Nästa artikel
Reportage från Frankfurt: så ska Kias bilar bli grönare
Reportage

Reportage från Frankfurt: så ska Kias bilar bli grönare

Publicerad 21 november 2008 (uppdaterad 21 september 2010)
Kia nöjer sig inte längre med att bygga säkra och ekonomiska bilar. Nu satsar man på miljön också. Redan i vår kommer ett system som automatiskt stänger av motorn när man stannar för rött ljus, senare är flera hybridmodeller på gång. Vi har besökt Kias europeiska forskningscenter i Frankfurt och provkört några av nyheterna.
Kia nöjer sig inte längre med att bygga säkra och ekonomiska bilar. Nu satsar man på miljön också. Redan i vår kommer ett system som automatiskt stänger av motorn när man stannar för rött ljus, senare är flera hybridmodeller på gång. Vi har besökt Kias europeiska forskningscenter i Frankfurt och provkört några av nyheterna.

I begynnelsen var bilarna från Korea enkla lågprismodeller utan andra ambitioner än att vara billiga. Kia har visat att man nu vill något mer. Den i Europa designade modellen Cee´d fick högsta betyg i krocktestet hos Euro NCAP. Dessutom satsade man på hög kvalitet och långa garantier. Ett bevis på detta är att Vi Bilägares rostskyddsexpert gav Cee´d gott betyg, fyra på en femgradig skala, för rostskyddet. Det hittills bästa rostskyddsbetyget en Kia fått.  

Det senaste är att nu satsar även de koreanska biltillverkarna på att ta fram miljövänligare bilar. Idag erbjuder Kia en snål dieselversion av Cee´d som klassas som miljöbil tack vare sitt låga utsläpp av koldioxid, bara 119 g/km. Nästa år kommer flera nya miljövänligare modeller. Bakgrunden är förstås inte enbart omsorg om klimatet. Kia vill som alla andra stora biltillverkare   vara förberedda på nya tuffa EU-regler som kräver lägre utsläpp och som tvingar tillverkare av törstiga bilar att betala dryga böter. Målsättningen är att till år 2012 klara EU:s förslagna gräns på 130 g CO2/km.

Smidigt system

Redan i december börjar Kia tillverka en version av Cee'd, utrustad med start/stop-system. Systemet kommer från Bosch och är väldigt likt det som används av BMW/Mini. När man stannar tillfälligt, vid exempelvis ett trafikljus eller i en bilkö, lägger ur växeln och släpper kopplingen, stannar motorn automatiskt. När föraren sedan åter trampar ned kopplingen, startar motorn igen. Start/stopp-systemet fungerar så länge
motorns kylvattentemperatur överskrider 75 grader C och batteriets laddning inte underskrider en viss nivå.

Vi provar systemet i en Kia Cee'd 1.4 ISG (Idle Stop Go). I just den här modellen sänker systemet bränsleförbrukningen med cirka sex procent och CO2-utsläppet sjunker från 145 g/km till 137 g/km vid blandad körning. I tät stadstrafik blir vinsten än större. Då kan ISG spara upp till 26 procent bränsle.

Tidigare har vi testat start/stopp i bland annat Smart samt dieselversioner från BMW och Mini. Av dessa har Kia det överlägset smidigaste. Den lilla bensinmotorn startar blixtsnabbt så snart man snuddar vid kopplingspedalen. Startproceduren sker dessutom utan rassel, knackningar eller vibrationer. Startgeneratorn är dimensionerad för att klara tuff användning. Livslängden ska vara flera gånger längre än för en vanlig startmotor.

