Nästa artikel
Tjäna på att byta bolag - Tusenlappar i potten
Bilförsäkringar

Tjäna på att byta bolag - Tusenlappar i potten

Publicerad 29 februari 2008 (uppdaterad 8 maj 2014)
Du kan spara tusenlappar på att välja rätt försäkringsbolag - och rätt bilmodell. Vi har tittat på vad bilförsäkringen kostar hos nio försäkringsbolag och 24 bilmodeller i olika storleksklasser. På en Volvo XC90 skiljer det nästan 7 300 kronor mellan dyraste och billigaste bolaget.
Försäkringskostnaden är kanske inget du tänker så mycket på när du ska byta bil. Men det borde du göra. Försäkringspremien kan nämligen skilja avsevärt mellan jämförbara konkurrentbilar. Det visar vår undersökning av nio försäkringsbolag och 24 bilmodeller.

Vi har valt ut bilar från småbilsklassen, Golfklassen, mellanklassen, storbilsklassen samt familjebussar och stadsjeepar. Flera av bilarna är storsäljare i respektive klass. Samtliga bilar är av årsmodell 2003.

Vi har utgått från en 50-årig man, utan någon speciell rabatt hos försäkringsbolagen. Om du är yngre är försäkringen med största sannolikhet också dyrare. Dyrast brukar bilförsäkringen vara för förare under 25 år. Helförsäkringen är baserad på årsbasis med en körsträcka på högst 1 500 mil. Mannen "bor" på två orter, dels på Södermalm i Stockholm, dels i Höör i Skåne. Detta för att vi ska kunna jämföra skillnaden mellan storstad och småstad. Jämförelsen gäller både för premien och villkoren, se tabellerna genom att klicka på länkarna härintill.

Lockar olika förare
Vi har jämfört olika bilmodeller i samma klass för att se om det är någon skillnad på försäkringskostnaden mellan olika konkurrenter. Det är det. Exempelvis är Ford Mondeo ofta billigare att försäkra än BMW:s 3-serie.
BMW 5-serien är nästan dubbelt så dyr att försäkra hos Folksam än Volvo V70, trots samma  motoreffekt, 170 hk.

- Märkena lockar lite olika förare. BMW är inblandade i fler olyckor, skadefrekvensen är alltså högre. Reservdelarna är också dyrare och de använder dyrare metoder för reparationer jämfört med Volvo, säger Johan Trotzig, affärsansvarig på Folksam.

- Sammantaget blir det dyrare för oss att försäkra en BMW än Volvo, därför slår det så på premien.

De allra högsta premierna fick vi på Mitsubishi Pajero, drygt 16 700 kr hos SalusAnsvar. Trots att Mitsubishi Pajero är billigare i inköp är försäkringen oftast dyrare än för motsvarande Volvo XC90. Det kan bero på att Volvon har billigare reservdelar.

Audi A3 är dyrare att försäkra än VW Golf, trots att det i mycket är samma bil. Det beror bland annat på att bilen är dyrare i inköp och därmed dyrare att ersätta för bolaget vid en krock.

Miss i kalkylen
Mini Cooper kostar hela 3 335 kr mer att försäkra än Skoda Fabia hos SalusAnsvar. Att försäkra en VW Golf är dyrare än en Volvo V70 hos Länsförsäkringar i Stockholm.

- Vi har en annan skadehistorik på Golfen. De äldre bilarna har haft dåliga dörrlås och VW-gruppen har haft originalstereo som är stöldbegärliga. Det gör att vi ligger högt på just den modellen, säger Mats Green, Länsförsäkringar i Stockholm.

