Bild
Nästa artikel

Begtest: Utlöst krockvarning i Volvo V60

Begbil

Det var lätt att bli orolig när vår Volvo V60:s krockvarningslampor började blinka. Utöver det har dock bilen låtit bli att skrämmas.

Det känns tryggt att åka Volvo V60 tack vare alla säkerhetssystem som bilen är utrustad med, men när krockvarningssystemets röda lampor började blinka mitt inne en lång mörk alptunnel fick testföraren närmast skrämselhicka.

Vår V60 har annars inte bjudit på några obehagliga överraskningar. Den adaptiva farthållaren som håller inställt avstånd till framförvarande fordon har i alla andra sammanhang fungerat perfekt, kanske var det en bugg i systemet som utlöste krockvarningslamporna inne i tunneln?

Volvon har gått några vändor på Autobahn och i närmare 200 km/tim sörplar den lilla turboförsedda 1,6-litersmotorn på 180 hk lätt i sig över 10,0 liter/100 km vilket inte är onormalt på något sätt. Men i mer normala farter, 130–140 km/tim, noterade vi en förbrukning på låga 7,7 liter. Genomsnittsförbrukningen är överlag godkänd, med tanke på automatlåda och rejält med effekt.

Den sexstegade automatlådan har under det senaste teståret fungerat utan klander och gått obemärkt utan ryckningar. PowerShift-lådan omprogrammerades just för smidigare växlingar under det första garantiåret. Då gjordes också en säkerhetsåterkallelse eftersom det fanns risk för läckande styrservo.

Bra drivlina, säker väghållning, behaglig sitt- och ljudkomfort och effektivt ljus (xenon) är några av de superlativer som kommer från våra testförare. Det negativa som noteras är det begränsade lastutrymmet för att vara en kombi. När insynsskyddet ska dras över lastutrymmet gäller det att inte ha för höga väskor. Bakåtsikten och den futtiga bakrutetorkaren är andra egenskaper/detaljer som fått kritik.

Servicekostnaderna så här långt har inte varit alltför betungande, 5 658 kronor på två verkstadsbesök. Dyrt blev det däremot att byta torkarblad, 788 kronor för en torkarbladssats.

Diskutera: Vad tycker du om Volvo V60?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Volvo V60 T4 – 6 163 mil

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Volvo V60 T4 Momentum

Registreringsdatum: 20 dec-10
Mätarställning, mil: 6 163
ViB:s förbr., l/100 km: 8,4
Officiell förbr., l/100 km: 7,5
Garantier, år: 2, 3, 12
Serviceintervall, mil: 3 000/1 år
Inköpspris, kr: 344 800
Inbytespris, kr: 165 600
Värdeminskning, kr: 179 200
Bränsle, kr: 74 205
Rep./service, kr: 5 658
Däck, kr: 11 176
Skatt/besiktning, kr: 2 960
Försäkring, kr: 11 470
Underhåll, kr: 5 497

TOTALT, kr: 290 166
Totalt/mil, kr: 47,08

Kommentarer

#2
2013-03-07 20:26

Jag fattar inte varför Volvo har elektronik som hickar till.. Så ska det inte behöva vara. Men det var ju tur att det bara var lamporna som brann av och inte krockkuddarna som utlöstes... Buggar i elektroniken - här går utvecklingen åt fel håll anser jag. Det var enklare förr.

#1
2013-03-07 20:26

Jag fattar inte varför Volvo, VAG och de flesta andra Européiska tillverkare har så svindyra torkarblad och slitdelar?
Vi säljer både Volvos orginal och till Toyota och till en ny Avensis kostar de moderna gummiskraporna till torkarblad 224kr inkl moms för båda torkarbladen orginal från Toyota, det är inte ens en tredjedel av priset för torkarbladen till Volvo V60 vilket är en ganska sjuk prisskillnad...

#3
2013-03-07 20:44

Det är tyvärr samma mönster där Raphael att det är hos modernare Européiska bilmodeller där elektroniken har buggar och spökar som kräver mjukvaruuppdateringar och annat för att fungera.

Inte undra på att tex Volvo aldrig kommer bli stor i Afrika eller alla andra världens länder där det faktiskt inte finns en Volvoverkstad i varje stad eller by som har tillgång till all dyr utrustning som krävs och mjukvara för att elektroniken ska fungera i deras bilar på det sätt Volvo alltmer bygger sina bilar i dag.
Detta tror jag tyvärr gör att man fäller krokben på sig själv i längden om man vill öka sin försäljning i övriga världen och mitt förslag är att Volvo borde arbeta hårt på dessa områden med servicevänligare och färdigutvecklade bilar om man vill ha en rimlig chans att sälja mer bilar världen över då andra länder inte har i närheten av lika tätt mellan Volvo-verkstäderna som vi har i Sverige...

