Bild
Nästa artikel

Nya Volvo V40 – första intrycken

Första intryck

Nya Volvo V40 börjar levereras till kunder i augusti. Men Vi Bilägare har redan kört och tittat närmare på nykomlingen i Golfklassen.

Volvo V40 är inte bara en svepande elegant bil. Den är också härlig att köra, smart inredd och säkrast i klassen både för de åkande och för omgivningen. V40 är helt enkelt en genuin premiumbil.


Siffran 40 antyder att nya Volvon inte är någon riktig kombi. Den ska inte ersätta V50 som liten familjefraktare utan vill vara mera åt sportkupéhållet. Det blir tydligt när man öppnar bakluckan. Utrymmet är inte stort. 335 liter är ungefär vad BMW 1-serie och Audi A3 förmår lasta.  


Men bagaget kan fraktas säkert i Volvo V40. I de lite mer påkostade versionerna finns flera krokar för kassar och lastgolvet går att vika upp och ställa i olika vinklar, så att grejorna står stadigt. 





V40 är full av smarta förvaringsfack. I dörrarna finns exempelvis en hållare för isskrapan. Allt är integrerat i en interiör som graderats upp till gedigen premiumnivå med snygga strukturer, metallister och modern färgsättning. ”Charcoal” kallas exempelvis en helt svart inredning.

Instrumenten är innovativa och domineras av en stor hastighetsmätare. Med en knapp på vänster rattspak kan emellertid föraren bestämma vilken information som ska visas. Det finns tre instrumentgrupper att välja mellan och alla har olika bakgrundsfärg: ”performance” är glödande röd och visar bland annat hur mycket motorkraft föraren använder för tillfället, ”elegance”  lyser förnämt i brunaktiga toner och ”eco”-mätarna i vitt ger hjälp vid snålkörning.



Volvos devis, som cheferna upprepar likt ett mantra, är ”Designed around you”. Att V40 konstruerats med förarens bästa för ögonen upptäcker var och en som sätter sig i förarstolen. Den sluter om  kroppen i en skön omfamning och där sitter man stadigt, även när bilen balanserar på släppgränsen i svängarna. För att nå dit måste man verkligen ta i, för V40 håller fast i vägen som en racerbil.


Fjädring och styrning är uppbyggda av komponenter som även sitter i R-bilarna. Vi får prova några varv på Volvos kuperade testslinga intill fabriken. Sträckan är bara 2,1 kilometer lång, men provkörningen med några olika motoralternativ är lovande.

V40 kan utrustas med inte mindre än åtta olika motorer, de flesta med fem cylindrar. Snålast blir en fyrcylindrig diesel på 115 hk som ska klarar sig med 0,36 l/mil och inte släppa ut mer än 94 gram koldioxid per kilometer. Den har ett förvånansvärt piggt humör, även om den femcylindriga dieseln på 177 hk förstås svarar bättre upp mot bilens sportiga karaktär.


Alla  hjälpsystem har  förbättrats i V40. Radar, kameror och sensorer gör den till Volvos hittills säkraste bil. City Safety, systemet som bromsar automatiskt om bilen riskerar att krocka, fungerar till exempel nu upp till 50 km/tim. Men fortfarande är kameran som upptäcker och får bilen att bromsa för fotgängare extra utrustning.


Om bilen verkligen skulle köra på en fotgängare aktiveras däremot ett annat standardsystem. V40 har en airbag som mildrar smällen. Om en gående kommer i vägen öppnas huven i bakkant, krockkudden blåser upp och täcker nederdelen av vindrutan och sidostolparna.
 
V40 kommer att provköras mer ingående på riktiga vägar (i Italien) i slutet av maj och i augusti börjar den levereras till kunder. Den ska tillverkas i Gent där det planeras för 90 000 V40 per år.

Priserna är inte bestämda på kronan när, men i euro börjar nivån strax under 25 000, vilket kan omsättas till cirka 230 000 kronor. Den prislappen sitter troligen på en bil med beteckningen T3, vilket betyder att den drivs med en fyrcylindrig bensinturbo på 1,6 liter och 150 hk.

Diskutera: Vad tycker du om nya Volvo V40?

