Bild
Nästa artikel

Begtest: Lexus RX

Begbil

Lexus RX är inte tänkt för terrängkörning och priset är högt. Ändå är den lyxiga suven, speciellt 400h, en eftertraktad begbil.

Lexus RX kom i sin första generation till Sverige tidigt 2001. Motorn var då en treliters V6 på 201 hk. Den andra generationen kom 2003, med samma motor fast 204 hk. Senare kom RX 350 med 3,5-liters V6 på 276 hk.

En hybridversion, kallad RX 400h, kom under 2005 och blev RX-modellens storsäljare. Där är motorn en 3,3-liters bensin-V6 på 211 hk. Tillsammans med elmotorer både fram och bak så blir effekten 271 hk.

Hybridtekniken är i grunden densamma som i Toyota Prius, men här tillkommer också drivning på bakhjulen. Tekniken har genom åren visat sig vara mycket tillförlitlig, även om den är avancerad. Till en början klassades RX 400h också som miljöbil med vissa ekonomiska fördelar.

Lexus RX går mjukt, tyst och bekvämt på vägen. Styrning och fjädring är mer anpassade för komfort än sportiga köregenskaper. På svenska vintervägar kan RX 400h vara rätt spårkänslig, fyrhjulsdriften till trots.

Någon terrängbil är RX 400h inte, av driften på bakhjulen märks inte mycket. Elmotorn bak är för svag för tuffa förhållanden. RX 300/350 har samma 4WD-system som Toyota RAV4 och driver konstant med hälften fram och hälften bak i normalkörning. Det ger något bättre framkomlighet än hybrid-4WD.  

Förarmiljön är elegant, lättöverskådlig och tydligt utformad. Bakåtsikten är dessvärre dålig. Fram sitter man med utmärkt komfort, även baksätet är bekvämt. Innerutrymmena är i klass med Volvo V70 och Saab 9-5, medan bagageutrymmet är något mindre.


Hög driftsäkerhet
Lexus RX är inte krocktestad av Euro NCAP, men säkerhetsutrustningen är hög. ESP-system är standard på alla svensksålda RX, men kan saknas på privatimporterade exemplar.

Besiktningen klaras av bättre än medelbilen, med undantag för slitna bromsar, speciellt bak. Det är det vanligaste felet på Lexus RX. Bilprovningen anmärker också på felaktiga positionsljus.

Lexus är känt för bra kvalitet och RX är inget undantag. Driftsäkerheten är mycket hög. En begagnadgaranti hos märkeshandlarna finns, gäller upp till åtta år eller 15 000 mil. Det är i princip en förlängd nybilsgaranti.

En återkallelse har gjorts på grund av att en sidopanel vid gaspedalen kunde lossna och hamna vid pedalerna. Risk för läckande bromsvätska har också resulterat i återkallelse. En del ägare har klagat på trög styrning och styrväxeln har bytts ut på en del exemplar.

Vindrutan på vissa bilar har bågnat, vilket har lett till onormalt högt vindbrus. Trasig stolsvärme har också förekommit på några exemplar, men är inget vanligt fel. Kärvande parkeringsbroms beror ofta på att ägarna inte använder bromsen så ofta, utan istället parkerar med hjälp av automatlådans parkeringsläge.

Om man använder p-bromsen oftare så minskar risken för att den kärvar ihop.

Rostskyddsbehandling saknas
Rostskyddet är inte lika påkostat som bilen i övrigt. I hjulhusen bak finns en smutssamlande hylla som kan ge rost på sikt. Hela karossen är i plåt och någon invändig behandling finns inte. Bensintank i plåt brukar vara en rostfälla och på vårt exemplar har det redan börjat rosta. Det gäller även bakvagnsupphängningen.

På plussidan är skarvarna bra tätade. Men det räcker bara för att ge en tvåa i rostskyddsbetyg. Lexus RX var dyr som ny och även begagnatpriserna är höga. Det gäller speciellt på 400h som är eftertraktad trots att den är dyr.

Diskutera: Vad tycker du om Lexus RX?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Lexus RX

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Lexus RX

Konsumentverkets kalkyl bygger på att bilen behålls i tre år och att den årliga körsträckan är 1 500 mil. Bensinpris: 12,93 kr/l, diesel: 12,31 kr/l.

