Nästa artikel
Så här gör du bilen vårfin
Bilvård

Så här gör du bilen vårfin

Publicerad 8 april 2009 (uppdaterad 23 maj 2011)
Gör som proffset så går det lättare! Jörgen Sandell driver firman Stockholms Bilvård och är expert på att rekonditionera bilar. Vi har pumpat honom på hans bästa bilstädartips. De är guld värda för alla som vill förvandla sin vintersolkiga bil till en skinande blank vårpärla.     

Tvätta den inte! Det var den stående ordern till föraren av vår gamla långtest-Subaru under några sällsynt slaskiga veckor i februari-mars.    
Tanken var att Imprezan skulle gro igen ordentligt, både på ut- och insida, till vårens stora bilvårdsreportage.

Och nog grodde Subarun igen, alltid. Det var en vintersjaskig dynghög av värsta sort som baxades in genom porten till Jörgen Sandells rekonditioneringsfirma för att genomgå en välbehövlig uppfräschningskur.

Subaruns från början vackert klarblå metalliclack har överraskande snabbt tappat sin lyster och är full av smårepor efter bara ett och ett halvt år ute på vägarna och i automattvättar.

Det tog bara några timmar för Jörgen Sandell och hans mannar att förvandla den ganska illa medfarna Imprezan till en skinande pärla, i stort sett lika fin som när den rullade ut från bilhandlaren hösten 2007. Rena trolleriet för den som sett Subarun en stund tidigare.

- Nej, någon magi handlar det definitivt inte om. Däremot hårt arbete och effektiva arbetsmetoder, säger Jörgen samtidigt som han gör den sista finputsningen på Imprezan.

- Som proffs på området har vi både expertkunskap, specialredskap och produkter som den vanlige bilägaren ofta inte har tillgång till. Men det går att komma långt även hemma i garaget, om man bara gör rätt och offrar den tid som krävs.  

Minst en arbetsdag får man nog räkna med om man på egen hand vill göra en helrekonditionering av samma typ som gjorts på vår Impreza. Dessutom krävs en del investeringar, både i redskap och specialprodukter.     

Högtryckstvätt ett måste
- Utan tillgång till en högtryckstvätt kommer man inte långt. En annan bra hjälp är en enkel oscillerande polermaskin med dubbla trissor. Sådana finns för några hundralappar på de flesta biltillbehörsfirmor, säger Jörgen.

- Däremot bör roterande polermaskiner undvikas av alla som inte är vana att hantera dem. Om de används felaktigt finns risk att lacken skadas och det kostar stora pengar att åtgärda.  

Första steget är att göra karossen ordentligt ren; till att börja med krävs en rejäl avfettning. Passa även på att ta ur golv- och bagagerumsmattor och ge dem en dos ur sprayflaskan.

- På den här punkten får man inte slarva. Använd tjärlösande kallavfettning på bilens front, sidor och bakparti. För resten av karossen räcker naturavfettning bra. Viktigt är också att inte använda avfettning på en varm bil eller göra jobbet i solsken. Då riskerar lacken att bli flammig, säger Jörgen Sandell.    

- Glöm inte dörrtrösklar och partierna runt bakluckan och motorhuvens insida. Vill du göra en motortvätt sprayar du även där, men undvik all elektronik. Gnugga med diskborste där det är extra smutsigt.
Sedan är det dags att noggrant spola av bilen med högtryck. Börja med front och huv och fortsätt sedan runt bilen, men spola hela tiden underifrån och uppåt. Annars rinner vattnet ned och minskar effekten av avfettningen.

Avsluta med tak och rutor och torka även ur dörrtrösklarna och runt backlucka/motorhuv med en trasa. Proffsen högtryckssprutar även där, men det kräver träning och är inget för amatören. Spola även försiktigt över motorrummet för att skölja bort avfettningen.         

Dags att tvätta
Efter det är det dags att tvätta bilen. Använd riktigt med vatten för att för att minska friktionen och skölj svampen ofta. Det minskar risken för repor. Tryck heller inte med svampen, utan låt den flyta på sin egen tyngd.

Börja med motorhuv, vindruta och tak och jobba dig nedåt. Avsluta med lacken under midjelisten och stötfångarna. Ha gärna en speciell svamp för rengöring av fälgarna, som inte används på resten av bilen.  

- Det viktiga är att så lite smuts som möjligt fastnar i svampen. Annars blir det ofelbart lackrepor. Därför är det bäst är att börja uppifrån och ner och komma ihåg att titt som tätt doppa svampen i hinken, säger Jörgen Sandell.

När schamponeringen är klar är det dags att skölja av bilen och nästa arbetsinsats är att torka den. Det görs bäst med en gummiskrapa, som rengörs med en trasa och lite avfettning innan den börjar användas.

- Här gäller det att se till att karossen är helt ren, annars finns risk för repor. Av samma skäl är det också viktigt att regelbundet torka av skrapan, säger Jörgen Sandell.

- Precis som med svampen är det bäst att jobba uppifrån och ned. Först skrapas taket och därefter rutor, motorhuv, backlucka och slutligen sidorna. För att få bilen helt torr kan man sedan försiktigt gå på med ett sämskskinn.

