Bild
Nästa artikel

VW-verkstans pris en chock

Betala 30 000 eller 1500 kr för samma fel

Kan man lita på den stora Volkswagen- verkstaden?    Mats Pihlfalck, Lupo-ägare från Huddinge, gör det definitivt inte. Han lät bärga sin bil till VW-verkstaden i Sätra söder om Stockholm, och fick besked om att växellådan måste bytas till en kostnad av 29 750 kronor. Hos den lilla privata verkstaden Bilmäx i Trångsund fixades felet för 1 500 kronor.    - Aldrig mer en VW-verkstad för min del, säger Mats Pihlfalck.

Mats Pihlfalck äger en VW Lupo DTI -01 med tiptroniclåda. I somras blev bilen plötsligt stillastående när han skulle köra hem efter ett kort stopp vid kiosken. Växlarna drog inte - och det var bara att kalla på bärgare.

VW-verkstaden i Sätra hade i semestertider inte möjlighet att omgående ta hand om bilen, men efter tre veckor gjordes en felsökning och det var då som Mats möttes av chockbeskedet att en utbyteslåda måste monteras in till en kostnad av 29 750 kronor.

Eftersom Lupon ändå var sex år gammal och inte omfattades av maskinskadeförsäkringen avstod Mats från att låta VW-verkstaden ta hand om bilen. I stället lät han på chans bärga bilen till den lilla lokala verkstaden Bilmäx i Trångsund. 

Det dröjde inte länge innan mekanikern Mirsad Menovic hade löst problemet.

- Växelvajern drog inte och jag justerade växelarmen och ställde in den för rätt lägen. Det tog inte mer än två timmar att fixa, berättar Mirsad Menovic.
Bilmäx har inte auktorisation för något speciellt märke.

- Men jag har tidigare jobbat med Volkswagen i Sarajevo och kan en hel del om just de här bilarna, menar han. Problemet med de stora verkstäderna i Sverige i dag är att de har montörer som hellre byter ut hela delar i stället för mekaniker som lagar. Och det blir ju katastrofalt för kunden.

Mats Pihlfalck blir både glad och upprörd när han kvitterar ut sin bil, till en kostnad av 1 500 kronor.

- Det här är naturligtvis ingenting som vi är stolta över, säger Hans Pettersson, övergripande servicechef för VW-verkstäderna i Stockholm. Ett individuellt misstag har begåtts på grund av att vi inte följt rutinerna.

- Det här ursäktar inte oss på något sätt, menar Hans Pettersson. Vi måste se över planeringen och bli ännu mer tydliga, inte minst när det gäller kostnadsförslag i den här storleksordningen. Men så mycket kan jag säga att vi hade aldrig fullföljt den här reparationen. Vi hade också sett att växelarmen varit ur funktion och kunnat ringa och meddela kunden en gladare nyhet.

Till saken hör också att bilen är privatimporterad och att den tidigare inte servats hos Svenska Volkswagens verkstäder.
- Vi gör ingen skillnad på kund och kund, försäkrar Hans Pettersson som nu låtit annullera fakturan för felsökningen på 750 kronor som plåster på såren.
Mats Pilfalck är inte imponerad.
- Nej! Jag var en hårsmån från att bli blåst på närmare 30 000 kronor. *

Kommentarer

#1
Joakim Andersson
2007-10-05 16:19

Hade en WV Passat 1,8T med samma problem och WV verkstaden sade att hela lådan måste bytas ut. Bärgade bilen till en liten verkstad och fick det fixad föf 900kr istället för 35.000kr. har pratat med flera WV ägare och de har liknande erfarenheter. Aldrig mer än WV för mig eller Audi eller annat WV märke (Seat, Skoda). Skojare är vad dom är.

#1
Håkan Bengtsson
2007-10-05 17:21

Har en VW Golf 1.6 från 2002. På service på Volkswagen (Arver Västerås) hittade de att avgasröret var av före katalysatorn. Enligt Arver så måste hela avgasröret från motorn till första ljuddämparen inkl. katalysatorn bytas för ca 9 000:-. Verkar väldigt konstigt att man inte kan få ihop ett vanligt rör utan att byta allt detta. Kan det verkligen stämma eller är det ett försök av Volkswagen att blåsa en på pengar?

#1
Håkan Bengtsson
2007-10-05 17:21

Har en VW Golf 1.6 från 2002. På service på Volkswagen (Arver Västerås) hittade de att avgasröret var av före katalysatorn. Enligt Arver så måste hela avgasröret från motorn till första ljuddämparen inkl. katalysatorn bytas för ca 9 000:-. Verkar väldigt konstigt att man inte kan få ihop ett vanligt rör utan att byta allt detta. Kan det verkligen stämma eller är det ett försök av Volkswagen att blåsa en på pengar?

#1
JM
2007-10-05 18:12

Aldrig mer vw verkstad, försökte blåsa mig på 5000 kr. (arver-västerås).

#1
Jonas Palmqvist
2007-10-06 14:35

Säger bara Renault!! den enda gång jag blivit rånad var när jag bytte trummbromsar på min clio,jobbet tog 45 min och kostade 4000 riksdaler!! Hörde sen att bromssatsen kostar 700 kr,orginal hoss en alternativ importör. Aldrig mer Bildeve HBG !!!!!!

