Bild
Nästa artikel

Så undviker du att kollidera med vilt

Reportage

Se upp för vilt! Förebyggande åtgärder hjälper dig undvika viltolyckor – och så bör du göra om olyckan ändå är framme.

Förebyggande åtgärder kan grovt delas in i tre delar:

» Din hastighet  
» Din uppmärksamhet  
» Din bil

Ju högre hastighet bilen färdas i desto allvarligare blir naturligtvis verkan av kollisionen. Och reaktions- och bromssträckan förlängs. Anpassa hastigheten till omständigheterna där väglag, sikt, trafik med mera vägs in.

Kör med fantasi
Bilens kondition kan vara avgörande i en viltsituation. Bromsarna ska fungera klanderfritt. Däcken ska ha ordenligt mönsterdjup. Självklart hålls också vindrutan ren. Kontrollera spolarvätskan, byt till fräscha torkarblad och förbise inte strålkastarna.

Har inte bilen strålkastarrengöring, stanna och torka rent. Halvljus på dagen ger bättre sikt och helljus vid mörker bör inte bländas av för tidigt. Kör man mycket på mindre trafikerade landsvägar är extraljus en mycket bra investering.

Var observant och kör med fantasi. Försök förutse var djuren kan dyka upp. Håll uppsikt över kanterna på vägen, in i skogen eller ut över åkrarna. Läs av naturen. Vilt uppehåller sig ofta i jordbruksmark eller andra platser med bete, som hyggen med lövsly.

Under vintern har tallplanteringar dragningskraft på älg, liksom plogade vägar när snödjupet är stort. Skogspartier i öppen mark är vanliga stråk.


Var på vakt i närheten av sankmarker där djuren dricker eller betar liksom där viltstängsel slutar och börjar. Vilt kan följa stängslet för att hitta en passage, likväl som förirra sig innanför.

Varningsskyltar finns inte vid alla viltstråk så det är viktigt att hålla god uppsikt vid alla tillfällen. Och kom ihåg att om ett vilt skymtar till eller springer över vägen finns ofta fler i närheten. Kommer en kommer fler.

Då är risken störst
Vilt kan alltid överraska, men risken är störst morgon och kväll samt speciella perioder under året. Djuren lämnar sin daglega för att beta i skydd av mörkret. Legan ligger ofta en bit från betesplatsen och vid vandringen emellan kan vägar passeras i gryning och skymning.

Oktober till februari sker flest olyckor. Dels på grund av viltstammarnas årliga tillväxt samt att födosöket ökar inför vintern. Dessutom sammanfaller skymning och gryning med stora trafikflöden. Jaktsäsongen sätter också fart på djuren.   

September till oktober vandrar älgen mycket under brunsten. Risken finns då att krocka med älg dagtid. Rådjuren parar sig juli–augusti och är då aktiva dygnet runt. Vildsvinsolyckor inträffar ofta nattetid.

Bromsa för småvilt
Försommaren är också olycksdrabbad. När den ett år gamla kalven stöts bort av älgkon, driver fjolårskalven vilsekommen omkring. Det är ett relativt stort djur med en levandevikt runt 200 kilo som på sina irrfärder passerar vägar när som helst under dygnet. Älgolyckorna ökar betydligt under denna tid.

Rådjur och mindre vilt är relativt lätta i vikt och risken för personskador är större vid en oberäknelig undanmanöver och krock med mötande trafik. Bromsa i första hand, styr i andra.

En älg eller stor kronhjort däremot, är höga på benen och kroppen kan kastas mot vindrutan. Genom djurets tyngd blir kollisionen våldsam vid en direkt träff och ofta uppstår personskador.

Om kollisionen inte går att undvika, styr mot bakkroppen av älgen. Den tunga framkroppen kan då förhoppningsvis hamna utanför den kritiska vindrutezonen.

Om olyckan är framme
Om kollisionen hänt gäller det att  försöka tänka klart. Följande är viktigt:

» Varna andra trafikanter, sätt ut en varningstriangel.
» Ta hand om skadade.
» Larma polis, 112.
» Markera platsen för kollisionen men följ inte efter djuret.
» Lämna tydlig vägbeskrivning när du larmar om en olycka.
» Iakttag försiktighet med vildsvin, rovdjur och speciellt björn

Håll avstånd till skadade djur så stressas de mindre. Gå inte emot något djur framifrån, då det kan resa sig och rusa. Största försiktighet med vildsvin och björn, vilka kan vara direkt livsfarliga i detta läge.

