Bild
Nästa artikel

Spara tusenlappar på bilservicen

Bilekonomi

För samma service kan priset vara 2 500 kronor – eller 67 procent – billigare på en annan verkstad. Det visar Vi Bilägares prisundersökning av verkstäder runt om i landet.

En hamburgare på Mc Donalds kostar lika mycket i Luleå som i Malmö. Ett par jeans på Dressman kostar vanligen lika mycket i alla butiker runt om i landet.

Men priset för service på din bil skiljer väsentligt mellan olika svenska städer. I storstäder som Stockholm och Göteborg kostar service ofta någon tusenlapp mer än i mindre städer.
Det visar vår priskoll av 48 bilverkstäder landet runt. Samtliga är auktoriserade för respektive märke.

Vi har jämfört servicepriset på fyra begbilar, en Volvo V70, en Saab 9-3, en VW Golf och en Peugeot 206. Bilarna är från 2006 och 2007 och samtliga servicetillfällen gäller vid 6 000 mil. Då brukar servicen vara omfattande och dyr.

I servicepriset ingår dels grundservice, dels de rekommenderade tilläggen som bör ske vid just detta miltal.

Vi har kollat varje bilmärke i ett dussin städer, från Malmö i söder till Kiruna i norr. För Peugeots del fick vi dock priser från Gällivare eftersom märket inte är representerat i Kiruna.

I Stockholm kostar servicen för en VW Golf 6 115 kr. På Engströms Bil i Linköping, drygt 20 mil från Stockholm, kostar samma service istället 3 900 kr. Det är en skillnad på 2 215 kr eller 57 procent!

– Det låter väldigt högt på den här modellen. Vi brukar ligga 10–20 procent över mindre orter runt om i landet, eftersom kostnaderna är högre i Stockholm. Framför allt gäller det lokalhyror, men även lönerna ligger högre, säger Hans Lindgren, servicemarknadschef för Volkswagen i Stockholm.


Stockholm dyrort
Men servicepriserna kan komma att sjunka för Volkswagen i Stockholm. I alla fall när det gäller bilar som är äldre än fem år.

– Verkstaden i Linköping jobbar med en stående kampanj på de bilar som är äldre än tre år där man tillämpar ett lägre servicepris. I Stockholm håller vi nu på att etablera ett nytt koncept, ”Direkt express”, som riktar sig till bilar som är fem år och äldre. Där är priset i nivå med det i Linköping, säger Hans Lindgren.

För Saab var skillnaden ännu större mellan billigast och dyrast. Det skiljer nästan 2 500 kr – eller 67 procent – i servicepris mellan Saabverkstäderna i Göteborg och i Umeå. Detta trots att det handlar om exakt samma service.

Även för Sveriges vanligaste bil – Volvo V70 – var prisskillnaden över 2 000 kr eller 53 procent mellan den dyraste verkstaden och den billigaste. Billigast var Helmia Bil i Karlstad och dyrast Bilia i Stockholm.

– Precis som när det gäller bostadsrätter är Stockholm en dyrort när det gäller verkstäder. Främst är det väsentligt högre lokalkostnader som avgör. Då blir priset ut till konsument också högre, säger Arne Ericsson, vice regiondirektör på Bilia.

För Peugeot var prisskillnaden 2 135 kr eller 63 procent mellan dyraste och billigaste verkstad. Det finns flera förklaringar till prisskillnaderna. Bilverkstäderna ägs inte av respektive tillverkare, utan är fristående företag. Konkurrensregler gör att verkstäderna i praktiken inte får sätta exakt samma priser som ett annat konkurrerande företag.

En annan orsak är att lokalhyror och i viss mån även löner är högre i storstadsregionerna än på mindre orter. Det ger utslag på verkstadens timtaxa, som i sin tur påverkar servicepriset.

Serva på semestern
Tycker du att servicepriserna är höga? Det beror på bilindustrins affärsidé att sälja nya bilar relativt billigt och istället ta hem vinsterna på servicen istället. Det är på servicen bilföretagen kan tjäna pengar, att sälja nya bilar ger inte alls samma vinst.

Bilföretagen säljer inte bara en bil, utan också ett framtida servicebehov. Många bilägare har upptäckt de höga servicekostnaderna i storstadsregionerna och alltfler verkar istället välja att serva bilen på en mindre ort för att spara pengar. Kanske när de har semester eller på en ort där de har fritidshus.

Tänk på att det ofta är ett par, tre veckors väntetid till att få en service hos en auktoriserad verkstad.