#1
Freddy
2007-10-06 16:14

Kan man vänta sig något annat av en märkesverkstad idag 2007 snart in på 2008. Dom som lämnar bilar till märkesverkstäder är oftast två typer av människor. 1. tjänstebilar och där skiter man oftast i allt eftersom pengarna betalas av någon annan, det är det som är tjänstebilskonceptet. 2. privatpersoner som inte kan fixa felen själva och tror att märkesverkstaden är ett säkert ställe att vända sig till. Vakna upp. En märkesverkstad idag är bra på en enda sak och det är ett debitera. Välj en mindre verkstad där du kan få prata med mekanikern direkt, en verkstad som är mån om kunderna och ser just DIG som viktig. Självklart finns det ljuspunkter även hos märkesverkstäder även om som är sälsynta likväl som det finns lågvattenmärken på oberoende verkstäder men gång på gång visar resultat på samma problem. Olyckligt för just VW att dom blev drabbade, tyvärr så är inte många andra märken bättre. Det visar sig gång på gång hur märkesverkstäder beter sig, varje gång får det stå någon ansvarig totalt okunnig presstalesperson och ursäkta sig. Bl.a VW har ju figurerat i media tidigare, vad blev skillnaden. Generellt visar märkesverkstäderna sin rätta sida när oberoende test utförs (TV3 gjorde en entressant undersökning bl.a) och det är inte många rätt då.

Väl mött i trafiken.

#1
Alfred
2007-10-06 20:51

Efter 2 st Folkvagnar övergav jag märket på grund av "värkstäderna".
Köpte en helt ny Saab 95 i midsommartid. Efter mindre än 1 år och i januari var båda dörrarna upprostade. Eftersom jag hade kört 7000 mil fick jag inget på garantin. Min sämsta bilafär genom tiderna. Kör nu en Volvo 745 årsmodell 1988. Besiktade den i torsdag utan anmärkning och ingen rost. Den är ju 19 år.Det är ju den bästa bil jag ägt. Gått ca 37000 mil.
Min önskebil i dag vore en lätt lastbil bygt på Volvo 745 eller 945.

#1
missnöjd
2007-10-06 23:52

Gjorde en mindre mellanservice och bytte bromsar på min passat -03 och kom från Din Bil 9000 kr fattigare en navkapsel lättare och med en spik rakt igenom bakdäcket... När jag sedan påpekat att jag minsann lämnat in bilen med 4 navkapslar "hittar" man en navkapsel som måste vara min... så blev då en annan passat-ägare en navkapsel lättare. Inte imponerad. Nästa bil blir definitivt inte VW.

#1
Nöjd kund!!!
2007-10-07 02:06

Vilket jävla klagande på VW-verkstäderna! Blir så förbannad! Jag har det största förtroendet för Din bil, särskilt i Sätra! En bättre verkstad får man leta efter, vilken service, vilket kunnande och framförallt ärlighet! Att en gubbe som Mats Pihlfalk har mage att dra detta så här långt. Hade verkstaden sluppit hans tjatande varenda dag om när de skulle ta in hans skrothög till bil så hade verkstaden kunnat i lugn och ro haft möjlighet att se var felet var. Vet även att verksatad ALDRIG sagt att det skulle behövas bytas ut någon växellåda, utan efter alla dessa jobbiga samtal med gubben Pihlfalk så sa en anställd att det EVENTUELLT kunde vara växellådan, men att de inte hunnit titta på bilen ännu. De skulle höra av sig när det tittat på den. Men denna hemska människa var otrevlig och drog sina egna slutsatser om sin skrothög. Jag säger bara detta: Åk aldrig mer till en Din Bil verkstad med din skrothög och gör dig löjlig, för vi är MÅNGA supernöjda kunder som vill slippa förknippas med skitstövlar som Mats Pihlfalk! TVI!

#1
Kund på riktigt Per A.
2007-10-07 03:24

Jag är till skillnad från "Nöjd kund!!!" ovan faktiskt kund på
riktigt och inte anställd på Din Bil Sätra.
Jag är nöjd med att jag fick köpa fönsterhissmekanismen
enbart och byta den själv.
Däremot missnöjd över att dom aldrig svarar i telefon när
man ringer dit.

Att du som anställd eller rentav chef på Din Bil Sätra ljuger
och skriver som du gör förbättrar definitivt inte hur folk ser på
"din" verkstad. Tämligen korkat sätt att försöka låtsas att man
är en nöjd kund men har massa information som bara verkstaden kan ha... :)

#1
Anders Andersson
2007-10-07 10:09

Tillverkare och deras representanter följer samma policy.

Ödmjuka Japanska tillverkare som Toyota bygger bilar med så lite problem som möjligt och om det blir något fabrikationsfel eller annat fel nästan skäms dom och ber om ursäkt och försöker på för alla parter smidigaste sätt att lösa problemet.

