Bild
Nästa artikel

Uppföljning av tidig rost på Peugeot 3008, Ford C-Max och Saab 9-5

Begteststallet

Peugeot 3008, Ford C-Max och Saab 9-5 är de tre bilar som vår rostskyddsexpert Thomas Widström har upptäckt tidig rost på vid våra uppföljningar.

I två av fallen har det gått så långt att vi fått motorhuv och två bakdörrar utbytta (Peugeot 3008) och en baklucka (Ford C-Max).

– Peugeots underrede klarar sig hur bra som helst, men att snåla med limtätningen vid dörromvikningarna är oroväckande, säger Thomas Widström.

Peugeot hävdade vid vår reklamation att skadorna gick på den treåriga lackgarantin och inte den tolvåriga rostskyddsgarantin vilket bäddar för intressant fortsättning när vår bil nu är inne på fjärde året. Det är också först det här året som Peugeot-verkstaden ska göra sin första rostskyddskontroll, enligt servicejournalen.

Fords problem är av snarlik karaktär, men här handlade det om limsläpp längs skarven vid bakluckans nederkant. Fallet var så intressant att Ford skickade upp doktor Jörg Sassmannshausen, ansvarig för karosseri och korrosionsskydd vid Fords utvecklingsavdelning i Köln, för att ta del av skadorna på ViB:s testbil.

Trösterikt, om likande skador skulle uppstå igen, är att doktor Sassmannshausen hävdar att liknande reklamationer ska täckas av Fords tolvåriga rostskyddsgaranti.

Hos Saab 9-5 observerar Thomas Widström att rostangrepp uppstått i motorvaggan, balkarna under kylaren, och även viss ytrost, orsakad av kondens, på skarvar under bilen – men totalt sett är inte angreppen alarmerande.


Vidare är Opel Astra mycket bra grundskyddad, men mindre angrepp på ett pulverlackat tvärstag i bakvagnen, liksom dragkrokfästet, visar på vissa småmissar i behandlingen. Opels största problem, utan stänklappar, är istället blästringsangreppen på bakre hjulhusen, och att lacken, åtminstone på vår bil med beteckningen Power Red 6B4, är mycket känslig.

Hos Volvos båda bilar har V70, fem år gammal, nu rostpåverkan medan V60 efter två år är i förväntat gott skick.

– Det har börjat krypa i de klippta skarvarna på bottenplattan, konstaterar Thomas Widström. Jag vill påstå att äldre Volvo V70 är bättre rostskyddade än den yngre generationen.

Glädjande är att långteststallets billigaste bilar står emot rosten bra. Kia Cee'd, sex år gammal, visar inga tendenser till försvagningar i känsliga delar som dörrar, baklucka, huv och skärmkanter. Det rostangrepp som vi haft uppstod på en del som inte tillhör karosseriet, ett spännband för bränsletanken.

Här finns det trots allt skäl för Kia-ägare att vara uppmärksamma, eftersom rosten kan spridas till tanken som är tillverkad i plåt. Vår Kias underrede går inte längre att bedöma, eftersom en underredesbehandling gjordes i somras.

Lågpris-suven Dacia Duster visar också upp en lyckosam rostskyddsbehandling, enligt Renault-konceptet. Däremot är blästringsrisken utan stänklappar uppenbar, samma problem som drabbade Kia Cee'd innan den utrustades med större stänklappar. Allt löses inte enbart med stänklappar utan skyddande plastfilm på bakre dörrkanter och hjulhus är också till god hjälp.

Diskutera: Hur ser du på resultaten?

Kommentarer

#1
Leif Larsson
2013-02-20 16:01

Undrar hur länge ni skall ha kvar Sabben? Ska den hinna bli veteranbil innan ni byter ut den?

#2
2013-02-20 16:13

Komiskt att bilar som VIB höjer till skyarna i sina rostskyddsbedömningar nu visar sig rosta....:) Kanske dags att inse att kunnigheten om rostskydd inte är så vidare bra....!

#3
2013-02-20 21:18

Hittade faktiskt flera fall på nätet med rost på bakdörren, måste väl vara ett helt dåligt parti?

#4
2013-02-21 04:29

Utfallet stämmer väl ganska väl med rostskyddsbetygen.

#5
2013-02-21 15:24

Kollade lite till, nej det är inte ett typfel på 3008. Rostskydds betygen är en stor vits, ingen som helst ide att fortsätta med det lotteriet.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.