Det är också ibland långa telefonköer till verkstäderna. Inte oväntat var kön längst hos Volkswagen, ett märke som fått utstå en hel del kritik från bilägare på grund av långa handläggningstider.

Servicepriser:

Peugeot 206 1,4 – 6 000 mil:

Malmö Bilcentrum:
5 382 kr

Peugeotcenter, Göteborg:
5 407 kr

Holmgrens bil, Jönköping:
4 766 kr

Appelskogs Bil, Linköping:
4 767 kr

Jonsson Bil, Örebro:
4 147 kr

Peugeot Sätra, Stockholm:
5 512 kr (Dyrast)

Lundbergs Bilservice, Karlstad:
4 320 kr

Bil & Motorservice, Falun:
4 012 kr

Söderströms motorverkstad, Sundsvall:
4 126 kr

Åke Anderssons bil, Östersund:
3 377 kr (Billigast)

Bilinvest, Umeå:
3 800 kr

Truckservice, Gällivare:
3 812 kr

Saab 9-3 2,0t – 6 000 mil:

Bilpartner, Malmö:
4 884 kr

Svenska Bil, Göteborg:
6 200 kr (Dyrast)

Holmgrens Bil, Jönköping:
4 457 kr

Biva, Linköping:
4 487 kr

Biva, Örebro:
4 487 kr

Svenska Bil, Stockholm:
5 934 kr

Wafab Bil, Karlstad:
4 200 kr

Carlia Bil, Falun:
4 429 kr

Northcar, Sundsvall:
4 488 kr

Bilcenter, Östersund:
4 664 kr

Carstedts, Umeå:
3 708 kr (Billigast)

Dahlberg & Roos, Kiruna:
4 456 kr

VW Golf 1,6 – 6 000 mil:

Din Bil, Malmö:
5 696 kr

Din Bil, Göteborg:
5 280 kr

Atteviks, Jönköping:
4 730 kr

Engströms Bil, Linköping:
3 900 kr (Billigast)

Möller Bil, Örebro:
4 950 kr

Din Bil, Stockholm:
6 115 kr (Dyrast)

Lecab, Karlstad:
4 344 kr

Bilmetro, Falun:
4 499 kr

Berners, Sundsvall:
3 985 kr

Berners, Östersund:
4 094 kr

Motorcentralen, Umeå:
4 720 kr

Bilcity, Kiruna:
4 590 kr

Volvo V70 2,4 – 6 000 mil:

Bilia, Jägersro, Malmö:
4 847 kr

Bilia, Sisjön, Göteborg:
5 910 kr

Nybergs Bil, Jönköping:
4 062 kr

Rejmes, Linköping:
4 600 kr

Rejmes, Örebro:
4 600 kr

Bilia, Segeltorp, Stockholm:
6 111 kr (Dyrast)

Helmia Bil, Karlstad:
3 974 kr (Billigast)

Rolf Ericson Bil, Falun:
4 264 kr

Bilbolaget, Sundsvall:
4 057 kr

Bilbolaget, Östersund:
4 296 kr

Bilbolaget, Umeå:
4 300 kr

Erikson bil, Kiruna:
4 217 kr

Kommentarer

#1
Börje bilkunnig
2011-02-21 10:39

2 500 biligare! Han som servar min Nissan gör det för 500 spänn inklusive allt.

Ändå köper han inte grejerna på Feltema.

#2
789
2011-02-21 10:43

Vår Toyota Avensis -06:a är "svinigt" dyr att serva och reparera på ToyotaCenter i Stockholm därför servar vi den på en icke "auktoriserad" verkstad och får jobbet gjort bättre och betydligt billigare. Vissa påstår att garantier inte gäller då men det är helt fel eftersom sedan 2007 finns ett EU direktiv som säger att bilen ska vara fackmannamässigt servad för att garantierna ska gälla och har verkstaden följt intervallen för olja, filter etc har man SAMMA skydd som om ToyotaCenter servat bilen. Att serva på "auktoriserad" Toyotaverkstad är både dumt OCH onödigt dyrt!

#3
2011-02-21 10:53

789. (Äger ingen Toyota)
Kommer att bita sig själv i svansen den dagen han ska försöka få goodwill av Toyota då något blir fel och han ska försöka få ut detta. Toyota kommer troligtvis säga blankt nej till den goodwillen. Eu direktiv eller ej så är det upptill Toyota att bestämma om du får det. Och du kommer inte att få det,så mycket vet jag ;o)

Jag rekommenderar att serva på auktoriserad verkstad om du vill kunna utnyttja garantier/goodwill fullt ut även senare under bilens livslängd.

