Bild
Nästa artikel

Störande elektronik i Opel Astra

Begbil

Generation fyra av Opel Astra har genomgått en förvandling, från bil med gubbstämpel till dagens sportiga framtoning. Astra har kort och gott varit en mycket trevlig bil att köra med liten pigg turbomotor och trevliga köregenskaper.

Astran har dessvärre inte varit pålitlig beträffande elektroniken. Till och från har displayen utan förvarning fått frispel och lampor blinkat i tid och otid. Vid några tillfällen har bilen inte ens gått att starta och vid varningen ”reducerad motoreffekt” gick det endast att med krypfart ta sig till verkstaden.

Vår bil är rikligt utrustad, bland annat med ljussystemet AFL som bland annat innebär automatisk avbländning vid möte och ”Opel Eye” som ”läser av” vägskyltar. Dessa system har tidigare krånglat, men gått klanderfritt de senaste två åren. Däremot har lampan för låg kylvätskenivå ofta blinkat vilket så småningom tvingade verkstaden till att byta expansionstanken.

Flimrande bromsljus, blinkande ABS/ESP-lampa och avaktiverad farthållare har åtgärdats via en ny sensor/avkännare i broms- och kopplingspedal. Mjukvaruuppdatering och byte av fläktmotor – kampanj – gjordes precis innan nybilsgarantin gick ut.

Senaste service vid 6 000 mil blev kostsam, hela 6 805 kronor. Här byttes också bromsbeläggen fram och med ny bromsvätska stannade den fakturan på 2 906 kr. Här byttes också torkarblad fram och bak, till en kostnad av otroliga 1 700 kr.

Turbomotorn drar mer bränsle än väntat, 7,5 liter/100 km mot utlovade 5,9 liter. Irritationsmomenten med Astra är erbarmligt dålig sikt från förarposition och en känslig lack, utan stänklappar utsätts bakpartiet för blästring. Grundskyddet mot rost är bra, även om vissa angrepp på en obehandlad tvärbalk bak konstaterades vid rostskyddsinspektionen.


Diskutera: Vad tycker du om Opel Astra som begbil?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Opel Astra 1,4T Sport – 6 494 mil

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Fakta: Opel Astra 1,4T Sport

Registreringsdatum: 25 feb -10
Mätarställning, mil: 6 494
ViB:s förbr. l/100 km: 7,5
Officiell förbr., l/100 km: 5,9
Garantier, år: 2, 3, 12
Serviceintervall, mil: 3 000/1 år
Inköpspris, kr: 224 500
Inbytespris, kr: 103 400
Värdeminskning, kr: 120 700
Bränsle, kr: 66 703
Rep./service, kr: 14 493
Däck, kr: 13 592
Skatt/besiktning, kr: 2 370
Försäkring, kr: 13 090
Underhåll, kr: 6 203

TOTALT, kr: 237 151
Totalt/mil, kr: 36,52

Kommentarer

#1
2013-02-26 09:51

Torkarblad för 1700 kr är sanslöst, verkligen sanslöst. Och 6805 för en 6000 milaservice? Det är dubbelt mot vad man ska behöva betala anser jag. Med sådana kostnader så är Astra en tveksam bil som begagnad, för den som inte har guldbyxor.

#2
mcregor
2013-02-26 10:03

Min "gamla" Toyota Corolla Touring 2003 kostade ca: 5000 kr i 6000-milaservice runt 2006... Medan vår nya, lilla Kia Picanto enligt nuvarande serviceprislista skall kosta 2.527 kr vid 6000 mil - likaså en "stor" service och den dyraste under de första 7 åren enligt vår auktoriserade KIA-verkstad. Det skall bli intressant att se om det kommer att stämma...

#3
2013-02-26 10:06

Oj, ViBilägare dristade sig till att skriva att Opel Astra har varit en bil med "gubbstämpel", och så vågade man skriva att det har varit flera störande fel på bilen. N-iklas?!

#4
2013-02-26 10:23

Torkarblad för 1700:-!
Vad är det för knäppskalle som går på det?
Torkarblad till Astra kostar från Bosch 426:- och Trico 464:- på Mekonomen.