Volvo V40:

Pris från kr: 230 000.
Säljstart: Augusti.
Mått, cm: L 437/B 204*/H 145.  
Motorer: Bensin T3 4 cyl – 150 hk.
T4 4 el 5 cyl – 180 hk, T5 5 cyl – 213 resp 254 hk. Diesel D2 4 cyl – 115 hk,
D3 5 cyl – 150 hk, D4 5 cyl – 177 hk.
Förbrukning: D2 – 0,36 l/mil.
T3 – 5,8 l/mil.
CO2-utsläpp: Från 94 g/100 km (D2) resp 134 g/100 km (T3).
*Inklusive yttre backspeglar.

Kommentarer

#1
2012-03-16 11:14

Frågan man kan ställa sig är hur många som vill lägga från 230 000:- för en bil i golfklassen..... Annars verkar bilen i sig fin....

#2
2012-03-16 11:18

Säkert en alldeles utmärkt bil och den är ju snygg.
Men vad har den för nationalitet?
Är det en kinesisk bil? Eller belgisk?
Svensk kan den väl knappast vara.

#3
2012-03-16 11:19

Förmodligen ungefär samma köpare som kan tänka sig att köpa Mercedes B-klass som också ligger i denna prisklass. Jag undrar om det inte är många som just nu, inklusive mig själv, funderar på att "nersiza" sig lite. De nya lite mindre bilarna verkar riktigt trevliga. Så också denna Volvo.

#4
2012-03-16 11:46

Nationalitet?

Tja..., Tillverkad i Belgien av kinesiska Geely Group och marknadsförs med ett varumärke som har rötterna i Sverige :)

#5
2012-03-16 12:14

335 liter bagage är erbarmligt uselt. Det är ju mindre än min C3 Picasso har med baksätet skjutbart längst bak (min Picasso rymmer 350 liter med baksätet i bakersta position och då har man nästan limousineutrymme bak..).

För Volvons pengar väljer jag hellre en Lancia Delta och får skjutbart baksäte, snyggare former, 5 års nybilsgaranti och fullständig utrustning med alcantra klädsel, och en mijöklassad diesel.

#6
2012-03-16 12:15

Saabnisse:
Spelar det nån roll var bilen sättssamman? Delarna kommer från olika delar av världen´, hastighetsmätare och elsystem från Bosch, automatlåda från japan, plastdetaljer, kofångare, säten, instrumentering och motorer från Sverige dvs Skövde etc. Självklart är det bäst om den även monterades på Torslanda men hur mkt kommer från Sverige i andra bilar tex de sk Riskokarna? Nada! En annan sak ViB skriver att nya Volvo är en "genuin premiumbil" !!! Nu jäklar kommer de att få pisk från de religiösa "toyota prästerskapet" som kommer att spy svavel och galla över dem och oss och slutligen kommer de att i sin fantasi förpassa dem till "helvetet" eftersom de har brutit mot första budordet "du ska INGET bilmärke ha utom to--ota".....

#8
2012-03-16 13:06

Mycket trist att Volvo som säger sig förespråka SÄKERHET, beslutat att avskaffa något så viktigt ur säkerhetssynpunkt som RUNTOM-SIKT! :-o

#9
2012-03-16 13:27

Äntligen en Volvo i Golfklass, det var på tiden.
Tror den blir en stor framgång för Volvo.
Denna storlek på bil räcker för de flesta, så det kanske är dax att gå ner en storlek när man väljer nästa bil...

#10
2012-03-16 13:30

Erik N, det finns ju knappast på några nya bilar, alla verkar bygga efter idiotdesignen där taket ska slutta så mycket bakåt att man inte får plats med ett riktigt bakfönster utan ofta måste förse bilen med en backkamera!
Fullkomligt vansinne.
Nu finns det ju faktiskt några få undantag där man inte låter bilen bli så låg som möjligt utan tvärtom bygger på höjden och det ger ju många komforthöjande egenskaper.

Swenssons, det finns faktiskt många som tror att Volvo är svenskt och de skulle aldrig drömma om att köpa en utländsk bil.
Men den här skulle de säkert köpa för att de inte vet att den är belgisk.
Jag har haft sex franska bilar och vid varje köp blev jag idiotförklarad för att jag inte köpte svenskt, bland annat av en som nu kör japanskt och en som kör tyskt!

