Bild
Nästa artikel

Svårt att häva bilköpet

Konsumenträtt

Per Engberg äger en Subaru Outback från 2009 med flera problem. Han har länge försökt häva bilköpet, men bilfirman har vägrat. Först efter att Per Engberg fått rätt i ARN ska bilfirman ersätta honom.

Subaru har många nöjda ägare, men Per Engberg i Malmö är inte en av dem. Bland annat hörs missljud från urtrampningslagret på kopplingen på hans bil, trots att detta är bytt. Men värst är, enligt Per Engberg, klimatanläggningen:

– Jag har astmaallergi. Därför är det viktigt för mig med en väl fungerade klimatanläggning. På min bil flexar temperaturen upp och ned. Ställer man in en temperatur på 22 grader kan det efter en stund bli 28 grader eller 16 grader. Blir luftfuktigheten för hög får jag andningsbesvär. Då får jag ställa in temperaturen manuellt hela tiden. Men det är ju därför man ska ha en klimatanläggning, för att slippa ställa in den manuellt.

– I övrigt gillar jag bilen, den är trevlig att köra och har bra fungerade fyrhjulsdrift. Men just det här exemplaret har strulat för mig. Därför vill jag häva köpet och få pengarna tillbaka så att jag kan köpa mig en likvärdig, annan bil, säger Per Engberg.

Han ville att bilfirman skulle häva köpet eller göra en omleverans och klagade därför till allmänna reklamationsnämnden (ARN), som gav honom rätt. En firma som sysslar med luftkonditionering menade att det var fel på klimatanläggningen i Per Engbergs Subaru.

Enligt ARN ska bilfirman där Per Engberg köpte bilen, MR Grip bil i Lund, göra en omleverans. Problemet är att de inte längre är auktoriserade handlare för Subaru. Bilfirman hävdade först också att det var ett garantiärende och att de därför inte kunde göra något åt klimatanläggningen.


– Här måste ju jag lita på den expertis som Subaru har, som säger att det inte är något fel på den här bilen. Men eftersom jag inte längre är auktoriserad för Subaru får jag inte göra något som har med garantierna att göra heller, säger Roger Grip, vd för MR Grip Bil (numera Bilexpo).

Likvärdig bil
– Att de inte är auktoriserade är inget skäl till att inte avhjälpa ett fel eller häva köpet. Som konsument ska man inte bli drabbad av om bilfirman är auktoriserad eller inte. Grundtanken är att man ska kunna häva ett köp om felet är av väsentlig art och bilfirman inte har kunnat avhjälpa felet efter ett par försök, säger Martin Suserud, jurist på Konsumentverket.

– Den här kunden är väldigt känslig. Vi har bytt panel på bilen, men allt är enligt fabrikens specifikationer. Det är inget fel på klimatanläggningen, vi har kontrollerat och mätt temperaturen på den, säger Jan Steen, teknisk chef på bilimportören Subaru Nordic.

– Vi har egentligen inga synpunkter på ARN:s beslut, men enligt våra tekniker fungerar klimatanläggningen som den ska. Bilen uppfyller fabriksstandarden och kan inte åtgärdas på garanti, eftersom det inte är något fel, säger Thomas Possling, PR-chef för Subaru.

ARN anser att bilfirman bör leverera en annan, felfri bil som är till värde och skick likvärdig med Per Enbergs Subaru. Enligt bilfirman är likvärdig bil detsamma som en bil som är värd lika mycket pengar i det skick som Subarun är nu, efter drygt 4 000 mils körning.  Bilfirman har också erbjudit sig att köpa tillbaka bilen.  

– Då är det ingen hävning. Det låter som om bilhandlaren tar ut denna kostnad på bilägaren för att bilen har minskat i värde. Huvudregeln är att du ska kunna köpa en likvärdig bil för samma pengar, minus ett nyttoavdrag. Annars är det mer att betrakta som ett nytt bilköp, säger Martin Suserud.

Vad innebär en likvärdig bil vid omleverans?
– Enligt min bedömning ska kunden få en exakt likadan bil som han har köpt, säger Martin Suserud.