Lexus RX 350 2007

Längd/bredd, cm: 474/185
Tjänstevikt/maxlast, kg: 1 990/390
Max släpvikt, kg: 2 000
Cyl/slagvolym, cm3: 6/3 456
Effekt, kW/hk: 203/276
Toppfart, km/tim: 200
0–100 km/tim, s: 7,8
Bränsle, liter per 100 km: 11,2

Pris: 266 600 kr
Värdeminskning: 37 450 kr
Skatt, besiktning: 3 480 kr
Försäkring: 10 500 kr
Bränsle: 21 270 kr
Reparationer, service m.m: 10 160 kr
Däck: 3 600 kr
Totalt per år: 86 900 kr
Totalt per mil: 58 kr

Lexus RX 400h 2007

Längd/bredd, cm: 476/186
Tjänstevikt/maxlast, kg: 2 120/390
Max släpvikt, kg: 2 000
Cyl/slagvolym, cm3: 6/3 311
Effekt, kW/hk: 155/211
Toppfart, km/tim: 200
0–100 km/tim, s: 7,6
Bränsle, liter per 100 km: 8,1

Pris: 392 800 kr
Värdeminskning: 53 330 kr
Skatt, besiktning: 1 480 kr
Försäkring: 11 400 kr
Bränsle: 15 710 kr
Reparationer, service m.m: 9 060 kr
Däck: 3 810 kr
Totalt per år: 94 800 kr
Totalt per mil: 63 kr

Vad vi skrev 2005

"Bilens prestanda kan matcha alla andra lyx-suvar. Men ingen kan matcha Lexus RX 400h vid bensinmacken. Bilen är utsökt bekväm att köra. Ljudisoleringen är påkostad och mycket effektiv och V6:an hörs bara som en låg ton."

ViB-test, 9/2005

Kommentarer

#1
Anonymous
2011-01-12 16:43

Lexus det är fina bilar det bättre än Mercedes. Sedan att en sådan här är snål på bensin mot sina konkurrenter är ju bara plus.

#2
789
2011-01-12 17:55

I mitt tycke är bilen tragiskt ful. Inte ens takantennen sitter rak utan sitter snett på taket. Bilen må vara bra men ful är den så skulle jag köpa en SUV i denna prisklass skulle jag tilla på Mercedes ML eller BMW X5.

#3
2011-01-12 18:10

Men 789, vad som är fult eller snyggt är, som tur är inte lika för alla, det ligger i betraktarens ögon. Jag förstår att, om du, kanske mot förmodan är gift ... är du gift med en känd fotomodell?
.
Lexus är den ultimata "bilen" ... Jag, inte bara tänkte utan även uttryckte för väldigt många år sedan .. Varför är det ingen som kan göra en Mercedes med Toyotakvalité .. Och denna fundering har faktiskt förvekligats ---- Lexus.

#4
2011-01-12 19:18

Tittar man på instrumentbrädan och dörrpanelerna finns det ingen finnes. Det kunde lika gärna sitta i Ford Fokus.

#5
Ninjan
2011-01-12 19:33

Lexus - bilen som aldrig går sönder

#6
789
2011-01-12 20:01

JES:
Se tex på ratt och instrumenpanelen, är den snygg? Nix den är fruktansvärt ful. Eller hur? Att en Lexus SUV inte heller är större invändigt än en V70 är väl också illa liksom att den har ett bagageutrymme som är minimalistiskt, vad säger det? Jo, att den är både ful, dyr och opraktisk för att vara en stor SUV!

#7
Ninjan
2011-01-12 20:01

Lexus - bilen alla vill ha

#8
789
2011-01-12 20:38

Jag vill inte heller ha en Lexus!

#9
2011-01-13 01:38

Fatta vad jobbigt det måste vara att vara avundsjuk......;)

#12
4wd
2011-01-13 11:55

det finns bara en SUV ! xc90

#13
MBfreak
2011-01-13 12:42

Bilar utan tydlig funktion, typ denna gör mig bara irriterad. Ska man ha en terrängbil ska den komma fram ok och ha svarta stötfångare mm då man brukar den hårt. Behöver man en 4WD köper man en mindre, billigare vanlig bil. Ev med lite högre markfrigång om man som jag äger lite skog och kör massvis på dåliga vägar.

#14
Anonymous
2011-01-13 15:22

Xc90 måste vara den fulaste Suven. När den kom kanske den var cool men nu?.Den har inte åldrats med värdighet. Xc60 ser Ok ut men jag hatade den när den kom som med alla andra leksakssuvar.Man vänjer sig med allt till slut. Tyvärr

#15
789
2011-01-13 16:12

Håller inte med om att XC90 är speciellt ful eftersom det finns betydligt fulare SUV:ar tex Nissan Q, Toyota RAV, Opel M och Lexus som faktiskt är fulast av alla. S etex instrumentering och ratt samt den snett monterade takantennen.... Usch och fy bubblan!