#11
2012-03-16 13:38

Kommer den nya fräcka Volvon med etanolmotor? Vem 17 har råd att tanka bensin eller diesel i dessa dyrtider? Inte kommer de fossila bensin och dieselbränslena att bli billigare i framtiden heller, eller? Nä, jag hoppas innerligt att den kommer med en motsvarande den fin fina T4F motor som redan sitter i V70 som verkligen rosades av DN när de testade V70 T4F för ca 1 månad sedan. Jag tror, nästan vet, att denna fräcka Volvon kommer att bli mycket vanlig på våra vägar. Att den bara drar 0,36 liter per mil är i sig helt fantastiskt. Betydligt snålare, större och fränare än den lilla, fjuttiga och fula priusen där bla hjullagren pajar i tid och otid. Men oj, nu kommer jag också att bli påhoppad av "toyota prästerskapet" men jag håller också med ViB att denna bilen är en "genuin premiumbil" trots att jag inte sett eller kört den i verkligheten men det har ju ViB så de har säkert rätt eftersom de är oberoende motorjournalister. Kan berätta att jag är fortfarande mycket nöjd med min nya Volvo XC60 D5 som nu rullat drygt 600 mil på ca en månad. Fin runt om sikt har man vidare via BLIS kamerorna och de dubbla parksensorerna som sitter både fram och bak samt på sidorna på bilen. De och mycket mer säkerhetsdetaljer ingår i ett paket som heter "Driver support". Bravo Volvo!

#12
2012-03-16 14:14

Det ska bli kul att läsa en test mot andra premiumbilar i golfklassen. BMW 1-serie, Audi A3 och nya Mercedes A-klass. Det skulle även vara kul att se vad den går för mot självaste Golf. Speciellt vad gäller innerutrymme.

#13
1 Tysken
2012-03-16 16:32

Volvo PV är ett svenskt företag, med kinenesikt ägarskap, precis som SAAB som var svenskt med amerikanska ägare.
Sedan kan man ha tillverkning lite överallt i Världen.
För inget tycker väl att Jaguar och Land Rover är Indisk eller att Rolls Royce är Tyskt.
Än värre att Toyota Avansis är engelsk.

#14
2012-03-16 16:50

Golf-klassen är tuffast inte ur bil-perspektiv utan pris-perspektiv.
Priset ska ligga på 150-230 KSEK. att volvo börjar i topp gör att de tror sig konkurrera med vadd? Mercedez A och BMW 116? Då har man redan prisat bort sig mot båda två.

Volvo borde utmana Audi A3 som ligger på ca 195 KSEK.

#15
2012-03-16 17:36

Problemet med denna V40 är att den är för liten.
De flesta andra bilar i Golfklassen är rymligare. 330 liter i bageutrymme är en ynkedom i klassen. Volvon vill alltså vara både dyrare och med mindre utrymme än konkurrenterna. Helt klart öppet mål för de rymliga och bekväma franska utmanarna.

#16
2012-03-16 17:43

Tillsammans med Volvo V 60 är V 40 bland de snyggaste combibilarna som går att köpa i Sverige. Trots de här påpekade nackdelarna tror jag att det kommer att bli en fullträff. Om de sedan kommer från den ena eller andra tillverkaren spelar mindre roll eftersom nästan samtliga europabilar är ett hopplock från en massa leverantörer.

#18
2012-03-16 19:26

Re: saabnisse m.fl om ägande.

Om vi tittar på Mercedes så fördelar sig aktieägandet enligt följande:
Tyskland: 28,2%
Europa utom Tyskland 36,9%
USA 15,4%
Förenade Araberimiraten 9,0%
Kuwait 6,9%
Asien 3,0%
Övriga 0,6%

Fråga: Är Mercedes en tysk bil trots att det tyska ägandet bara är 28%?
Om Mercedes inte är en tysk bil vad är Mercedes då?
När man läser kommentarer på VB förefaller det som att alla anser att Mercedes är en tysk bil trots att 72% är utlandsägt.
Alla talar om tre tyska premiummärken.
Mercedes, Audi och BMW.
Källa: Mercedes (Daimler) årsredovisning.

#19
2012-03-16 19:59

När kommer en "T2"?
En snål bensinmotor saknas vilket inte kan vara acceptabelt idag...då bilen har en focus-platta så vore det toppen om tex den trecylindriga Fordmotorn på 125 hk erbjöds som ett miljöalternativ!

