Bild
Nästa artikel

Begtest: Toppbilen Volvo V70 inte felfri

Begbil

Volvo V70 är Sveriges populäraste bil och efterfrågad på begmarknaden. Vi kollar hur det står till med senaste generationen som begbil.

V70 är ett välkänt namn för kombiälskande svenskar. Volvos stora kombi har varit den ständiga bästsäljaren i över tio år. Generation tre, som märkligt nog kallas V70 II, premiärvisades våren 2007 som modellår 2008. En facelift kom modellår 2012.

V70 II finns med en mängd olika motoralternativ, både diesel och bensin. Flexifuelmotorn på 145 hk och 1,6-liters Drive har fått kritik för att vara trötta i karaktären. För den prestandasugne finns bland annat V6:a med turbo och 285 hk – men den är törstig och ovanlig.

Få bilar andas så mycket trygghet som Volvo V70. Det gäller både V70 II och föregångaren V70 N. V70 II har säkra, stadiga vägegenskaper och är mer välbalanserad än tidigare. Antisladdsystem är givetvis standard. Volvos säkerhetsnivå är hög. V70 II får fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest och räknas av Folksam som en av de säkraste bilarna i sin klass.

Förarmiljön är lättorienterad och mycket tydlig. Framstolarna ger högklassig komfort. I vårt bullertest 2008 var V70 en av de allra tystaste bilarna, endast slagen av limousiner från Mercedes och Lexus.

Även baksätet ger bra komfort och som tillval fanns integrerade barnstolar. Dessa kan ställas in i två olika höjder för att passa barn i olika längd. Bagageutrymmet är stort och lättlastat.


Kvalitetsmässigt verkar nyare V70 hålla ihop lite bättre än föregångaren. Men ett allvarligt fel gäller dieselmotorerna 2,4 D och D5. På några exemplar har generatorremmen hoppat av och orsakat motorhaveri. Det blir mycket dyrbart om garanti eller motorförsäkring inte täcker. Dessbättre är felet inte särskilt vanligt.

Motorstörning har gjort att vissa exemplar fått ryckig gång. En återkallelse har gått ut för byte av packning till bränslepumpen.

En del elektronikkrångel  har också förekommit, som fel på klimatanläggning och elfönsterhissar eller strulande navigation och parkeringssensor. Vanligen brukar dessa problem botas genom uppdatering av respektive mjukvara.

Falska indikationer på instrumentpanelen har varnat för fel på krockkudde och serviceindikator.

Den elektriska handbromsen har låst sig. Då kan inte bilen köras alls.

Strejkande värmestolar och elvärme till baksätet har också förekommit, liksom fel på larmet.

På en del exemplar har ”döda vinkelvarnaren” och avståndsradarn inte fungerat tillförlitligt i snö och regn.

Fel på den aktiva fjädringen har inträffat, speciellt på tidiga exemplar.

Ett klagomål från ägarna har gällt bakluckan, som kan vara svårstängd eller gnissla. Problemen kan förvärras vintertid när bakluckan isar igen och blir svår att öppna.

Dörrlås som krånglar i kyla har också noterats samt att lister vid dörrar och baklucka lossnat. Läckage vid vindrutans nederkant har också förekommit på V70.

V70 II är en eftertraktad bil på begmarknaden och priserna är relativt höga. Utbudet är dock stort, vilket gör att du inte ska behöva betala överpriser.

Under en övergångstid såldes både V70 av gamla och nya generationen.  Det kan bli förvirrande för begköparen. En V70 N bör ligga betydligt lägre i begpris än V70 II med motsvarande miltal och skick.

Diskutera: Vad tycker du om Volvo V70 begagnad?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Volvo V70 TDI -07B

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Köpguiden:

Årsmod/mil: TDI  -07B/10 000
Kaross: Kombi 5d
Motor: 2,4 l/163 hk
Förbrukning: 6,5 l/100 km
Skatt: 3 820 kr
Begpris: 139 100 kr
Nypris -07: 312 900 kr
Bilprov.: Medel
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Bättre än medel

Plus: Komfort, säkerhet, förarmiljö, vägegenskaper.
Minus: Elektronikfel, fel på dörrar/lås.

