Bild
Nästa artikel
SR jobbar på att det ska bli enklare att använda sig av deras tjänster i mobil och infotainmentsystem under bilkörning.

Trafikinfon ska bli personligare

Reportage

Hur ska trafikinformation sändas i framtida uppkopplade bilar? Sveriges Radio filar på nytt utseende i bilvyn och söker testpiloter.

I Radiohuset i Stockholm sitter just nu ett innovationsteam och utvecklar framtidens bilradio. Det är ett experimentlabb bestående av journalister och dataprogrammerare som ska klura ut hur förare ska ta till sig trafikinformation i framtiden.

– Jag är övertygad om att trafikinformationen måste utvecklas. Bilen är en unik plats för radiolyssning och det är här folk lyssnar på radio mest. På många andra platser kan man titta på rörligt material, men i bilen är ljudet det centrala, säger Tomas Granryd som leder det digitala projektet.

De traditionella trafikmeddelandena som kan bryta av mitt under pågående sändning kommer att finnas kvar. Men för att hänga med i racet när FM-bandet får konkurrens av andra lyssningskanaler måste trafikinformationen bli mer personlig, tror Tomas Granryd.

– Vi måste försöka förse lyssnaren med ett skräddarsytt erbjudande. Nu täcker trafikrapporterna av exempelvis hela Stockholm på 50 sekunder, det är ett ganska stort spann med information som serveras. Det måste bli mycket mer precist. Om man enbart reser mellan punkt A och punkt B vill man bara ha information som rör just den sträckan.

Det är en prototyp på den så kallade bilvyn som experimentgruppen filar på. Hur Sveriges Radio ser ut på skärmen som finns i de flesta nya bilars instrumentbräda om man antingen kopplar in mobilen eller använder sig av ett inbyggt infotainmentsystem.

Tomas Granryd visar ett exempel på hur miljön skulle kunna se ut. Den är uppbyggd på en swipefunktion, alltså att man via en knapp eller ett vred på ratten byter program i en roterande ikonkarusell. Innehållet i varje ikon är urklippta ljudsnuttar, av till exempel senaste sändningen från Ekot, eller senaste avsnittet av användarens favoritradioprogram, eller en uppdatering om trafikinformation för valt område.

– Bilvyn kommer att förändra jättemycket. Den kommer att kunna erbjuda så mycket mer till lyssnaren, säger Tomas Granryd som berättar att det är en utmaning att designa för bilmiljö.
– Ska du hålla på med små, små ikoner blir det trafikfarligt, så det är ett område som vi håller på att brottas med intensivt för att förbättra.

I framtiden ska det även bli möjligt för de som reser att vara med och skapa trafikinformation. Tanken är att det ska kunna gå att rapportera in trafikolyckor via en kartfunktion. För att kunna göra detta och för att utveckla bilvyn söker innovationsteamet efter testare över hela landet.

– Vi är alltid intresserade av folk som testar våra idéer och speciellt då Vi Bilägares läsare som kör mycket bil. Man ska gilla att testa saker och berätta för oss om vad man tycker. Vi är ett experimentlabb så om vi upptäcker att det finns behov av någon specifik funktion från våra testare kommer vi att försöka ta fram det, säger Tomas Granryd.

Diskutera: Hur borde trafikinformationen förbättras i framtiden?

Bli testpilot för SR

Följ länken för att anmäla intresse om att ingå i Sveriges Radios testpanel:

http://sverigesradio.se/nyamedier/testpanel/

Kommentarer

#1
2016-01-31 10:11

Varför ändra på formatet i radion överhuvudtaget? Funkar rätt bra.

Använd en app istället. När telefonen binder sig till bilens blåtand vet appen att man är ute och kör. Antingen det eller så har man på den hela tiden.
Appen vet också typiska rutten efter ett tag kopplat till GPS:en. Då kan den själv prenumerera på intressanta saker. Eller om man avviker från typiska rutten så tar den bara saker framför med viss omnejd.
Det plus att man kan säga vilka intresseregioner man är intresserad av att lyssna på. Typ att man kan ha vägen ner till sommarstugan inprogrammerad. På fredag morgon så slår man på den trafikinfon, för man ska till stugan på kvällen.. då får man veta alla saker som hänt under dagen på något som normalt inte rör intresseområdet.

Radiotransport är inte rätt sätt.

När appen upptäcker något relevant kan den "köra över" radion via blåtand och rapportera i bilhögtalarna.

Att rapportera in data borde ske via samma gränssnitt, telefonen etc.
Då kan man använda telefonen för att rapportera in olyckor med bild när man inte sitter i bilen.

Det är dumt att göra bilen till förutsättningen. Den kan man inte stoppa i fickan.

Många bilar får även "appar" med androidauto och apples motsvarighet i bilen. Den delen funkar ju också utmärkt att ha som aktiv app.

#2
2016-01-31 10:32

Bilden visar någon som kör bil och knappar på telefonen samtidigt, mycket lämpligt...........

#3
2016-01-31 18:25

@Hacken, hastighetsmätaren står på noll och med P-läget på växellådan. Jag skulle säga att han står stilla ;-)

#4
2016-01-31 18:43

F.ö. en fantastisk bil han sitter i. Vad jag förstått kommer det något om R8 i tidningen vad det lider. Jag har fortfarande ståpäls efter mina erfarenheter från R8 på Sturup Raceway för några år sedan.

#5
2016-02-01 08:14

Audi A5 SB: Det är på gång. Jag kan inte säga vilket nummer än, men håll utkik.

#6
2017-01-17 11:17

Varför inte använda det svenska ordet informationssystem i stället för infotainmentsystem. Det är ju faktiskt information man får från systemet.

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kude stänga av adBlocker!