Nästa artikel
Begtest: Volkswagen Passat
Begbil

Begtest: Volkswagen Passat

Publicerad 17 augusti 2009 (uppdaterad 27 september 2010)
Passat generation fem ger mycket komfort och storbilskänsla för pengarna.

När femte generationen av VW Passat lanserades som årsmodell 1997 blev det säljsuccé. Tyvärr dröjde det inte länge innan bakslaget med kvalitetsproblem kom. Då hade också VW-koncernen stora organisationsproblem med bland annat långa kötider till verkstäderna.

Problemen blev mindre och bättre hanterade för varje år och när det var dags för årsmodell 2001 fick Passat en ansiktslyftning, kanske för att markera att VW lagt de mörka åren bakom sig. Ny front med mer lyxkänsla och omarbetade bakljus. Även inredningen känns lite mer påkostad.

Motoralternativen är flera, den enklaste är på 1,6 liter och 102 hk. Vanligare är tvålitersmotorn på 115 hk eller 1,8T på 150 hk. Även V5- och V6-motorer finns att tillgå, på 170 hk och 193 hk. En kompakt V8 med 275 hk fanns också under några år men sålde bara i mycket begränsad omfattning. Dieselmotorerna är desto populärare. 1,9 liters cylindervolym och effektuttag på 90, 110 och 130 hk har funnits. V6 2,5 TDI hade från början 150 hk och fick senare 180 hk.

En av Passats främsta fördelar är goda vägegenskaper. Bilen utmärker sig positivt vid en undanmanöver.

Stabilt chassi och bra styrning gör tillsammans med den pigga 1,8T-motorn att Passat blir ganska rolig att ratta. Ännu bättre vägegenskaper vintertid får man med 4-Motion, fyrhjulsdrift av samma slag som i Audis Quattro-modeller.

Antisladdsystemet ESP var först tillval, men blev senare standard. Det höjer säkerheten på vintervägar avsevärt. Även krocksäkerheten är god, fyra stärnor i Euro NCAP:s test 2002.

Förarplatsen är bra med bekväma stolar och tydliga instrument och reglage. Instrumentbelysningen lyser i blått, om det är mysigt eller bara irriterande avgör du själv. Prova först i mörker innan du köper.

Baksätesutrymmet för vuxna är en av svagheterna. Det kan vara trångt att sitta tre vuxna i bredd, karossens sluttande linjer gör att huvudutrymmet blir lidande. Bagageutrymmet är däremot stort, både i sedanversionen och i kombimodellen Variant. Passat får dock inte lastas särskilt tungt.

Årsmodellerna 1997-2000 hade många kvalitetsbrister. Från 2001 håller Passat något bättre. Bilprovningen anmärker främst på trasiga strålkastare och spindelleder. I övrigt klarar sig Passat något bättre än medelbilen på besiktningen.

Framvagnsproblem som glapp i bär­armar och styrlänkar förekommer, men är inte lika vanligt som tidigare. Även bromsproblemen vid slaskigt väder är till viss del kvar.

Krånglande lås och nycklar är ett vanligt fel. Ofta behöver själva låskistan bytas, till en kostnad av 2 500-3 000 kr. Om bilen går ryckigt beror det oftast på fel på luftmassemätaren. Ett byte kostar runt 2 000 kr.
Tändspolarna har precis som på Audi och andra VW-modeller varit dåliga, och många har bytts på garanti eller så kallad goodwill. På senare exemplar tycks bekymren med trasiga tändspolar i stort sett ha upphört.

På kombimodellen har bakrutetorkaren gått sönder på en del exemplar. Instrumentbelysning som slocknar är ett annat förekommande fel. Krånglande startspärr och trasig strålkastarspolning är andra problem på Passat.

Det allvarligaste felet gäller slarv med oljebytena på vissa exemplar. Då är det inte ovanligt att oljan koksar ihop och täpper till oljepumpen.
I värsta fall kan vevlager och cylindertoppar behöva bytas. Då blir det en affär på 20 000-25 000 kr. Även turboaggregat som skurit beror ofta på slarv med oljebyte. Undersök hur ofta bilen har servats tidigare och håll ett öga på oljetryckslampan.

1,8T-motorn är populär bland fartsugna och att höja effekten genom chipstrimning är billigt och enkelt. Men motor och övriga drivlinan slits hårdare om bilen hela tiden får gå med hög belastning.

Kvalitetsbristerna till trots har Passat varit en eftertraktad och lättsåld bil på begagnatmarknaden. Speciellt kombimodellen i kombination med 1,8T-motorn har varit synnerligen het.

Under 2005 kom en ny Passat. Det gör gamlingen mindre attraktiv och därmed billigare.

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.