Bild
Nästa artikel

Begtest: Mercedes E-klass

Begbil

Mercedes E-klass är säker och rymlig, men dyr att köpa och äga. Tyvärr lever varken kvalitet eller rostskydd upp till stjärnstatusnivå.

Förra generationen E-klass, internt kallad W211, kom våren 2002. Kombin lanserades ett år senare. Båda modellerna fick en facelift sommaren 2006. E-klass är bakhjulsdriven, men fyrhjulsdrivna exemplar har också sålts, dock i begränsad omfattning.

E-klass finns med en rad motorer, både bensin och diesel. Basmotorn är på 163 hk, kallad E200 kompressor. V6-motorer finns på 177 hk, 224 hk, 231 hk samt 272 hk. V8-motor finns på 306 hk eller 388 hk samt prestandamodellen AMG där V8:an är på 5,5 liter och har 475 hk. Dieselmotorer finns från 122 till 314 hk. Vanligast är de med 136, 150 samt 170 hk.

Köregenskaperna är mycket gedigna, E-klass är stabil på motorvägen och gör inte heller bort sig på kurviga småvägar. I stadstrafik kan dock styrningen upplevas som tung.

Säkerhet starkt kort
Förarplatsen är elegant, välordnad och trivsam. Komforten är hög och utrymmena generösa, man sitter mycket bra såväl i framsäte som baksäte. Det finns en anledning till att E-klass är populär som taximodell. Bagageutrymmet är stort, både i sedanen och kombin, den senare är givetvis mer flexibel.

Säkerheten är ett starkt kort när det gäller E-klass, med högsta betyg, fem stjärnor, i Euro NCAP. Antisladdsystem är standard i alla versioner.

Besiktningsresultaten är ojämna, bäst klarar sig E-klass sedan i bensinutförande. Glapp i spindelleder eller styrleder är relativt vanliga anmärkningar, främst på exemplar som rullat långt. Det märks genom klapprande ljud och kostar några tusenlappar att åtgärda. Risk för fjäderbrott finns också, speciellt på äldre exemplar. Kärvande parkeringsbroms får också anmärkningar.

Elektronikfel är relativt vanligt, bland annat kan varningslampan för krockkuddar tändas utan anledning. Buggar i dataprogrammen har också gett upphov till problem i navigations- och telefonsystemen.

Ett styrdon har orsakat fel på batteriet som har lett till att bilen plötsligt inte går att starta. Många av de här felen har åtgärdats inom garantiramen. Men när garantin gått ut blir felsökningen dyr för bilägarna.

Det elektroniska bromssystemet har fått mycket kritik från ägarna, bromsverkan har också i några fall varit dålig. Under 2006 fick E-klass konventionella bromsar.

Sök efter rost
Automatlådor som slirar eller som läcker olja förekommer främst på tidiga exemplar. Ett byte blir mycket dyrt – räkna med minst 50 000 kronor. Osmidiga växlingar kan vara ett tecken på att programvaran till automatlådan behöver uppdateras, vilket inte alls är lika kostsamt. Turboaggregat till dieselmotorerna har också havererat, dyrt att byta. Vattenläckage i kupén har förekommit, främst orsakat av undermålig dränering från taket.

Exemplar som är tillverkade före oktober 2003 bör synas mycket noga med tanke på rost. Undersök främst skärmkanter, dörrkanter och baklucka. Bakskärmarna har en smutssamlande hylla. Kritik ur rostsynpunkt får även plastsköldarna undertill som har ersatt traditionellt slitskydd.

Efter att en ny generation E-klass kom under 2009 har priserna sjunkit rejält på den här generationen. Att ha gamla Mercedesmodellen ger inte alls samma status och därför faller priserna. Kombimodellen är mer eftertraktad som begagnad och därmed också något dyrare för begköparen.

