Bild
Nästa artikel

Träffpunkt Helsingfors

Resor

Nordens vita stad är enkel att nå för oss svenskar, tack vare de flitigt frekventerade Finlandsbåtarna. Antingen direkt till Helsingfors, eller via Åbo och med lite bilkörning längs den historiskt spännande sydkusten.

Läs hela reportaget i Vi Bilägare 6/14

  – Crossovers. Vi ställer Nissan Qashqai, Kia Sportage och Skoda Yeti mot varandra. – Resan. Med bil längs Finlands historiska sydkust. – Provkörningar. Vi kör Volkswagen E-Golf, Audi S1, Cadillac CTS, Volvo V60 D5 och BMW X5. – Garaget. Vi testar husvagnsbackspeglar. – Konsument. Gastankarna rostar sönder. – Teknik. Mazdas motorfilosofi Skyactive höjer ribban för bensinmotorn. – Teknik. Vi blir informationsbombade i nya bilar. Blir trafiksäkerheten lidande? – Begagnat. Vi granskar Seat Ibiza som begbil. – Klassikern.Mazda RX-7: Sportvagn med körglada motoregenskaper och snitsig design. – Köpguiden. Småbilar från 2009. Dessutom i varje nummer av Vi Bilägare:Bilfrågan, bildkryss, Johan Norbergs krönika, insändare, Bil & Trafik, Vem kan mest? och På väg.

Normalt tar det bara ett par timmar att åka från Åbo till Helsingfors, men jag och min reskamrat har alltid tyckt om att åka längs med kusten och uppleva de gamla svenskbygderna. Därför tar vi av vid Salo och åker söderut mot Tammisari, Ekenäs på svenska. Här sägs det att över 80 procent av befolkningen har svenska som modersmål, ett slags inofficiellt rekord, eftersom det till och med bara finns ett fåtal orter i Sverige i dag med lika stor andel svensktalande som modersmål.
 
Nästa Helsingfors. Den finska huvudstaden attackerades av 2 000 sovjetiska bombplan vårvintern 1944. Av skadegörelsen finns i dag inga spår, frånsett några kulhål på sockeln till statyn föreställande J V Snellman, mannen som såg till att Finland språkligt förfinskades efter åren av svenskt och ryskt styre.
 
Dagens Helsingfors är en spännande blandning av modern design, uppseendeväckande arkitektur, ett livligt kulturliv och gastronomiska upplevelser. Vi samsas med spårvagnarna på Boulevarden innan vi finner vårt första inbokade hotell på Annankatu, Hotell Anna – prisvärt och beläget mitt i designkvarteren. Härifrån är det praktiskt taget gångavstånd till det mesta som är värt att se. 
 
Något av det mest finska man kan uppleva är alla turistprylar med Muminfigurer. I år är fokus i än högre grad inriktat på de älskade Mumintrollens mamma Tove Jansson, född för exakt 100 år sedan. Hon hedras med en fantastisk utställning (öppen till 7 september) där merparten av hennes verk nu finns till allmänt beskådande på konstmuseet Ateneum.
 
Ganska okänt är att Tove Jansson verkade på många plan, inte minst som samhällskritiker med under krigstiden vågade karikatyrteckningar av både Hitler och Stalin. Hennes surrealistiska konstverk från 1930-talet, modernismen från 1950-talet och de mer abstrakta målningarna från 1960- och 70-talen ställs ut tillsammans med de otaliga och välkända illustrationerna från Mumindalen – en utställning som fångar både barn och vuxna.
 
Sibeliusmonumentet, Tempelkyrkan insprängd i berget och Nordens största varuhus Stockmanns i all ära – men nu blåser nya vindar i Helsingfors. Den gamla arbetarstadsdelen Berghäll, som fått ett uppsving i och med att först konstnärer av olika slag, senare så kallat vanligt folk flyttat in, är vad som gäller i dag. Berghäll ligger nordost om själva city, och har förutom trevliga kaféer och butiker också en egen liten saluhall med lägre priser än i stan och ett trivsamt soppkök.
 
Finland förknippas förstås med sauna, och just i Berghäll finns den äldsta kvarvarande allmänna inrättningen fortfarande i drift. Under en upplyst skylt som förknippas med biograf i svensk småstad köas det i porten för inträde en vanlig lördagseftermiddag.
Efter Berghäll åker vi grön spårvagn tillbaka mot city, och för andlighetens skull, nja kanske mer för designens skull, besöker vi också Kampens kapell, inte långt ifrån järnvägsstationen. Kapellet är byggt som en orangebrun kaffekopp i jätteformat. De som tjänstgör viskar och inne i kapellet är det ljust och högt i tak. Inga gudstjänster hålls här och lokalen är öppen för alla från tidig otta till sena kvällen.
 
Tillbaka i designkvarteren fastnar vi för restaurang Juuri på Högbergsgatan som serverar tapas på finska, eller sapas. Vi beställer in honungsglaserad äggkräm med tranbär, ärtblini med rostad lök och crême fraiche, kornkorv med lingon och senapskorn samt rökt renhjärta med havtorn och äpple. Allt detta sköljs ned med för oss helt okända ölsorter från finländska mikrobryggerier.

Diskutera: Har du något restips för Helsingfors?

Kommentarer

#1
2014-07-23 23:57

Nu gick det lite fel med siffrorna kring det svenska språket i Finland. Ekenäs är en del av nuvarande Raseborgs stad som de facto är den kommun i Finlands med störst andel svenskspråkiga i en kommun där svenska är majoritetsspråk men andelen svenskspråkiga är enligt den officiella statistiken endast drygt 65%. (Före senaste kommunsammanslagning 2009 hade dock Ekenäs stad förvisso ca 80% svenskspråkiga) Däremot finns det på fastlandet (dvs. om man bortser från Åland) till exempel tre helt enspråkigt svenska kommuner (Närpes, Korsnäs och Larsmo där andelen finskatalande är under 8% ) där den faktiska andelen svenskspråkiga av befolkningen överstiger 80% och i Larsmo är den till och med över 90%. Därtill finns det ett flertal andra kommuner i Österbotten som har en andel av svenskspråkiga som väl överstiger 80%. Se bifogad statistik nedan. Sålunda är påståendet om att det skulle vara störst andel svenskspråkiga i Ekenäs eller nuvarande Raseborg helt missvisande och bör korrigeras eftersom det även i Finland finns många fler kommuner som är "svenskare" än Ekenäs (Raseborg) och kanske även till och med svenskare än kommuner i Sverige.

Andel svenskspråkiga i procent 2013

Korsnäs : 87,20 %
Larsmo : 92,46 %
Malax : 86,06 %
Närpes : 84,79 %
Pedersöre : 89,65 %
Nykarleby : 87,31 %
Vörå : 82,57 %

Raseborg : 65,36

Statistiken hämtad från www.tilastokeskus.fi

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.