Jag har letat upp en auktoriseradverkstad i Torsby som är avsevärt billigare än tex Toyota i Karlstad. Så det lönar sig att jämföra,men håll dig till en auktoriserad verkstad återigen!!

#4
Börje bilkunnig
2011-02-21 11:00

Märkesverkstäder fuskar på löpande band och pengarna hamnar i fickan på någon käppkines.

Gynna svenska småverkstäder så mkt det bara går!

#5
Börje bilkunnig
2011-02-21 11:02

789 äger ingen Avensis men hans fruga gör det.

#6
2011-02-21 12:22

Vi ska vara glada i Sverige ändå.
Pratade med en kille när jag var i Norge, han tar ledigt en heldag från jobbet i Oslo, åker med sin BMW till karlstad och får den servad där, på en insp 2 service tjänar han 10.000 sek

#7
2011-02-21 13:08

Rikard.

Det stämmer. Även i Torsby är det många Toyotaägare från Norge som kommer och servar sina bilar. Och de sparar som sagt många sköna tusenlappar.

#10
Fredrik Säfström
2011-02-21 15:30

1. Ja nybilsgarantin gäller även om du servar hos en icke auktoriserad verkstad men viktigt är ju att den verkstaden verkligen vet vad som skall göras på respektive service. Det ser jag mer eller mindre varje dag att så inte är fallet. 2. Vad kan du som inte servar auktoriserat förlora!!??. Jo kanske något av detta: Rostskyddsgaranti,Goodwill,asistans(bärgning m.m. Och kanske det viktigaste är att alla ev uppdateringar som du får när det finns tex uppdaterinfar av styrdon och andra saker som byts ut på sk recall. Efter detta gör man sitt val vad man tycker ät viktigt här i livet. Oftast är det dom som servar på kalle på hörnet och inte får något på goodwill efter garantin som syns och hörs på nätet sen att återförsäljaren är en idiot. TIPS!! Läs världens minst lästa bok instruktionsbok/servicehäfte vad som gäller för just din bil. Mvh Fredrik

#11
2011-02-21 16:59

Allt snack om auktoriserad verkstad är bullshit. Att några verkar så besatta med det fattar jag inte alls. När du ska sälja bilen och om jag ska titta på den så skiter jag fullständigt i vart du har servat den. Det är själva skicket på bilen man kollar på, bucklor, missljud och annat. Och Ägaren förstås. För det är ägaren som sköter bilen, att du lämnar den 2 timmar på ett ställe vart du får en fin stämpel betyder inte ett skit.

Plus att du lämnar bilen vart du inte vet vad de har gjort, betalat dubbel pris, väntat några veckor på din tid, blivit sämre bemött än nån annanstans och ändå gått ut därifrån med ett smile på ansiktet för att du har fått ett stämpel. Jag fattar det inte. Det är inte små pengar det handlar om, det skiljer några tusenlappar för saker som ett enkelt olje/filter byte.
Största blåsning ever.

#12
Gunnar Jansson.
2011-02-21 20:40

Min Toyota Corolla Verso kommer jag inte serva många gånger på Toyota. En Toyota som är 8 år gammal.
Vad är det för vits att kasta ut en massa extra pengar för.
Nån stämpel ger inte ett skit. Speciellt om förra ägaren servat på olika ställen.
Har bara trafikförsäkring också.
Är tillräckligt dyrt ändå med bil. Har man tjock plånbok och skiter i vad det kostar. Då kan ni köra på era stämplar. Fast dom flesta av er som gillar märkesverkstäder äger ju inte era bilar.
Dom är ju bara leasade av era företag.
90 % lågt räknat av dom bättre märkena finns ju inte bland privatbilister. Så impade av mångas bilsnack är jag inte. Ännu mindre av dessa bilar som finns uppradade utan för fina hus och villor.
Ännu mindre dessa BMW långmilare (tidigare leasingbilar) som folk vill gläns med.

#13
Xystos
2011-02-21 20:41

moderna bilar behöver inte så arbets/tids krävande servicess såm de gammla bilar,byta olja-filtrar,kolla battery osv kann alla som ej har "tumme mit i handen" - gör det själva.