Sitt kvar
Står bilen säkert kan det då vara bäst att sitta kvar eller köra undan. Om du kan avgöra att viltet är dött och det ligger olämpligt till, dra bort det. Det är olagligt att ta med dött vilt, utan markägares tillstånd.

Vilt som vid olycka enligt lag måste rapporteras till polis är: Älg, rådjur, hjort, ren, vildsvin, mufflonfår, utter, örn samt de fyra stora rovdjuren björn, varg, järv och lo.

Föraren vid en viltolycka har lagstadgad skyldighet att anmäla och markera ut platsen, även om skadorna på fordonet är ringa och djuret sprungit iväg.

Diskutera: Vad är viktigast för att undvika att kollidera med vilt?

Kommentarer

#1
Erik F
2010-11-23 09:12

En annan faran är när man plötsligt måste tvärnita för vilt och man har en "rövslickare" efter sig

#2
2010-11-23 10:03

En annan fördel är att befinna sig i en bil som är "älgtestad" och vad jag vet är det bara två bilmärken som gör sådan test.
Båda är svenska.

#3
Raymond K
2010-11-23 10:15

Hur förberedd man är kommer alltid en viltolycka när man minst anar det, man ser inte oftast ett rådjur i diket när dom plötsligt hoppar upp på vägen. Älgar kan kuta på ganska bra och gör dom det och springer ut vägen är det oftast så snabbt så man inte hinner se dom innan dom är på vägen.
saabnisse! De flesta bilar gör krockprov idag i eouroncap, inte bara Saab och Volvo. Och att köra på en älg är nästan jämförbart med att kör in i en vägg.

#4
357:an
2010-11-23 11:07

saabnisse, lägg sker dyngsnacket! Alla seriösa kommentatorer vet att det i princip är jämt skägg i konbanan. Det brukar diffa på typ 2-3 km/h mellan den "bästa" och den "sämsta" bilen. Utöver detta resultatet finns det en lång rad andra faktorer som avgör hur säker en bil är.
--
Ett förtydligande om uppmärksamhet som en förebyggande åtgärd: Risken att krocka med vilt minskar drastiskt om föraren INTE pratar i mobilen (gäller särskilt handhållen sådan) eller om föraren ger blanka f-n i att skriva och läsa SMS.

#5
Benny H
2010-11-23 11:16

Det är nog bättre att sitta i en bil utrustad med mörkerkamera saabnisse. Finns vissa, dessvärre dyra bilar som har. Undanmanöverprov gör av alla biltillverkare, det finns ju andra djur att se upp med i andra länder så man kallar det inte älgtest. Men lev du vidare i din drömvärld saabnisse....

#6
j a r l
2010-11-23 11:45

Man ska inte vara rädd för att krocka med vilt. Roadkills är prima mat. Mört kött på direkten. Släng in i skuffen och be happy. Nån buckla kan man ta för nöjet.

#7
789
2010-11-23 11:56

Jarl:
Att krocka med en älg eller hellre en buffel i en Toyota skall premieras!

#8
2010-11-23 12:23

Det verkar som om ni inte vet vad älgtest är, det handlar inte om att svänga för älgen utan när det tyvärr gått så långt att man kör på den.

Det finns två svenska biltillverkare som gör test på en konstgjord älg på provbana för att kontrollera karossens hållfasthet.

Detta prov görs inte i Euro NCAP, det finns bara älgar i trafiken i norra Europa, Ryssland, USA och Canada.

#9
357:an
2010-11-23 14:29

saabnisse, kan du ge belägg för att detta sker idag? Och i så fall i vilken skala? Att Volvo har gjort det för att ta reda på hur mycket stryk bilen får vid en kollision med älg vet jag - men som jag förstod det var det för att optimera bilarna att klara det "vanliga" älgtestet, alltså att kunna väja på ett säkert sätt.
Eller vet någon annan om Volvo och Saab på ett strukturerat sätt krockar bilarna mot älgattrapper?
--
Men även om så sker (MEN HJÄLP NÅGON) kan jag inte påstå att vare sig Volvo eller Saab klarar älgkrockar bättre än t.ex. tyska tungviktare för det. Å andra sidan är det väl inget att höja på ögonbrynen för om svenska tillverkare leker med älgtester när det finns älg här. Det hade ju varit klart löjligare om de testat för krock med noshörning. De data Volva eller Saab får fram genom älgtesterna har ingen märkbar inverkan på bilens krocksäkerhet i stort. Det primära är att skräddarsy bilen för att klara Euro NCAP. Tyvärr får jag intrycket att svenskarna överlag är ganska barnsliga i sin älgiver när det gäller bilar.