Privatimporterade bilar utan känd servicehistorik bör betraktas med skepsis. Mätarfiffel och falska serviceböcker förekommer. Även rostskyddet är troligen sämre på privatimporterade exemplar.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Mercedes E 200 1,8 K, 2006A
Mercedes E 220 CDI, 2006A
Mercedes E 200 1,8 K, 2007

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Tekniska data:

Mercedes E 200 1,8 K, 2006A:

Längd/bredd, cm: 482/182
Tj.vikt/maxlast, kg: 1 570/535
Max släpvikt, kg: 1 900
Cyl/slagvolym, cm3: 4/1 796
Effekt, kW/hk: 120/163
Toppfart, km/tim: 230
0–100 km/tim, s: 9,6
Bränsle, liter per 100 km: 8,7

Mercedes E 220 CDI, 2006A:

Längd/bredd, cm: 482/182
Tj.vikt/maxlast, kg: 1 610/535
Max släpvikt, kg: 1 900
Cyl/slagvolym, cm3: 4/2 148
Effekt, kW/hk: 110/150
Toppfart, km/tim: 216
0–100 km/tim, s: 10,1
Bränsle, liter per 100 km: 6,7

Mercedes E 200 1,8 K, 2007:

Längd/bredd, cm: 486/182
Tj.vikt/maxlast, kg: 1 580/525
Max släpvikt, kg: 1 900
Cyl/slagvolym, cm3: 4/1 796
Effekt, kW/hk: 135/184
Toppfart, km/tim: 230
0–100 km/tim, s: 9,1
Bränsle, liter per 100 km: 8,8

Konsumentverkets kalkyl bygger på att bilen behålls i tre år och att den årliga körsträckan är 1 500 mil. Bensinpris: 14,08 kr/l, diesel: 14,14.

Mercedes E 200 1,8 K, 2006A:

Pris, kr: 168 400 kr
Värdeminskning: 22 860 kr
Skatt, besiktning: 2 090 kr
Försäkring: 7 960 kr
Bränsle: 18 370 kr
Reparationer, serrvice mm: 7 840 kr
Däck: 3 260 kr
Totalt per år: 62 400 kr
Totalt per mil: 42 kr

Mercedes E 220 CDI, 2006A:

Pris, kr: 180 400 kr
Värdeminskning: 25 040 kr
Skatt, besiktning: 5 600 kr
Försäkring: 7 960 kr
Bränsle: 14 210 kr
Reparationer, serrvice mm: 8 470 kr
Däck: 3 810 kr
Totalt per år: 65 000 kr
Totalt per mil: 43 kr

Mercedes E 200 1,8 K, 2007:

Pris, kr: 213 100 kr
Värdeminskning: 28 930 kr
Skatt, besiktning: 2 360 kr
Försäkring: 8 300 kr
Bränsle: 8 590 kr
Reparationer, serrvice mm: 7 840 kr
Däck: 3 260 kr
Totalt per år: 69 300 kr
Totalt per mil: 46 kr

Reparationskostnader:

Reparationskostnaderna, material och arbete, Mercedes E-klass. Prisuppgifter från verkstäder i Stockholmsregionen. Priserna kan variera mellan verkstäder.

Avgassystem, exl främre rör: 11 575 kr
Katalysator: 19 569 kr
Bromsbelägg fram: 1 911 kr
Hjullager höger fram: 3 790 kr
Kamrem: Kedja
Elektronikbox, motor: 19 450 kr
Koppling: Automat
Stötdämpare fram: 7 750 kr

Kommentarer

#1
Raymond K
2011-05-12 09:07

Med andra ord ett mycket osäkert kort som begagnad bil.

#2
2011-05-12 09:45

Ägde en E-klass av modellen innan denna i början av 00-talet. Maken till rostproblem på dörrar och baklucka har jag aldrig upplevt.
Tyvärr verkar inte denna efterföljare vara mycket bättre.

En hög tekniknivå med många (onödiga) finesser gör att det blir lite av ett lotteri huruvida reparationskostnaderna skall skjuta i höjden eller ej.

Kan möjlighetvis användas som entusiast- eller hobbyfordon. Men som bruksbil vid daglig användning är jag mycket skeptisk till att det är ett vettigt köp.
Satsa istället på en nyare mindre teknikspäckad bil. Man får nästan en ny Dacia för priset av en 6-7 år gammal Mercedes.

#3
Konrad Bärnevik
2011-05-12 13:09

Håller med Gösta_L

Kan dessutom tillägga att Dacia överraskar med tanke på sitt pris enligt min vän som kört sin Sandero i 2 år och 4 200 mil. Mkt nöjd.

Jag blir nästan lite sugen på en Duster...

#4
Raymond K
2011-05-12 13:10

Detta är väl förklaringen till att man ser många lätt begagnade Mercedes som är väldigt billiga.