Kaxiga Tyska tillverkare har andra mål än att producera felfria bilar och att ha bra kundrelationer. Dessutom anser dom sig veta bäst och struntar blankt i om kunder får problem, detta genomsyrar företaget, deras produkter och representanter. De gör allt för att skylla i från sig och de vill att du betalar alla kostnader för att leta reda på var felet sitter ( ett fel kan orsakas och både elektroniska och mekaniska fel och ibland kombinationer av dessa, det gäller alla bilar från alla tillverkare ). Så även om de kopplar upp bilen till vad kan tyckas en avancerad dator som skall berätta var felet sitter så säger dom på verkstaden direkt att vi kan inte garantera att felet blir avhjälpt bara för att datorn säger att du skall byta en viss del som vanligen kostar flera tusen kronor och mer. Skulle det felet inte bli avhjälpt vill dom inte ta tillbaka den delen som inte var felaktig utan vill att du fortsätter att byta ut delar och betalar tills felet är avhjälpt. Detta är typiskt Tysk Besserwisser mentalitet och det borde vara olagligt att behandla kunden på detta viset, verkstaden och tillverkaren skall garantera och ta ansvar för vad deras personal och maskiner påstår och utför.

#1
Tommy Lilo
2007-10-07 15:10

Tyoiskt Vw tycker jag. Det enda dom vill och verkar kunna är att byta ut delar så dom får sälja nytt!! Lag nåt existerar inte hos dom och inte på nån anna märkesverkstad heller för den delen anser jag.
Vill man ha nåt reparerat får man vända sig till en riktig bilmekaniker på en mindre verkstad!!!
Har själv fått nobben av vw när man bett om nåt annat än utbytesakrobatik på en Caddy med tirptronic låda. Dom gör inte ens motortvätt på en firmabil trots påstötning!!!

#1
Janne
2007-10-07 18:39

Min splitternya CrossGolf stannade plötsligt. Bogserade den tillo verkstaden. Efter ycket om och men meddelade de att samtliga ventiler behövde bytas. En splitter ny bil som inte gått 1000 mil!
Fy faan vilken skitbil.

#1
Anders i Sigtuna
2007-10-07 19:43

Men vad roligt!
DIN BIL försöker smutskasta den stackare som haft problem/oturen med sin undermåliga VW produkt.
Jag har tyvärr en VW transporter men servar naturligtvis INTE på DIN BIL.

#1
Gurra L
2007-10-07 19:51

Svar till Håkan Bengtsson:

Ja, det stämmer att man måste byta hela röret, om man inte är duktig på att svetsa. Sitter en form av flexrör där, för att grenröret ska kkunna röra sig i förhållande till resten av bilen/avgassystemet vid belastningar, och det är nästan alltid den som går sönder. Den är inte helt lätt att byta, men kan du hantera normala verkstadsverktyg så kan du göra det själv.

#1
Roger
2007-10-07 22:00

Kommentar till "Nöjd kund!!!"
Du skriver som ursäkt för verkstaden att "de inte hunnit titta på bilen ännu".
Då tycker jag att det är väldigt konstigt att man tar 750 kr för att inte göra någonting.

#1
Anders i Sigtuna
2007-10-07 23:44

Den där NÖJDA KUNDEN!!!! som får sin lön av DIN BIL SÄTRA har genom sitt agerande förlöjligat just DIN BIL.
Min erfarenhet DIN BIL är inte positivt.
Sämre än BILIA men visar bara att man ska inte anlita märkesverkstäder.

#1
Rasta
2007-10-08 00:12

Svar till Håkan Bengtsson
Fråga verkstaden om dom inte kan fixa ett flexrör till dig och svetsa det åt dig det gör vi där jag jobbar, inte så kul köpa katalysator för att ett flexrör för 500:- gått sönder. Nästan säker du ska ha ett som är 45i diameter och 23cm långt

#1
Polezei
2007-10-08 01:12

Nöjd kund!!!
Jag vet faktiskt inte vad som verkligen hänt i fallet med Mats Pihlfalck . Ord står mot ditt ord. Men ditt språkbruk urhålkar trovärdigheten.

Jag har dock lite egna erfarenheter (väl dokumeterat dessutom) av Sätra. Bl.a.: Man lovar mycket men håller tunt. Efter att ha haft bilen på verkstad i en (1) månad utan att någoting hände ville jag flytta bilen till en verksatd som kunde ta hand om den.

Till slut efter flera påtryckningar gav man med sig och lät mig hämta bilen. Det visade sig då att så gott som allt man sagt sig ha gjort på bilen över telefon inte stämde det minsta. Inte enligt protokollet i alla fall. Mitt försäkringsbolag är kontaktad som ska granska fakturorna.

Den nya verkstaden kunde inte heller se att något var gjort, förrutom en (1) sak.

Skamligt!

#1
Thomas
2007-10-08 02:28

Din bil är bara ute efter att lura bilägare på pengar.Var in på Din bil och frågade vad servicen på min Audi A6 12000 mila servicen skulle kosta 21 500 kr skulle det kosta.Fick tag på en annan verkstad som gjorde samma för 10 400 kr men då ingick även Ac service.Är det rimligt att det ska skilja över 10 000 kr på samma service.Jag tycker det är för-ävligt att Din bil ska ta ut rena fantasi summer på service arbeten.Tur att det finns seriösa verkstäder som inte är ute för att lura bilägare på pengar. ALDRIG att min bil kommer in på DIN BIL verkstad.