#4
2013-03-07 20:45

Inte hos alla europeiska biltillverkare Hanzzon...
Jag har bara haft europeiska bilar - Citroën, Peugeot och Renault - och mina har inte haft något som helst strul med elektroniken. Inte någon gång. Allt har fungerat. Även min Renault Laguna -00 Ph2 med talande färddator har fungerat, även min Mégane -04 med nyckelkort och startknapp. (f ö en idé som jag fortfarande gillar). Inte ett fel på elektroniken, inte någon gång. Jag kör mina bilar minst 15 000 mil innan jag byter.

Med tanke på att Volvo är ett dyrt märke, kostar mycket pengar, så ska inte elektronikfel förekomma. Och buggar i ett begtest? Ska inte buggarna vara borta på en begagnad bil?

#5
2013-03-07 20:59

Volvos torkarblad ska tåla 200+ km/h .. Det behöver ju inte Toyotas .. därav lite prisskillnad.
Vår (firmans) Kangoo, som i stort fungerat utmärkt de senaste 10 åren har dock ovanan att starta ett flipperspel i instrumenteringen ungefär en gång per månad ... det har den roat sej med, minst de senaste 5 åren ... Men det fixas på en kvart så problemet är överkomligt!

#6
2013-03-07 21:28

Hur mycket ska en DSG låda från VW tåla 5000mil? ;o)

http://www.teknikensvarld.se/2013/02/08/37996/volkswagens-dsg-skador-drabbar-alla/

Stackars människor som drabbas, och tillverkaren sticker huvudet i sanden. Ska man försvara sådana tillverkare? Nej, häng ut dom i ögonlocken så de får blinka ihjäl sig.

#7
2013-03-07 21:37

Vad har Vw DSG i detta sammanhang att göra??? Diskutera vad tycker du om Volvo V60 var väl rubriken, då är det kul att läsa om japanska torkarblad, bilar passande för afrika och växellådor till VW.

#8
2013-03-07 22:06

Efter över 25000 nöjda mil i två A4Quattro tog jag beslutet att testa att köra V60 D4 AWD ett par år. Hittills känner jag såhär, vägegenskaperna bra men primitivt Haldex5-system(jämfört med Quattron) och något hög bränsleförbrukning(0,65). dock är det 2,4liters 5cyl motor med automatlåda så det får väl förklara det lite. Saknar start/stoppsystem. I övrigt är det mkt positivt. Helljuset blir jag förvånad varje gång jag tänder, finns inte en tysk eller asiatisk bil som är i närheten! Volvo On Call för oss som ligger ute på vägarna, skickar automatiskt larm med kordinater till larmcentral om man kör av +en massa andra funktioner. Värme, komfort och motorstyrka är annat positivt. Har hittills bara kört ca 2000mil men bilen växer hela tiden, var lite sval mot den i början. Inga tekniska problem men har jag haft någon fråga på verkstan har jag blivit mycket bra bemött, så jag lyfter lite på hatten!

#9
2013-03-07 22:09

Hanzzon och Shogun lider av Toyotakomplex ... En svår sjuka som ... när den väl drabbar är obotlig ...
Symptom ; Man slickar varandra och avgudar Toyota ... även deras torkarblad.

#10
2013-03-07 22:14

VW komplexet är ännu värre och fanatiskt, med en fanatisk grundare också så......äpplet faller inte så långt ifrån trädet......;o)

#11
2013-03-07 23:35

Aha är det alltså pga Volvos helt unika högfartsgummi-blandning i sina fönsterskrapor som de kostar mer än tre gånger mer då Jes?
Jag måste bara ha haft tur på min MR2:a då eftersom torkarna där fungerar bra även över 250km/h... =)

Jag lider inte av några komplex annat än att jag liksom du trodde tyska bilar var det mest rejäla bilar som fanns då jag började jobba med olika bilmärken om dagarna, men just detta underlag gör att man har svårt att inte jämföra de olika bilproblemen som finns samt priserna på tex slitdelar då vi säljer detta till olika bilmärken och det är väldigt enkelt att jämföra deras priser som i detta fall mellan Toyotas och Volvos orginal torkarblad då vi säljer båda två om dagarna med liknande hållbarhet varför jag tror att åtminstonde de flesta med klarsyn skulle börja fundera vad som motiverar Volvos "hyffsade" prisskillnad.

Men mig personligen gör det inget alls då jag inte längre äger någon Volvo i dagsläget och vi på jobbet ju måste sälja tre uppsättningar till en Avensis-ägare innan vi får samma omsättning som ett par snarlika torkarblad till en Volvoägare men jag tror tyvärr inte alla dessa detaljer håller i längden vilket inte lär gynna Volvos försäljning, helt bortblåst verkar några av Volvos viktigaste kärnvärden vara med rejält byggda servicevänliga bilar av hög långtidskvalitét med billiga delar och låga driftkostnader som många hade råd med (även om man kör bilen över 10 000mil) där man tyvärr tappar mängder av kunder eller får mindre nöjda kunder när de jämför priserna med sina äldre Volvobilar...

