Nästa artikel
Bilåret 2013 del 2: Årets stjärnsmäll
Årskrönika

Bilåret 2013 del 2: Årets stjärnsmäll

Publicerad 30 december 2013 (uppdaterad 30 december 2013)
Vi Bilägares Calle Carlquist minns bilåret som gått. I dagens avsnitt: Mercedes Euro NCAP-fiasko, årets fuling, med mera.

Missa inte del 1 av Calle Carlquists årskrönika, klicka här!

Årets det var 20 år sedan:
Femte maj 2013, minns detta datum för då var det exakt två decennier sedan Volvos mest framgångsrika bil någonsin slutade att tillverkas: Volvo 240. Den byggdes i 19 år i 2 862 573 exemplar, varav 177 402 var av lyxversionen 264/265. Om du fortfarande en vanlig vardag inte kan räkna hur många du sett i trafiken är du alldeles normal.

Årets fuling:
Lamborghini firade sitt halvsekeljubileum under året, men vi undrar vad de blandade i festdrinken när jubileumskärran Veneno skisserades. Lyckligtvis blev det bara tre exemplar.

Årets stjärnsmäll:
Mercedes Citan
, en skåpbil som också finns i personbilsvariant och som bara orkade med tre stjärnor i Euro NCAP:s krocktest. Bilen bygger på en fem år gammal Renault Kangoo och gav varumärkesvårdare inom Mercedeskoncernen så synliga pannrynkor att bilarna återkallades för åtgärder.

Årets grill:
De senaste årens mode med allt större jättekäftar i bilfronten har nått sitt maximum, meddelade Honda och visade koncept ”M” inför en gapande omvärld.

Årets tack och hej:
Ford lägger ned båda sina fabriker i Australien, där man producerat bilar med egen men ändå omisskännlig Fordstil ända sedan 1925. Värsta konkurrenten Holden, GM-ägt, suckar av lättnad. På bilden aussie-Fords kraftfullaste kärra någonsin, den 455 hk starka (djupt andetag) Falcon Boss 350 FPV GT RSPEC.

Missa inte den tredje och sista delen av Calle Carlquists årskrönika på nyårsafton!

Diskutera: Vad tycker du har utmärkt bilåret 2013?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-12-30 11:19
Peter i Sydney

Ford i Australien medelade att man lägger ner sin tillverkning. Den är altså inte nedlagd än. De enda som kommer att märka något är polis och taxi som i stort sett är de enda som har köpt Ford Falcon de senaste åren. Så¨går det när man tillverkar produkter ingen längre vill ha. Samma öde och anledning som fällde Saab en gång i tiden.

#2 • Uppdaterat: 2013-12-30 11:42
StefanH STHLM

Är det inte GMs hejdå för Holden som det skulle stå om egentligen? Eller också?

#3 • Uppdaterat: 2013-12-30 11:45
StefanH STHLM

BTW. GM är inkompetenta. De vet inte om de ska gasa eller bromsa när det gäller deras inköpta märken såsom saab och holden, därför nedläggning. Se bara på hur de hattar med chevrolets europeiska vara eller icke vara. Klåpare.

#4 • Uppdaterat: 2013-12-30 12:06
Raphael

Men nog borde årets stjärnsmäll vara BMW i3 som bara får fyra stjärnor i EuroNCAP och dessutom, enligt Teknikens Världs test, är mycket tveksam i undanmanöver. BMW i3 är ju ändå en nykonstruerad bil med senaste teknik, medan den Mercedes som nämns i artikeln i praktiken är en flera år gammal bilmodell. Det borde vara mer förvånande att en helt ny bil med senaste teknik, en bil som kostar många hundratusen kronor, endast mäktar med fyra stjärnor i EuroNCAP än att en äldre bil med enkel tekniknivå får tre stjärnor.

#5 • Uppdaterat: 2013-12-30 18:45
Claes T (ej verifierad)

Synd att arbetsfordon och liknande är så osäkra. Ty kunderna bryr sig inte alls och mycket om säkerheten. På mitt företag kör vi dock med V70 och 9-5or trots att de är något mindre praktiska emellanåt.

Volvo 240, mums! Älskar dessa trots att jag är japanentusiast. En så svensk klassiker! Bra och otroligt säkra på sin tid. Ren design. Dock snyggast t o m årsmodell 1985. Tyvärr ser man fasen oftare Amazoner och 142or än 240 med utseendet före det som kom 1986. De har levt ett tufft liv.

#6 • Uppdaterat: 2013-12-30 22:31
Peter i Sydney

StefanH STHLM, Holden är inget inköpt märke. Holden grundades av GM på 40-talet och har varit helägt av GM sedan dag ett. Holden lägger inte ner tillverkningen förän 2017 så många hoppas på att under skall hända innan dess. Både Ford och Holden behåller sina konstruktionsavdelningar i Australien men deras alster kommer att serietillverkas i framför allt Thailand. Det finns säkrare arbetsfordon. Nya Ford Transit och Mercedes Vito har 5 stjärnor. Hyundai H-1 har 4 stjärnor. Skulle även tro att VW Caddy som bygger på Golf skulle ha 5 stjärnor.

#7 • Uppdaterat: 2013-12-31 11:41
Raphael

När Renault Kangoo kom på marknaden så fick den 4 stjärnor i Euro NCAP, men det var flera år sedan och Euro NCAP har höjt sina krav och ändrat sin betygssättning, det är därför som en bil som fick 4-stjärnor för några år sedan nu får 3 stjärnor. Det innebär inte att en 2013 års modell av den har sämre säkerhet än för 5 år sedan, utan det innebär bara att Euro NCAP har ändrat sitt test och sina bedömningskriterier.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.