#20
2012-03-16 20:34

Volvo-volvo-volvo, varför bara fossildrivna motorer? Fler ottomotorer, gärna alla, borde vara av flexifueltyp. Hur svårt ska det vara? Och ingen inbillar sig väl att D2 drar 0.36 l/mil diesel i verklig körning, för ingen kör enligt EU cykel. Eller ska vi sätta krav att ska ägaren inkassera 5 år skattebefrielse ska ägaren accelerera 0-70 km på max 20 s och aldrig köra snabbare än 90 km/h?

#22
2012-03-16 20:54

Nä en bil med usel bakåtsikt och en död vinkel snett bakåt som ger en helt ny mening med död vinkel är ingen bil jag vill ha.
Och så säger Volvo att de jobbar på att bilarna skall ha bästa säkerhet. Man kommer att få skrapa av cyklister från bakskärmarna flera gånger om dagen.

#23
2012-03-16 21:34

Ja du, crister_1, vi som ser hur de bra bitarna i bildesign som tagits fram genom åren plockats bort en efter en är alltså reaktionära.
Det kan möjligen inte vara så att somliga okritiskt faller i farstun för de senaste trenderna som inte är annat än just trender - något kortvarigt utan egentligt värde?
Att förstöra bra funktioner kan aldrig ursäktas med att det är "modernt".

Jag har alltid varit intressserad av formgivning i alla dess varianter och menar att utmaningen ligger i att få fram maximal funktion i en estetisk form. Lyckas man bara med det senare har man inte lyckats alls.
Eller rakare uttryckt: Skiter man i funktionerna så ska man ägna sig åt estetiken i dess mest renodlade form - måla tavlor och skulptera statyer.

#25
2012-03-16 22:44

Har inget emot att designers tar ut svängarna lite om det inte inkräktar på utrymme, säkerhet och runtomsikt.

#28
2012-03-16 23:03

Jag vill ha en!

Var dock lite oroväckande när de i Genéve pratade om instrumentklustret och någon av Volvogubbarna verkade antyda att det inte var standardutrustning. Hur ser den ut utan skärm-instrumentet tro? Vad mer kan tänkas vara extrautrusting, men som de pushar som självklara funktioner. De snackade nåt om att den bara hade LED-ljus. Är det på alla versioner? Eller bara de med Teknik-paket motsvarande?

#29
2012-03-16 23:16

crister!
Jag föredrar en bra sikt runtom bilen före "häftig design" ja men det är inget svammel. En del vill ha design och skiter i sikten, jag tänker tvärtom bara.
Talar vi endast design och struntar i annat så tycker jag att Auburn 851 "Boattail Speedster" 1935 års modell är en av de vackraste bilar som byggts. Denna nya Volvon känns mer som en papplåda i jämförelse med den bilen.
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Auburn-851-1.jpg

#31
2012-03-16 23:18

Denna trenden med obefintlig bakåtsikt kommer snart att vara ute och det blir ny design som kan tilltala mig igen.

#33
Andreas F
2012-03-16 23:28

Moderna bilar är enligt undersökningar allt mer inblandade i backningsolyckor...
En bil får gärna vara snygg (så länge den inte blir överdesignad.)
Men inget blir vackert om utseendet går ut över funktionen.
Det finns många stora billtillverkare som bygger bilar som är modernt designade men ändå praktiska.
Jag tro inte detta inte enbart är en trendgrjj av Volvo utan ännu ett pinsamt försök till att göra märket mer ungdomligt och sportigt. Något som i Volvos händer bara blir löjligt...

#34
Andreas F
2012-03-16 23:28

Moderna bilar är enligt undersökningar allt mer inblandade i backningsolyckor...
En bil får gärna vara snygg (så länge den inte blir överdesignad.)
Men inget blir vackert om utseendet går ut över funktionen.
Det finns många stora billtillverkare som bygger bilar som är modernt designade men ändå praktiska.
Jag tro inte detta inte enbart är en trendgrjj av Volvo utan ännu ett pinsamt försök till att göra märket mer ungdomligt och sportigt. Något som i Volvos händer bara blir löjligt...