#5
2011-05-12 13:32

Hm, Så att å ena sidan ser man många lätt begagnade mercedes som är väldigt billiga , men å andra sidan är dom enligt artikeln väldigt dyra att köpa?? Jag hajar noll, eller syftar artikelns pris på nypriset ? Jag trodde den handlade just om begagnade MB.

#6
2011-05-12 13:40

sammantaget en riktig skräpbil, alltså... usel kvalitet på Mekanik, elektronik och plåt... det läcker in och skramlar... verkar som om nöjet med att köra dessa är tämligen kortvarigt. Om ett begtest på Alfa Romeo hade visat upp alla dessa brister hade väldigt många sagt "visste väl alla, typiskt italienska bilar..."

#8
2011-05-12 14:08

Det skulle vara intressant att veta hur många av skribenterna här som verkligen har erfarenhet av de bilar som diskuteras hit och dit.
Jag har ca 14.500 mil med Toyota och ungefär lika mycket med MB (en ny Camry + två MB varav en inköpt ny) och kan inte se mer än rätt marginella kvalitetsskillnader och i så fall till MB:s favör. Det talas ofta om rost här, men Toyotan sökte nog sin make som rostlåda. Å andra sidan var servicen överkomlig och driftkostnaderna relativt låga. Men kom inte och säg att dom är felfria.
Mina 14.500 mil genererade tre (!) ljuddämparbyten (billiga men dock), byte av båda stötdämparna bak, samt två byten av kablar och lock till fördelardosan (fuktproblem). Rosten dök upp efter ca 6 år och förvärrades hela tiden.
Än så länge har inte motsvarande problem dykt upp på min senaste MB. Den är dock än så länge bara drygt 7 år med 9000 mil vilket får anses som nytt för en MB. Vid motsvarande tid var dock Toyon mer eller mindre avrostad i höjd med bakhjulen!

#9
2011-05-12 19:41

stellann, Du har inte så mycket bättre verkliga erfarenheter du heller med tanke på att du i så fall garanterat pratar om en Toyota utvecklad på 80-talet även om du inte berättar det men den Camry-versionen som kom redan -92 hade rostfritt avgassystem orginal och blev galvade med väl förseglade skärmkanter och rostade därför inte ens i närheten av vad tidigare modeller gjorde och inte det minsta mer än en lika gammal Merca eftersom Toyota lärde av sina misstag och tog bort svagteterna med gammla modellen och gick vidare, så det måste vara den gammla trotjänaren Camry SV21 du pratar om som kom 1987 som är den Toyota-modell som rostat mest av alla och dessa hade även lika dåliga avgassystem som många andra bilar från den tiden. För på nyare Camry-modeller efter -92 finns det nog inte en enda ägare som bytt avgassystem på ens två gånger under alla dessa år hitills för så stor blev skillnaden när Toyota började med rostfria legeringar i sina avgassystem.

Toyota har förändrats och förbättrats en hel del för varje ny modell som kommit under de senaste 20-åren, Mercedes har tyvärr inte följt denna utveckligt och håller i stället lägre kvalitét i dag jämfört med tidigare...

Kan nämna att även min familj har kört Mercedes i årtionden och vi har säkert haft totalt ett 20-tal Mercor i familjen genom åren men i dag kör både min mor och far sina varsinna första Toyotor båda två, en från -00 med över 25 000 problemfria mil bakom sig och en från -06 med över 12000 mil hitills och dessa bilar säger båda två är de mest problemfria och bästa bilar de haft hitills och dom kommer förmodligen aldrig mer köpa en modernare Merca.