Läs mer om: Volvo V70

Kommentarer

#1
2013-02-22 14:30

Fast nu är det så att T6 har en rak sexa, inte någon V6:a.

#2
2013-02-22 16:37

Tack Vib för att ni lyser upp saken runt legendariska V70.
Man kan tala om för folk hur många gånger som helst att V70 INTE är någon billig bil att äga men man pratar för döva öron.
Alla vet ju att en Volvo är rymligast,krocksäkrast,pålitligast och billigast att äga.
Med en rulle silvertejp och ståltråd kan man laga bilen med delar som man har hittat längs med vägkanten och i skogen.

Skulle man mot förmodan inte ha hittat delarna i naturen så finns de på Biltema och kostar gratis,..förutsatt att bilen faktiskt har gått i sönder vilket de ju egentligen aldrig gör ...

Som sagt,..tack för ljuset Vib men ni hade behövt världens största halogenstrålkastare och inte en mini Maglite och detta är ni till en del själva skuld till som i decennier har öst beröm över allt ifrån Volvo oavsett om det har varit befogat eller ej. ;)

Starkaste motorn är för övrigt en V8:a men det kanske inte är så intressant att veta ...

#3
2013-02-22 17:17

Finns det något bilmärke som är felfritt? Skulle inte tro det.

#5
2013-02-22 18:44

Mistro någon V8 har det då aldrig suttit i någon V70.

Peugout är ju väldigt kända för felfria bilar...NOT!

#6
2013-02-22 21:00

Volvo är bra bilar. En del modeller mindre lyckade precis som för andra märken.

#7
2013-02-23 03:20

Visste inte att V8an fanns i V70...däremot S80 och XC90.
Volvo är inga billiga bilar att äga dock verkar dom hålla hyfsat men man får också en del komfort för pengarna så länge man inte är en jätte och ska sitta i baksätet.

#8
2013-02-23 05:11

Volvo V70 är Sveriges populäraste bil. Dessutom är Volvo Sveriges mest överreklamerade bilmärke.

#9
2013-02-23 09:06

Var det inte en väl lång fel/problem lista för ett märke som vill förknippas med kvalitet? Förmodar att artikelrubriken inte varit lika förlåtande om det gällt nåt annat märke.

#11
2013-02-23 11:02

Det är nog som vanligt de som inte äger Volvo som tycker det är många fel på den. Men så är det med många märken. Man håller på sitt eget "skrot" oavsett.

#12
2013-02-23 16:21

Oerhört frustrerande om mina egna antagande om V8:an i V70.
Finns ingen ursäkt till vart jag har fått detta ifrån men hur som helst så hade jag fel och ber om ursäkt för mitt misstag.
Omformulerar därför mig till att motorn kunde fås i S80 samt Xc90 men det verkar som om motorn har utgått inför 2013? 8på den Svenska marknaden )

Huruvida andra bilfabrikat är mer eller mindre utsatta för fel har jag dock INTE uttalat mig om.
V70 har dock en närmast helgonförklarad gloria över sig om att vara betydligt mer felfri och billig i drift än vad den är i verkligheten.

#13
2013-02-23 21:04

Mistro en gång åkte det förbi en V70-polisbil som verkligen lät som en V8 :P Kanske finns? ;)

#14
2013-02-23 23:28

Har en v70 2,0D, som är min nionde bil och det 'är den bästa bilen jag har haft, enda felet som jag har haft var när den var ny och det var en läckage i hydralkopplingen, fick detta åtgärdat på garantin. Före den hade jag en S80 som man fick byta krängningsstag och spindelled detta problem verkar vara åtgärdat på Volvo och det sägs att de skall hålla minst 20 000 mil. Kör cirka 4 000 mil/år och V70:n skall jag behålla länge verkar bli en väldigt billig bil att äga, förbrukningen har varit max 0,6 l/mil och då har det varit mest stadskörning, S80:n körde jag 34 000 mil.

