Nästa artikel
Spara tusenlappar på bilservicen
Bilekonomi

Spara tusenlappar på bilservicen

Publicerad 21 februari 2011 (uppdaterad 8 maj 2014)
För samma service kan priset vara 2 500 kronor – eller 67 procent – billigare på en annan verkstad. Det visar Vi Bilägares prisundersökning av verkstäder runt om i landet.

En hamburgare på Mc Donalds kostar lika mycket i Luleå som i Malmö. Ett par jeans på Dressman kostar vanligen lika mycket i alla butiker runt om i landet.

Men priset för service på din bil skiljer väsentligt mellan olika svenska städer. I storstäder som Stockholm och Göteborg kostar service ofta någon tusenlapp mer än i mindre städer.
Det visar vår priskoll av 48 bilverkstäder landet runt. Samtliga är auktoriserade för respektive märke.

Vi har jämfört servicepriset på fyra begbilar, en Volvo V70, en Saab 9-3, en VW Golf och en Peugeot 206. Bilarna är från 2006 och 2007 och samtliga servicetillfällen gäller vid 6 000 mil. Då brukar servicen vara omfattande och dyr.

I servicepriset ingår dels grundservice, dels de rekommenderade tilläggen som bör ske vid just detta miltal.

Vi har kollat varje bilmärke i ett dussin städer, från Malmö i söder till Kiruna i norr. För Peugeots del fick vi dock priser från Gällivare eftersom märket inte är representerat i Kiruna.

I Stockholm kostar servicen för en VW Golf 6 115 kr. På Engströms Bil i Linköping, drygt 20 mil från Stockholm, kostar samma service istället 3 900 kr. Det är en skillnad på 2 215 kr eller 57 procent!

– Det låter väldigt högt på den här modellen. Vi brukar ligga 10–20 procent över mindre orter runt om i landet, eftersom kostnaderna är högre i Stockholm. Framför allt gäller det lokalhyror, men även lönerna ligger högre, säger Hans Lindgren, servicemarknadschef för Volkswagen i Stockholm.

Stockholm dyrort
Men servicepriserna kan komma att sjunka för Volkswagen i Stockholm. I alla fall när det gäller bilar som är äldre än fem år.

– Verkstaden i Linköping jobbar med en stående kampanj på de bilar som är äldre än tre år där man tillämpar ett lägre servicepris. I Stockholm håller vi nu på att etablera ett nytt koncept, ”Direkt express”, som riktar sig till bilar som är fem år och äldre. Där är priset i nivå med det i Linköping, säger Hans Lindgren.

För Saab var skillnaden ännu större mellan billigast och dyrast. Det skiljer nästan 2 500 kr – eller 67 procent – i servicepris mellan Saabverkstäderna i Göteborg och i Umeå. Detta trots att det handlar om exakt samma service.

Även för Sveriges vanligaste bil – Volvo V70 – var prisskillnaden över 2 000 kr eller 53 procent mellan den dyraste verkstaden och den billigaste. Billigast var Helmia Bil i Karlstad och dyrast Bilia i Stockholm.

– Precis som när det gäller bostadsrätter är Stockholm en dyrort när det gäller verkstäder. Främst är det väsentligt högre lokalkostnader som avgör. Då blir priset ut till konsument också högre, säger Arne Ericsson, vice regiondirektör på Bilia.

För Peugeot var prisskillnaden 2 135 kr eller 63 procent mellan dyraste och billigaste verkstad. Det finns flera förklaringar till prisskillnaderna. Bilverkstäderna ägs inte av respektive tillverkare, utan är fristående företag. Konkurrensregler gör att verkstäderna i praktiken inte får sätta exakt samma priser som ett annat konkurrerande företag.

En annan orsak är att lokalhyror och i viss mån även löner är högre i storstadsregionerna än på mindre orter. Det ger utslag på verkstadens timtaxa, som i sin tur påverkar servicepriset.

Serva på semestern
Tycker du att servicepriserna är höga? Det beror på bilindustrins affärsidé att sälja nya bilar relativt billigt och istället ta hem vinsterna på servicen istället. Det är på servicen bilföretagen kan tjäna pengar, att sälja nya bilar ger inte alls samma vinst.

Bilföretagen säljer inte bara en bil, utan också ett framtida servicebehov. Många bilägare har upptäckt de höga servicekostnaderna i storstadsregionerna och alltfler verkar istället välja att serva bilen på en mindre ort för att spara pengar. Kanske när de har semester eller på en ort där de har fritidshus.

Tänk på att det ofta är ett par, tre veckors väntetid till att få en service hos en auktoriserad verkstad.

Det är också ibland långa telefonköer till verkstäderna. Inte oväntat var kön längst hos Volkswagen, ett märke som fått utstå en hel del kritik från bilägare på grund av långa handläggningstider.