Roger Grip:

– Vi har svårt att skaffa fram en likvärdig bil. Därför ska vi göra en värdering av bilen för att sedan häva köpet.

– Vi gör först en egen värdering och om Per Engberg inte är nöjd med den får handelskammaren eller KVD göra en opartisk bedömning av bilens värde. Den följer vi sedan när vi löser in bilen.

Diskutera: Vad tycker du om fallet med Per Engbergs Subaru Outback?

Kommentarer

#1
Charles Darwin
2011-02-11 10:02

Trist för båda parter. Hoppas det löser sig på smidigt sätt. Alla vill ju vara nöjda, det vinner alla på.

#2
McTar
2011-02-11 10:16

Borde inte klimatanläggningen sköta temperaturen lite mer exakt än så?

#3
JovZ
2011-02-11 14:04

Ska bli intressant att följa det här. Håller just på med min 1½ år gamla Kia Cee'd, som också har problem med klimatanläggningen. Två gånger har den varit inne på verkstad och återlämnats med besked att felet är åtgärdat, men det har det visat sig inte vara. Problemet med felet är att det inte visar sig alltid, bara när det är kallt eller väldigt varmt.
Trots att verkstan har fått fram felet flera gånger tidigare så hävdar de att de måste få fram det igen för att kunna agera. Detta innebär i praktiken att det blir upp till mig att framkalla felet inför verkstadsfolket, vilket jag ju inte kan. Jag menar att oavsett om effekten av felet framträder eller inte så måste ju orsaken finnas där hela tiden.
Nu är bilen på verkstan igen i förhoppning om att det ska vara tillräckligt kallt för att felet ska framträda. Tyvärr är det flera plusgrader. När jag hämtar den i eftermiddag så har den varit inlämnad totalt fem gånger inom loppet av ca 4 månader. För samma fel.

#4
skoda prisvärd
2011-02-11 14:47

det ska vara gamla bilar. inga finesser ,.....

#5
2011-02-11 16:39

Det låter helt klart som en Mycket besvärlig kund... Att komma och påstå att man kan ställa in den på 22 grader och kräva att just den temperaturen ska hålla exakt är att kräva för mycket... Någon kan ha öppnat dörren, eller yttertemperaturen ändras snabbt, att luftfuktigheten är för hög kan ju knappast belastas bilen. Subarus tekniker har garanterat mätt detta bättre än kunden... Jag anser att ARN här gått lite för långt. Kunden vill säkert byta bil av andra skäl och dom gör man ofta så här ...Tyvärr! Låt bilen testas opartiskt av M - och gå på den linjen om den håller fabrikens standard.

#6
2011-02-11 21:10

Tja, jag tycker att, om det enligt expertis inte är fel på bilen men enligt annan expertis är "fel" på kunden (missförstå mej rätt med "fel" på kunden) så är det väl lite orimligt att ställa bilfirman till svars? Kunden har ju tydligen unika krav!
Nu verkar det ändå som att firman vill bemöta kunden på ett seriöst sätt. Jag förstår firmans problem i minst lika hög grad som kundens ... men kunden lär nog alltid få leva med missnöjdhet gällande bilars ACC .. om det nu verkligen är det som är problemet.

#7
SiggeN
2011-02-11 21:14

Lite sent att vakna efter 4000 mil!

#8
2011-02-12 00:16

är man dum köper Subaru!

#9
Claes.hillman
2011-02-12 07:21

Jag har kört precis den bilmodellen vid ett flertal tillfällen och jag måste hålla med. Klimatsystemet är otroligt dåligt. Det spelar nästan ingen roll vilken temperatur man ställer in, det blir någon helt annan i bilen.

Så det kanske kan bli bättre, även om de byter ut hans bil.

#10
Bengt Gustafsson
2011-02-12 16:06

Jag måst ha tur med min gamla c240 1998. Perfekt klimatanläggning. Jämn och bra temperatur.Den har rullat 11000 mil nu. Ingen rost. (Puuuh! Har sett samma modeller på vägarna helt sönderrostade) Fick byta en skramlande remsträckare nyligen.....