#15
2013-02-24 08:05

Nej varför skulle V70 vara felfri, det är ju ingen av konkurrenterna heller.
Jag gillar V70 hellre än motsvarande Audi, BMW osv.
Gillar att den är lite högre, vill inte krypa ner mot golvet i en bil.

#16
2013-02-24 08:38

Många här måste vara ordentligt stora eftersom man pratar om att "krypa ner" i en vanlig personbil. Jag har aldrig någonsin känt att jag kryper ner i en bil förutom då kanske i en Lotus Europa.

#17
2013-02-24 09:20

Hacken, det finns omständigheter som gör att man i princip känner det som om man måste krypa in i bilen trots att man inte är särskilt stor.
Jag har en höftledsskada som gör det något svårt att lyfta högerbenet därför är det t.ex. enklare att komma in i V70 än i 9-5 för att tröskeln på V70 är lägre, men man måste dra in huvudet i skalet för att inte slå i den låga dörrkarmen, där är 9-5 med sin äldre karossutformning bekvämare.
Jag föredrar högre bilar som är enklare att komma in i t.ex. SUV.

#18
2013-02-24 09:30

Jag förstår dig saabnisse när det gäller skador men annars utan skador bör väl ingen ha stora problem med att sätta sig i en vanlig personbil?
Sen kan det ju vara att man gillar Suv men då behöver man ju inget direkt skäl till att köpa en eller hur?
Vad jag reagerar på är att man skriver "krypa in i bilen" och då måste man nog vara väldigt stor.

#19
2013-02-24 11:22

Nej Tack! Väljer en VW Passat i stället. eller t-o-m en Skoda Superb!!

#20
2013-02-24 11:50

MrR36...inte helt oväntat utifrån din signatur. Men vem bryr sig?

#21
2013-02-24 18:03

Något jag aldrig gillat med nya Volvos är nyckelplaceringen. Varför i hela friden sitter den där uppe? Ett helt onaturligt ställe som är svårt att nå, och har man ett nyckelband eller något annat i nyckeln så hänger det och slår på mot instrumentbrädan. I en sån här pass dyr bil kunde man ha keyless go direkt tycker jag.

V70: Max 0,6l/milen stadskörning?! Är det på bärgare då eller? ;)

#22
2013-02-25 09:27

Fick ha en V70 2.5FT i väntan på min tjänstebil.
Denna Volvo var en av de värsta bilar jag kört.
Stor och klumpig, väghållning som en oceanångare.
Små obekväma säten och en enorm bränsleförbrukning (1,5l/mil).
Kan absolut inte fatta populariteten med denna.
Håller med MrR36, köp en Passat eller Skoda Superb i stället.

#23
2013-02-25 09:40

Hackenbush:
I stället för "Krypa ner" kan man säga "huka ner sig" om det låter bättre.
Det är ju klart skönare/lättare/bekvämare att bara sätta sig naturligt i en lite högre stol, än att huka/åla sig ner mot golvet och vrida ner sig i en låg placering. Det har nödvändigtvis inte med kroppens storlek att göra, snarare med bekvämlighet och känns praktiskt och lättillgängligt.
Dessutom får man bättre överblick om man sitter lite högre upp, tycker jag.
Men smaken är som vanligt, delad.

#24
2013-02-25 11:35

Jag satt högt under några år då jag hade en Folkabuss som familjebil och visst, det var ingen nackdel men det var heller inte det vägande skälet till att jag köpte en folkabuss. Detta var rätt många år sedan och jag har kört vanliga personbilar sedan dess och har faktiskt aldrig ens tänkt att jag saknar att sitta högt. Jag kör aldrig så nära bilar framför att jag inte ser något.

