbar” med ”aktivitet” säger måhända något om bilens begränsningar.

Unik är dock inte X1. Det är flera som kommit på idén att göra fyrhjulsdrivna bilar i mindre format, så kallade crossovers. Sådana går att hitta hos exempelvis Skoda (Scout), Nissan (Quashquai), Peugeot (3008), Volvo (XC70) och Subaru (Outback).

Däremot stämmer det att BMW X1 är den första i sitt slag bland de förnämare märkena.  Någon liknande och direkt jämförbar bil finns inte i premiumklassen, men Mercedes kompakta GLK kan sätta sig upp mot X1. Båda har likvärdiga motorer: BMW:s tvåliters turbodiesel ger 177 hästkrafter och Mercedes 2,2-litersmaskin har 170 hästar. Båda rör sig i samma prisspann. X1 med xDrive 20d går att köpa för 329 000 kronor. Billigaste fyrhjulsdrivna GLK:n kostar 379 000 kronor. Men i priset ingår automatlåda. En sådan kostar
21 000 kr hos BMW.

Att GLK är en tvättäkta suv behöver ingen tveka om. Karossen höjer sig en dryg decimeter över taket på BMW X1 och den fältmässigt kantiga designen har starka släktdrag med Mercedes riktiga terrängbil Geländewagen.

Kunglig utsikt
I Mercedes GLK kliver man upp till en förarplats med kunglig utsikt. Stolen befinner sig, i sitt högsta läge, nästan 70 centimeter över marken och föraren kan titta nedlåtande på omgivningen.  

I BMW X1 kliver man in. Sätet sitter någon decimeter lägre ned än i Mercedesen och det känns som att sätta sig i vilken vanlig personbil som helst. Det är ett intryck som följer med ut på vägen.  Föraren sitter i jämnhöjd med de flesta andra trafikanter och har ingen förnimmelse av att sitta i en bil som mäter 155 centimeter över taket. X1 känns mer som en sportkupé. Ratten är liten och kraftig, stolen trång och kupén känns intim – även om takhöjden är generös.

– Man klär liksom på sig bilen som en snygg jacka, tyckte en testförare.

BMW X1 har lite säregna proportioner. Motorhuven är ovanligt lång och varför bilen försetts med en så tilltagen front verkar gåtfullt. Den lilla fyrcylindriga turbodieseln sitter långt bak i motorrummet, nästan bakom framaxeln, och framför motorn är det ungefär en halvmeter luft.

Vän av ordning tycker att BMW kunde ha använt de tomma plåtcentimetrarna till att göra en större kupé och lastutrymme, men konstruktionen har sin förklaring.  X1 vore väl ingen riktig BMW om den inte fanns i versioner som kan skena på tyska Autobahn. Under motorhuven ska det också rymmas en 2,8-liters rak sexa på 258 hk och den fyller ut tomrummet.

Den stora bensinsexan ger X1 rena sportbilsprestanda (0-100 km/tim på 6,8 sek) men testbilens tvåliters dieselturbo på 177 hk skäms inte heller för sig. Det är en villig motor som orkar på låga varv och har ett vaket humör.  

Limmad vid vägen
Vi tillbringade mycket tid på krokiga grusvägar med BMW X1 och Mercedes GLK. Båda är stadiga på sliriga underlag, men BMW drog ifrån. Testbilen fick lite extra hjälp med väghållningen av ett system som kallas Performance Control och som kostar 1 800 kr.

Det är helt enkelt en mjukvara som extra snabbt sänder drivkraft eller bromsar enskilda hjul. Om exempelvis framhjulen vill kasa utåt i en snäv kurva bromsas det inre bakhjulet vilket stabiliserar bilen. Den ligger som limmad vid vägen.

Testförare har icke sällan rallydrömmar och dem lever BMW X1 upp till. Föraren känner tydligt hur bilen rör sig, har direktkontakt med framhjulen och kan göra blixtsnabba korrigeringar. Den som vågar kan stänga av sladdhämmaren, DSC, helt och hållet. Men bilen kan också försättas i ett lite säkrare körläge med en knapp märkt DTC. Bokstäverna står för Dynamic Traction Control och tillåter drivhjulen att spinna lite, vilket kan få bilen att småsladda.

Fullt så livat hade vi inte i Mercedes GLK, även om den är ovanligt lite suv-aktig att köra. Styrningen är lätt och exakt och motor och växellåda samarbetar smidigt. Hjulen fjädrar med dova dunsar som skvallrar om påkostade och rejäla bussningar. Stötdämpningen är ganska fast, men jämfört med den stadigt fjädrande BMW:n kändes Mercedesen smått svajig i svängarna.  

– Mercedes rullar ovanpå vägen. BMW följer vägen, tyckte en testförare.