#16
2011-01-13 17:23

Re 4wd

XC90 är ju looserbilen nummer ett, nästan 25% klarar inte första besiktningen, har dåligt andrahandsvärde, hög förbrukning många fel och dyr att köpa ny......

http://www.vibilagare.se/nyheter/volvo-xc90-v70-har-flest-stora-fel-3662

#17
2011-01-13 17:26

Re 789
Smaken är olika, du väljer säkert en öl framför ett glas champange......

#18
2011-01-13 17:40

Hmmm, Simon no1.
Jag skulle utan tvekan välja en öl före någon sorts frökendricka men likväl väldigt övertygat om att Lexus RX är betydligt mera bil för pengarna än exempelvis Volvo XC90.
.
Och nästa gång du ändå ska köpa champagne till flickorna så kan jag rekommendera att du satsar en 20-lapp på exempelvis; Jämtlands "Hell" :o)

#19
789
2011-01-13 17:47

Artikeln är 3 år gammal vill du veta vad som skrevs / skrivs om tex Toyota?

Miljöbluffen:
http://www.aftonbladet.se/bil/biltester/article179696.ab

Toyota medger bromsfel:
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article267214.ece

En stackare med fel på bilen:
http://www.consumeraffairs.com/automotive/toyota_prius.html

Bojkotta:
www.hamsterpaj.net/diskussionsforum/fritid/motor/bojkotta_toyota_prius/sida_1.php

etc
mm

#20
Anonymous
2011-01-13 19:28

XC90 borde läggas ned. Jobbade inom bilindustrin innan krisen. Första indikationen var när produktionen av rattstänger till Xc90 bara dog sen ett knappt halv år senare var krisen ett faktum. Dinosaurbil den där Xc90.

#21
2011-01-13 22:02

Lexus är bara byggd för att sälja i USA. Det ser man på all plast. Det är ovidkommande för dem. Lexus har ingen historia, ingen tradition, inga anor. Bilen saknar själ. Den är skapad ur marknadsundersökningar. Inte av folk som älskar bilar.

#22
2011-01-13 22:11

XC90 är totalt ute. Är den dessutom ljust grönmetalic är den osäljbar. Det finns däremot en bra sak på den. Och det är de uttagbara strålkastarna. Lättare går det inte att byta lampor.

#23
2011-01-14 10:20

Redaktionen har varit underbemannad de senaste dagarna på grund av vintertest och bilsalong i Detroit. Jag ska nu städa upp bland oseriösa kommentarer.
--
/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

#24
Anonymous
2011-01-14 10:44

Thommys: kan upplysa om att Renault gjort en kovändning ang strålkastare och numera har ungefär samma lösning på nya Megane III, 2 skruvar lossas och insatsen dras ut framåt.

#25
Jacob E
2011-01-14 11:26

Det är ju också så här att dom flesta lexusmodellerna "utom rx serien" är tillverkade i japan vilket kanske säger en del.

När toyota tog fram lexus 400 serien för drygt 20 år sen för att konkurera med tyska lyxbilar med v8 motorer från bmw och mercedes på amerikanska marknaden, så var lexus 400serien ganska överlägsen i kvalitet på alla plan mot amerikanska och tyska lyxbilar, och det till nästan halva priset. Lexus 400 och 430 blev snabbt bästsäljande och storfavorit hos amerikanarna och är numera legendarisk för hur perfekt en bil kan byggas.

Andra exempel är ju att toyotor som tillverkats i england och mexico inte är lika felfria som japantillverkade toyotor vilket bidragit till att ryktet om problemfria toyotor har naggats i kanten.

Så visst kan tillverkningsland ha betydelse.
LEXUS betyder: l-ex-us, luxury-export-united states

#26
2011-01-14 15:35

Re 789
Jag kan knappt sluta skratta, du gnäller över att en länk är 3 år gammal men länkar själv till en artikel publicerad: 2003-12-02

He, he....... Men visst du kan få en länk från 2010 istället om du tror det går bättre...

http://www.nyhetskanalen.se/1.1597369/2010/03/29/bilarna_som_klarar_besiktningen_bast

Granska gärna litan med bilar helt utan fel (Lexus RX bland annat) och listan med bilar som har mest fel... Väldigt många Volvo där faktiskt.....

#27
444
2011-01-14 17:40

789: ser jag rätt, länkar du till hamsterpaj? har alltid misstänkt att du är typ 12 år...

#28
2011-01-14 21:18

Anonymous, på XC90 behöver du inte ens lossa två skruvar. Inga verktyg behövs. Två krokar att dra ur. Det borde vara lag på så här bra lösningar.

#29
Torsten G
2011-01-15 02:12

Gällande volvo xc90 är det ett stort skämt med sättningar i karossen sprucken lack spruckna strålkastare och många problem.

