Nästa artikel
Begtest: Mitsubishi Space Wagon
Begbil

Begtest: Mitsubishi Space Wagon

Publicerad 15 augusti 2007 (uppdaterad 27 september 2010)
Mitsubishi Space Wagon är en bekväm familjebil i MPV-klassen och priserna är på väg nedåt.

Den första generationen av Mitsubishi Space Wagon kom till Sverige 1985 och innebar något nytt med sin höga och kantiga men inte särskilt utrymmeskrävande kaross, en kompromiss mellan bil och buss. Nya generationer kom 1992 och 1999. Det är den senare generationen som vi har tittat närmare på här. Ersättaren, Grandis, kom under 2004.

Med åren blev Space Wagon en allt större bil och sista generationen är 4,6 meter lång. Ändå består intrycket av att den känns mer som en kombi än som en buss att köra, med undantag från den lite högre sittpositionen.

Den vanligaste motorn är en direktinsprutad (GDI) 2,4-litersmotor på 150 hk. Senare kom en svagare motor på 133 hk. Ett nytt tändsystem under 2002 sänkte effekten på 2,4-litersmotorn till 147 hk. En fyrhjulsdriven modell finns också men den är inte speciellt vanlig.

Köregenskaperna håller god klass. Space Wagon är stabil att köra, både på motorvägar och kurviga småvägar. Tyvärr erbjöds aldrig något antisladdsystem. Motorn är skapligt pigg men kräver höga varv för att gå riktigt bra.

Space Wagon är en rymlig och bekväm familjebil men den är inte lika flexibel som några av konkurrenterna. Stolarna är sköna att sitta i men ganska bökiga att fälla eller plocka bort.

Vissa exemplar har sex fåtöljer, andra finns som sjusitsiga med en vanlig soffa i mittraden. Med samtliga sex eller sju sittplatser på plats är bagageutrymmet starkt begränsat. Desto rymligare blir det om de bakre sätena tas bort.

Krocksäkerheten är bara medelmåttig. Space Wagon fick endast tre stjärnor i Euro NCAP:s krocktest, skyddet vid frontalkollisioner bedömdes som dåligt. Sidokrockskyddet var bättre.

Skeva bromsskivor fram är ett vanligt fel. Oftast svarvas skevheten bort, vilket kostar cirka 1 500 kr. Kontaktfel på tankgivare kan finnas på vissa bilar, ett byte kostar uppåt 2 000 kr. Slitna hjullager förekommer också på en del exemplar. Lagerslitage i växellådan kan finnas på en del bilar. Det kan bli dyrt; ett byte kostar ofta runt 10 000 kr.

Se också upp med servicen var 9 000:e mil, som är ovanligt dyr - drygt 8 000 kr. Då ingår visserligen kamremsbyte. Rejält prutläge om den servicen inte är gjord!

Det vanligaste felet på Space Wagon gäller ryckig motorgång. Motorn har nämligen problem med att den sotar igen. Sotavlagringar bildas och sätter igen spjällhuset, ett fel som drabbar nästan alla bilar med Mitsubishis olika GDI-motorer. Då krävs en rengöring av spjällhuset. Men vanligare är att motorns insug måste blästras med en speciell teknik.

Mitsubishi har ett förlängt goodwill­åtagande för just igensotade GDI-motorer. Det gäller 72 månader eller 15 000 mil. Men då måste bilarna vara servade på auktoriserade verkstäder, annars får ägaren själv stå för kostnaderna, som kan hamna på 5 000 till 6 000 kr. Boven anses vara bensin med inblandning av etanol och verkstäderna rekommenderar att köra bilen på 98 oktan - om den inte innehåller etanol. Det fördyrar driften.
Motorolja av hög kvalitet eller höga varvtal kan också hålla soten borta.

Eftersom Space Wagon inte längre säljs som ny, har modellen tappat i värde.

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.