Bild
Nästa artikel

Begtest: Misstänkt bakdörr på Peugeot 3008

Begbil

Vår högbyggda kombi, med suv-känsla – utan att vara fyrhjulsdriven – fortsätter att gå som en klocka, även när miltalet nu börjar sticka iväg. Ett kärvande bromsok bak, där skiva plus belägg byttes, är det enda ofrivilliga verkstadsbesöket vi råkat ut för senaste teståret.

Kvalitetsmässigt tycks Peugeot ha höjt sig ett par snäpp om vi enbart ser till driftsstörningar. Samma erfarenheter noterade vi med lillebror 308 för några år sedan. Däremot ställer vi oss fortfarande tveksamma till dörrarnas rostskydd, eller brist på sådant.

Förra vintern reklamerade vi båda bakdörrarna, framför allt dörromvikningen på höger insida visade tydliga rostangrepp. Tendenser fanns även på vänster sida, varför båda dörrarna byttes inom ramen för den treåriga lackgarantin.

Senaste rostskyddsinspektionen gav på nytt onda föraningar, på den högerdörr som nu ska vara utbytt. En knottrighet i lacken, just i det område där Peugeot slutat att limtäta, ser klart misstänkt ut. Dörrskarven ska inom kort visas upp för återförsäljaren.

Funktions- och komfortmässigt är annars 3008:an en mycket trevlig bekantskap, men att göra rent den stora vindrutan, framför allt från is, är ingen lätt match. Lyckligtvis är vår bil utrustad med dieselvärmare som går att programmera in i förtid, vilket gör att vi slipper dessa problem kalla vintermorgnar.

På sommarvägar är bilen skön och vilsam att köra långt med, men på vinterväglag, med något för breda däck, känns den slingrig. Glödlampor som går sönder har vi tvingats att acceptera, tur är att det är enkelt att byta H7-lampor inifrån ett ovanligt frikostigt utrymme i motorrummet. Tack vare regelbundna långkörningar sjönk förbrukningen till 5,9 liter/100 km senaste teståret, och genomsnittligt sett över alla milen ligger vi nu strax över 6,0 liter/100 km.

Diskutera: Vad tycker du om Peugeot 3008?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Peugeot 3008 1,6 HDI – 11 042 mil

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Fakta: Peugeot 3008 1,6 HDI

Registreringsdatum: 8 dec -09
Mätarställning, mil: 11 042
ViB:s förbr., l/100 km: 6,1
Officiell förbr., l/100 km: 5,1
Garantier, år: 2, 3, 12
Serviceintervall, mil: 2 000/2 år
Inköpspris, kr: 255 900
Inbytespris, kr: 102 400
Värdeminskning, kr: 153 500
Bränsle, kr: 93 284
Rep./service, kr: 29 174
Däck, kr: 18 554
Skatt/besiktning, kr: 7 017
Försäkring, kr: 15 630
Underhåll, kr: 6 675

TOTALT, kr: 323 834
Totalt/mil, kr: 29,33

Kommentarer

#1
2013-02-27 18:40

"på vinterväglag, med något för breda däck, känns den slingrig. "

Så byt däck till smalare, det tycker jag man ska göra på vintern oavsett märke och modell på bilen. Breda däck flyter lätt ovanpå snön, och kan bli spåriga när det ligger olika sjok av is på vägbanan som det lätt blir i Sverige med ömsomt töväder och ömsom isbildning plus att breda däck är sämre på att tränga igenom slask. Jag personligen tycker att man ska inte ha bredare än 195 på vinterdäcken. Jag vet de som kör omkring med 225 på vintern eller bredare och så klagar de på att det är slirigt och halt... Jag kör 195 på vintern!

#2
2013-02-27 23:49

Tycker det ser ut som det står 215/65-15, vilket inte är jättebrett direkt.

Det som även påverkar hur bilen går på vinterväg är spårvidden. Min 3-serie har troligen lite större spårvidd bak än normalt, vilket gör att man, när det är spårigt (speciellt på små dåligt plogade stadsgator, nu när isbarken börjar komma fram) halkar fram och tillbaka då bilen inte riktigt får plats i de uppkörda spåren. Skulle kunna tänka mig att 3008'an har lite bredare spårvidd än medelbilen, ren gissning dock.

#3
2013-02-28 07:18

215/60 R16. *Jätteviktigt* med rätt lufttryck, inte för mycket, såsom man ofta nuförtiden säger att man skall fylla däcken.

#4
2013-02-28 09:22

215 är bredare än vad jag skulle köra på vintern. Men 215/65-15 tror jag inte på - möjligen då att det är 215/60-16 som sommardäcken är på som bilen levererades med. Vanligare dimension för 16 är 205/65-16 och det borde passa att köra på. Jag förstår inte de som kör samma dimension på vintrarna som på sommaren när sommardäcken är breda.

#5
2013-02-28 13:22

Vanligaste dimension på 16" är 205/55 men själv så kör jag på 215/55 R16 på vintern och funkar kanon... men inte hade jag sagt nej till lite större fälgar på vinter uppsättningen.

#6
2013-02-28 18:55

Jag kör med 245-40-18 med min Audi. Jag har inte upplevt några problem, men vissa verkar göra det. Visst kan det bli svajig på vissa vägar, men det är inget som har stört mig. Så klart när man väl åker till finare väggar och bättre underlag är det skönare komfort.
Jag kan även påpeka att någon rost har jag inte haft under +10 årstid som jag ägde min 406 coupe, detta trots att bilen har alltid stått parkerat ute. Däremot fick vi en hel del rost på en Ford Focus som vi ägde under närmare 10 årstid, vi lyckades dock att få rostgaranti att gälla, stora delar byttes då utan någon kostnad för oss (3 dörrar, bagageluckan ...). Det var skönt det då det blev mycket lättare att sälja bilen efteråt.

#7
2013-02-28 22:21

Att bilen blir svajig har inte så mycket med dimensionen som det mjukare mönstret på däcken att göra. Klackarna på, iallafall dubbfria vinterdäck, hinner inte riktigt med i snabba rattrörelser. Man får ett litet "input lag" mellan det att man rör ratten och bilen verkligen börjar styra, och då blir det en liten gummisnoddseffekt. Man kan även känna att bilen hasar lite över bakaxeln om man gör lite snärtiga sick-sackmanövrar på torr asfalt. Inget man märker direkt när man kör normalt dock.

Skulle dock tro att man känner det tydligare om man som MichaelTow kör på 18", då man förväntar sig ett betydligt snärtigare uppträdande än man i verkligheten får. En som är van vid att köra på 15"-16" märker nog inte samma skillnad.

Är dock skillnad på "autobahndäck" typ ZottoZero och liknande. Mina General Altimax Nordic är mjuka som gosedjur jämfört med de (dock rätt gamla) Pirellisulorna som satt på fälgarna när jag köpte dom.

#8
2015-02-16 12:27

Hej, Jag har köpt en 3008 års -111202 nybilsgaranti finns kvar 7900mil det är rost på insidan av motorhuven och skärmkanter bak, listerna som sitter på tröskellådan är det bölder på. Det ända som Peugeot vill godkänna och byta ut är listerna, Bilen har varit på vägarna 2år och 4mån har stått hos en handlare i 10 mån.

Missnöjd. skit märke.

#9
2015-02-16 12:37

MRXI, säg inte så, det finns folk som säger att de franska bilarna är de bästa som finns.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.