Bild
Nästa artikel

Begtest: Toyota Avensis

Begbil

Andra generationen Avensis är ett tryggt köp, men hög ljunivå känns mindre bra.

Mellanklassen har utrymmesmässigt numera blivit nästan lika stor som storbilsklassen. Det är i gränslandet där som den andra generationen av Toyota Avensis finns. Som modell kom Avensis 1998 som ersättare till Carina. Generation två presenterades våren 2003. En facelift kom under sommaren 2006.

Avensis finns i tre karossutföranden, som sedan, halvkombi och kombi. Basmotorn är på 1,8-liter och 129 hk. Vanligare är dock tvålitersmotorn på 147 hk. Under 2004 kom en 2,4-liters motor på 163 hk. Dieselmotorer finns också att tillgå med 116 hk, 150 hk eller 177 hk.

Avensis finns i olika utrustningspaket, standard, business och executive. Den sistnämnda har bland annat läderklädsel och xenonljus. Vanligast är dock business-varianten.

Köregenskaperna håller hög klass i Avensis. Uppträdandet på vägen är tryggt och stabilt med antisladdsystem som standard från början av 2003. Även 1,8-liters motorn ger skapliga prestanda.

Förarplatsen är logisk och bra med tydliga instrument och reglage. Utförandet är betydligt snyggare än i första generationen. Stolarna är bekväma, men småfack är det däremot ont om. Den höga ljudnivån på grov asfalt, är en komfortmiss som Vi Bilägare har kritiserat.

Komforten i baksätet är också hög med generöst benutrymme. Bagageutrymmet är visserligen rymligt, men gångjärnen är av en gammaldags typ. Kombimodellen är givetvis den som sväljer mest last.
Krocksäkerheten bör vara mycket hög i Avensis. Med nio krockkuddar fick Avensis högsta betyg, en femma, i krockbetyg av EuroNCAP.

Den andra generationen Avensis har färska besiktningsresultat och de följer tidigare Toyota-noteringar. Det ska inte oroa begagnatspekulanter särskilt mycket. Den förra generationen klarade besiktningen mycket bra med undantag för trasiga lampor.

Fel på motor, elektronik eller chassi är mycket ovanligt. Men några problem har ägarna ändå rapporterat om, vanligen har felet åtgärats på garanti eller goodwill. Trasig startmotor och generator har drabbat några ägare.
På andra exemplar har färddatorn strulat. Krånglande ABS-ventil och trasig dryckeshållare har också ägarna rapporterat om.

En värmeskyddsplåt vid ljuddämparen bak har orsakat skrammel på en del bilar.  På en del exemplar har radiomottagaren fungerat dåligt, den har då byts ut på verkstäderna. Fukt i strålkastare har förekommit på vissa bilar. Ovanligt hög oljeförbrukning noteras också av en del ägare, liksom ojämn tomgång.

Precis som på föregångaren har också stolsvärmen slutat att fungera. Det beror ofta på att ägarna/passagerarna varit ovarsamma och exempelvis satt ett knä i stolen. Värmeledningarna är känsliga för sådan yttre bryskare påverkan. Att byta stolsvärme kan kosta några tusenlappar.

Karossen saknar skyddslister runt om, vilket är en nackdel och kan ge parkeringsskador. Syna karossen nog med tanke på detta. Stötfångaren är också känslig för eventuella iskrapningar. Att byta och lackera om en ny stötfångare blir dyrt.

Rostskyddet är en akilleshäl på många Toyota. Avensis har 12 års rostskyddsgaranti, men själva skyddet har brister. Den andra generationen Avensis fick en trea i rostbetyg.

Pluspoäng för bra limning i dörrar, huv och baklucka och för att bränsletanken är i plast. Invändning rostbehandling finns i nederkant på dörrar, i motorhuvens framkant och bakluckans nederkant. Däremot saknas invändning behandling i balkarna under bilen. Dörrarna är dåligt lackerade i nederkant. Innerskärmar i filtmaterial är också ett minus från rostsynpunkt.

Avensis generation två är en mycket populär bil på begagnatmarknaden, så populär att den kan vara svår att hitta hos vissa handlare. Stor efterfrågan ger bra andrahandsvärde. Därmed blir prutmånen inte särskilt bra. Märkeshandlarna  kan i sin tur erbjuda bra begagnatgarantier om bilarna regelbundet varit servade inom organisationen.

Kommentarer

#1
2011-12-20 17:04

Konstigt att ni inte tog upp 2007 problem som var då redan kände modeller 2001-2003, att vissa bilar börjar rätt plötsligt dra mycket olja. Toyota har t o m bytt motorblock på vissa på goodwill, dock lite godtyckligt och ingen information. Inte heller i mitt fall har Holmgrens (Toyota återförsälj. och serviceställe) i Växjö varnat för detta under service så att man hade chans att få goodwill byte. Nu häller man i olja sedan ett år, inte så farligt än men väntar på andra sko att falla. Dåligt of Toyota, dåligt av Holmgrens.

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kude stänga av adBlocker!