Viktigt att maskera
När karossen är ren och fin är det dags för de moment som på allvar förvandlar bilen till den skinande vårpärla du sett fram emot. Innan lacken kan blänkas upp måste alla synliga lister och andra detaljer i plast eller gummi täckas med maskeringstejp, annars kommer de att se bedrövliga ut för all framtid.

- Det är jätteviktigt att lackbehandlingsprodukterna inte kommer i kontakt med plast och gummi. De äter sig in i strukturen och går aldrig att få bort, säger Jörgen Sandell. Följden blir solkiga lister och det ger ett ofräscht intryck, även om bilen i övrigt är nypolerad.

Det som ger lacken djup och lyster är poleringen och det är ett moment som underlättas väsentligt om man använder sig av oscillerande polermaskin med dubbla trissor. Den riskerar inte att skada lacken på samma sätt som proffsens roterande maskiner och är därför lämplig för den vanlige bilägaren.

- Polishen läggs, utan att trycka för hårt på maskinen, ut i ett tunt skikt över hela bilen. Sedan torkar man efter med en trasa. Helst ska det vara en micofiberduk av hög kvalitet, undervisar Jörgen.   

- Det som händer när man polerar bilen är att gammal oxidation försvinner. Samtidigt slipas alla smårepor bort och då får lacken den där fina lystern som gör att den ser ut som ny.

Tål avfettning
Nästa steg är att lägga på ett lackskydd, som konserverar glansen och samtidigt ger en blank och smutsavvisande yta som är lätt att hålla ren. Det finns en rad olika produkter för ändamålet, från traditionellt bilvax till så kallade polymerlackskydd.

- Enligt min uppfattning är polymermedlen bäst. De håller längst och tål avfettning bäst, säger Jörgen Sandell.

Lackskyddet läggs på enligt exakt samma mönster som polermedlet, men det krävs förstås att polermaskinens trissor byts ut. När hela bilen är behandlad gnuggas den av med en microduk. Sedan är utsidan klar att möta våren.

- Lägger man på nytt lackskydd vår och höst och undviker automattvättar med borstar kan man klara sig i flera år innan bilen behöver poleras igen, säger Jörgen. Det räcker ofta med avfettning och högtryck för att få bilen ren. Var femte-sjätte tvätt kan man använda svamp och schampo.        

Inuti bilen börjar Jörgen med att dammtorka alla ytor med en fuktad mikroduk. Några kemikalier använder han inte, åtminstone inte till en början.

- Nej, vinylrengöringsmedlet sparar jag tills jag ser om det finns fläckar kvar. Då kan jag spraya på lite och gnugga rent.

- Men absolut aldrig på ratten, den kan bli hal och det är förödande i en kritisk situation.   

Efter torkningen rengörs alla svårutkomliga ställen med tryckluft.

- Det fungerar perfekt och rekommenderas för alla som har en kompressor hemma i garaget, säger Jörgen. Alternativet är en bra pensel eller make up-borste. Tops är också bra att ha bland bilstädarprylarna. Då kommer man åt kladd i springor och på andra knöliga ställen.          

Sedan är det dags för dammsugning och slutligen får sig klädseln en grundlig översyn.

- Vi tar bort fläckar med en våtdammsugare, men det är ju inte alla som har en sådan hemma. Ett bra alternativ är en sprayflaska med vatten och några droppar allrengöringsmedel i.
Viktigt är att spraya hela ytan som ska rengöras, exempelvis stolsitsen. Sedan gnuggar man rent med en microduk, berättar Jörgen.

Putsa rutorna
Det sista invändiga jobbet är att putsa rutorna. De görs rent med vanligt fönsterputs och som trasa använder Jörgen helst en uttjänt t-shirt som tvättats utan mjukmedel.

- Helt enkelt för att jag tycker det ger bäst resultat, säger han samtidigt som han gör en sista avtorkning runt dörrar och baklucka.

Som avslutande moment tar Jörgen Sandell fram en hobbypensel och lack för att bättra stenskotten.

- Det måste göras efter lackbehandlingen, annars är risken stor att bättringsfärgen poleras bort. Och då är ju hela jobbet ogjort.                                   

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2009-04-10 12:30
Edvin Hansson (ej verifierad)

Hej
Har lackskyddat min Saab 9-5 med Tefcar teflon lackskydd. Hur skall jag hantera den? Behandlingen utfördes hösten 2007.
Mvh Edvin

#2 • Uppdaterat: 2009-04-16 17:39
Roy (ej verifierad)

En annan fundering:
Det står i artikeln att man ska lägga på bättringsfärg sist av allt, men kan det verkligen stämma?
Jag kan förstå att man först gör poleringen, men om man dessutom lägger på lackskydd/vax så fyller man ju lackskadorna även med detta - och vad har då bättringsfärgen att fästa i?
Själv har jag alltid noggrant gjort rent skadorna ordentligt och lagt på bättringsfärg som fått torka lika ordentligt (vilket de gör snabbt med den bas som finns i sprayflaskor) innan jag avslutat med vaxning.

#3 • Uppdaterat: 2010-03-17 17:46
Mikaela (ej verifierad)

Jag är sjukt inkompetent när det gäller bilvård(bil i allmänhet) så jag undrar om det finns någon typ inköpslista på medlen/sakerna man borde köpa??
Mvh Mika

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.