Nästa artikel
Så underlättar du utryckningen
Trafiksäkerhet

Så underlättar du utryckningen

Publicerad 16 februari 2012 (uppdaterad 8 maj 2014)
Vad ska man göra när blåljusen blinkar i backspegeln? Anders Wennlöf, insatsledare vid Södertörns brandförsvarsförbund, berättar hur trafikanten kan hjälpa utryckningsfordon att ta sig fram.

Välj rätt plats:
– Man ska lämna fri väg, men man ska göra det på en lämplig plats. I stället för att stanna där det är som smalast kanske du ska gasa lite. Och då ökar du inte från 70 till 140, du gasar på till närmaste påfartsväg eller busshållplats och kör förbi krönet eller kurvan.

– Många gånger upplever vi att trafikanter bromsar in precis där man inte kan köra om. Då blir hela ekipaget försenat, vi kommer ingenstans, det blir en blockering i stället för att man smidigt rullar på.

Tvärnita inte:
– Det man absolut inte ska göra är att bara bromsa och stanna, du måste ta dig åt sidan på något sätt. Annars är du en stoppkloss.

Håll uppsikt bakåt:
– Försök att köpa dig tid innan vi kommer ifatt. Ju tidigare du upptäcker oss desto mer tid har du att förbereda dig för att släppa förbi. Ha alltid ett öga i backspegeln när du kör.

Stå still vid rött:
– Vid rött ljus tycker jag att du ska stå still. Om det finns möjlighet kan du försöka flytta dig så långt som möjligt till höger, men inte passera det röda ljuset. Om du står still kan vi konstatera att korsningen är blockerad, gå över till mötande trafik och på det sättet komma förbi rödljuset.

Vrid höger vid kö:
– Det här är en jätteknivig fråga. Förr i världen sa man att bilar i vänster körfält skulle vrida åt vänster och bilar i höger körfält skulle vrida åt häger. Problemet var bara när båda vred åt samma håll. Därför tycker jag att alla ska försöka hålla så långt åt höger som möjligt. Varför? Jo, all omkörning sker normalt till vänster.

Kör vidare på 2+1-väg:
– Lämna fri väg på lämpligt ställe. Gå åt höger så att utryckningsbilen kommer förbi eller kör vidare till nästa tvåzon.

Häng inte på:
– En företeelse som ställer till det och blivit allt vanligare är att bilar hänger på bakom oss när vi plogar väg i en kö. Men om vi skulle tvärnita för att det är stopp så har vi bättre bromsar än bilen bakom. Och om vi hamnar fel så att vi måste backa så backar vi in i bilen bakom.

– Det här skapar irritation för vår chaufför, som också måste hålla koll bakåt. När man kör utryckning ska det vara 100 procent fokus framåt.

Bryt inte kolonn:
– Vi har fordon som är olika snabba. En vanlig brandbil som väger 16 ton glider iväg ganska snabbt medan tankbilen som väger upp emot 25 ton har svårt att hänga med. Det blir lite som ett dragspel.

– Många gånger när man kommer till en korsning så ordnar trafikanter fri väg för det första fordonet och stänger sedan den fria vägen när nästa bil kommer. Håll uppsikt för att se om det kommer fler utryckningsfordon.

Diskutera: Hur tycker du trafikanter i allmänhet lämnar fri väg?

Så säger lagen:

» Trafikförordningen, andra kapitlet, femte paragrafen: ”En trafikant skall lämna fri väg för utryckningsfordon som avger signal med föreskriven larmanordning. Förare som skall lämna fri väg skall stanna om det är nödvändigt.

» Utryckningsfordon påkallar fri väg genom att använda blåljus, siren eller båda larmanordningarna tillsammans.

» Den som kör ett motordrivet fordon och inte lämnar fri väg för utryckningsfordon riskerar böter, 1 500 kr. Enligt statistik från Brottsförebyggande rådet bötfälls färre än fem bilister per år.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-02-16 09:58
KaptenOberkommando

"Häng inte på:
– En företeelse som ställer till det och blivit allt vanligare är att bilar hänger på bakom oss när vi plogar väg i en kö. Men om vi skulle tvärnita för att det är stopp så har vi bättre bromsar än bilen bakom."

Tillåt mig skratta av flera orsaker.

#2 • Uppdaterat: 2012-02-16 10:02
Hackenbush

Hur man kan hjälpa till beror mycket på trafiksituationen men visst försöker man hjälpa till så gott det går, det är ju självklart. Det är vad man själv skulle önska om man låg i ambulansen.

#3 • Uppdaterat: 2012-02-16 10:05
Thommys

Detta med kö på motorvägar om det är tre filer. Det vill allt till att få alla tre körfälten att flytta sig till höger så att utryckningsfordonet kommer förbi till vänster. Oftast är det helt stopp som beror på en olycka längre fram. Det brukar gå lättare att bereda väg mellan filerna genom att skingras åt var sitt håll.

#4 • Uppdaterat: 2012-02-18 05:01
Roy J

Thommys, det förutsätter att alla gör precis likadant. På en väg med tre körfält i samma riktning - hur väjer man där?
Oavsett vilken metod man bör tillämpa, så behövs massiv information så att alla verkligen gör likadant. Det är den springande punkten - att alla reagerar lika.

#5 • Uppdaterat: 2012-02-18 19:30
Förstikön (ej verifierad)

I Tyskland är reglerna tydligt angivna i alla vägatlaser och predikas dessutom på bilskolorna. På trefiliga vägar viker de två körfälten till höger av åt höger, och det vänstra åt vänster. På tvåfiliga motorvägar viker det högra fältet av åt höger och det vänstra åt vänster. Då slipper utryckningsfordonen åka i växtligheten intill mitträcket och får fritt fram i en "egen" fil. Jag åker ofta i Tyskland och har själv sett hur detta fungerar utmärkt i praktiken. Om vägrenen är extra bred kan även denna användas för utryckningsfordon på motorvägar. Jag har många gånger frågat mig varför detta "självklara" beteende inte lärs ut i Sverige.

#6 • Uppdaterat: 2012-02-19 14:32
Gunnar 44

Kapten ska inte uttala sig om det han uppenbarligen inte begriper. INGEN har någon som helst rätt att slå följe med ett utryckningsfordon under utryckning och därmed överskrida gällande hastighet.

#7 • Uppdaterat: 2012-02-19 16:17
Thommys

Just det Förstikön, ja det var precis vad jag hade för mig om vad som gällde i Tyskland. Jag undrar också varför inte vi har samma regler här som där.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.