Mercedes E-klass är elegant, säker och bekväm, men har drabbats av både elektronik- och rostproblem.
Mercedes E-klass är elegant, säker och bekväm, men har drabbats av både elektronik- och rostproblem.

Begtest: Mercedes E-klass

Publicerad 2011-05-12 07:28
Begbil

Mercedes E-klass är säker och rymlig, men dyr att köpa och äga. Tyvärr lever varken kvalitet eller rostskydd upp till stjärnstatusnivå.

Förra generationen E-klass, internt kallad W211, kom våren 2002. Kombin lanserades ett år senare. Båda modellerna fick en facelift sommaren 2006. E-klass är bakhjulsdriven, men fyrhjulsdrivna exemplar har också sålts, dock i begränsad omfattning.

E-klass finns med en rad motorer, både bensin och diesel. Basmotorn är på 163 hk, kallad E200 kompressor. V6-motorer finns på 177 hk, 224 hk, 231 hk samt 272 hk. V8-motor finns på 306 hk eller 388 hk samt prestandamodellen AMG där V8:an är på 5,5 liter och har 475 hk. Dieselmotorer finns från 122 till 314 hk. Vanligast är de med 136, 150 samt 170 hk.

Köregenskaperna är mycket gedigna, E-klass är stabil på motorvägen och gör inte heller bort sig på kurviga småvägar. I stadstrafik kan dock styrningen upplevas som tung.

Säkerhet starkt kort
Förarplatsen är elegant, välordnad och trivsam. Komforten är hög och utrymmena generösa, man sitter mycket bra såväl i framsäte som baksäte. Det finns en anledning till att E-klass är populär som taximodell. Bagageutrymmet är stort, både i sedanen och kombin, den senare är givetvis mer flexibel.

Säkerheten är ett starkt kort när det gäller E-klass, med högsta betyg, fem stjärnor, i Euro NCAP. Antisladdsystem är standard i alla versioner.

Besiktningsresultaten är ojämna, bäst klarar sig E-klass sedan i bensinutförande. Glapp i spindelleder eller styrleder är relativt vanliga anmärkningar, främst på exemplar som rullat långt. Det märks genom klapprande ljud och kostar några tusenlappar att åtgärda. Risk för fjäderbrott finns också, speciellt på äldre exemplar. Kärvande parkeringsbroms får också anmärkningar.

Elektronikfel är relativt vanligt, bland annat kan varningslampan för krockkuddar tändas utan anledning. Buggar i dataprogrammen har också gett upphov till problem i navigations- och telefonsystemen.

Ett styrdon har orsakat fel på batteriet som har lett till att bilen plötsligt inte går att starta. Många av de här felen har åtgärdats inom garantiramen. Men när garantin gått ut blir felsökningen dyr för bilägarna.

Det elektroniska bromssystemet har fått mycket kritik från ägarna, bromsverkan har också i några fall varit dålig. Under 2006 fick E-klass konventionella bromsar.

Sök efter rost
Automatlådor som slirar eller som läcker olja förekommer främst på tidiga exemplar. Ett byte blir mycket dyrt – räkna med minst 50 000 kronor. Osmidiga växlingar kan vara ett tecken på att programvaran till automatlådan behöver uppdateras, vilket inte alls är lika kostsamt. Turboaggregat till dieselmotorerna har också havererat, dyrt att byta. Vattenläckage i kupén har förekommit, främst orsakat av undermålig dränering från taket.

Exemplar som är tillverkade före oktober 2003 bör synas mycket noga med tanke på rost. Undersök främst skärmkanter, dörrkanter och baklucka. Bakskärmarna har en smutssamlande hylla. Kritik ur rostsynpunkt får även plastsköldarna undertill som har ersatt traditionellt slitskydd.

Efter att en ny generation E-klass kom under 2009 har priserna sjunkit rejält på den här generationen. Att ha gamla Mercedesmodellen ger inte alls samma status och därför faller priserna. Kombimodellen är mer eftertraktad som begagnad och därmed också något dyrare för begköparen.

Privatimporterade bilar utan känd servicehistorik bör betraktas med skepsis. Mätarfiffel och falska serviceböcker förekommer. Även rostskyddet är troligen sämre på privatimporterade exemplar.

Artikeln har
21
kommentarer

Min svåger har en E200 kombi som han köpte beg 2008. Den var precis två år när han köpte och blev erbjuden en nybilsgarantiförsäkring som kostade ca 10 KSEK om jag minns rätt, han har inte ångrat att han tog den. Småfel och konstiga felindikatorer av och till hade kostat det dubbla bara felsökning. Men har man råd är det en grym familjefraktare ( de har 3 barn under 10 i baksätet). En bil som är dyr ny är dyr också som gammal, många lurar sig själva och ser beg lyxbilar med bra prislapp och tänker ofta bara på att den kommer att dra lite mer soppa än jag planerat, sen rasar klimatamläggningen eller dylikt, man har inte råd att laga och sen är bilen inte så lyxig längre. Tänk efter före och räkna realistiskt, drömma kan du göra på natten

Hejsan!
Jag inser ju att alla är vi olika och att personliga åsikter genomsyrar såna här disskusioner.
Så min sida av myntet.