#10
gunnar44
2010-11-23 16:38

Nej Saabnisse. Det är inte bara Volvo och Saaab som gjort älgtester. Dessutom var det inte fabrikanterna själva som utförde dom första testen utan respektive försäkringsbolag.
Däremot var det endast Volvo och Saab som omedelbart tog till sig av resultaten, till en början.
Numera är det betydligt flera av de utländska märkena som testar hållfasthet i detta avseende.
En av Volvos karosseriansvariga, Johansson eller Jonsson kommer inte ihåg förnamnet, blev ju på 70 - 80 talet karosseriansvarig hos Opel.
Att påstå att endast Saab och Volvo bygger bra bilar är en överdrift. Visst kan man tro på sitt märke, men någon måtta får det vara.

#11
Leif A
2010-11-23 16:51

Saab och Volvo är bra bilar att sitta i om det händer. Pratade med någon som jobbar på räddningstjänst om detta. Ha påstod att alla som jobbade där körde ovanstående märken då de hade sätt så mycket av denna sort av olyckor och hur dessa bilar klarade sig jämfört med andra märken. Alltså verkligheten !

#12
2010-11-23 17:46

357:an, nu måste du väl ändå tänka på vad du skriver,
" Det primära är att skräddarsy bilen för att klara Euro NCAP.".
Tror du verkligen det?
Det primära är ju att förare och passagerare klarar en olycka med så små skador som möjligt!

Och Gunnar 44, Saab har utfört älgtester på sin provbana sedan 1970-talet.
På den tiden var det bara 99 och något senare 900 som klarade de här smällarna med bra resultat.
9000 gick det tyvärr sämre för genom samarbetet med sydländska tillverkare, som inte har några älgar, även om bilen är en av Saabs allra bästa genom tiderna, (kanske för att den är helt befriad från varje form av Opel).och i övrigt mycket krocksäker.

Och kom inte och påstå att det är några försäkringsbolag som fått Saab och Volvo att utföra de här testerna.
Det är enbart de som kollar bilarna med ett älgtest.

Varför skulle tyskar och japaner göra det?
För att sälja någon procent av sin tillverkning i Norden?

#13
357:an
2010-11-24 11:33

saabnisse, jag frågade en sak som du inte svarade på, nämligen om du kan ge belägg för att dessa tester sker idag? Och i så fall i vilken skala? Bespara oss chansartade rundskrivningar.

Ja, tillverkarna MÅSTE pricka in kraven för Euro NCAP eftersom de vet att många konsumenter helt följer resultaten vid bilköpet. Detta är en självklarhet. Inte bygger någon frivilligt en bil som INTE klarar kraven. Vakna!

#14
2010-11-24 16:41

357an, varför gick det då som det gjorde för kinesbilen Landwind?
Saab och Volvo krocktestar fortfarande sina nya modeller mot älg.
Kolla gärna med resp. tillverkare.

#15
357:an
2010-11-24 17:42

saabnisse, kanske måste jag förtydliga för just dig att när vi pratar om Euro NCAP pratar vi om vad vi anser vara "vanliga och riktiga" bilar, alltså de vi är vana att ha omkring oss. Även du måste förstå att jag syftar på bilar som Volvo, Mercedes, VW, Peugeot etc. Det är ingen hemlighet att de kända tillverkarna skräddarsyr bilarna för Euro NCAP.

Fortfarande saknar jag belägg och grad för dina så kallade "riktiga" älgtester. Om du kanske har pratat med Volvo och Saab kan du väl delge oss andra vad de svarat.

#16
gunnar44
2010-11-27 12:54

Jovisst Sabnisse, kinesbilen är ny på marknaden. Kineserna har ingen erfarenhet av Europeiska krav. Det har däremot övriga tillverkare. Tyvärr har Fransmännen en negativ hålllning mot det håll Saabnisse åsyftar. Dock har Renault bättrat sig, mest troligt beroende på samarbetet med Volvo.
ÖVriga Tyska och Japanska fabrikat klarar älgkrockar minst lika bra som Svenska bilar. Det skiljer inte så mycket mellan dessa bilar som vissa bl.a. _Saabnisse vill göra gällande.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.