Servicepriser:

Peugeot 206 1,4 – 6 000 mil:

Malmö Bilcentrum:
5 382 kr

Peugeotcenter, Göteborg:
5 407 kr

Holmgrens bil, Jönköping:
4 766 kr

Appelskogs Bil, Linköping:
4 767 kr

Jonsson Bil, Örebro:
4 147 kr

Peugeot Sätra, Stockholm:
5 512 kr (Dyrast)

Lundbergs Bilservice, Karlstad:
4 320 kr

Bil & Motorservice, Falun:
4 012 kr

Söderströms motorverkstad, Sundsvall:
4 126 kr

Åke Anderssons bil, Östersund:
3 377 kr (Billigast)

Bilinvest, Umeå:
3 800 kr

Truckservice, Gällivare:
3 812 kr

Saab 9-3 2,0t – 6 000 mil:

Bilpartner, Malmö:
4 884 kr

Svenska Bil, Göteborg:
6 200 kr (Dyrast)

Holmgrens Bil, Jönköping:
4 457 kr

Biva, Linköping:
4 487 kr

Biva, Örebro:
4 487 kr

Svenska Bil, Stockholm:
5 934 kr

Wafab Bil, Karlstad:
4 200 kr

Carlia Bil, Falun:
4 429 kr

Northcar, Sundsvall:
4 488 kr

Bilcenter, Östersund:
4 664 kr

Carstedts, Umeå:
3 708 kr (Billigast)

Dahlberg & Roos, Kiruna:
4 456 kr

VW Golf 1,6 – 6 000 mil:

Din Bil, Malmö:
5 696 kr

Din Bil, Göteborg:
5 280 kr

Atteviks, Jönköping:
4 730 kr

Engströms Bil, Linköping:
3 900 kr (Billigast)

Möller Bil, Örebro:
4 950 kr

Din Bil, Stockholm:
6 115 kr (Dyrast)

Lecab, Karlstad:
4 344 kr

Bilmetro, Falun:
4 499 kr

Berners, Sundsvall:
3 985 kr

Berners, Östersund:
4 094 kr

Motorcentralen, Umeå:
4 720 kr

Bilcity, Kiruna:
4 590 kr

Volvo V70 2,4 – 6 000 mil:

Bilia, Jägersro, Malmö:
4 847 kr

Bilia, Sisjön, Göteborg:
5 910 kr

Nybergs Bil, Jönköping:
4 062 kr

Rejmes, Linköping:
4 600 kr

Rejmes, Örebro:
4 600 kr

Bilia, Segeltorp, Stockholm:
6 111 kr (Dyrast)

Helmia Bil, Karlstad:
3 974 kr (Billigast)

Rolf Ericson Bil, Falun:
4 264 kr

Bilbolaget, Sundsvall:
4 057 kr

Bilbolaget, Östersund:
4 296 kr

Bilbolaget, Umeå:
4 300 kr

Erikson bil, Kiruna:
4 217 kr

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-02-21 10:39
Börje bilkunnig (ej verifierad)

2 500 biligare! Han som servar min Nissan gör det för 500 spänn inklusive allt.

Ändå köper han inte grejerna på Feltema.

#2 • Uppdaterat: 2011-02-21 10:43
789 (ej verifierad)

Vår Toyota Avensis -06:a är "svinigt" dyr att serva och reparera på ToyotaCenter i Stockholm därför servar vi den på en icke "auktoriserad" verkstad och får jobbet gjort bättre och betydligt billigare. Vissa påstår att garantier inte gäller då men det är helt fel eftersom sedan 2007 finns ett EU direktiv som säger att bilen ska vara fackmannamässigt servad för att garantierna ska gälla och har verkstaden följt intervallen för olja, filter etc har man SAMMA skydd som om ToyotaCenter servat bilen. Att serva på "auktoriserad" Toyotaverkstad är både dumt OCH onödigt dyrt!

#3 • Uppdaterat: 2011-02-21 11:00
Börje bilkunnig (ej verifierad)

Märkesverkstäder fuskar på löpande band och pengarna hamnar i fickan på någon käppkines.

Gynna svenska småverkstäder så mkt det bara går!

#4 • Uppdaterat: 2011-02-21 11:02
Börje bilkunnig (ej verifierad)

789 äger ingen Avensis men hans fruga gör det.