Skälet till att jag inte är förtjust i Suv och dylika är att de är just högbyggda och kränger ofta lite mer i kurvor, de dricker lite mer soppa eftersom de är höga och blir mera vindfång och blir känsliga för sidvind eftersom de är högre än vanliga bilar. De är dessutom aldrig snygga då de är höga och "klossiga" i designen.
Men som ni säger att smaken är som baken och alla kan hitta den bil man vill ha och det är ju toppen.

#25
2013-02-25 12:37

"Roger S": Vet som sagt inte om det någonsin har funnits någon V70 med V8:a eller varför jag helt har missat denna detalj men mina antaganden kan ju kanske ligga till grund i att det tidigare har spekulerats om ämnet samt att S80 och V70 är så lika i övrigt.
Nedan en länk om samma tema:
http://www.teknikensvarld.se/2006/10/10/1191/exklusiva-bilder---vi-avslojar-nya-volvo-v70/

#26
Leif Larsson
2013-02-25 15:45

V70 är en okey bil. Tills det är dag för verkstadsbesök.
Volvoverkstäderna kan ta betalt .
Aldrig mer en volvo.
(jag har haft en V70 och vet att volvoverkstäderna kan ta betalt , och det ordentligt)

#27
2013-02-25 16:56

Ja att Volvo är dyra på verkstan det vet de flesta. Detta tror jag beror på att de flesta är firmabilar i varje fall de första åren och firmor lyfter moms osv så priset har ej lika stor betydelse som för en privatperson. Om du granskar de bilar som är populära som firmabilar och jämför med bilar som ägs mest privat så ska du märka skillnader.

#28
2013-02-26 01:07

Skulle man kunna gissa att V70 inte finns (som vi vet iallafall ;) från fabrik med V8 för att den blir för tung och får för låg lastvikt? I S80 kanske det finns marginal att ta av viktmässigt kontra maxlast etc.

#29
2013-02-26 08:40

Vill minnas att V8:an skulle vara hyfsat lätt vilket jag också hittade lite info om i länken nedan,så vikten är nog inte det största problemet.
Däremot tror jag att man ville särskilja S80 lite extra ifrån V70 när modellerna blev så lika.
V70= familjebil/arbetsbil och S80= renodlad lyxbil
Till detta motoralternativ följde också en massiv lyxutrustning.

http://www.teknikensvarld.se/2004/12/20/15993/provkorning-av-volvo-xc90-v8/

Läste att man även i USA har slutat med V8:an och ersatt den med T6:an som nu har blevit starkare och snålare.
Xc90 skall dock ännu gå att beställa med de två extra cyl.

#30
2013-02-26 18:25

Volvos V8 väger 190 kg, vilket får anses som ganska lätt för en motor på 4,4 liter. Den raka 6:an väger 180 kg.
Och gamla B21:an 165....

#31
2015-03-28 20:44

Fantastiskt. Vi Bilägare har släppt en nyhet som ingen annan känner till...V70 II finns med V6:a !!!!
Lite baskunskaper måste man väl kunna kräva av någon som kallar sig motorjournalist....

#32
2016-06-04 14:27

Har en V70 2006 Diesel, som nu har gått 400 00 mil.

Inga fel eller problem har jag haft och ändå byter jag bara olja sedan några år tillbaka.
Bilen går som ett spjut med jättebra acceleration och går tyst som vilken lyxbil som helst. Jag har ofta hyrbilar och är därför oerhört imponerad över min bil som jag anser vara helt jämförbar med de nya tyska hyrbilar, som jag ofta har.

Undrar förstås när första felen ska komma, men ännu känns inga tecken.
Åkte nylegen non stopp 60 mil från Malmö och hade snitthastigheten på 116 km/timme och snittförbrukning på otroliga 0, 59 (uppmätt)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.