#11
Muu
2011-02-12 21:37

ahh, det småproblem som dyker upp på varje bil. Har man sådan inställning kan man klaga i oändlighet.

#12
Bror Erik Jansson Kalix Kommun
2011-02-13 20:50

Lägger man 300kkr från sina surt förvärrvade pengar så är det klart man klagar. Alla har inte tjänstebil. Hö

#13
789
2011-02-14 09:41

Jag testade kliman i fruns Avensis i helgen då det var -17 grader ute. Den visade fel ca 2 - 4 grader beroende på var i bilen jag mätte temperaturen. Det resultatet tycker jag är helt OK. Diffar det så mkt som i Subarun är det självklart att det är fel på bilskrället vilket naturligtvis borde ge vid handen att han ska få återlämna bilen eller få pengarna tillbaka!

#14
nilwes38
2011-02-14 11:57

Oavsett bilmärke som säljs idag och tidigare som inte håller måttet, skall lagas så att kunden blir nöjd.
Jag har kört en Audi A 4 i tre vintrar och lika många somrar och den fungerar till full belåtenhet. Det verkar som en del inte kan sköta kundrelationerna på ett korrekt sätt.. Det var länge sedan man slutade att sälja hästa med defekter. Blanda inte inte in erat eget tyckande utan låt experter på aircondition leta felet som kan finnas i en termostat eller en ventil som kastar om cirkulationen från värme till kyla.
Bilmärket har inget med en extrautrustning att göra.
Lycka till önskar en som har haft ett sådant problem.

#18
Bror Erik Jansson Kalix Kommun
2011-02-14 18:11

Ok att Subaru och Toyota har en koppling men varför börja dissa en som redan ligger. Om man nu kan säga så för dom är väl fortfarande Världens största biltillverkare. Bra men något tråkiga modeller för tillfället men nya coupen verkar skoj. Bakhjulsdriven och allt. (Även en subaru variant på G)

#19
Tomten ffffff
2011-02-15 14:16

I min Lexus ligger tempen prick på!

#20
Nithin01
2011-02-17 21:31

Först och främst finns det inget som "astmaallergi"

Däremot brukar man dela astma som allergisk och inte.
Det förstnämnda kommer oftast i ung ålder och därefter försvinner besvären med tiden...

Alltså, man kan ha en allergi som ger inflammatoriska symtom på luftvägarna = astmatiska besvär.

Men "astmaallergi" som vuxen.. Mot subaru?

Drar man allt till sitt så är det förmodligen som det sägs.
Klimatanläggningen reglerar förmodligen inte som den ska eller efter vad som är inställt..
Men jag vet inte om andra bilar gör det heller.
Kanske ska man röra lite mer på kroppen om det inte funkar som man vill i följande fall..?

#21
cab72
2011-02-17 22:16

Är nybliven ägare till en Subaru Legacy Outback 2,0 D. En mkt trevlig bil med härlig motor, men den har urusel värme. Om den står på tomgång i -10-15 grader, så sjunker motortempen så att kupén blir utkyld. Enligt märkesverkstan så ska motorn hålla en temp på +67 grader vid normal körning, det innebär att det bara blåser ljummen luft in i kupén. För att försöka hålla en nåt så när dräglig temp, så måste värmeanläggningen köras manuellt och styra luftflödet mot rutan med ett lågt varvtal. Det i sin tur innebär att autofunktionen måste stängas av, annars körs fläkten på högsta varvtal och kyler ut kupén. Många nyblivna ägare har klagat, då får de besked att allt är normalt och vill man ha en varmare bil så får man låta sätta in en dieselvärmare, som kostar 17-18000 kr! Motorn kommer aldrig upp i en arbetstemp som räcker till för värmebehovet i kupén, utan det måste kompletteras med en extra värmekälla. Det problemet har flera moderna dieselmotorer, men de andra biltillverkare löst med tillsatsvärmare. Men Subaru vägrar, detta i en bil som färdig på gatan kostar ca 350.000 kr.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.