I Cee'd 1.4 känns start/stopp- systemet som ett enkelt sätt att spara bränsle och miljö. Vad ISG kommer att kosta är inte klart men enligt Kia ligger merkostnaden på strax under 200 euro per bil. Skulle det bli slutkostnaden till kund i Sverige, innebär det att normalbilisten tjänar in merkostnaden på några år tack vare lägre bränslekostnader. Lägre koldioxidutsläpp ger också lägre fordonsskatt vilket ytterligare förbättrar kalkylen.
Kia kommer att erbjuda ISG i flera av sina modeller. Inledningsvis bara för bensinmotorer men senare i vår kommer också flera dieselbilar att finnas med ISG. För miljöbilsklassade dieseldrivna Kia Cee'd Eco innebär det att koldioxidutsläppet sjunker från 119 g/km till 115 g/km.

Hybrid-prototyp
Men Kia har mer på gång inom en snar framtid. "Hybrid" står det att läsa på dekalerna på ytterligare en Cee´d på parkeringsplatsen. I sällskap med en koreansk tekniker åker vi ut på provtur.

Förarplatsen är inte riktigt sig lik. De analoga mätartavlorna har ersatts av ett digitalt system som, förutom hastighet och varvtal, också informerar om hur hybridsystemet arbetar.  

På displayen kan man följa elkraftens väg från batteriet till drivhjulen när man gasar på. I prototypen får man också audiell bekräftelse i form av en ilsket surrande kylfläkt, placerad vid batteripaketet som varvar upp när effektuttaget ökar.

Bilen är en prototyp som använder en liknande typ av hybriddrift som i Honda Civic Hybrid. I grunden drivs bilen av en 1,6 liter stor bensinmotor men när den behöver extra kraft, vid exempelvis acceleration eller uppförsbackar, kopplas också en elmotor på 15 kW in. När föraren släpper gasen och motorbromsar, blir elmotorn en generator och omvandlar rörelseenergin till elektrisk energi som lagras i batteriet tills nästa gång den behövs.

Kommer i större modeller
Batteriet är av den nya typen "litium-jon polymer" och är i prototypen placerat mellan baksätet och bagageutrymmet.
Litium-jon-batterier kan göras mindre med bibehållen kapacitet jämfört med de metallhydridbatterier som används i dagens hybridbilar. Det öppnar för att framtidens hybridbilar kan packas effektivare så att batteriet inte längre behöver uppta värdefullt kupéutrymme.   

I prototypen är bensin- och elmotorn kopplad till en steglös transmission av CVT-typ. Det ger en smidig framfart, även om de stora accelerationsupplevelserna uteblir. När vi trampar gasen i botten från stillastående rusar varvräknaren upp mot cirka 4 500 varv/minut. Där ligger den sedan fast medan bilen accelererar.   

Hybridiseringen är dock inte till för ökad snabbhet utan syftet är att pressa ned bränsleförbrukningen och därmed också utsläppet av koldioxid. I grundutförande ger en bensindriven Kia Cee´d 1,6 cirka 152 g CO2/km blandad körning. Hybridens CO2-utsläpp reduceras till 114 g/km.

Någon hybridversion av Cee´d är knappast att vänta under innevarande modellseries livstid. Däremot kommer Kia redan under nästa år att presentera en produktionsfärdig hybrid med litium-jon-batteri anpassad för den koreanska marknaden. Då kombinerar man elmotorn med en gasoldriven förbränningsmotor (LPG). Om den bilen kommer till Europa är osäkert, eftersom marknaden för LPG-fordon är begränsad hos oss. Däremot är gasolen ett vanligt drivmedel i stora delar av Asien.

Under 2010 kommer hybridteknik att dyka upp i flera större modeller från Kia, både sedaner och suvar. Ju tyngre och törstigare bil, desto större blir också vinsten när man utrustar den med hybridteknik.

Läs mer om miljöbilar i tidningen Allt om miljöbilar.

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2008-12-27 14:07
Göran (ej verifierad)

Jga säger då det. Hoppas att Volvo och Saab sneglar på KIA. Man behöver inte var hjärnkirurg för att förstå varför det går dåligt för de " svenska bilarna ".
Heja Kia. Jag har 2 st dieslar det går alldeles utmärkt.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.