Nästa artikel
Begtest: Chevrolet Matiz
Begbil

Begtest: Chevrolet Matiz

Publicerad 17 februari 2010 (uppdaterad 23 september 2010)
Chevrolet Matiz är en av de billigaste begbilarna att äga och köra. Men varningsflagg för säkerhetsnivån, vägegenskaperna och rostskyddet.
Vi granskar en begbil du bör undvika.

Chevrolet Matiz är en minibil med amerikanskt namn, tillverkad i Kina under koreanskt ägande och såld i Sverige. Hit kom den 1999 och såldes från början under namnet Daewoo, men 2005 ändrades namnet till Chevrolet.

Då kom också en rejält facelift av modellen, med ny front, nytt bakparti och ny interiör.

Billig att äga
Fördelen med Matiz är låga ägandekostnader, billigare än så här kan du knappast åka i en nyare begbil.

Matiz är bränslesnål och billig att försäkra. Två motoralternativ finns, den största är på en liter och ger 64 hk.

Den mindre motorn är på 0,8 liter och ger måttliga 51,5 hk. Motorerna är riktigt trötta och Matiz känns farligt seg vid en omkörning.

Nära att välta
Vägegenskaperna är dåliga, Matiz kan bli otäck i en undanmanöver. I vårt test krängde Matiz så kraftigt att ena bakhjulet lättade och det kändes som om bilen skulle välta.

Antisladdsystem saknas, vilket verkligen skulle behövts. Styrningen är slapp och vid en omkörning kan Matiz plötsligt vingla till.

Matiz är mycket vindkänslig, bilen blir svajig och nervös att köra. På grusväg tappar den lätt väggreppet.

Centrala instrument
Förarmiljön är utspridd, med varningslampor i ett instrument-sjok och övriga instrument centralt placerade mellan förare och passagerare.

Även om instrumenten är tydliga är det lätt att bli förvirrad av placeringen. Ratten är inte justerbar, vilket gör att körställningen blir lite knepig.

Stolarna ger inte mycket komfort heller. Bullernivån är hög i landsvägsfarter, men Matiz hör ju hemma i stan där den är lättkörd i låga farter.

Tre passagerare ska gå att klämma in i baksätet, men bekvämt blir det inte. Bagageutrymmet är pyttelitet, 120 liter är allt som ryms. Men baksätet går givetvis att fälla eller dela.

Sänkt betyg
Matiz är den enda bil som fått sämre krockresultat ju nyare modellen varit.

Euro NCAP krocktestade Matiz 2000, då fick bilen betyget tre stjärnor.

Men i ett nyare test från 2005 fick bilen tre stjärnor, varav en överkorsad. Det betyder att det finns stor risk för dödliga skador vid en krock.

Besiktningsresultaten är ojämna, nyare Matiz klarar sig bättre än medelbilen, medan äldre exemplar klarar sig sämre.

Äldre exemplar får anmärkningar på drivsystemet och bromsarna, medan nyare Matiz vanligen prickas för dåliga strålkastare.

Ryckig
Eftersom Matiz är en enkelt uppbyggd bil är det inte heller så mycket som kan gå sönder. Ryckig gång har en del ägare råkat ut för.

Då brukar det vara fel på tändkablar eller fördelarlock, vilket gör att gnistan till tändstiften blir ojämn. Det kostar ett par tusenlappar att åtgärda.

Om växellådan känns trögväxlad beror det vanligen på vajern mellan spaken och växellådan. Den har bytts ut under garantitiden på en del bilar. Annars kostar ett byte cirka en tusenlapp.

Bottenbetyg för rostskyddet
Flagnande lack har noterats på en del Matiz, men även i övrigt är rostskyddet dåligt.

Dels är bilen dåligt konstruerad för att stå emot rost, dels är rostskyddsbehandlingen undermålig.

Bakskärmarna är av 70-talskonstruktion med punktsvetsar och öppna skarvar.

Varken motorhuv eller baklucka är extra behandlade mot rost. Undertill är det gott om plåtar som ligger på varandra där rosten lätt kan få fäste.

"Pruta hårt!"
På en helt ny testbil hittade vi redan rostangrepp inuti en balk. Matiz får sämsta tänkbara rostbetyg, en etta.

Matiz har inte slagit så bra i Sverige och andrahandsvärdet är inte på topp.