#14
2011-02-22 00:02

Jag som jobbar med att serva olika bilmärken dagligen vet att det är oerhört viktigt att en fristående verkstad kritiskt läser på och är mycket nogranna i att få fram rätt information om bilmodellen, årsmodellen och motormodellen man just för stunden servar speciellt om bilen har gällande garantier om dessa ska fortsätta att gälla, problemet är att det finns massor med diffus/felaktig information på många ställen där dessa verkstäder hämtar sin uppgifter.
Vidare måste verkstaden välja rätt oljor som uppfyller kraven för just den bilen man servar annars kan tillverkaren frånsäga sig garantin.
Verkstaden måste också i efterhand kunna styrka att man verkligen använt rätt oljor, reservdelar m.m i sina fakturor med specifiserade artikelnummer/betäckning på vilka oljor man använt m.m vid service och det räcker inte att skriva "Motorolja" som vissa verkstäder gör för att styrka att bilen verkligen servats med rätt motorolja enligt tillverkarens specifikationer och krav.
På mitt jobb försöker vi vara väldigt nogranna med allt detta men det finns nog minst lika många fria verkstäder som inte uppfyller dessa kriterier på rätt sätt än dom som verkligen gör det.
Där har märkesverkstäder faktiskt en klar fördel då det oftast automatiskt kommer fram vilka oljor/servicedelar som ska bytas på bilen vid respektive service direkt från tillverkaren och fel/misstag i att rätt delar byts elimineras därmed om bilen är servad på en märkesverkstad.
Sen är det inte alls någon garanti det som Gunnar Jansson är inne på att en märkesverkstad är dyrare än en fristående verkstad, det kan i vissa fall även vara tvärtom även om folk verkar förutsätta att det inte är så, det som dock för det mesta stämmer bra är att storstads-verkstäder är klart dyrare än på mindre orter, men man kan ju med fördel även jämföra märkesverkstäderna som Shogun är inne på då det kan skilja väldigt mycket i priser även där liksom hos de fria verkstäderna.

#15
m.b kungen
2011-02-22 00:52

Så mycket kostar byte av partikelfilter
Bil Pris filter Pris arbete Intervall
Audi A4 2,0 TDI e 11 998 kr 4 812 kr Livslängdsfilter
Audi A6 2,0 TDI 170 11 024 kr 4 812 kr Livslängdsfilter
VW Passat TDI 140 15 757 kr 6 375 kr Livslängdsfilter
VW Passat TDI 170 15 757 kr 6 375 kr Livslängdsfilter
Volvo V50 1,6D DRIVe 6 838 kr 1 612 kr 12 000 mil

3 bilder
Klicka för större och använd sedan piltangenterna för att bläddra.

men kolla priserna för att byta filter på diesel bilar..hmmm

#16
m.b kungen
2011-02-22 00:54
#17
Stig Söderström
2011-02-22 20:32

80 000 km service av Volvo S40 2,4i 2003.
Meko Partner Stockholm 3.673:-
Mekonomen Stockholm 3.591:-
Volvo Örebro 2.616:- samt uppdatering av datorerna.
Det LÖNAR SIG att serva på Volvoverkstad utanför Stockholm!

#18
David Gustavsson
2011-02-23 18:18

Mycket intressant tema. Klart är att stora städer har högre timdebitering än de mindre. Jag sköter 7 märken på en auktoriserad återförsäljare. Även maskinskador och Fragus, svensk bilgaranti och Blocket försäkringar m.m. Bara senaste halv året har minst 6 bilar som är sålda med dessa försäkringar, men inget gäller för att de inte har varit servade hos en Auktoriserad ÅF eller auktoriserad verkstad, utan bara hos kalle på hörnet eller själv. En förlorade en renovering av växellåda p.g.a. detta. Så när du köper bil se till att det finns en stämpel från en riktig verkstad och ej i garaget med en potatisstämpel. Helt riktig kan du de två första åren serva bilen var som helst bara det är en riktig verkstad, Nybilsgarantin gäller om service är gjort som importören vill, men många märken har garantier som gäller efter det och då gäller det märkets garantiregler. Så se till att följ det så får du hjälp.
Det har också kommenteras om dragkrokar. Samma sak här. Du kan montera vilken dragkrok som hels som är godkänd i Sverige. Inga problem. Men om tillverkaren säger att du också ska ha en större kylare eller något annat måste du montera det, annars gäller inte maskinskada på bilen eller drivlinegaranti. Många märken har också en speciell dragkroks el adapter som frikopplar släpet från bilen. Detta skyddar bilen om du har elfel i släpet. Jag har tagit emot bilar som får elfel i moduler i fordonet som man måste återsälla med original diagnosdator.
Och det kan kosta pengar. Så se upp med vad du servar bilen och vad du monterar. En ifylld servicebok betalar sig.