#1
Michael Wojtasik
2007-10-08 12:17

Jag var på väg att köpa en VW förra hösten. Jag blev totalt nonchalant bemött hos säljaren. De återkom aldrig med prisförslag och de hade inte någon bil för provkörning, trots att det rörde sig om en enkel VW Fox. Jag klagade hos generalagenten på bemötande jag fick och inte heller denna behagade att svara på mitt mail.

Det blev en Toyota istället och jag är helnöjd med försäljaren och serviceverkstaden. Bilen har funkat 100% felrfritt i över ett år nu.

#1
Robert Andersson
2007-10-08 16:49

Har en VW polo 99. Vid 3 tillfällen när verksatden skall ha genomfört mindre reparationer har detta tagit flera dagar pga att de inte beställer rätt grejer. Vi ett tillfälle fick jag lämna in bilen 4 ggr innan rätt deltajer kunde bytas. Har tidigare haft en VW golf och en Skoda (samma verkstad) och upplevt samma problem med dessa bilar. Har nu bytt till Volvo, Peugeot och polon byts nu till Citroen. Aldrig mer VW!!!!!

#1
Burazer22
2007-10-08 17:06

Har haft själv en passat 1,8t, 99 årsmodell och varit på Din bil i Täby.......sämmre verkstad och sämmre försäljare för man leta efter. Detta är min erfarenhet.

#1
knappast nöjd kund
2007-10-08 17:21

Så oerhört pinsamt genomskinligt "Nöjd kund" alias nån bilmek på Sätra som inte har ryggrad nog att stå för sina klanterier. Att du har mage att påstå att det på något sätt skulle vara kundens fel (som höll på att bli blåst på 30.000:-) är bara skamligt. Att du dessutom förorenar din arbetsplats och får alla att se snett på varandra och undra vem av er det var som författade det infantila nöjd-kund-inlägget gör ju inte saken bättre. Tyvärr har ni givit märket Volkswagen ett fult fult ansikte som kommer ta lång lång tid att tvätta bort. Att du/ni inte skäms!!

#1
Robert
2007-10-08 17:24

Mot min vana och bättre vetande MÅSTE jag reagera på kommentaren från "Nöjd Kund!!!".

Nu har jag ingen VW och om jag hade en eller ngt syskonmärke skulle jag ALDRIG lämna in den på Din Bil Sätra, endast pga. "Nöjd Kunds" kommentar. Kommentaren är skriven av en anställd på stället som känner sig oförättad när sanningen glider ut, liksom många andra också har konstaterat, eller en utomstående som faktiskt är nöjd kund. Om det är det senare fallet så är det nästan värre än om den som kommenterar arbetar där då verkstaden i så fall har fört vidare information och uppgifter om en annan kund (eftersom "Nöjd Kund" uppenbarligen sitter på sanningen) vilket knappast torde vara förenligt med god service och integritetsskydd för kunderna. Skulle ALDRIG i mitt liv ens sätta en fot på Din Bil Sätra efter denna bejublade kommentar!

#1
Mats
2007-10-08 19:38

Helt sanslöst! tom. en blind höna med grava problem av ordförståelseart förstår att en representant för företaget Din bil ligger bakom "nöjd bil"
Att så genomskinlligt låtsas vara "nöjd kund" och kasta skit på stackarn som haft problem med bilen.
Hur kan en kund känna till så väl hur en annan kund agera mot ett företag...
Och vad företaget sagt till kunden...
Nåja, artiklar som denna är guld värd för att sålla bort rötäggen, för firmor som agerar på detta sätt har ingen framtid.
Jag kommer ALDRIG att anlita detta bluffföretag!!

fö. varför tar inte VW tag i dessa ständiga problem som gör att VW alltid ligger sist på nöjda kunder-listorna vad gäller verkstadsbesök?

#1
Nöjd kund!
2007-10-08 20:04

Svar till Mats. Jag är pensionär sedan många år, och har aldrig varit anställd på Din Bil. Däremot så är jag en trogen Skodakund sedan många år och känner de nere i Sätra sedan många år. Var även inne och köpte reservdelar när Pihlfalk kom in och var otrevlig vid disken. Det var då jag frågade de anställda vad som hänt. Har tidigare haft andra bilmärken där det varit 100 ggr mer problem!! På Din Bil tar man tag i problemen, har även vänner som kan intyga detta. Att du tror att jag jobbar på Din Bil tar jag som en komplimang, för hade jag varit 35 år yngre så hade jag med glädje jobbat där.!!

#1
Matte
2007-10-08 20:53

Bäste herr "Nöjd kund" alt. Din bil?
Ditt första inlägg var inte bara korkat utan ett rent påhopp mot Mats.
Att kalla någon för skitstövel vid namn och försöka dumgöra någon som du gjorde kallas förtal.

Lite komiskt dock att du i ditt första inlägg kallar Mats för en gubbe, och så skriver du i ditt senare inlägg att du är pensionär sedan många år! du borde kanske kalla honom pojkvasker i stället.
Men alla som läser dessa insändare vet att du nog inte är den du utger dig för.

Läs ditt första inlägg och begrunda vad du sysslar med.
Sedan tycker jag du ska be om ursäkt till Mats här!
God kväll.