#10
2011-05-13 08:49

Du har helt rätt Hanzzon att mina direkta erfarenheter av Toyota är från äldre årgångar och dom kan ha blivit bättre än tidigare (precis som exempelvis Alforna som jag haft tre av tidigare). Vad jag egentligen vill säga är att det är svårt att vara tvärsäker beträffande det aktuella "kvalitetsläget" för olika bilmodeller. Ingen av oss kan ha aktuell kunskap och erfarenhet av nya versioner av alla olika märken samtidigt! Toyota kring början av 90-talet hade dock också väldigt bra (och delvis välförtjänt) rykte även då.
Jag kan bara -färskt- referera till en MB C-klass som gått sina 7,5 år helt felfritt frånsett en läcka på AC:n efter 6 år.
Man får ibland känslan av att alla njuter av att hitta fel på just MB. På nåt sätt verkar märket (stjärnan?) reta folk nåt otroligt. Prislappen på en normal MB vill jag påstå är snarast lägre än exempelvis vissa Audi BMW och Volvo. (Standardutrustningen som tidigare var medioker är på helt annan nivå numera.) Då bör inte heller förväntningarna vara högre på dom än på andra märken, men det tycks alltid vara en större sensation att en MB kan gå sönder och rosta. Jag kan inte påminna mig att jag sett nån MB från senaste 10 åren som uppvisat rost men jag kan vara enögd. (Jag bortser från MB:s skåpbilar, som rostar som alla andra, men dom byggs ju såvitt jag vet inte av MB!).

#11
2011-05-13 11:19

Så fort det handlar om Toyota eller Mercedes problem och rost så lyfts de till ofantliga höjder. Skulle bilarna vara så dåliga hade inte folk köpt dem. De hade inte funnits kvar.

När det gäller Mercedes skåp byggs de av VW, de har mycket gemensamt vad gäller kaross, men drivlinan och elektronik mm. är Mercedes egna. Vist rostar de men inte mer än t ex, Ford och Renault. Mercedesskåpen är avsevärt bättre än Ford eller Renault. Motorerna går lätt 60.000 mil. En Ford eller en Renault oftast inte mer än 20.000 mil.

#12
2011-05-13 12:38

Jag måste säga att förväntningarna på en bil styrs i mitt fall helt utifrån vilkt pris bilen betingar. Högt pris = höga förväntningar. Alla Mercedesar är inte svindyra. Det finns instegsmodeller som är mycket prisvärda jämfört med andra fabrikat. Att Mercedes haft problem med rost är allmänt känt. Men vilket märke har inte det från tid till annan.. Sen är det många som tvättar med högtryckstvätt och om man är någorlunda bilintresserad så vet man att det är bannlyst. handtvätt med (lågt tryck), borste och svamp är det som gäller, oavsett bilmodell.

#13
2011-05-13 12:42

Thommys:"Så fort det handlar om Toyota eller Mercedes problem och rost så lyfts de till ofantliga höjder. Skulle bilarna vara så dåliga hade inte folk köpt dem. De hade inte funnits kvar. "
och själv är du inte ett dugg bättre när du sågar Ford och Renault, exakt samma sak kan väl sägas om dem?

#14
Raymond K
2011-05-13 13:17

Problemet med Mercedes är väl att om det strular så blir det nog oftast väsentligt dyrare att reparera än om Ford eller Renault strular.

#15
2011-10-06 00:15

E class från 03 till 06 är rent av en livsfarlig bil med dessa elektriska skit bromsar som tappar bromseffekten helt vid snabba inbromsningar under körnig rent av livs farlig och är en tids fråga innan folk kommer köra ihjäl sig eller andra. mercedes har försökt tysta ner detta av någån anlednig?enlig mercedes ska man upgradera bromsarna vid service som bara mercedes själva kan göra så har man servat bilen någån annanstans så tar inte mercedes det på goodwill låter helt sjukt av ett så kallad status märke som ska va kvalitet.så köp vilken bil som helst istället om man inte går i självmord eller mord tankar detta är ju ändå ett tillveknings fel och rent av livsfarligt.har haft mercedes nästan alltid från gamla 124 nyare w220 men efter en sån här händelse med familjen i bilen blir det alldrig mercedes!!!

#16
2011-11-06 12:36

Jag vill inte snacka skit om olika bilar. Alla bilar är bra på sitt sätt. Jag gillar inte merca, den är för dyr mot vad den erbjuder. Är man inte rik så köper man inte merca. Om jag var rik jag skulle äga en merca, för då äger man en stjärna och är status bil....åker fint i så länge det varar. Sen byter skiten mot en ny, bara för man är rik. Jag äger en mitsu, colt nu 2år gammal. Jag är jättenöjd för en 120,000kr bil. håller den i 10 år då är jag supernöjd. Men köper jag en 00 E-class kombi för 350000kr som min syrra har och det är rosthåll i baklucka och yttrost lite överallt efter 30000-mil är dåligt om jag jämför mot min gammla collt(96-a) med 27000-mil och en carisma(98-a)med 22000-mil, som har inga hål i plåten-karossen.. MEN!!!! Alla bilar är bra på sitt sätt! Tack.