#12
2013-03-08 02:06

Hanzzon : Volvos gamla kärnvärden lirar inte riktigt bra med ambitionen att bli ett premiummärke. Förutom säkerheten då. I takt med att bilarna blir dyrare blir kunderna rikare och delarna kan kosta mer. Rätt säker på att delarna till en Lexus kostar mer än delarna till en Toyota, trots att de troligen är gjorda av samma arbetare, och kräver lika mycket råmaterial. Vore det inte så skulle jag nästan säga att Toyota är lite dumma ;)

#13
2013-03-08 07:15

Hanzzon, om nu torkarblad är så intressant så hoppas jag, refererande till artikeln om Opel, att ni säljer torkarblad till dem. Där blir det pengar över till personalfesten!

#14
2013-03-08 09:29

Roger, Det kanske är sant men det betyder ju dock tydligen att Volvo tappar fler trogna kunder än vad man får nya om man ser till försäljningen.

Kollade för kul upp vad orginal-torkarbladen kostar till en Lexus IS250-11 där man får välja om man vill köpa "orginalet" som sitter på bilen från början som är tillverkade i Japan där dessa två kostar 537kr inkl moms men då man får betala dyra tullavgifter även på slitdelar från Japan så brukar Toyota/Lexus tillverka orginaldelar även i Europa för att slippa dessa avgifter där dessa delar brukar kallas Toyota "Optifit" och väljer man dessa torkarblad tillverkade i Europa kostar dessa två 184kr inkl moms så det är lite skillnad där.

quattron, Ja jag såg det, det var riktigt dyrt!

#15
2013-03-08 16:06

håller med om att torkarblad till opel astra i tid reportage gick på 900 spänn , här borde man satt ner foten som konsument , det är ju inte rimligt.
dessutom testar ju tidningen torkarblad , bara att klämma på testvinnaren för 100-lappen......när ngn annan betalar så brukar man sluta ifrågasätta...i detta fall trodde jag det ingick i journalisternas arbete....

#16
2013-03-08 20:52

Hanzzon: Allas mål är ju att sälja så många saker som möjligt med så hög vinst som möjligt är inom sitt segment. Volvo är just i nåt ingemansland där de varken är billiga eller fullvärdiga premiumtillverkare. Når de dit de vill så kommer bilarna bli efterfrågade och folk bli villiga att betala mer. Men resan dit är nog rätt hård. Frågan är om det går att göra den resan på eget initiativ med ett redan etablerat märke. Audi tex. har väl, från DKW-tiden gjort en konstant klassresa, och kanske stagnerat där de är nu. Dvs det fanns inte många etablerade åsikter om Audimärket.. Lexus gick ut hårt med premium/lyx direkt. Att Volvo skulle kunna bli ett premiummärke är ju egentligen lika osannolikt som att Lada skulle bli det, sett till vad de tillverkat under åren. Fast egentligen hör ju VW dit med. Och de har tagit sig en bra bit. Fast de får väl inte bli finare än de är nu, får då blir väl Audi sura ;) Hur som. Volvo är väl i den tråkigaste fasen nu, när de inte funnit så många premiumkunder, och förlorat många "sossecontainerkunder". Ju mer de lyckas profilera sig som premium, desto bättre kommer siffrorna bli.

En grej jag funderat på dock. Angående Volvos sviktande försäljning. Undrar om de har säljare som kan sälja? Under 80-90-talet måste väl ett säljjobb på en Volvohandlare varit bland det softaste som gick att hitta. Näst intill så det borde heta ordermottagare istället. Nu när de har konkurens - kan de gamla handlarna hantera chocken över att folk inte längre köper deras bilar i ren slentrian?

#17
2013-03-13 11:52

Tyvärr är inte Volvos säljare (över lag) duktigare på vad de säljer än hos säljarna hos andra fabrikat.
Kunskapen om bilar verkar inte vara så viktigt längre,..inte heller är det så att det anses viktigt att faktiskt prata med sina kunder. ( alla kunder )
I en bilaffär kan man idag ofta gå runt i 30 min utan att någon säljare bryr sig eller ens verka finnas på plats.
Inte så sällan så blir det till att själv leta upp en säljare om man vill fråga något.

Nonchalansen i stort sett hela säljyrket ( med några få undantag ) lyser snabbt igenom och om det är något som kan få mig att se rött så är det okunniga säljare som trots sitt skitprat på riktigt tror att de gör världen en tjänst.
Folk köper inte bil på samma vis längre som förr och även om Volvo har en hel del utav de människor som enbart köper bil efter vanan så förväntar sig ju även dessa lite respekt inför sin stora investering.
Den respekten kan ju delvis handla om att säljaren orkat att lära sig något om modellerna som han skall sälja samt ha lite förstånd över hur människor fungerar.
Man bör t.e.x inte prata nedlåtande om kundens eller andra folks val utav modell.
Det är också bra om man bryr sig lite mer om kunderna än om sig själv.
Fram tills idag så har jag träffat EN bilsäljare som känns mänsklig och som på riktigt bryr sig om att hålla en viss etik.

Angående just V60 så förstår jag inte alls dess framgång då den "typiske" Volvoköparen nog måste ändra sina åsikter en hel del om sitt favoritmärke för att nappa!?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.