#1
Robert
2007-10-08 21:33

Ja du, "Nöjd kund"... Ditt senare inlägg i syfte att försöka rättfärdiga det första gör inte saken bättre. Att bli felbehandlad av en näringsidkare är en sak. Det händer de flesta människorna nån gång i månaden, dock gäller det väl sällan den här typen av summor. Jag vidhåller det jag skrev tidigare; om det nu är som du säger att du är en annan kund till Din Bil Sätra är det än värre att de har pratat skit om en annan (jobbig eller trevlig) kund och dessutom avslöjat detaljer i deras affärsrelation som nu tydligen gör dig synnerligen välinformerad om ärendet.

Att ha olika åsikter som Pihlfalk och Din Bil uppenbarligen har är en sak, att som näringsidkare behandla det med tredje part är en långt värre haldning. Sedan kanske man kan ha synpunkter på att Pihlfalk vänt sig till media men det är den konstruktionen vi har i Sverige, oavsett om vi gillar den eller inte, men det är den enskildes skydd mot den finansiellt starkare näringsidkaren.

#1
SUCK!
2007-10-08 23:10

Herregud!! Har nu läst alla inlägg...var inne för att kolla lite bilsnack. Men hur sjutton orkar ni?!!! Matte, Robert, Nöjd kund och allt va ni nu heter. Robert och Matte...ni verkar otroligt aggresiva! Nöjd kund har uttryckt en åsikt som inte var alltför bra kanske, men en åsikt. Är det inte typiskt svenskt? "Hörde ni, han kallade honom för gubbe" Åh fyy.. *patetiskt* Ni sitter väl bara där och väntar på nästa inlägg från Nöjd kund och sedan bombardera igen? Nää...nu vill jag höra lite bilsnack! Kan inte någon berätta något kul om nån bilhändelse?

#1
Niklas
2007-10-09 12:19

Det är så det funar på märkesverkstäder.
De har inga reparatörer, bara montörer.
De har inte tid att laga saker utan byter bara ut den trasiga delen till en ny

#1
Nisse
2007-10-09 12:25

Sambons Golf havererade för några månader sedan. Åkte ut till WV verkstaden i Malmö, först blir man nonchalerad i en halvtimme eller två innan man får reda på att det inte finns någon personal tillgänglig för tillfället men att det går bra att återkomma. Skrattretande. Självklart återkom vi aldrig, bilen fixade vi hos en liten verkstad där de förstod sig på service. Bilen är numer såld och en VW kommer aldrig mer att stå i vårt garage.

#1
Thommy
2007-10-09 13:41

Aldrig mer VW.
En styrtapp för nivåregleringen i höger strålkastare hade lossnat.
Ringde till VW i Malmö som sa:
Kom in så fixar vi det åt dig, inga problem det är lätt att lösa, det är bara att sätt dit tappen igen.
Det verkade ta lite tid så jag kunde inte vänta på plats utan kom tillbaka en timme senare. Då hade dom bytt hela strålkastaren och ville ha 3700 för besväret...
Utan att ens ha ringt och frågat mig först om jag ville byta hela strålkastaren.
Har hört flera historier om hur dom bara bytar dyra delar utan att kolla med kunden först.
Som försvar sa dom vi har rätt att göra byten av delar som annars kan utgöra en fara för andra!
Jag stod dock på mig och det slutade med att dom bjöd på arbetet och gav mig rabbatt på strålkastaren. (2000sek)

#1
Daniel L
2007-10-09 15:32

Svenska Volkswagen lever i en värld där det går ut på att blåsa folk som inte kan något om bilar. Tur för mig att jag inte tillhör den kategorin! Jag äger en VW CORRADO VR6 som även i VW sammanhang är en udda bil, dock är motorn i princip detsamma som sitter i vissa modeller av GOLF. När jag köpte bilen hördes ett tydligt rassel under huven, enl VW inget fel alls. Efter at ha kollat upp detta hade jag förstått att det var kamkedja och släpskenor som måste bytas. Enl VW "gör man aldrig detta! Bra där VW man kör alltså tills motorn rasar? När jag sedemera ville ha pris på delar/arbete, ja då drog man till med drygt 30000kr i en suck. Varpå jag sökte upp en kompis som hjälpte mig istället. Delarna kostade 3000kr o jobbetvgjode vi själva.
Sedan VWs attiytd till importbilar.....trodde man växt ifrån denna janteattityd mot privatimporterade bilar, men i många fall verkar det inte så.
Dags för lite uppsträckning kanske?

Daniel L, CorradoClub Sweden

#1
Torleif Malm
2007-10-09 16:05

VW:s uppträdande är typiskt för hela branchen, jag har precis samma erfarenheter av SAAB. Det är bara att konstatera att de stora firmorna är mer eller mindre skurkar allihop. Problemet är bara att moderna bilar är så komplicerde att skuttverkstäderna inte klarar av dem i alla lägen. Vi är utlämnade till "Farbror Sids" polare vare sig vi vill eller inte.

Torleif, Vagnhärad

#1
Henrik
2007-10-09 17:13

Verkar som om hela VW-organisationen genomsyras av inkompetens och storhetsvansinne. Begärde för över ett år sedan in en offert på fem st nya Caddy till firman....... Hörde man något från dem då? Nä, så nu är vi nöjda Peugeot ägare där vi blev grymt väl mottagna.