Jag är en mycket nöjd ägare till en E211 -04 som nu rullat 36400mil.
Inte en rostfläck och det som bytts ut på den är det som vanligtvis blir slitet på en bil med ålder och ökande miltal.
Självklart har ju alla bilar sina svaga sidor, MB, Audi, Reanult och kanske även Dacia......
Personligen skulle jag aldrig köpa nåt bara för att det är "vettigt" eller att man inte förlorar si och så mycket på 30000mil eller 425år eller en livstid.

Jag älskar att köra bil, jag älskar att vårda min bil och jag vill åka säkert, tryggt och ha kul medans.
Därför väljer jag en MB och då kanske jag får svälja en felsökning för att nån dator har ballat ur eller nåt skrammel.
Men det skulle jag råka ut för i en Toyota eller en Dacia också.......eller en Audi eller Volvo.

Mitt hjärta slår för MB och då väljer jag en MB......och ni vet väl att en Mercedes aldrig kan gå sönder? den kan bara upphöra att fungera korrekt för tillfället ;-P

var rädd om er i trafiken, Mvh Daniel, Gävle

Det verkar som att Stjärnan retar upp folk, förmodligen för att vill ha faktorn är relativt hög. Äger en E 200 CDI - 2012 (i skrivande stund 1/månad gammal och har rullat 1000 mil). Har aldrig ägt en Japps eller Korean bil, däremot Saab, Volvo, BMW. Men .... jag tror att Taxi åkarna företrädelsevis köper Volvo och Mercedes av andra orsaker än statustänket.
Detta är min andra Mercedes, föregående var en C 200 CDI - 2010.

Tyvärr leifer, jag har själv ägt en ny W211 320 CDI -03 och det är verkligen inget jag ångrar. Suverän bil! Premiumkänsla på högsta nivå.

Jag hade inga problem med varken bromsar eller elektronik. Men ett fjäderbrott (dock utan att det märktes) som de hittade på servicen och som togs på goodwill eftersom garantin gått ut, och en kärvande larmsensor i taket (den fälls ut från en lucka i taket när larmet aktiveras, sensorn dolds när man är i bilen (premium)), som gick på garantin.

Jag har alltid gjort min service hos Mercedes själva, jag har inte haft något problem med dem varken vad gäller garanti och goodwill. Fina bilar och fin service, det vill jag lova.

Någon rost såg jag aldrig så länge jag hade den.

Styrning på min vagn gick lätt och fint i stadstrafik, de 6-cylindriga hade parameterstyrning som standard och som anpassar sig efter hastigheten.

"Förra generationen E-klass, internt kallad W211, kom våren 2002"

Rådet kan bara bli, undvik denna bilmodell till varje pris!
Rost och elektronikproblem som gjort ägare vansinniga.

Så här säger ni (ViB) i ert rosttest av W211 "E-klass har baklucka, motorhuv och framskärmar av aluminium."

Och så här säger ni i detta test "Undersök främst skärmkanter, dörrkanter och baklucka. "

Baklucka i aluminium som rostar?

Jag vill inte snacka skit om olika bilar. Alla bilar är bra på sitt sätt. Jag gillar inte merca, den är för dyr mot vad den erbjuder. Är man inte rik så köper man inte merca. Om jag var rik jag skulle äga en merca, för då äger man en stjärna och är status bil....åker fint i så länge det varar. Sen byter skiten mot en ny, bara för man är rik. Jag äger en mitsu, colt nu 2år gammal. Jag är jättenöjd för en 120,000kr bil. håller den i 10 år då är jag supernöjd. Men köper jag en 00 E-class kombi för 350000kr som min syrra har och det är rosthåll i baklucka och yttrost lite överallt efter 30000-mil är dåligt om jag jämför mot min gammla collt(96-a) med 27000-mil och en carisma(98-a)med 22000-mil, som har inga hål i plåten-karossen.. MEN!!!! Alla bilar är bra på sitt sätt! Tack.

E class från 03 till 06 är rent av en livsfarlig bil med dessa elektriska skit bromsar som tappar bromseffekten helt vid snabba inbromsningar under körnig rent av livs farlig och är en tids fråga innan folk kommer köra ihjäl sig eller andra. mercedes har försökt tysta ner detta av någån anlednig?enlig mercedes ska man upgradera bromsarna vid service som bara mercedes själva kan göra så har man servat bilen någån annanstans så tar inte mercedes det på goodwill låter helt sjukt av ett så kallad status märke som ska va kvalitet.så köp vilken bil som helst istället om man inte går i självmord eller mord tankar detta är ju ändå ett tillveknings fel och rent av livsfarligt.har haft mercedes nästan alltid från gamla 124 nyare w220 men efter en sån här händelse med familjen i bilen blir det alldrig mercedes!!!