#5
2013-02-26 10:25

Inte ens en begagnad Opelägare lär väl köpa torkarbladen på Opelverkstaden. Kostar t ex 418 kr +brevporto på Wipers.se, 558 kr om man tycker det bör vara märkesvara (Bosch). OK med en prisskillnad på någon hundralapp uppåt jämfört med märkesvaror på andra kanaler, men en sådan här diskrepans kan inte betecknas som annat än dålig kundvård.

#6
2013-02-26 11:06

Då jag kör en Opel Astra nu som hyrbil tycker jag att det faktiskt är en trevlig bil att köra. Lätt att hitta en bra körställning då stolen går att skjuta långt bak. Men platsen bakom i baksätet lämnar en del övrigt att önska. Service kostnaderna var hiskliga, likaså priset på torklarbladen, är de förgyllda eller vad? Det är ju vad ett helt däck kostar. Opel får nog se över sina priser. Sikten snett bakåt är bedrövlig och även rakt bakåt genom bakrutan. Annars är det en trevlig bil att köra som sagt var.

#7
2013-02-26 11:13

IngoS, varför ska man betala 558:- för Boschblad på Wipers när man får bladen för 426:- på Mekonomen?
Menar du att det är mer original i Wipers blad?
F.ö. kostar Bosch torkarblad från 260:-/paret på Biltema.

#8
2013-02-26 11:30

Löjligt höga priser som inte ens en Opelfantast kan motivera. En bekant betalade 5400 för en storservice på sin Jaguar, då ska väl inte en Astra kosta 6800..?
Mister Auto tar 226 kr för båda torkarbladen, fabrikat: Bosch.

När det gäller den dåliga runtomsikten är det alltmer vanligt i nyare bilar. Design före funktion. Rutorna blir allt mindre och sitter allt högre upp. Snart är vi väl tillbaka till tidigt 50-tal när bakrutan bara var ett litet hål...
Det är synd att inte ViB mäter sikten som man gjorde förr.

#9
2013-02-26 11:53

hultarn, visst bakrutan kommer givetvis att försvinna, det finns väl ingen anledning att titta bakåt och måste man ändå av någon outgrundlig anledning göra det finns ju backkameran!

#10
2013-02-26 11:56

Det finns en uträkning med dessa dåliga bakåtsikter och det är att bilägaren oftare skall backa på saker och därmed åka in för reparering/service lite oftare så att det kan tjänas stora pengar. Smart faktiskt.

#11
2013-02-26 12:37

Opel gör väl som alla andra att de sänker servicepriserna när bilen blir lite äldre?

Bilar har ju den egenskapen att de blir mer servicevänliga efter några år... ;)

#12
2013-02-26 15:34

Kapten, reta inte Niklas... :-)
Servicekostnaden på 6800kr känns inte rätt, måste väl vara inkl bromsarna och torkarbladen? Min Insignia kostade runt 2700kr för en vanlig service!
Vem köper föresten torkarblad för 1700kr förutom Vib ?
Elektronikstörningar är ju den nya tidens bilsjuka (läs tex V70 testet) men dessbättre inget utmärkande för Opel idag.(sämre var det på -90talet...) Dom här störningarna i Astran är botade med uppdateringar. Haft noll reklamationer på min Insignia MY-11.
Trots några modellår på nacken är Astran fortfarande en toppbil i klassen med ett körglatt chassi, och 1,4T motorn är som Vib skriver riktigt trevlig.

#14
2013-02-27 01:13

Betalar man 1700:- för torkarblad så bör man få en förmyndare, skulle en verkstad debitera det av mig så skulle jag föra ett sådant j--a liv om saken att de fick ångra det hela

#15
2013-02-27 09:44

Lite kul att servicen kostade 6800 men fakturan stannade på 2905....Brukar väl vara fakturan man betalar.... Att man utan stänklappar klarar sig från blästerskador är ju också logiskt eller hur (ok jag blundar för ett kommatecken här....) Så, nu har språkpolisen i mig fått sitt!