#36
Andreas F
2012-03-16 23:46

Jag föredrar 240/740 vad nu fan de har med saken att göra men du svammlar väl som vanligt och piskar upp stämningen bara. Framförallt slipper man den instängda grottkänslan i baksätet. Kan barn ens se ut genom rutan på V40in? Dock kör jag en i20 från 2010, betydligt snyggare än "premiumbilen" Volvo....

måste man hylla en bil för att den är s k modern? Hoppas verkligen att du som skriver detta har det senaste klädmodet och det senaste härvaxet från D&G for men...

#38
2012-03-17 11:05

Jag tror nog de ser ut om de sitter på en kudde :p Vet inte om V40 är tänkt för barnfamiljer dock. Känns som den är lite för liten att lasta in o ur barn ur baksätet på, samt att bagaget är lite litet. V60 eller 70 är nog mer lämplig för dessa.

Fast Andreas F har ju en liten poäng. Tycker nog själv att bakrutan kunde gjorts lite större. Det är dock en hatchback, ingen kombi.

#41
2012-03-17 12:36

Jag måste hålla med Andreas F och Hackenbush om designen.
Den kan nog vara snygg, jag tycker t.ex. att Volvo lyckats bättre än många andra med det här nya idiotmodet.
Men en design som kräver att man måste ha backkamera för att det inte finns någon bakruta måste ju ändå vara ett steg tillbaka.
Jag avskyr den här höga midjelinjen och de minirutor som många nya bilar har och jag längtar tillbaka till de stora sidorutorna som gav en ljus och luftig interiör.

#42
2012-03-17 13:03

En sportbil passar ju med små rutor och obefintlig bakåtsikt men i en vanlig familjebil ska det vara bra sikt och luftig interiör. Lär inte bil uppskattad av barn som får sitta i baksätet utan att kunna se ut.

Ett korkat mode som de allra flesta tillverkare nu tyvärr anammat.

Annars ser den väl okey ut utan att glänsa. Inga som helst klassiska Volvo-element dock förutom bakluckan som är den enda detaljen som sticker ut. Däremot gillar jag inredningen och speciellt instrumentbrädan.

#43
2012-03-17 13:56

Bakåtsikten torde vara tillräcklig, det finns ju backspeglar.

#44
2012-03-17 21:12

Focus: Finns väl bara en backspegel i V40?

Två sidospeglar har den däremot!

#45
Andreas F
2012-03-18 07:27

Allt ska vara enkelt år 2012 förutom bilar som ska se ut som pluffiga leksaker för vuxna utan stil. Och eftersom de allra flesta tillverkare har samma stil på sina bilar tvingas vi köpa skiten.
Nej, blanda designen hej vilt tillverkare!

#47
Andreas F
2012-03-18 08:52

Jo, ibalnd kan t o m jag skriva något vettigt.

#46
2012-03-18 08:55

Där sade du ett sant ord Andreas :-)

#48
2012-03-18 14:53

Kameo:Grattis, Du visste tydligen att det fanns speglar i motsats till många andra.

#50
2012-03-18 21:05

"Dock kör jag en i20 från 2010, betydligt snyggare än "premiumbilen" Volvo.... "
ha ha Andreas F hoppas för din skull att du skämtar jag kan förstå att man köper en i20 för man vill inte lägga mycket pengar på en bil utan att få en bil mellan A till B men snygg??
Jag själv som gillar bilar tycker att sådana bilar som i20 bara borde få köras på natten så man slipper se dom ;)

#54
2012-03-19 08:42

Irrelevanta kommentarer raderade.

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

#55
2012-03-19 09:00

Volvo har satt ett nytt rekord: Minsta möjliga bakre sidoruta.

Jag minns hur motortidningar förr mätte synfältet i bilarna, hur många grader/procent kunde man se runtom? Breda takstolpar fick kritik, dålig närsikt bakåt likaså.
Idag blir det mer och mer skygglappar, bakåt ser man ingenting inom de första 25 meterna, snett bakåt i stort sett ingenting, barn lär inte så nåt i baksätet.
Korkat mode!

#56
2012-03-19 15:58

Dålig sikt eller inte,bilen kommer att sälja här i Sverige ändå. Det står Volvo på den!