#1
Erik
2007-10-09 17:53

Jag hade ordentligt missljud i växellådan i min Skoda Felicia förra veckan. Hittade ett tips på webben hur en lossad mutter skulle dras åt.

På märkesverkstaden tyckte de först att jag skulle byta växellåda eller leva med ljudet men gick med på att testa förslaget från webben. Det tog dem två timmar och nu har jag en tyst och fin växellåda. Totalkostnad 1500 kr.

#1
Svar till SUCK
2007-10-09 19:29

Herregud!! Har nu läst ditt inlägg...var inne för att kolla lite bilsnack. Men hur sjutton orkar du?!!! Du är så otroligt aggresiv! Vi övriga har uttryckt en lite hård åsikt om Nöjd kund kanske, men en åsikt. Är det inte typiskt svenskt? "Matte, Robert, Nöjd kund och allt va ni nu heter. Robert och Matte...ni verkar otroligt aggresiva!" Åh fyy.. *patetiskt* Du sitter väl bara där och väntar på nästa inlägg från oss andra och sedan bombardera igen? Nää...nu vill jag höra lite bilsnack! Kan inte någon berätta något kul om nån bilhändelse?

#1
Anders i Sigtuna
2007-10-10 00:17

DIN BIL borde gå ngn form av mediaträning.
Patetiska smutskastningsförsök fungerar inte.
Undra om Vi bilägare loggar IP adresser?
Jag tror att inläggen från Nöjd kund kommer från DIN Bil.
Men, visst inlägget funkar, NÖJD KUND!!! kommer förhoppningsvis få mindre arbete i framtiden.

#1
lars forsling
2007-10-10 00:21

VW service ????
Var i våras ägare av en alpinvit Golf av äldre modell, behövde snygga till den lite så jag var in på Bilmetro i Gävle och ville köpa ett lackstift. Blev förvånad när de inte lagerförde ett stift, fick vänta 2 dar. Har även en Volvo 940 som jag skadade backspegelglaset på, det fanns på hyllan. Klasskillnad !!!

#1
Nonne
2007-10-10 22:50

Det är åt fanders hur man skriver ner en märkes verskad utan ens veta hur systemet fungerar. Mats Philmark kommer att få uppsöka sin "billiga" verkstad igen för en justering inom en snar framtid. Det där problemet uppkommer när man inte servar bilen regelbundet på en märkesverkstad, då ingår justeringen i servicen. Gör man inte justeringen så slits kopplingen onödigt mycket och växlarna kommer inte att läggas i. Det enda som åtgärdar problemet på lång sikt är ett kopplingsbyte med grundinställning av kopplingssystemet, kan ENDAS göras med verkstadsutrustning på VW-verkstad!

#1
mer än missnöjd
2007-10-17 22:31

Gjorde en mindre mellanservice och bytte bromsar på min passat -03 och kom från Din Bil 9000 kr fattigare en navkapsel lättare och med en spik rakt igenom bakdäcket... När jag sedan påpekat att jag minsann lämnat in bilen med 4 navkapslar "hittar" man en navkapsel som måste vara min... så blev då en annan passat-ägare en navkapsel lättare. Inte imponerad. Nästa bil blir definitivt inte VW.

Idag följer fortsättningen...

Har lämnat in bilen hos Din Bil i Mölndal då oljelampan blinkat när motorn blivit varm. Det kostar mig 8000 kr att byta oljepump. Hur ofta byter man ojlepump på en bil som knappt gått 10 000 mil? Skittillverkare eller DIN BILskojjare?! Iallafall, vis efter mitt förra dyra besök hos denna skitfirma undersöker jag bilen noga utvändigt och finner mycket riktigt vad som ser ut att vara en 5 cm lång och 0,5cm tjock skruv inkörd i samma bakdäck som spiken satt i förra gången (däcket längst bort från förarplatsen) Skruven var dock inte helt inkörd som man kan förvänta sig om jag ovetandes hade kört omkring med skruven ett tag. Varför inte passa på att fixa en kund till däckverkstaden på samma firma. J@@@a skitföretag säger jag. Aldrig någonsin att jag köper eller rekommenderar en VW (eller Skoda, Audi) igen... tvärtom jag kommaer avråra alla jag träffar från dessa ohederliga klåpare.

#1
ulf
2007-10-21 02:36

Det finns bra och dåliga verkstäder.. Har lärt mig hur viktigt det är att ringa runt och kolla priserna hos olika verkstäder. Jag har en nyare skoda och har för vana att alltid ringa runt till olika verkstäder och kolla priserna. Senast var den lysdiod som var trasig och Din Bil i Lund behövde 45 min och drygt 1200 kr för att fixa fela medan en annan verkstad bara behövde 20 minuter och ca 600 för samma jobb.. I Lund sa de att garatin inte gällde.. När jag sedan skulle betala den billigare verkstaden så sa de att garatin gällde... så istället för 1200 fick jag det gratis.. Lärdom. Ring runt och fråga efter priser.. Även mellan auktoriserade märkesverkstäder skiljer sig priserna mycket.