Volvos meriter är PV amazon 140ser. -69-73 700 och 900 som var RIKTIGT bra (240 var skit) och en del annat. Annars har jag inte mycket till över för volvo

Tidiga toyotor var också mycket skit med rost fast mekaniskt acceptabla. senare toyotor bättre.

Visste ni föresten att varenda skruv i en rolls royce är rostfri, fast det hjälper ju liksom inte när plåten rostar..å gammlingarana....

#30
Anonymous
2011-01-15 13:35

2005 köpte jag min första Lexus efter att ha kört Volvo i herrans massa år på min firma. Kör fortfarande Volvo och Lexus. Skillnaden i kvalitet är stor så mycket kan jag intyga. På Volvo har jag haft mycket problem med fyrhjulsdriften på flera modeller bla XC70 främst men även på XC90. Fått tagit bärgning till Volvo flertal gånger.

Även problem med vatten inträngning på båda modellerna. Speciellt i bakluckan rann det in vatten i Volvo XC90.

Varför skriver jag då det här? Jo för att visa på att man får en betydligt bättre bil om man som privatperson köper en några år begagnad bil av dessa modeller så får man en ytterst välbyggd bil med Lexus RX som i hybridutförande är en mycket trevlig bil. Komforten är enastående avspännd med en mycket trevlig förarmiljö.

Volvo har mycket att lära av Lexus hur man bygger bilar och hur man tar emot kunder vid service etc.

#31
Anonymous
2011-01-15 14:16

Thommys: "verktyget" som behövs sitter i ett fäste på insatsen, och man kan skruva även utan det om man vill, så det är inte så att man behöver ha verktygssats med sig. Men jag håller med dig om att det borde vara lag på hanterbara lösningar, eftersom man förväntas fixa det snarast. Varför ska det vara lag på att ha med extra lampor i vissa länder om man måste in på verkstad för att byta...?

#32
2011-01-15 20:38

789 och VB har rätt i att bagageutrymet är mindre i RX än Volvo V70 nämligen fyra liter , men baksätet kan skjutas 12 cm för att få mer plats bak eller för att få ännu mer benutryme i baksätet.

#33
2011-01-16 23:03

Kan bara hålla med Anonymous som kör både Lexus och Volvo att jag ser samma uppenbara skillnader mellan märkena i mitt jobb som Biltekniker.
Den XC90 som jag servat som tex. varit glapp i framvagnen tidigast hade gått bara 3000mil medans jag hitills inte upplevt en Lexus med glapp i framvagnen och så fortsätter kvalitetsskillnaderna oavsett om man jämför elfel eller trasiga hjullager!

#34
SiggeN
2011-01-17 07:38

Hanzzon...ni måste ha världens absolut största allbilsverkstad. Konstigt nog reparerar ni även bilar som märkesverkstaden fixar på nybilsgaranti. För det är väl inte så att du sitter och hittar på?

#35
SiggeN
2011-01-17 07:40

Hur många Lexus finns det i Edsbyn som dessutom väljer Hanzzons allbils verkstad framför märkesverkstaden (Lexus som dessutom satsar mycket på kundbemötande i verkstaden)? Totalt sett väldigt närma noll.

#36
789
2011-01-17 16:24

SiggeN:
Det är många, har jag märkt, som undrar hur många valser denne 27 årige "mekaniker" skriver. Who knows, but himself?

#37
alexandra popusima
2011-02-10 23:21

Varför skriver ni inte om Lexus stors problem med 12volt batteriet? Batteriet laddas ur efter 5. Dagar på parkeringen! Lexus rx400h konsumerar 50% mer däck!varför??Lexus rx400h powerinverter är ju inte helt felfri.. Och Toyota /kaiser håller tyst som musen.. Vägrar att kommentera.. Allt dessa fel är vanliga utomlands,kolla utländka lexusforum och ni blir förvånad över en glorifierad bil har elemtära konstruktions fel

#38
Änynomus
2011-02-22 21:44

Ja, det är mycket som är konstigt med vissa påstående, Så även "Anynomus".
Ena stunden kör han Mercedes och gottar sig med sitt ädelträ, andra stunden kör han Volvo för att sedan köra Lexus.

#39
Änynomus
2011-02-22 21:58

Hmm, såg just att det Inte är Anynomus som kör Lexus. Jäkla så lika ni heter Anonymous :)

#40
2011-03-22 09:28

Kör sedan ett drygt år tillbaka en USA-importerad RX400h Executive. Problemfri är bara förnamnet. Jag har några goda vänner som också kör 400h och alla är vi överens om att det är den bästa bil vi haft/kört hittills. Du hittar en några år begagnad 400h till bra priser i dag. Jag kan inte helt ärligt komma på något negativt med bilen - ja förutom nypriset då.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.