#57
2012-03-19 16:10

Shogun: visst är det så. Det är ju en "svensk" bil... ;-)

#58
2012-03-19 19:36

Minns när man på 70-talet byggde bilar med sikt. Opel kom med ett par snygga modeller där sidorutorna snarare var nerdragna än, som nu, tvärtom. Jag tänkte mig då att framtida bilar skulle vara ännu luftigare och ljusa med en fantastisk runtomsikt med även utökad närsikt. Men vad hände...

Trendnissarna skiter ganska fullkoimligt i vad som egentligen är snyggt, bara det är nytt - "modernt".
Vad som anses snyggt har intet alltid så mycket med harmoni eller balanserade element att göra. Faktum är att somligt kräver tillvänjning (Chris Bangels idéer verkar ju nu vara fullt accepterade).
Det blir alltså inte så lite löjligt att snacka om vad som är på eller off, vad som är trendigt eller otrendigt, inne eller ute. (Även uttrycken har ju sina moden.)
Faktum är att vi accepterar det vi blir erbjudna (fastän somliga av oss mer eller mindre tvingas till det).

Jag får dock erkänna att jag redan som tonåring hade svårt för att acceptera vad det vara månde om det var uppenbart korkat - hade funktionella brister.
Som amerikanska bilar som bara var enorma, bensinslikande, mullrande åbäken med smaklösa krompåhäng, usel sammansättning och usla vägengenskaper. Utrymmena och lasttåligheten stod inte i proportion till yttermåtten.
Jag förmådde inte ens att ta aställning till om de egentligen var snygga eller inte. De var bara korkade.
Det gällde även andra bruksföremål, som belysningsarmaturer och diverse apparater.

#61
2012-03-19 22:55

Jag körde en Volvo 850 en gång och fann det otäckt "åt andra hållet". Dörrsidorna var så låga att jag fick känslan av att ramla ur bilen när det svängde :p Kändes även som man satt PÅ bilen, mer än i.

#62
2012-03-20 09:58

Roy J:
visst är det intressant hur designer ändrar på "kundernas behov"

På 70-talet var Volvo långt framme när det gäller användarvänlighet, och strävade på många sätt efter att underlätta för föraren att manövrera bilen säkert, typ:
- alla knappar satt högt upp på panelen för att man inte skulle behöva flytta blicken långt från vägen
- alla knappar hade olika form, för att man direkt utan att titta kunna hitta rätt knapp
- rutorna var stora och stolparna smala för att ge god sikt

Idag är det precis tvärtom, massor av likadana knappar, långt ner på konsollen och små rutor. Vad hände?

#64
2012-03-21 14:43

Christer: klart jag kan jämföra, och det är ju ergonomin som är min poäng här.
Att det tillkommit fler knappar är sant, men grejen är ju att även de knappar som används frekvent, t.ex. elbakrutan, ofta ser likadan ut som någon annan funktion som används sällan. Och både placerade långt ner framför växelspaken nånstans...

Nej, upp med knapparna! Och gör dem olikformade! Inte som på V40'n ovan, med 4 likadana rattar symmetriskt placerade runt ett antal små svarta knappar, långt ner...

#66
Fredriksen
2012-03-22 08:04

Suck suck suck!
Ni märker väl som vanligt på intelligensen att crister bara trollar. Han tänker tvärtemot det logiska.
Mata inte svinet!
crister = Uno Lööw mm mm mm mm mm mm mm
Herrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrregud!!!

#67
2012-03-22 16:24

Två stycken passerade mig härom kvällen hann se lite av dem, har inte varit något speciellt förtjust i Volvo bilar men nya s/v 60 och nu v40 ser helt ok ut faktiskt.

#68
2012-03-27 10:21

@ Swenssons nu är det dags för din första återkallelse, grattis....:)

#69
2012-04-16 17:28

Ni som tycker det var bättre förr med stora lastutrymmen, tunna A-stolpar, glaspartier som får en galleria att blekna av avund etc. kan ju alltid testa hur krocksäkert ett akvarium är. Vad beträffar lastförmåga finns ju alltid en aspekt med hur mycket man fraktar till vardags. Har man behov av ett stort lastutrymme kan man köpa en skåpbil. Dock påverkas ju bränsleförbrukningen något av aerodynamik och vikten av det extra utrymmet. Det är inte bara luft utan även mängd balkar, plåt och glas som väger ett par kilo.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.