Nästa artikel
Begtest: Ford Fiesta
Begbil

Begtest: Ford Fiesta

Publicerad 10 maj 2007 (uppdaterad 27 september 2010)
Senaste versionen av Ford Fiesta har inte sålt lika bra som de tidigare trots att den är bättre på alla punkter.

Ford Fiesta introducerades redan 1976. Ett modellbyte följde 1984 och sedan kom nyare modeller 1989 och 1996.  En helt ny Fiesta lanserades våren 2002, det är den som vi granskar närmare här. Fiesta finns i både tredörrars och femdörrars karossutförande. En facelift kom under 2006 med bland annat ny interiör, nya lampor, ny grill och stötfångare.

Motoralternativen är flera, de vanligaste är 1,4-liters på 80 hk och 1,3-liters på 70 hk. Det finns också en 1,6-liters motor på 100 hk, men den är ovanlig. Sportmodellen ST som kom hösten 2004 har en tvålitersmotor på 150 hk. Två dieselmotorer finns också, en på 1,4-liter och 68 hk och en på 1,6-liter och 90 hk. Den sistnämnda kom hösten 2005.

Fiesta har mycket bra köregenskaper och klarar en undanmanöver bra både lastad som olastad. Tyvärr är det inte så många begexemplar som har antisladdsystem. Välj helst en bil med antisladd, det höjer körsäkerheten, speciellt på vintervägar.

Förarmiljön är enkel och tydlig, frånsett mätarna för motorvärme och bensinrymd. De är för små att läsa av i starkt ljus. Komforten i framsätet är bara halvbra, speciellt för längre personer. Kortvuxna har lättare att trivas. Stolarna är dock ganska hårda och det är ont om småfack för prylar.  

Baksätet är bättre än i de flesta småbilar med hyfsat med plats även för vuxna. Bagageutrymmet är ganska litet, men är ändå större än i flera konkurrenter.

Folksam räknar äldre Fiesta ungefär som medelbilen från krocksäkerhetssynpunkt. 2003 fick Fiesta fyra stjärnor i krockbetyg av EuroNCAP, ett bra betyg med tanke på storlek och årsmodell. Ett säkerhetsminus är dock att strålkastarrengöring saknas.

Små bilar brukar ofta innebära mindre bekymmer än större, helt enkelt därför att de inte är lika komplicerade. Fiesta är ett bra exempel på det, modellen håller klart bättre än de större Fordmodellerna. Från 2002 klarar Fiesta besiktningen klart bättre än medelbilen på flera punkter. Fiesta är en billig bil att äga, med låga kostnader för service, bensin och försäkring.

Men det finns några saker att se upp med ändå. Bakre stötdämparna har fått bytas på en del tidiga exemplar, det kostar runt 3 000 kr. Tändspolar har också bytts, liksom luftmassemätare och gasspjällhus. Det har som regel gått på garanti eller goodwill från Fords sida.

Precis som på många andra begbilar  gäller det att hålla koll på bromsarna. På Fiesta är det främst bromsarna fram som man bör uppmärksamma så att skivor och belägg inte är slitna. En del exemplar har haft problem med termostaten, då har temperaturgivaren fått bytas.

Fiestas kvalitet överlag tycks ha höjts något i och med modellskiftet. Högre miltal för service, 2 000 mil mot tidigare 1 500, talar för att bilen är bättre ihopskruvad.

Slitna styrväxlar är dock ett dyrbart fel, ett byte kostar 6 000-7 000 kr om inte garantin gäller. Stolsfällningen har gått sönder på några exemplar, det kostar runt tusenlappen att fixa.

Ford har haft rostproblem på många bilar, även äldre Fiesta. Men den nya karossen verkar vara bättre i det avseendet. Motorhuv och baklucka är exempelvis bra limmade. Invändigt är rostskyddsbehandlingen bra, frånsett några missar. Bränsletanken är i plast, men tyvärr är påfyllningsröret i plåt, vilket tidigare orsakat problem för storebror Focus. Vårt rostbetyg blev ändå en fyra.

Fiesta är en välkänd och attraktiv bil som begagnad. Men med den nya karossen blev Fiesta betydligt dyrare än tidigare. Som begagnad är nyare Fiesta betydligt mer lättsåld än övriga modeller av Ford.

Högra bränslepriser har gjort att småbilar blivit populära på senare tid. Det gör att prutläget kan vara kärvt, speciellt hos märkeshandlare som gärna håller priserna uppe.  Men utbudet är stort, leta därför efter ett exemplar till rätt pris.

Fiesta som rullat som hyrbilar eller budbilar bör vara lägre prissatta. Ford Fiesta har varit en storsäljande småbil i Sverige i 30 år. Men ökad konkurrens och högre priser har fått många kunder att se åt annat håll. Som begbil är den trots allt attraktiv, framför allt med tanke på förhållandevis bra krockbetyg hos Euro NCAP.

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.