Bild
Nästa artikel

Begköpguide: Volvo XC70

Begbil

När nu Volvos nya skogsmulle är här kan det passa bra att slå till på gamla svenskfavoriten XC70.

Läs hela testet!

Vill du veta allt om Volvo XC70 som begagnad? I testet redovisas ekonomi, rostbetyg, krocksäkerhet, prisnivåer och reparationskostnader bland annat. Köp som digital fil genom att trycka på knappen.

Ta en Volvo V70, tillsätt fyrhjulsdrift, förhöjd fjädring och plastsköldar på karossen – och vips har du en XC70. Receptet har varit framgångsrikt. Första modellen kom 1998 och kallades då egentligen V70 XC. Namnbyte till XC70 blev det med generation två som kom under 2000. Den tredje generationen kom under 2007 och är den vi tittar närmare på här.

I Vi Bilägares begrapport står allt från priser till krocksäkerhet, samt mått och andra tekniska data.
 
Läs Vi Bilägares begagnatrapport innan du slår till!

Kommentarer

#1
2016-09-16 12:29

Tyvärr tror jag att alla Volvos XC modeller som begagnade kommer att bli stående hos bilhandlare framöver, dyra att äga, drar mycket bränsle och hög skatt gör dem inte attraktiva på begagnad marknaden. För den som har gott om pengar kanske det kan bli en bra affär, priset sjunker drastiskt i början för att senare plana ut.

#2
2016-09-16 16:47

Jag citerar syrrans kille som kör bärgningsbil. "Skillnaden mellan två- och fyrhjulsdrivna bilar är att man hittar de fyrhjulsdrivna längre ner i diket" Antagligen högre fart bakom det.

#3
2016-09-16 16:59

@Styggvargen, tveksamt... även 'gamla' XC70 dieslar med extremt hög skatt försvinner snabbt från handlare. Mina föräldrar bytte in sin D5 -07, med typ 7000 i skatt och den försvann på någon dag. Men visst, jag undrar också vem som köper en sån bil, krävs många mil för att den skatten ska betala sig.

#4
2016-09-16 17:04

Folk köper diesel även om de bara kör 50 mil i månaden. Det är lika modernt just nu som glutenallergi.

#7
2016-09-16 17:28

Diesel luktar traktor.

#10
2016-09-17 07:15

De blir kanske billiga att köpa men servicen kostar fortfarande premium.

#12
2016-09-17 09:48

Man måste inte välja en märkesverkstad ...
Det finns inget som säger att en XC70 ska behöva vara dyrare att serva än något annat i klassen.

#13
2016-09-17 12:26

Citat av brut 33
2016-09-16 17:41
"Gungig och svajig på vägen."

Jag tror också att den är gungig och svajig jämfört med en LS 600h ;)

#14
2016-09-18 16:28

c k, du gör en tankevurpa igen. Den bilen du beskriver som den "sura bensinaren" skulle i så fall dra ca 1 liter/mil. Vilken motsvarande bil istället för en XC70 drar så mycket, möjligen en Forester (eller i samma klass, typ mycket större SUV)? Visst, jag tror säkert det finns en del som verkligen behöver en XC70 för dess egenskaper, men långt ifrån alla. I mitt villa kvarter har en del köpt XC60/XC70 och dessa bilar används för att köras till jobbet inne i stan, hade inte helt vanlig framhjulsdriven personbil funkat bättre till mindre utsläpp?. Grannens XC60 ligger på ca 0,85/liter mil (diesel), helt galet mycket om du frågar mig. Varför funkar plötsligt inte en vanlig V70?? Ingen mer än Polisen körde XC70 innan, och det för att de behövde dess egenskaper.