Revansch
När vi lämnade landsvägen för tuffare underlag fick Mercedes GLK revansch. Fotograf øyvind Lund kommenderade ut oss i en grusmiljö utanför flygplatsen i Karlstad. BMW:n hade en del problem att ta sig fram i den lösa, våta sanden men Mercedesen lät sig inte stoppas.

GLK kan ta sig fram över två decimeter höga hinder, klättra uppför backar med 70 procents lutning och vada genom 30 centimeter djupt vatten. Testbilen hade dessutom försetts med ett offroad-paket (för 6 800 kronor) som anpassar automatlådan, gasresponsen och ABS-bromsarna för långsam terrängkörning. Bilen kravlade sig lugnt fram trots att hjulen sjönk i lösgruset.

BMW säger inget om vad X1 kan klara av på svåra underlag men X1 har i alla fall ett system som hjälper bilen att bromsa sig själv nedför branta backar.

Mercedes GLK är lika väl anpassad för asfalt som för terräng. På snabba vägar rullar den lugnt och stabilt, bullret från däcken tas upp av hjulupphängningarna, motorn arbetar nästan ljudlöst och trots att karossen är kantig är vindbruset nästan ohörbart. Jämfört med den tystlåtna Mercedesen är BMW X1 en surrig bullerburk.

Mercedes vinner stort som långfärdsbil, men BMW går längst mellan tankningarna.

”Efficient dynamics” kallar BMW sitt program för att sänka bränsleförbrukningen. Det omfattar en rad tekniska åtgärder: när bilen bromsas laddas batteriet, elektriska komponenter kopplas ifrån när de inte behövs, en liten symbol hjälper föraren att välja rätt växel och när bilen stannar slår också motorn ifrån.

För att aktivera stop/start-funktionen måste emellertid föraren hjälpa till genom att lägga ur växeln och släppa upp kopplingen. I samma ögonblick som hjulen står stilla blir allt tyst. För att inte föraren ska bli ängslig tänds en liten lugnande symbol som berättar att autostopfunktionen har trätt in.  

När föraren trycker ned kopplingen startar motorn.  Det går blixtsnabbt. Dieseln ruskar till och är igång redan innan kopplingspedalen har nått golvet.

Någon lika allomfattande teknik för att spara bränsle finns inte hos Mercedes. GLK har dock tillnamnet ”Blue Efficiency” vilket betyder att aerodynamik, motor, däck med mera har optimerats så gott det gått för att få ned förbrukningen. Ändå drar den en deciliter mer än BMW X1 – fast det är förstås en större och 200 kilo tyngre bil med automatlåda dessutom.

Även BMW X1 kan förses med en automatväxlad låda. Det inte bara fördyrar bilen med 21 000 kronor utan får även förbrukningen att öka med några centiliter per mil. Stop/start-tekniken går heller inte att förena med automat.

Billig hylla
Både BMW X1 och Mercedes GLK är säkra bilar. Båda fick fem stjärnor i senaste EuroNCAP-testen, men Mercedes poäng var en aning högre. GLK har knäkudde för föraren som standard och den kan även utrustas med extra skydd. Systemet Pre Safe drar åt bältena och rätar upp stolarna om bilen hamnar i en kritisk situation. Det kostar 3 800 kronor extra, vilket är sniket i en så dyr bil, gjord av en tillverkare med säkerheten som adelsmärke.

Men köparen får en hel del annat för sina pengar hos Mercedes. Exempelvis en mycket hög kvalitet som både hörs och känns och många små detaljer som känns omtänksamma: exempelvis lampor som varnar för öppna dörrar, elinställning av förarstolens ryggstöd och dyna. 

Hos BMW har det sparats in både här och där. Hatthyllan, till exempel, är av en slags pressad textil som känns riktigt billig och den lösa skivan som utgör bagagerumsgolv är heller inte övertygande. Förarstolen ställs in med enkla spakar och vissa testförare hade svårt att få till körställningen perfekt.

BMW X1 XDrive 20d är förvisso en billigare bil än Mercedes GLK 220 CDI 4Matic, i originalskick. Med om den rustas upp till Mercedesnivå minskar prisgapet rejält – då står det nästan samma summa på prislapparna.

Att höja grundpriset till svindlande belopp är inga problem hos någon av tillverkarna. Utrustningslistorna är omfattande, vilket också märktes på testbilarna. BMW X1 var extra utrustad för över 86 000 kronor, men var rena snikmodellen jämfört med Mercedes GLK – förädlad för över 137 000 kronor.

Inta bara billig att tanka
Den som köper bil för närmare 400 000 kronor kanske inte är så känslig för driftskostnader, men det är roligast att äga BMW X1. Den är inte bara billigare att tanka, den kan också köras i hela 8 000 mil utan att kosta ett öre i service!

BMW:s SAV eller Mercedes suv?