#1
Freddy
2007-10-21 21:48

Ja du nonne. Som tur är sker en hel det framsteg även på denna punkten. Numera kan även andra än märkesverkstäderna göra även diagnostikjobb på bilarna. Tur är väl det för VW gör ju inte många rätt när dom försöker.

#1
leif lundgren
2007-11-17 07:34

om du försöker köpa bil på bilmetro i dalarna så hittar du ingen försäljare, dom bryr sig inte, jag har nästan funderat på att söka jobb där, för vill man sälja bilar så måste man kunna tjäna pengar där eftersom försäljarna inom denna kedja verkar skita i kunderna. min syrra var inne i en butik och skulle köpa en bil för ca 250000 för några år sen. hon gick och tittade medans försäljarna bara satt och pratade med varandra. till slut gick hon fram och sa att nu har ni missat en affär på 250000 sen åkte hon till toyota och fick ett väldigt bra bemötande och en bättre bil.

#1
Kurt Svensson
2008-01-15 00:15

Köpte en gammal Skoda Felicia för ett tag sedan. Ett skrammelljud från motorn har gjort mig betänkt och fått mig att undra över om jag gjort en dålig affär. Jag lämnade in på Bilmetro i Ludvika för diagnostik. Fick besked att det var ventiler och generator som var orska till missljuden. Ingen reservation om att det troligen handlade om detta utan ett frankt och "proffsigt" konstaterande av fakta. Jag betaldade 220 kr och fick räkningen med undersökningsresultatet nerskrivet. Eftersom ventilerna var nyjusterade på en mindre verkstad var det bara att skaffa en ny generator och lämna in för byte på lämplig verkstad. I samband med detta verkstadsbesök gjordes en ny koll av missljuden där det konstaterades att det inte alls var generatorn som lät. Nu hade man tagit bort generatorremmen så att generatorn stod stilla när motorn provkördes. Rasslet fanns där, felet kunde inte lokaliseras men generatorfel kunde uteslutas. Vad jag vill säga är att Bilmetro gjorde ett oengagerat slarvjobb som kostade mig 1000 kr för ingenting. Den nyinköpta generatorn fick jag lämna tillbaka på bilskroten med stor förlust. Min mångåriga uppfattning av VW-verkstaden på min hemort stärktes och det blir nog aldrig fler besök där för min del.
// KS i Ludvika

#1
N.A
2008-03-03 06:07

Har en passat 1.9tdi -00:a
16000mil,2:a ägare,har ägt bilen i 5 år.
Bilen började rycka så fort man rörde gasade lite mer.
Var på Olofsson Bil i haninge och där konstaterade dom att diesel pumpen måste bytas,nån sårts spridare och nån pryl till.
Dom tog 1500kr för att säga detta och jag fick kostmadsförslag på ca 30-35000,
Jag körde hem bilen och tänkte att det kan ju inte stämma men sen fick jag tips från en kille på jobbet att dra åt bultarna till hjulet där remmen till ac.nsitter.Gjorde det och vips,bilen går kanon.

#1
Kjell Lundblad
2008-03-04 20:39

Jag har en WV 3L -03. Servad på märkesverkstad i 8800mil. Samma fel som Mats P. De hade inne bilen tre gånger och bytte allt möjligt. Hade ute växelådan och bytte kretskort i den. Bytte hudraulpumpen mm. mm. Då var felet kvar och räkningen uppe i 25000kr! Jag skrev ett brev till dem och förklarade att eftersom det verkade som om hudraultrycket inte var i ordning kanske man skulle kolla tryckaccumulatorn (sitter fem sådana i varje riktig Citroen)? Nej, blev svaret. Då skulle vi sett det på testinstrumentet. Jag framhärdade. De behandlade mig som en tjuring unge. Bytte den för 700kr och bilen har aldrig krånglat sedan dess.
Enda återbesöket jag gjort är för 9000milaservicen som de tog 12700kr för. Nu har den gått över 10000mil och då gäller ändå inte maskin-försäkringen längre, så jag bahöver inte deras "orginalstämplar" i serviceboken. Och kommer aldrig sätta min fot i en VW-verkstad mer. Aldrig!!!

#1
marco
2008-05-13 12:50

Tycker med att vw malmö är ett skämt, skulle felsöka elfel på bilen, informerade vid första samtalet att batteriet som ligger i är köpt hos biltema och kanske lite för svagt, NEJ NEJ säger killen i telefon det behöver inte vara stark då du inte ska driva en dieselmotor. OK , jag lämnade in bilen som avtalat, de ringer upp mig på eftermiddagen ocg säger att felsökninegn inte går att göra då batteriet är för svagt??? vill du byta batteri för 2500kr så vi kan fortsätta? ,nej säger jag jag köper hellre ett batteri privat via ett annat företag för 1200kr. OK säger han i telefon då kan du komma och hämta bilen. När jag hämtar bilen räcker de fram en faktura på 1500kr för felsökning, JAG börja först skratta och menar på att du skämtar, nej säger han då vi har lagt ner 2 timmar arbete på detta. NU KOKAR JAG och skriker i butiken. var har ni börjat felsökningen?? längts ut i avgasröret eller ?? Visst fan börjar man med batteriet om det är elfel på bilen, jag betalar inget sa jag, det slutar upp med att de inte ger mig bilen om jag inte betalar, till slut fick jag betala 800kr och då tyckte han i kassan att han varit tillmötesgående, DRA ÅT HELLVVVVETE VW MALMÖ

#1
Alexander
2008-06-21 11:41

Ja, jag har samma erfarenhet som ni alla .
För några år sen, blev jag nästan lurad på 15000 SEK (kopplingsbyte) och som tur var att jag kollade på andra platser - diagnos var lösa fjädrar på kopplingen (skönhetsfel, men inget att bekymra sig över).
För alla som bor i Stockholm kan jag rekomendera Mekonomens verkstad i Gröndal - de bästa killarna som finns!!!!!!