#17
2016-09-19 05:02

En modell för historien, inte för framtiden

#18
2016-09-19 16:11

c k, du har nog inte räknat in hur korta sträckor folk i allmänhet kör?. Många som kör diesel kör många korta sträckor och motorn blir inte ens varm (under 2 mil). Diesel kommer til sin rätt vid långa körningar, då motorn är varm. En bensinare blir mycket snabbare varm och utsläppen minskar därför snabbare vid korta körningar. Du har säkert rätt när det gäller pengar, men miljön måste nog gå före egna "lilla" vinsten. Dessutom finns det många tvivelaktigheter med dessa olika biobränslen, det har visat sig många gånger att det slagit tillbaka och det blir diverse problem med slagg, rasade motorer och en massa problem. Jag tror inte på diesel när det gäller personbilar, det är bättre i så fall att köra på bensin även om detta också är illa.

#19
2017-06-21 22:54

Var beredd på att byta plastlisterna på dörrarna då och då.. för dom släpper.. Volvo erkänner det inte men dom tål inte avfettning.
Har nu bytt runtom på min XC70 -16.

#20
2017-06-21 22:54

Var beredd på att byta plastlisterna på dörrarna då och då.. för dom släpper.. Volvo erkänner det inte men dom tål inte avfettning.
Har nu bytt runtom på min XC70 -16.

#21
2017-08-15 17:59

@Styggavargen
Kollar man på begagnatpriserna på XC70 så finns det ingen antydan till att dom skulle rasa, tvärt om står dom fortfarande skyhögt i värde jämfört med enklare bilar.
Jag tror förklaringen är att folk som är ute efter en XC70 är ute efter komforten, utrymmena, prestandan och framkomligheten och helt enkelt inte alls överväger en Kia Ceed eller liknande.
Då blir en XC70 helt plötsligt ett relativt vettigt begagnatval, jämfört med motsvarande BMW, Audi eller Mercedes.
Volvon har ju den stora fördelen att den är så vanlig här att varenda verkstad kan fixa den och det dräller av exempelvis utbytesmotorer ifall det osannolika skulle hända.
Så ska man ha åka bekvämt och säkert men inte har råd med en ny bil så blir XC70 plötsligt ett relativt säkert kort jämfört med alternativen.

#22
2017-08-17 17:04

Vargen har fel som vanligt om andra bilar. Min Forester (bensin+automat) kör vi på 0,68-0,75 l/milen på landsväg, + 1 dl i stan. Kompisens diesel (manuell) går 1,5 dl mindre. Snälla varg sluta svamla och bli lite seriös i dina inlägg. Lobbyn har lyckats mycket bra med XC70 tyvärr. Anders #21. har helt rätt. Även om en Forester eller Outback är ett bättre val som begagnat.

#23
2017-08-19 00:41

Det finns 1275 st XC70 på bytbil.com.... hahahaha, ni helt underbart roliga. Verkligen en begagnad bil alla vill ha ... tråkigt bara att de står i hallarna och samlar damm..

#24
2017-08-19 05:25

@Styggavargen
Kollar du på blocket så finns det ca 1580 st XC70 till salu just nu.
Av BMW X5 finns det 510 st till salu.
Sätt dig gärna och räkna vid vägkanten någon timme och se hur många XC70 det går på en X5 och återkom med rapport.
XC70 är lättsåld som begagnad oavsett det passar ens politiska åsikter eller ej, bilar som X5 är mer svårsålda.
Att XC70 är populär på begagnatmarknaden beror inte på att det är världens mest perfekta bil, utan på att det för många blir den minst dåliga kompromissen.
BMW tenderar exempelvis att vara extremt dyra i försäkring, medan en XC70 kan bli absurt billig om du är en typisk XC70-ägare.
Både Audi och BMW har haft diverse motorproblem som om man råkar ut för dom får Volvon att framstå som rena sparbössan.
Situationen med Subaru är densamma, deras undermåliga dieselmotorer i början av 2010-talet är en jätterisk om man köper begagnat och delar går knappt att få tag på. Subarun är en trevlig bruksbil så länge man har garanti kvar, den dras med betydligt färre märkliga småfel än på motsvarande Volvo, men att försöka hitta delar till en Subaru som är 10-12 år gammal är inte kul..
Jag tycker rent av att Subaru är övervärderade när dom blir lite äldre (av egen erfarenhet).

