Bild
Nästa artikel

Begtest: Suzuki Vitara

Begbil

Suzuki Vitara var en av de första som kom att surfa på SUV-vågen. Lågväxel är bra, men se upp för rost!

Suzuki Vitara kom redan 1988, som efterträdare till Samuraj. Vitara finns både i kort tredörrars version och som längre femdörrars. En ny generation kom 1998 och ersattes hösten 2005.

Grand Vitara finns med fyrcylindrig bensin eller dieselmotor. En V6:a på 2,5 eller 2,7-liter finns också att tillgå. En förlängd och sjusitsig Grand Vitara, kallad XL7, kom under 2002.

På en punkt skiljer sig Grand Vitara från konkurrenterna. Den är rambyggd, vilket gör att den tål större påfrestningar än en bil med självbärande kaross. Bra för den som drar tunga släp eller kör i skogen.
Nackdelen är att bilen blir mer krockaggressiv.

Vitaramodellerna är i grunden bakhjulsdrivna. För bättre framkomlighet på halt underlag måste man själv koppla in fyrhjulsdriften. Med bara bakhjulsdrift blir Vitara mycket sladdbenägen, med fyrhjulsdriften inkopplad går den  stabilare. Om bilen körs med fyrhjulsdrift på torrt underlag kan drivaxlarna ta skada vid snäva svängar. Köregenskaperna på landsväg är sämre än hos flera konkurrenter.

Däremot har Vitara lågväxel, vilket är ett plus jämfört med konkurrenterna. Det är bra vid terrängkörning eller om man ska dra upp en båt. Bäst gör sig Vitara som renodlad terräng- eller dragbil.

Grand Vitara är ganska trång, både i kupé och bagageutrymme. Förarmiljön är tydlig och funtionell. Stolarna är acceptabla, men i övrigt är komforten svag. Bilen är både stötig och bullrig. Ägarna är missnöjda med imbildning och högt vindbrus.

Grand Vitara klarar besiktningen bättre än medelbilen på de flesta punkter. Däremot bör du kontrollera undertill om bilen tagit skada av terrängkörning. Titta efter bucklor och repor eller krokiga styrstag. Om Vitaran har använts som dragbil är ofta kopplingen sliten. Det kostar  närmare 7 000 kronor att få detta åtgärdat på verkstad.

Läckage i styrservopump eller styrsnäcka kan vara dyrt att åtgärda, en renovering kan kosta över 10 000 kronor. Ett annat fel är att fördelningslådan varit feljusterad och att fyrhjulsdriften helt enkelt hoppat ur. Det kostar cirka en tusenlapp att åtgärda.

En bälg i framvagnen har också orsakat problem för bilar som utsatts för sträng kyla. Då har bilen bara blivit tvåhjulsdriven. Det kan kosta 5 000 kr att laga. På V6-modellen har kamkedjan börjat rassla på en del exemplar. Ett byte av kamkedja kostar uppåt 15 000 kronor.

Det allvarligaste felet på Vitara är rostkänsligheten. Rosten kan finnas i dörrarnas nederkant, motorhuvens bakkant och bakdörrens nederdel.
Många Grand Vitara har allvädersdäck. Undvik den däckstypen. De är inte speciellt bra vare sig för för sommar- eller vinterbruk.

Fyrhjulsdrivna bilar brukar stå högt i kurs på begagnatmarknaden. Grand
Vitara är lättsåld och blir sällan stående länge i bilhallarna.
 Efterfrågan har dock sjunkit något, speciellt på den bränsletörstiga V6-modellen. Dieselmotorerna är mer eftertraktade i andra hand och därför sällsynta.

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kunde stänga av adBlocker!