#19
2011-02-23 22:42

Auktoriserad verkstad eller inte. Till syvende och sist så är det mekanikern det handlar om. Det är inte så att en auktoriserad verkstad har alla supermekaniker. Det har jag fått erfara.
De glömmer att skruva fast hjul, de skiter i provkörningen efter en service, de lämnar ut en bil som har en mycket nära förestående vattenpumpskrasch utan att säga ett ord, och det trots att det på den servicen ingick kamremsbyte! Jag har, efter service, åkt från verkstad direkt till bilbesiktningen – en sträck i mitt fall på cirka tvåhundra meter – och fått nedslag på ljusinställningen. Jag har köpt ny bil där jag vid första rostskyddsinspektionen efter ett år, av verkstaden fått en anmärkning på att det var ett litet stenskott på motorhuven. På svensk Bilvård fem minuter senare konstaterade man att bensintanken höll på att dela sig – på grund av rost! Att bilen var anfrätt av rost på nästan alla mer eller mindre viktiga ställen på underredet, och att ett fäste var så gott som helt avrostat. Den bilen var då ett år gammal och försäljaren försäkrade mig vid köpet, att deras märke nu var så bra i rostskyddet att jag absolut avråddes för att rostskydda extra, vilket jag alltid gjort tidigare, och vilket jag alltsedan dess fortsatt med. Nej, ingen bilverkstad är bättre än den personal som jobbar där. De är ju inga robotar och även om de vore det så vill det till en människa att programmera dem.
Är man inte munvig eller inte har insikt i konsumentjuridiska frågor så står man sig slätt, stämpel eller inte, auktoriserat eller inte. Det har ingen betydelse. "Vi kan din bil" säger en av märkesverkstäderna, samma märkesverkstad som inte ens lyssnar på kunden som kan sin bil bättre än de. Kund, som ger tips och råd vilka klingar helt ohörda, men där kunden ändå får rätt till slut tack vare sin kunskap att använda sunt förnuft och kunna dra konsumentjuridiskt logiska slutsatser. Det enda många märkesverkstäder är riktigt bra på är att hålla sin okunniga eller eventuellt fuskande personal om ryggen - på gott och ont. Det händer ju alla någon gång att man inte har en bra dag. Det värsta är att det är kunden som får betala det. Jag tror att det hela handlar om framförhållning, att det gäller att få åt sig så mycket jobb möjligt och samtidigt göra så lite som möjligt för mesta möjliga pengar. Ja, jag tror väl att det är lätt att dra slutsatsen att jag definitivt inte litar på någon som helst verkstad alls. Men jag mekar inte själv längre, så jag måste ta hjälp av verkstäder, men tack vare att jag har mekat mycket själv och läst den "minst lästa boken" (vilken i och för sig inte säger så mycket om bilen nu som den gjorde förr) så har jag ändå genom den en god inblick i min bil och vet att man kan resonera om ett fel med verkstaden. Man kan fråga om allt och de ska svara. Gör de inte det så vet man ju vad de går för.
Vad jag haft för bilar? Ja kaffet ingick i en del… :-)Numera tar en konjak till kaffet… :-) och tänker inte köpa någon mer bil. Det får bli färdtjänsten i stället. Har man som jag uppnått pensionsåldern så bör man nog avhålla sig från allt vad bilägande heter. De enda som förlorar på det är verkstäderna, och det missunnar jag dem inte…:-)

Harry_1

#20
2011-02-23 23:02

Förresten, ett litet tips:
Fråga din verkstad´om de kan berätta hur de gör när de får in en bil för justering av ljuset.
Om de då svarar att den första åtgärden är att kolla ringtrycket i däcken, ja då är de proffssionella! Men jag tror inte att någon verkstad svara det, såvida de inte har läst denna lilla notis.
Det finns ju faktiskt verkstäder som jobbat med en bill i fjorton dagar utan att hitta felet, och där en strökund, helt okunnig, gjorde sig putslustig och frågade om det var slut på bensinen - DET VAR DET!
Fjorton (14) dagar! ..och när jag "ändå har brallorna nere" så kan jag ju nämna en "professionell" bilelektrisk firma som bytt ut generator, startmotor och kablage på en bil som var svårstartad. Jag hjälpte mannen och gjorde ren batteriplerna och pol-skorna och vbilen startade som om den vore ny. Han åkte tillbaka till firman och begärde att få tillbaka pengarna och få den gamla generatorn och startmotorn isatt igen, något de inte kunde göra. De påstod sig ha skickat iväg dem för renovering, men blev tvungna att ge pengarna tillbkaka. En professionell firma som inte ens brydde sig om att kontrollera det mest elementära, det mest fundamentala och ett skolans abc - Suck!