Problemet med Mercedes är väl att om det strular så blir det nog oftast väsentligt dyrare att reparera än om Ford eller Renault strular.

Thommys:"Så fort det handlar om Toyota eller Mercedes problem och rost så lyfts de till ofantliga höjder. Skulle bilarna vara så dåliga hade inte folk köpt dem. De hade inte funnits kvar. "
och själv är du inte ett dugg bättre när du sågar Ford och Renault, exakt samma sak kan väl sägas om dem?

Skriv ny kommentar

Logga in eller registrera dig för att kommentera
  • Testinformation

    • Modeller i det här testet:

      Mercedes E 200 1,8 K, 2006A
      Mercedes E 220 CDI, 2006A
      Mercedes E 200 1,8 K, 2007

  • Bilder

  • Tekniska data:

    • Mercedes E 200 1,8 K, 2006A:

      Längd/bredd, cm: 482/182
      Tj.vikt/maxlast, kg: 1 570/535
      Max släpvikt, kg: 1 900
      Cyl/slagvolym, cm3: 4/1 796
      Effekt, kW/hk: 120/163
      Toppfart, km/tim: 230
      0–100 km/tim, s: 9,6
      Bränsle, liter per 100 km: 8,7

      Mercedes E 220 CDI, 2006A:

      Längd/bredd, cm: 482/182
      Tj.vikt/maxlast, kg: 1 610/535
      Max släpvikt, kg: 1 900
      Cyl/slagvolym, cm3: 4/2 148
      Effekt, kW/hk: 110/150
      Toppfart, km/tim: 216
      0–100 km/tim, s: 10,1
      Bränsle, liter per 100 km: 6,7

      Mercedes E 200 1,8 K, 2007:

      Längd/bredd, cm: 486/182
      Tj.vikt/maxlast, kg: 1 580/525
      Max släpvikt, kg: 1 900
      Cyl/slagvolym, cm3: 4/1 796
      Effekt, kW/hk: 135/184
      Toppfart, km/tim: 230
      0–100 km/tim, s: 9,1
      Bränsle, liter per 100 km: 8,8

  • Fakta

    • Konsumentverkets kalkyl bygger på att bilen behålls i tre år och att den årliga körsträckan är 1 500 mil. Bensinpris: 14,08 kr/l, diesel: 14,14.

      Mercedes E 200 1,8 K, 2006A:

      Pris, kr: 168 400 kr
      Värdeminskning: 22 860 kr
      Skatt, besiktning: 2 090 kr
      Försäkring: 7 960 kr
      Bränsle: 18 370 kr
      Reparationer, serrvice mm: 7 840 kr
      Däck: 3 260 kr
      Totalt per år: 62 400 kr
      Totalt per mil: 42 kr

      Mercedes E 220 CDI, 2006A:

      Pris, kr: 180 400 kr
      Värdeminskning: 25 040 kr
      Skatt, besiktning: 5 600 kr
      Försäkring: 7 960 kr
      Bränsle: 14 210 kr
      Reparationer, serrvice mm: 8 470 kr
      Däck: 3 810 kr
      Totalt per år: 65 000 kr
      Totalt per mil: 43 kr

      Mercedes E 200 1,8 K, 2007:

      Pris, kr: 213 100 kr
      Värdeminskning: 28 930 kr
      Skatt, besiktning: 2 360 kr
      Försäkring: 8 300 kr
      Bränsle: 8 590 kr
      Reparationer, serrvice mm: 7 840 kr
      Däck: 3 260 kr
      Totalt per år: 69 300 kr
      Totalt per mil: 46 kr

      Reparationskostnader:

      Reparationskostnaderna, material och arbete, Mercedes E-klass. Prisuppgifter från verkstäder i Stockholmsregionen. Priserna kan variera mellan verkstäder.

      Avgassystem, exl främre rör: 11 575 kr
      Katalysator: 19 569 kr
      Bromsbelägg fram: 1 911 kr
      Hjullager höger fram: 3 790 kr
      Kamrem: Kedja
      Elektronikbox, motor: 19 450 kr
      Koppling: Automat
      Stötdämpare fram: 7 750 kr

  • Relaterade artiklar: E-klass

  • Felanmälningar: E-klass

  • Verktyg

  • Allt om

Senaste nytt

Logga in

Omröstning

Volvo-teknik studerar föraren och aktiverar automatiskt hjälpsystem.
Visa tidigare undersökningar

Följ Vi Bilägare på Facebook

Få Vi Bilägares nyhetsbrev – gratis