Hos Länsförsäkringar var Saab 9-5 nästan 4 000 kr dyrare att försäkra än motsvarande Volvo V70.  Det beror på att försäkringsbolaget gjort en miss i kalkyleringen. Folksam räknade fel på Renault Scénic och vi fick först väldigt höga premier därifrån. När vi påpekade misstagen fick vi istället nya uppgifter, som ska vara korrekta. Trygg-Hansa räknade först fel på premien för Chevrolet Transport, Ford Mondeo och Opel Vectra. Premien på Chevan sjönk med drygt 4 000 kr genom en dubbelkoll. Premien på Forden sjönk med drygt 3 752 kr och på Opeln med 3 018 kr.

Slutsats: när du begär offert, glöm inte att dubbelkolla så att prisuppgiften verkligen stämmer. Det kan du spara tusenlappar på.

På Volvo V70 kan man spara 4 700 kr genom att välja rätt försäkringsbolag. Så stor är nämligen skillnaden mellan det dyraste och billigaste alternativet i Stockholm.

Skillnaden blir ännu större på dyrare bilar. På Mercedes E-klass kan man spara 7 900 kr, på en Hyundai Santa Fe nästan 7 300 kr. För Mitsubishi Pajero skiljer det nästan 7 700 kr och på Volvo XC90 nästan 7 300 kr. På en BMW 5-serie skiljer det 8 089 kr mellan det dyraste och billigaste bolaget. Exempel på fler prisskillnader hittar du i våra tabeller.

Det är också en viss skillnad om man bor i storstad eller i småstad. Den billigaste försäkringen för en Volvo V70 i Stockholm kostade
5 065 kr. I Höör kostar motsvarande försäkring 3 411 kr.

Kolla villkoren!
Men det gäller också att titta på villkoren och självriskerna som gäller för försäkringen. Ofta kan en försäkring som är några hundralappar dyrare ha bättre villkor för självrisk eller maskinskadeförsäkring. Det är dock inte alltid som försäkringen innehåller mer bara för att den är dyrare.

- Premiesättningen är fri, därför bör man begära in offerter från olika bolag innan man bestämmer sig. Då bör man inte bara titta på premien utan också jämföra villkoren, säger Carita Lindborg, Konsumenternas försäkringsbyrå.
Där arbetar de med att ge råd åt konsumenter i försäkringsdjungeln av snåriga paragrafer.

- De flesta som hör av sig till oss gällande bilförsäkringar gör det för att de är missnöjda med bolagets värdering av en skada, ofta när bilen ska lösas in av försäkringsbolaget, säger Carita Lindborg.Då tycker jag att man som konsument kan kräva att få veta på vilka grunder bolaget har värderat bilen. Försäkringsbolagen kan bli mycket bättre på att motivera skriftliga beslut, vilken praxis eller vilka lagar man hänvisar till, både när det gäller värdering av skador och när det gäller vållande av trafikolyckor.

Personskadorna dyrast
Generellt sett är en större och dyrare bil också dyrare att försäkra. Eftersom bilen är värd mer blir kostnaden högre om försäkringsbolaget löser in en krockad bil. Det får kunden också betala på premien.

Men de högsta kostnaderna för försäkringsbolagen står personskador för. Den nya trafikpremieskatten på 32 procent gör bilförsäkringen dyrare än tidigare. Det beror på att delar av sjukförsäkringen har flyttats över från Försäkringskassan till trafikförsäkringen hos försäkringsbolagen. Dessa har varit positiva till förändringen, eftersom de tror att de kan vara mer effektiva vid en rehabilitering än vad Försäkringskassan varit.

Relaterade dokument

Jämför regelbundet

De här bilarna har vi undersökt premien på:
Småbilar: Hyundai Atos (54 hk), Mini Cooper (116 hk), Peugeot 206 (75 hk), Skoda Fabia (75 hk).
Golfklassen: Audi A3 (101 hk), Ford Focus (100 hk), Toyota Corolla (110 hk), Volkswagen Golf (101 hk).
Mellanklassen: BMW 3-serie (150 hk), Ford Mondeo (145 hk), Opel Vectra (147 hk), Volvo S60 (140 hk).
Storbilsklassen: BMW 5-serien (170 hk), Mercedes E-klass (163 hk), Saab 9-5 (150 hk), Volvo V70 (170 hk).
MPV/familjebussklassen: Chevrolet Transport (186 hk), Chrysler Grand Voyager (163 hk), Citroën Xsara Picasso (116 hk), Renault
Scénic (113 hk).
Suv/stadsjeep-klassen: Hyundai Santa Fe V6 (173 hk), Mitsubishi Pajero Wagon (203 hk), Toyota RAV4 (150 hk), Volvo XC90 2,5T (210 hk).