Bra att Vib kollar vad verkstan tar för att byta torkarblad, då kan andra undvika att be de göra just det!

#16
Leif Larsson
2013-02-27 09:50

Står lite otydligt i artikeln.
Det är väl två fakturor som avses.
En på 6 000 mila servicen för 6805 kr samt ytterligare en faktura på 2906kr.
Eller!?
(är det en tredje faktura på 1700kr oxå)

#17
2013-02-27 10:45

Jepp,..artiklen har varit uppe tidigare och är även lanserad i tidningen och jag kan inte tolka det som något annat än att slutnotan landade på drygt 11400kr....
Man kan ju se att totalkostnaden för service/rep i rutan till höger landade på över 14000kr över dessa mil.
Undrar dock bara hur man tolkar raden underhåll!? ...Ingår t.e.x torkarblad,spolarvätska m.m i denna kategori eller faller sådant under service?

Likadant med kostnader för försäkring,däck m.m ....hur sjutton kan det bli så dyrt över dessa mil?

Tycker som sagt att det är mer än hög tid att dessa verkstäder granskas ordentligt då det inte är rimligt att priserna diffar så mycket.

Det är inte heller rimligt att Opel får mer skit än nödvändigt om nu dessa priser inte gäller på flertalet verkstäder.
Många verkstäder säger att de använder samma priser men hur kan då skillnaderna bli så stora?

#18
2013-02-27 11:18

"Turbomotorn drar mer bränsle än väntat, 7,5 liter/100 km mot utlovade 5,9 liter."
Fast det var väl inte oväntat?
Hur vanligt är det att verklig förbrukning stämmer med den utlovade?

#19
2013-02-27 12:01

Det förefaller vara märkligt att inte generalagenten verkar för att samordna serviceavtalen och priserna mellan sina egna verkstäder. Här tycks den "fria" konkurransen inte verka för att det ska bli billigare för kunden. Jag tror inte det var tänkt så att märkesverkstäder skulle konkurrera med varandra inom sitt eget märke. Däremot att andra verkstäder skulle kunna konkurrera med märkesverkstäderna. Märkesverkstäderna riskerar att bita sig själv i svansen när man tar hutlöst betalt för vissa reservdelar. Vindrutetorkare t.ex. kostar inte ens hälften i Tyskland som här i Sverige, och dessutom går det att byta gummin i bladen om man är i Tyskland, men Opel Sweden tar inte ens in lösa gummiblad!

#20
2013-02-27 12:29

konstigt har sjäv en astra 1,4t 2011 som jag har servat på 6000 mil
bytt torkare fram och bak orginal de bytte även beläggen fram orginal
när servicen genom fördes. konstigt att dom tog betalt för broms vätskan
vid byte av belägg när det ingår i 6000 mila servicen
jag fick en slut räkning på 6923 kr för allt ink bromsar torkarblad ni på vi bilägare måste blivit
blåsta 4488 kr servicen är utförd på opel auktoriserad verkstad
i kungsbacka

#21
2013-02-27 15:13

Gunnar44, lösa gummiblad finns bl.a. på Jula.
Kostar 39:- för 2x600mm, bara att klippa till och montera.
Jag har provat dom och de fungerar alldeles utmärkt.
Alltså 39:- att jämföra med 1700:-!
Om man byter varje år har man blad för 43 år för den summa ViB fick betala.

#22
2013-02-27 15:25

det som är problem är att det är flatblade det går inte att byta gummi på
kollade opel det tar för torkaresats fram 797 kr och bak 120kr
så då tog dom 783 kr för montering ??????

#23
2013-02-27 15:33

STEFO33 "flatblade" finns också på Jula, jag har för mig att jag gav runt 100:- för ett par.
De finns också på Mekonomen (original Bosch) och Biltema till en bråkdel av Opels pris.

#24
2013-02-27 15:40

tur att jag slapp att betala för monteringen i alla fall
dom verkar ta bra betalt för påsättning i stockholm 783 spänn he he

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.