#21
David gustavsson
2011-02-24 11:57

Harry: Helt riktigt så kan det finnas bra och dåliga mekaniker överallt. Det måste varje ägare eller verkstadschef se till att han har oavsett verkstad.
Detta har ju inte minst byggbranschen varit ute för senaste åren.
När man kontrollerar Ljuset eller en bil med påstådd sneddragning så är det första man kollar just luften i däcken. Det borde varje verkstad veta.

#22
Nithin01
2011-02-25 21:52

Felsökning av bilar är en konstart som inte alla företag behärskar.
Jag skriver företag istället för mekaniker för det är många gånger som information "faller" mellan stolarna och sen står där en kund som inte vill betala 15.000 kr för att man har lagat en trasig kabel.

Rätt hanterat och i en bra organisation får kunden följa med i det som sker, när det sker.
Kunden får veta vad man gör och varför man gör det.

Jag tror inte på listor.

Men tar man emot en bil som av någon anledning blivit bärgad så börjar en ganska lång checklista av frågor som i 10 fall av 10 sparar tid i senare led.

För det är inte så att bilen bara går sönder...
Den bärgas till verkstan...
Därefter smyger en halvmystisk, smutsig och skäggig mekanikern ut från sitt "altare" av verktyg från ett hörn i verkstan.
Med sin hammare och mejsel så bankar han sen lite på motorblocket och vips så funkar det!

Jaaa, nej så funkar det INTE!

Det är inget som är konstigt, det tar tid att utesluta för att komma vidare.

Soppatorsk som inte upptäcks av proffs..?

Låter märkligt.

#23
Nithin01
2011-02-25 21:56

Alla professionella företag ÄGER problemet tills det är löst och om det visar sig att man bytt på måfå så är det bara att byta tillbaka eller på annat sätt kompensera.

#24
Nithin01
2011-02-25 22:07

Servicekostnad..

Service..

Ingen verkar fatta att det kan hänga ihop.

5 stjärnor kostar mer än 3 när det handlar om Hotel.

För bilar och för service finns inga liknande betygssystem här ser man ENBART till priset.

Ja, men då ska det ju vara detsamma. Får då är det tydligen ingen som tycker att det är värt att mäta...

Lite kuriosa.
Vi hade ett fordon som först hamnade hos en firma som i reklamen på tv företräds av en trevlig och alert kvinna vars namn börjar på K.
Där byter man t-stift, bränslefilter, luftfilter, tändspolarna och oljan. Kostnad 10 000 kr.

Men, fortfarande samma problem..
Motorlampan lyser.

Vi får bilen. Felsöker och byter en syresensor.
Bil blir ok och reparationen täcks av emissionsgarantin.

#25
David Gustavsson
2011-02-26 15:35

Intressant Nithin01
Många felsökningar går till så att man kopplar upp sin dator och får då felkod på någon elektrisk givare eller modul och många verkstäder säger då att det är fel på denna sak. Detta kallas då ofta för snabba och billiga verkstäder. Sanningen är att det allt oftare är kabel eller kontaktfel som ibland kan ta timmar att hitta. Eller det som nu finns i bilarna, Datanätverk.
Det kan vara så att en funktion som är fel slår ut hela eller delar av bilens interna kommunication. Kan ibland vara lurigt att hitta fel. Detta kostar givitvis pengar, och ofta klara man inte detta utan generalagentens egna diagnosinstrument.
Alltså kontakta Åteförsäljare för din bil.

#26
2011-03-12 15:49

Jag köpte 2 st mindre bränslesnåla bilar, med ABS, krockuddar, AC mm. Gör service själv, lätt att byta, olja filter, den har kedja (ingen rem att byta).
Vi har kört sammanlagt 35 000 mil, dvs 10 år, service per år mindre SEK 1 000 för båda bilarna per år.
Bilarna är avskrivna, jag kan kasta bilarna nu, och har ändå gjort en bra affär.

#27
2011-03-12 17:17

Enklast skaffar Du en reparationshandbok, exvis Haynes. I denna står alla servicepunkter angivna, samt hur de skall utföras. Vill du ha en felkodsläsare, kan Du köpa tex. U480, finns på Tradera för ca 400 SEK.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.