Båda är kompetenta, fina att köra och praktiska. Men Mercedes GLK kan lite mer. Efter ett par hundra mil var testlaget överens. Det var Mercan vi helst ville ha.

Testinformation

Modeller i det här testet:

BMW X1 xDrive 20d
Mercedes GLK 220 CDI Blue Efficiency 4Matic

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Modellfakta

BMW X1 xDrive 20d

Tillverkningsland: Tyskland.
Modell: Crossover (suv/kombi) med fem dörrar.
Motor: Fyrcylindrig, längsmonterad med fyra ventiler/cylinder. Common rail-insprutning och turbo. Volym 1995 cm3. Borrning/slag 84X90 mm. Kompression 16:1.
Effekt/vridmoment: 177 hk (130 kW) vid 4000 v/min. Vridmoment 350 Nm mellan 1750 och 3000 v/min.
Kraftöverföring: Sexväxlad manuell låda, permanent fyrhjulsdrift.
Hjulupphängning: Fram fjäderben och dubbla tvärlänkar, bak multlinkaxel.
Hjul: 225/50 17.
Styrning: Kuggstång med servoassistans. Vändcirkel 11,8 m.
Bromsar: Ventilerade skivor runt om, låsningsfritt system.
Prestanda: 0–100 km/tim på 8,4 sek. Toppfart 205 km/tim.
Övriga versioner: Diesel: 18d med 143 hk, 23d med 204 hk. Bensin 281 med 258 hk. 18d och 20d finns också med enbart bakhjulsdrift.

Ekonomi:

Grundpris, kr: 329 000
Testbilens pris, kr: 415 175
Förmånsvärde, kr/år: 51 100
Skatt, kr/år: 3 638
Försäkringskostnad, kr/år: 4 513
Servicekostnad t o m 6 000 mil, kr: 0
Serviceintervall, mil/år: Varierande
Garantier: Två års nybilsgaranti, tre års vagnskadegaranti, tolv års rostskyddsgaranti och fem års vägassistans.
Milkostnad, kr: 48

Mercedes-Benz GLK 220 CDI Blue Efficiency 4Matic

Tillverkningsland: Tyskland.
Modell: Suv med fem dörrar.
Motor: Fyrcylindrig, längsmonterad, med fyra ventiler/cylinder. Common rail-insprutning och variabel turbogeometri. Volym 2143 cm3. Borrning/slag 83 X 99 mm. Kompression 16,2:1.
Effekt/vridmoment: 170 hk (125 kW) mellan 3000 och 4200 v/min. Vridmoment 400 Nm mellan 1400 och 2800 v/min.
Kraftöverföring: Sjustegad automat, permanent fyrhjulsdrift.
Hjulupphängning: Fram McPhersonben. Bak multi link-axel. Krängningshämmare fram och bak.
Hjul: Fram 235/60 17. Bak 255/55 17
Styrning: Kuggstång med servo. Vändcirkel 11,5 m.
Bromsar: Ventilerade skivor runt om. Låsningsfritt system med panikbromsassistans.
Prestanda: Acceleration 0-100 km/tim på 8,5 (8,7) sek. Toppfart 205 km/tim.
Övriga versioner: Diesel: GLK 350 CDI (224 hk). Bensin: 300 (231 hk) och 350 (272 hk).

Ekonomi:

Grundpris, kr: 379 000
Testbilens pris, kr: 516 150
Förmånsvärde, kr/år: 54 500
Skatt, kr/år: 4 725
Försäkringskostnad, kr/år: 4 412
Servicekostnad t o m 6 000 mil, kr: 6 950
Serviceintervall, mil/år: Varierande
Garantier: Två års nybilsgaranti, tre års vagnskadegaranti, trettio års rostskyddsgaranti och trettio års vägassistans.
Milkostnad, kr: 53

Vi tycker

Mercedes GLK är en körglad bil men upp till BMW:s nivå når den inte. Som långfärdsbil är emellertid Mercedesen överlägsen och dess lite större dimensioner gör den också till en bättre lastbil.

Vuxna passagerare får plats i båda bilarna, men de ser och trivs bättre i Mercedes som dessutom är lättare att komma i och ur.
Båda bilarna klarar besvärliga väglag och får dra tungt. Mercedes har teknik som gör GLK till en bra terrängbil, BMW har satsat på kördynamik.

BMW är lite billigare i inköp – men också enklare utrustad. Däremot blir BMW X1 betydligt billigare att äga tack vare fri service i 8 000 mil.

Båda bilarna är utmärkta men Mercedes komfort och kvalitetskänsla värdesattes högst av testlaget.

Kommentarer

#1
Uss
2010-10-21 13:34

Jämför istället GLK med "nya" X3 eller Q5, två bilar som saknar samma terrängegenskaper som GLK har, har sämre landsvägskomfort och dessutom är mycket dyrare!

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kude stänga av adBlocker!