#1
Johnny Uddstrand
2008-06-25 17:27

Kommentar till Håkan Bengtssons flexrörsproblem. Jag antar att du redan löst ditt problem, men jag har löst det på ett sätt som kanske kan vara intressant för andra som råkar ut för samma sak: Främre avgasrör med flexrör är från fabrik ihopsvetsat med katalysatorn, men utbytesdelar säljs som två separata delar. Det främre avgasröret med flexröret är det enda du behöver byta. Det har en konisk pressning som skall monteras mot motsvarande pressning i ersättningskatalysatorn mha tätningsring och tre bultar. Om man skär bort konpressningen i det nya avgasröret med vinkelslip så snålt som möjligt och skär av det gamla svetsade röret på plats precis bakom upphängningsfästet så det finns plats att sammanfoga dem med VAG's egen utmärkta skarvmuff, samma som sitter mellan katalysatordelen och främre ljuddämparen. Detta innebär att katalysatorröret blir lite längre i framkant (ca 5 cm), så man får kapa bort motsvarande bit i bakkant. Detta är nog den enklaste lösningen för många då det inte krävs svetsning. Främre avgasrör kostar ca 1600 inkl monteringsdetaljer.

#1
Micke
2008-10-02 12:56

Bilmetro i Hudiksvall gjorde en skadereparation på min passat och efter reparationen så började tempmätaren i displayen att snurra och surra och jag påpekade detta till verkstaden och dom sa att dom skulle titta på det och kom fram till att det skulle kosta mig??? 4100:- att laga,när felet inte ens var mitt utan det hade hänt när bilen var inne på reparation, men dom gav inte med sig och sa att dom inte hade gjort något med den, åkte därifrån skitförbannad och tänkte att jag får väl leva med det,men en dag när jag skulle byta ut kabelstammen till extraljusen,så lyfte jag på pluspolen på batteriet och satte tillbaka den och märkte till min förvåning att tempmätaren funkar igen.
Aldrig mer Bilmetro i Hudiksvall.

#1
Simon
2008-12-09 18:04

Jag hade ett likadant fel och bil som personen i artikeln. Lämnade bilen till Din Bil i Göteborg som gjorde felsökning via kabel för 500 kr och ville ha 500 kr till för att hissa upp bilen. Fick reda på att jag måste växelföraren och det skulle gå på ca 19000 kr. Då min bror som är mer insatt i det hela inte trodde på verkstaden och ringde upp en kompis som jobbar på vw på annan ort som kunde ordna det för 3000kr. Bilen har nu gått många tusen mil efter detta utan några problem. Min tilltro till Din bil är väldigt låg. Oproffesionellt bemötande och behandlad som en idiot när man inte trodde att dom hade rätt. Dessutom va man tvungen till att betala 1000kr för en felsökning som dom inte la ner någon energi på och en annan vw-mek kunde säga vad det var via telefon.

#1
kristofer
2009-02-22 20:30

Vad är det för puckon som skriver här egentligen? Hur kan man stava fel och skriva WV???. när det står överallt på hela bilen. t.o.m på ratten. Och det finns ju alltid två versioner av allt skrivs här. och sen finns sanningen.. Jag har en golf och lagar den själv. det känns bäst. lämnade in den på bilmetro gävle precis när jag köpt den för turbon funkade inte. men det betalade företaget som sålde den till mig. 1 vecka tog det. var en hel del ursäkter att det tog sån tid. dom drog sönder nått rör, och beställde ett nytt, som posten slarvade bort osv?? men en vecka var ju helt okej ändå med tanke på att jag bara lämnade in den. bokade inte ens tid

#1
Lupo 3L klubben
2010-05-10 13:25

Om någon står i detta läget, så välkommna till www.lupo3lclub.se så kommer vi säkerligen kunna lösa problemet.

#2
2015-06-02 16:24

Bra samling blåsningar här!
Min bil bärgades till Mekonomen Globen som ringde efter ett par dagar och sa att den nu gick bra igen. När jag kom tog de 1100 kr, men bilen gick inte. Inte nästa dag heller. Till slut fick jag ut den men då fick de tjuvkoppla.
Fick aldrig veta vad de gjort, trots upprepad fråga. De hänvisade istället till ny felsökning och diffusa reparationer.
Det visade sig, den hårda vägen, att de inte ens torkat ur fördelarlocket.
Till slut fick jag pengarna åter, men förtroendet är borta.

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kunde stänga av adBlocker!