#25
2017-08-19 16:23

Anders, vad klarar en XC70 som inte en V70 klarar av för en vanlig familj? Svaret är enkelt, ingenting. XC 70 är säkert en väldigt bra bil, men den är i de flesta fall helt onödigt för flertalet. Plötsligt började XC70 sälja bättre än V70 och nu står vi där med gamla bilar ingen vill äga.

#26
2017-08-19 16:26

Apropå X5 eller Subaru som du nämner, samma sak med dessa. För de flesta en onödig bil man köper på sig när behovet inte finns ens för första köparen, tror du det blir bättre i nästa led? Nä! Bilen blir svår att sälja. Alla talar om friheten att välja bil, men vi är ärliga så tillhör bilen hela samhället om det är så att första ägaren säljer bilen.

#27
2017-08-19 17:30

@Styggavargen
Bilar med drift på alla fyra hjulen är mycket trevligare att köra på vintern än tvåhjulsdrivna, prova själv så ska du får se.
Bor man någonstans där det är halka några månader om året och trafiken har hyfsat tempo så är det svårt att byta ner sig till tvåhjulsdrivet när man en gång provat fyrhjulsdrivet. Man slipper stressen av att bli stående med spinnande framhjul när man ska in i en rondell eller ut på en större väg. Upplevelsen av greppet med fyrhjulsdrift på de bilar jag kört är inte att det driver "lite bättre", utan att man nästan får trycka gasen botten för att det ska slira, även när det är riktigt halt.
Lägger man till 6-7 cm extra markfrigång så behöver man aldrig mer få panik när det ligger en död grävling mitt i vägen, den går med säkerhet under bilen utan att skrapa i. Samma sak när dom plötsligt meddelar att det ska komma 20 cm snö under dagen, ingen fara, det extra utrymmet under bilen tillsammans med fyrhjulsdriften gör att man kommer hem nästan oavsett hur vägarna ser ut. Eller om du behöver parkera lite avsides någon gång, risken att du fastnar eller skadar bilen blir väldigt mycket mindre.
Sedan gör lite extra höjd även att bilen blir bekvämare att ta sig i/ur.
Så jag har full förståelse för att så många köper bilar av XC70-typ, alltså bilar med riktig fyrhjulsdrift och vettig markfrigång.
Vad jag har svårare att förstå är när folk betalar en massa extra för bilar som bara är sminkade att se mer terränggående ut, utan att i själva verket vara det.

#28
2017-08-19 17:46

XC70 är en utmärkt bil för de som prioriterar hög komfort med stabila vinteregenskaper. Dessutom är den säkrast på marknaden.
Det förolyckas 1.3 miljoner människor i trafiken varje år, och 50 miljoner skadas (världen över). Om fler valde säkrare bilar, såsom XC70, skulle de siffrorna i alla fall kunna halveras. Styggavargen tycker tydligen inte det är bra, vilket får ses som högst märkligt. MVH AL

#29
2017-08-31 08:48

Enligt Folksams stora undersökning är det dessutom så att att fyrhjulsdrivna bilar råkar ut för fler olyckor än de tvåhjulsdrivna på halt underlag. Beror på högre fart förmodligen. Bättre att anpassa farten till väglaget än att köra fyrhjulsdrivet och gasa alltså. Billigare också!
http://www.aftonbladet.se/bil/a/jWp5w/okad-olycksrisk-med-fyrhjulsdrift-...

#30
2017-09-02 10:17

@Saabium, Folksams undersökning brister i att dom inte vet eller har försökt ta reda på hur mycket fyrhjulsdrivna bilar körs på halt underlag jämfört med tvåhjulsdrivna bilar.
Exempelvis tenderar dom som har två bilar att välja den fyrhjulsdrivna när det är riktigt skitväder och de delar av Sverige som har svåra vinterförhållanden tenderar att ha högre andel fyrhjulsdrivna bilar.
Vad Folksam gör är i någon mån att konstatera att sommardäck är säkrare än vinterdäck på vintern, eftersom dom allra flesta olyckorna på hala vägar sker med bilar som har vinterdäck..

#31
2017-09-16 23:49

Det man bör se upp med är dom breda listerna på dörrarna. Samt skärmbräddarna bak.. dom lossnar med jämna mellanrum.