#17
2011-12-07 17:51

Så här säger ni (ViB) i ert rosttest av W211 "E-klass har baklucka, motorhuv och framskärmar av aluminium."

Och så här säger ni i detta test "Undersök främst skärmkanter, dörrkanter och baklucka. "

Baklucka i aluminium som rostar?

#19
2011-12-07 18:26

Tyvärr leifer, jag har själv ägt en ny W211 320 CDI -03 och det är verkligen inget jag ångrar. Suverän bil! Premiumkänsla på högsta nivå.

Jag hade inga problem med varken bromsar eller elektronik. Men ett fjäderbrott (dock utan att det märktes) som de hittade på servicen och som togs på goodwill eftersom garantin gått ut, och en kärvande larmsensor i taket (den fälls ut från en lucka i taket när larmet aktiveras, sensorn dolds när man är i bilen (premium)), som gick på garantin.

Jag har alltid gjort min service hos Mercedes själva, jag har inte haft något problem med dem varken vad gäller garanti och goodwill. Fina bilar och fin service, det vill jag lova.

Någon rost såg jag aldrig så länge jag hade den.

Styrning på min vagn gick lätt och fint i stadstrafik, de 6-cylindriga hade parameterstyrning som standard och som anpassar sig efter hastigheten.

#20
2012-04-20 19:10

Det verkar som att Stjärnan retar upp folk, förmodligen för att vill ha faktorn är relativt hög. Äger en E 200 CDI - 2012 (i skrivande stund 1/månad gammal och har rullat 1000 mil). Har aldrig ägt en Japps eller Korean bil, däremot Saab, Volvo, BMW. Men .... jag tror att Taxi åkarna företrädelsevis köper Volvo och Mercedes av andra orsaker än statustänket.
Detta är min andra Mercedes, föregående var en C 200 CDI - 2010.

#21
2012-10-10 17:49

Hejsan!
Jag inser ju att alla är vi olika och att personliga åsikter genomsyrar såna här disskusioner.
Så min sida av myntet.

Jag är en mycket nöjd ägare till en E211 -04 som nu rullat 36400mil.
Inte en rostfläck och det som bytts ut på den är det som vanligtvis blir slitet på en bil med ålder och ökande miltal.
Självklart har ju alla bilar sina svaga sidor, MB, Audi, Reanult och kanske även Dacia......
Personligen skulle jag aldrig köpa nåt bara för att det är "vettigt" eller att man inte förlorar si och så mycket på 30000mil eller 425år eller en livstid.

Jag älskar att köra bil, jag älskar att vårda min bil och jag vill åka säkert, tryggt och ha kul medans.
Därför väljer jag en MB och då kanske jag får svälja en felsökning för att nån dator har ballat ur eller nåt skrammel.
Men det skulle jag råka ut för i en Toyota eller en Dacia också.......eller en Audi eller Volvo.

Mitt hjärta slår för MB och då väljer jag en MB......och ni vet väl att en Mercedes aldrig kan gå sönder? den kan bara upphöra att fungera korrekt för tillfället ;-P

var rädd om er i trafiken, Mvh Daniel, Gävle

#22
2012-10-18 09:01

Min svåger har en E200 kombi som han köpte beg 2008. Den var precis två år när han köpte och blev erbjuden en nybilsgarantiförsäkring som kostade ca 10 KSEK om jag minns rätt, han har inte ångrat att han tog den. Småfel och konstiga felindikatorer av och till hade kostat det dubbla bara felsökning. Men har man råd är det en grym familjefraktare ( de har 3 barn under 10 i baksätet). En bil som är dyr ny är dyr också som gammal, många lurar sig själva och ser beg lyxbilar med bra prislapp och tänker ofta bara på att den kommer att dra lite mer soppa än jag planerat, sen rasar klimatamläggningen eller dylikt, man har inte råd att laga och sen är bilen inte så lyxig längre. Tänk efter före och räkna realistiskt, drömma kan du göra på natten

#23
2016-01-31 16:13

Riktigt trevlig bil. Min har gått nästan 40000 mil och känns fräschare än min gamla Saab 9-3 från 2008 med typ hälften av miltalet.
SBC bromsarna är fantastiska, så länge det fungerar...