Bild
Nästa artikel

Begtest: Toyota Avensis

Begbil

Bilen ger många problem för att vara en Toyota, men driftsäkerheten är pålitlig.  

Mellanklassbilen Avensis lanserades våren 1998 som en ersättare till Carina E, som den också fick ta över en hel del teknik ifrån, bland annat kamremmen. Efter två år bytte Toyota till kamkedja i Avensis.

I likhet med sin föregångare byggs Avensis i Europa och är även i många avseenden anpassad för vår världsdel. Flera olika motoralternativ förekommer, på de första modellerna främst en så kallad leanburn-motor på 1,8 liter och 110 hästkrafter samt en tvålitersmotor på 128 hästkrafter. Från år 2000 har 1,8 129 hk och 2,0 150 hk.

Leanburn innebär i korthet att motorns styrelektronik känner av när den inte belastas så hårt och ökar då mängden syre i bränsle-luftblandningen som sprutas in i cylindrarna. Det ger än lägre förbrukning - fast bara om man anpassar sin körstil efter tekniken. Övergången mellan leanburn och ordinär drift brukar markeras med ett ryck.

Basmodellen heter Linea Terra, den mer utrustade varianten kallas för Linea Sol. Avensis I finns i tre olika karossutföranden: fyrdörrars sedan, femdörrars halvkombi samt riktig kombi.

Toyota Avensis I är relativt tyst, har en pigg motor och bra köregenskaper i de flesta situationer. Med full last fick dock kombimodellen kritik för gungigt uppträdande i undanmanöverprovet i Vi Bilägares test.


Ett av de vanligaste felen på begagnade Avensis är trasiga värmesitsar i stolarna.  Värmetrådarna är känsliga och kan gå av. En reparation kan kosta ett par tusen kronor.

På de första årsmodellerna kan sidolisterna ha börjat lossna. Kostnaden för att byta listerna tycks variera kraftigt mellan olika verkstäder. Från 1 000 kronor till drygt 4 000.

Däremot är skeva bromsskivor fram ett vanligt fel. Enligt ett par verkstäder är det bättre att svarva om broms­skivorna än att byta ut dem.
Om vibrationer i framvagnen uppstår beror det ofta på att hjulen är i obalans. Avensis är känslig för att däck och fälgar är i balans.

Ett annat småfel är knakande ratt­axelknutar som oftast beror på dåligt med fett. På många bilar har det åtgärdats på garantin eller som goodwill. Annars kostar en smörjning av ratt­axelknutarna några hundralappar.
Det elektroniska centrallåset kan spöka på en del bilar. En reparation kostar mellan 3 000 och 4 000 kr.

Stenskott som kan ge rostskador i fronten är vanligare på Avensis än andra Toyota-modeller enligt en verkstad vi talat med.

Men på en punkt håller bilen inte riktigt måttet. Rostskyddet är högst medelmåttigt. En av anmärkningarna var att bensintanken är gjord i plåt och infästningen av tanken är som gjord för rostangrepp. Även behandlingen av hålutrymmen i bottenplattan fick kritik. Det finns skarvar i bottenplattan, där kan rosten få fäste om man inte håller ordentligt rent.

På nyare Avensis försämrades faktiskt rostskyddet. Runt 2001-2002 slutade Toyota Sverige med den extra behandling man tidigare givit.
En del Avensis I importerades nya från Danmark under några år.  Vissa har en annan utrustningsnivå än de svensksålda - och sämre rostskydd.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.