Hemligheten bakom de låga begpriserna är bilens många tvivelaktiga egenskaper som fått köparna att välja andra småbilar istället.

Om du ändå ska köpa en begagnad Matiz, pruta hårt!

Diskutera: Vad tycker du om Chevrolet Matiz?

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-02-17 11:45
marre (ej verifierad)

köp en beg saab 9-3 sport sedan , med hög säkerhet, istället för en ny korea bil

#2 • Uppdaterat: 2010-02-17 12:36
Christer W. (ej verifierad)

Tror Vi Bilägare talar för döva öron. Jag tror knappast att en eventuell kund till denna bilen någonsin har surfat in på en hemsida om bilar, än mindre köpt en biltidning.

#3 • Uppdaterat: 2010-02-17 13:57
tobbe (ej verifierad)

Håller med christer. Enda anledningen till varför den har sålt överhuvud taget i sverige är pga människor som inte bryr sig om bilar, utan bara tittar på prislappen vid köp.

#4 • Uppdaterat: 2010-02-17 14:21
bilbranschkonsulten (ej verifierad)

Bra kommentarer Ni gjort. Innan jag började med min konsultverksamhet så var jag bl.a. verksam inom bilförsäljning - de senaste åren inom GM. Matiz var en bil som såldes på priset. Kunderna valde ny istället för beg. pga garantierna. De flesta kunderna var äldre par, och ensamma kvinnor som tyckte bilen var "gullig". Marginalen för säljare var obefintlig så intresset att sälja var i princip noll-men den sålde ganska bra ändå.

#5 • Uppdaterat: 2010-02-17 17:54
Gunnar Nilsson (ej verifierad)

Intressant det där med krockskyddet. Ni hänvisar till 2005 års modell. Bilen har ju fått en ny modell flera år senare. Har ni testat den också? Nu kommer en ny modell vid namn Spark och den är också baserad på Matiz. Följ med lite, Vi Bilägare!

#6 • Uppdaterat: 2010-02-17 17:59
Lägerleffe (ej verifierad)

Intressant och skrämmande inblick från Bilbranschkonsulenten - svart på vitt om hur en sann kurkrängare och bil- och hästskojare resonerar och resultatet av detta.
"Fördelen med Matiz är låga ägandekostnader" står det i artikeln - javisst, det stämmer, särskilt på döskallar.

#7 • Uppdaterat: 2010-02-17 18:40
Bilbranschkonsulten (ej verifierad)

lägerleffe,Jag refererar till hur kunderna resonerade-det är dom som bestämmer. Dessutom vill nog ingen säljare neka en kund som vill köpa en Matiz - möjligen "döskallar" men dom arbetar ofta med andra saker//

#8 • Uppdaterat: 2010-02-17 19:21
Lägerleffe (ej verifierad)

BILBRANSCHKONSULTEN:
Icke desto mindre intressant odh skrämmande.
Som vanligt: Säkerhet vadå, så länge det inte finns som option på dyra extralistan och/eller ger extra provis.
Inget djupare snack alltså, tar bara tid, genererar följdfrågor och ställer till annat trassel - Bara iväg med kurarna och in me stålarna!
Tur att Vi Bilägare har andra referensramar och mål i sin verksamhet än bilbranschen och dess ideologer och konsulter.

#9 • Uppdaterat: 2010-02-17 19:33
S. Pyker (ej verifierad)

LÄGERLEFFE!
Det Du skriver stämmer dåligt. Det visar bara hur bitter Du är över något här i livet. Vad åker Du för bil själv idag? En Swift ifrån 1972? eller en ny V70...Nej Du åker naturligtvis Världens säkraste bil Saab 9-5 modell 2009?
Säkert är Du avundsjuk på alla bilsäljare som glider omkring i företagets bilar ochså. GOkväll!

#a • Uppdaterat: 2010-02-17 19:57
jompa (ej verifierad)

När jag var liten så trodde jag och alla mina kompisar att Chevrolet var ett amerikanskt lyxbilsmärke (vi trodde iofs också att lyxbil var en särskild fordonskategori precis som lastbil, buss eller spårvagn)! Och så är det i själva verket ett koreanskt skräpmärke. Tänk, så tokigt barn kan tro, va? ;-)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.