#5 • Uppdaterat: 2011-02-21 12:22
Rikard

Vi ska vara glada i Sverige ändå.
Pratade med en kille när jag var i Norge, han tar ledigt en heldag från jobbet i Oslo, åker med sin BMW till karlstad och får den servad där, på en insp 2 service tjänar han 10.000 sek

#6 • Uppdaterat: 2011-02-21 15:30
Fredrik Säfström (ej verifierad)

1. Ja nybilsgarantin gäller även om du servar hos en icke auktoriserad verkstad men viktigt är ju att den verkstaden verkligen vet vad som skall göras på respektive service. Det ser jag mer eller mindre varje dag att så inte är fallet. 2. Vad kan du som inte servar auktoriserat förlora!!??. Jo kanske något av detta: Rostskyddsgaranti,Goodwill,asistans(bärgning m.m. Och kanske det viktigaste är att alla ev uppdateringar som du får när det finns tex uppdaterinfar av styrdon och andra saker som byts ut på sk recall. Efter detta gör man sitt val vad man tycker ät viktigt här i livet. Oftast är det dom som servar på kalle på hörnet och inte får något på goodwill efter garantin som syns och hörs på nätet sen att återförsäljaren är en idiot. TIPS!! Läs världens minst lästa bok instruktionsbok/servicehäfte vad som gäller för just din bil. Mvh Fredrik

#7 • Uppdaterat: 2011-02-21 16:59
dallaboo

Allt snack om auktoriserad verkstad är bullshit. Att några verkar så besatta med det fattar jag inte alls. När du ska sälja bilen och om jag ska titta på den så skiter jag fullständigt i vart du har servat den. Det är själva skicket på bilen man kollar på, bucklor, missljud och annat. Och Ägaren förstås. För det är ägaren som sköter bilen, att du lämnar den 2 timmar på ett ställe vart du får en fin stämpel betyder inte ett skit.

Plus att du lämnar bilen vart du inte vet vad de har gjort, betalat dubbel pris, väntat några veckor på din tid, blivit sämre bemött än nån annanstans och ändå gått ut därifrån med ett smile på ansiktet för att du har fått ett stämpel. Jag fattar det inte. Det är inte små pengar det handlar om, det skiljer några tusenlappar för saker som ett enkelt olje/filter byte.
Största blåsning ever.

#8 • Uppdaterat: 2011-02-21 20:40
Gunnar Jansson. (ej verifierad)

Min Toyota Corolla Verso kommer jag inte serva många gånger på Toyota. En Toyota som är 8 år gammal.
Vad är det för vits att kasta ut en massa extra pengar för.
Nån stämpel ger inte ett skit. Speciellt om förra ägaren servat på olika ställen.
Har bara trafikförsäkring också.
Är tillräckligt dyrt ändå med bil. Har man tjock plånbok och skiter i vad det kostar. Då kan ni köra på era stämplar. Fast dom flesta av er som gillar märkesverkstäder äger ju inte era bilar.
Dom är ju bara leasade av era företag.
90 % lågt räknat av dom bättre märkena finns ju inte bland privatbilister. Så impade av mångas bilsnack är jag inte. Ännu mindre av dessa bilar som finns uppradade utan för fina hus och villor.
Ännu mindre dessa BMW långmilare (tidigare leasingbilar) som folk vill gläns med.

#9 • Uppdaterat: 2011-02-21 20:41
Xystos (ej verifierad)

moderna bilar behöver inte så arbets/tids krävande servicess såm de gammla bilar,byta olja-filtrar,kolla battery osv kann alla som ej har "tumme mit i handen" - gör det själva.

#a • Uppdaterat: 2011-02-22 00:02
Hanzzon

Jag som jobbar med att serva olika bilmärken dagligen vet att det är oerhört viktigt att en fristående verkstad kritiskt läser på och är mycket nogranna i att få fram rätt information om bilmodellen, årsmodellen och motormodellen man just för stunden servar speciellt om bilen har gällande garantier om dessa ska fortsätta att gälla, problemet är att det finns massor med diffus/felaktig information på många ställen där dessa verkstäder hämtar sin uppgifter.
Vidare måste verkstaden välja rätt oljor som uppfyller kraven för just den bilen man servar annars kan tillverkaren frånsäga sig garantin.
Verkstaden måste också i efterhand kunna styrka att man verkligen använt rätt oljor, reservdelar m.m i sina fakturor med specifiserade artikelnummer/betäckning på vilka oljor man använt m.m vid service och det räcker inte att skriva "Motorolja" som vissa verkstäder gör för att styrka att bilen verkligen servats med rätt motorolja enligt tillverkarens specifikationer och krav.
På mitt jobb försöker vi vara väldigt nogranna med allt detta men det finns nog minst lika många fria verkstäder som inte uppfyller dessa kriterier på rätt sätt än dom som verkligen gör det.
Där har märkesverkstäder faktiskt en klar fördel då det oftast automatiskt kommer fram vilka oljor/servicedelar som ska bytas på bilen vid respektive service direkt från tillverkaren och fel/misstag i att rätt delar byts elimineras därmed om bilen är servad på en märkesverkstad.
Sen är det inte alls någon garanti det som Gunnar Jansson är inne på att en märkesverkstad är dyrare än en fristående verkstad, det kan i vissa fall även vara tvärtom även om folk verkar förutsätta att det inte är så, det som dock för det mesta stämmer bra är att storstads-verkstäder är klart dyrare än på mindre orter, men man kan ju med fördel även jämföra märkesverkstäderna som Shogun är inne på då det kan skilja väldigt mycket i priser även där liksom hos de fria verkstäderna.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.