Bild
Nästa artikel

Begtest: Mercedes A-klass

Begbil

Otaliga verkstadsbesök med omprogrammeringar av motordatorn gjordes. Den rätta känslan av tillförlitlighet ville inte infinna sig hos Mercedes A-klass.

Mercedes A-klass är fullproppad med elektronik och programmerad för säkerhetslägen när något går snett. Säkerhetsläget är då att bilen inte kan köras fortare än 50 km/tim. Fungerar inte viktiga körsäkerhetssystem så ser styrdatorn till att hålla bilen i strama tyglar.

Vid två olika tillfällen slog Mercan själv larm om fel på ABS- och antisladdssystemet. Senaste gången det hände var mitt i värsta fredagsrusningen på en av motorvägarna runt Stockholm. Det blev några darriga minuter innan första avtaget siktades. Att krypa fram i 50 km/tim med hundratals lastbilar, bussar och personbilar vinande runt öronen är ingen behaglig upplevelse.

Två gånger fick bilen bärgas sedan den helt sonika stannat i blött väglag. Fukt i en kontakt till motorstyrdonets givare angavs som orsak.

Efter några torra sommarmånader och problemfria mil kom hösten med mer fukt och elände. Då ville inte A-klass vara med längre. Så fort den rullat några mil i motorvägstempo slutade den att svara på gas om varvtalet gick över 2 500 v/min. Felet återkom varje gång bilen utsattes för högfartskörning. Nya omprogammeringar gjordes. Felet återkom efter en tid och då byttes turboaggregatet.

Mercedes erkände officiellt att många tidigt utsläppta bilar hade problem med styrdatorn för motorelektroniken och att upppdateringen av mjukvaran till en början inte hjälpte fullt ut. En ny uppdatering från Tyskland kom i början av år 2006 och efter det fungerade bilen oklanderligt fram till testperiodens slut.

Vår testbil var en diesel med beteckningen 180 CDI, A-klass mellandiesel med en motor på två liter och 109 hk.

Motorn uppfyller 2005 års avgasnormer, men har inte partikelfilter som standard. Det kostar 6 000 kronor extra. Övriga dieselversioner heter 160 CDI, 82 hk och 200 CDI, 140 hk. Bensinarna är i tur och ordning A 150, 95 hk, A 170, 116 hk och A 200, 136 hk.

När nya A-klass väl fungerade som den ska blev den en förarfavorit. Från förarstolen är överblicken utmärkt. Höjden över marken gör det bekvämt att kliva i och ur Mercan. Man svänger bara in kroppen och jämkar baken tillrätta i stolen. Benen kommer aldrig i kontakt med den smutsiga bilsidan.

Höjden ger fina utrymmen inte minst i baksätet. Där ryms tre vuxna passagerare och de sitter betydligt bekvämare än i många större kombibilar.

Bagageutrymmet är listigt utformat med en botten som kan ställas in i två nivåer. Jämfört med föregångaren är nya lill-Mercan betydligt större på alla ledder utom höjden. Längden har exempelvis ökat med hela 23 cm och bagageutrymmet har utökats från 390 till 435 liter.

Det nya chassit med sin mycket speciella bakvagn visar sig också på styva linan vid forcerad körning på krokiga vägar. Att A-klass håller sig på hjulen i alla situationer garanteras av ett ESP-system som inte går att stänga av. Vid minsta antydan till sladd går elektroniken in med stor kraft och bromsar ned bilen. Väghållningen får god hjälp av ganska hård fjädring. På släta Europavägar märks inte hårdheten så mycket, men på svenska skumpiga landsvägar kan man bli ordentligt omskakad.

En Mercedes måste förstås göra bra ifrån sig på Autobahn och A-klass klarar högfartsproven med bravur. 180-dieselmoton har en härlig dragkraft och utvecklar sitt toppmoment redan vid 1 600 varv.

En del praktiska bitar är vi mindre nöjda med, A-klass har inretts med billiga mattor där skräpet biter sig fast trots intensiv dammsugning. Det ljusa tyget på sätena är lättare att hålla rent. Det är tur, för när dörrarna öppnas rinner vatten från taket rakt ned i sätena och bildar fula svarta ringar.

Mercedes har lagt ned ansträngningar på rostskyddet för den nordiska marknaden. Under plastsköldarna på underredet har en extra behandling utförts.

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kude stänga av adBlocker!