När bilförsäkringen går ut eller när du ska byta bil kan du byta försäkringsbolag. Ta för vana att undersöka premierna för ditt fordon före årsförfallodagen av försäkringen.
    Hör med försäkringsbolagen om de har några rabatter som kan gälla för just dig. I vissa fall är det lönsamt att ha alla försäkringar samlade i ett bolag. I andra fall är det bättre att ha villaförsäkringen i ett bolag och bilförsäkringen i ett annat bolag.
    När du ringer till försäkringsbolagen för att undersöka premien brukar de vilja ha svar på några frågor om dig och din bil, exempelvis:
? Var bilen parkeras nattetid.
? Beräknad årlig körsträcka.
? Om förare under 25 år kommer att köra bilen (då blir försäkringen ofta väsentligt dyrare).
? Om du har barn (vissa bolag anser att du är en lägre riskfaktor om du är förälder, så länge du inte har barn i körkortsålder).
? Vilket märke, modell, årsmodell och miltal din bil har eller vilket registreringsnummer bilen har.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2008-03-03 22:39
Olle olle (ej verifierad)

Du tjänar ingenting, möjligtvis sparar!

#2 • Uppdaterat: 2008-03-10 13:23
Lasse Lasse (ej verifierad)

Jag har aldrig heller tjänat ngt på en försäkring=), däremot får man ALDRIG för det man betalat för. Försäkringsbolagen är tidens Lurendrejare fast lagligt då det är på så hög nivå. Tänk själva hur bra bolagen går på Börsen!! Vad tror ni de pengarna kommer ifrån? Jo, genom att inte betala ut det som försäkringstagaren har betalt för i alla år. That´s it.

#3 • Uppdaterat: 2008-03-12 09:54
Mikael Axelsson (ej verifierad)

Det var ju bra med en sammanställning över detta. Det är jättesvårt att jämföra, speciellt om man tänker på att olika saker ingår i de olika bolagens försäkringar.
Dessvärre har det blivit fel i era listor. Ni har fått felaktiga rubriker, dvs förväxlat de två listorna så premierna är billigare i Stockholm än i Höör...
Sitter just och planerar för att på sikt samla alla försäkringar i ett bolag. Extra bra när man drar på en husvagn t ex. Men det är ju inte lätt när man har olika huvudförfallodagar på försäkringarna. Om man begär offert ett halvår i förväg kanske det priset är felaktigt när det blir dax för att byta.

#4 • Uppdaterat: 2008-04-09 13:44
Hasse (ej verifierad)

Så kallade sakförsäkringar som Villa, Hem, Fritidshus går endast att byta på förfallodagen. Dina personförsäkringar, såsom Bil, Båt och Olycksfall har du rätt att byta när som helst under året. Inte bara vid bilbyte eller överlåtelse, utan helt enkelt om och när du hittar en annan billigare försäkring. En försäkringsrådgivare hjälper dig med bevakning av övertagande av en försäkring och du behöver inte själv ta kontakt med ditt gamla försäkringsbolag.

#5 • Uppdaterat: 2008-04-12 09:54
oOo (ej verifierad)

Förväxlingen av filerna gjorde mig lite fundersam. Flyttade försäkringen från Aktsam till Trygg-Hansa p.g.a. olika regler för 18-åriga förare av bilen. Medlemskap i fack hade eventuellt en gynnsam inverkan också.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.