Nästa artikel
Motorn förstörd på verkstad
Konsument

Motorn förstörd på verkstad

Publicerad 9 maj 2012 (uppdaterad 10 maj 2012)
Verkstaden förvärrade motorfelet på Thomas Zeldenrusts Citroën C4. I stället för en reparation på omkring 5 000 kronor skulle det krävas ett motorbyte för närmare 40 000.

Thomas Zeldenrust tyckte att hans Citroën gick ryckigt. Bilen, en C4 1,6 HDI från 2007, hade då gått 11 600 mil. Han lämnade in bilen till Cittraverkstaden i Norrtälje, som ansåg att det var fel på en bränslespridare. Motorn gick inte på alla cylindrar. Han fick uppgiften att det skulle kosta cirka 3 000–4 000 kronor plus ytterligare någon tusenlapp i arbetskostnad för ett byte.

Men så blev det inte. Bränslespridaren satt fast och gick inte att få loss för verkstadens mekaniker.

– Verkstaden ringde upp mig och började prata om att byta hela motorn eftersom spridaren satt fast, säger Thomas Zeldenrust.

– Jag kollade med bekanta som är mekaniker och de berättade att det inte alls var ovanligt att spridarna satt så hårt fast att det krävdes en hel del våld för att få loss dem. Det tipsade jag Cittraverkstaden om också.

Vid ett försök att lossa spridaren gick den helt enkelt itu och fastnade i topplocket. Enligt verkstaden skulle det nu bli billigare att byta motor än att försöka renovera topplocket. Thomas Zeldenrust fick uppgiften att det skulle kosta omkring 39 000 kronor – långt mycket mer än den ursprungliga reparationen skulle kosta.

– Vi lämnade in en bil som var körbar, även om den gick ryckigt. Men nu är ju bilen helt obrukbar när den stått på verkstaden. De har gjort åverkan på vår bil genom att att haft av spridaren, säger Thomas Zeldenrust.

– Eftersom bilen gått mer än 10 000 mil var det inget som täcktes av försäkringen. Verkstaden verkade heller inte tycka att de gjort något fel, trots att jag hela tiden servat bilen hos dem.

Han kontaktade Citroëns kundtjänst om det möjligtvis fanns någon goodwill som kunde gälla. Men det blev nobben.

Så här skrev Citroën i sitt svar:

”Att en spridare fastnar och går sönder under borttagningen är inte en ovanlig företeelse hos moderna dieselmotorer i allmänhet och är inte Citroën- relaterat. Dessvärre blir det oftast kunden som får ta den merkostnad det innebär om försäkringsbolagen inte går in och stödjer reparationsutgiften. En annan reparationslösning vore att renovera toppen, men den kostnaden är faktiskt ungefär densamma som vad ett motorbyte medför. Citroën Sverige AB kan inte gå in med någon ekonomisk kompensation (goodwill). Beslutet är taget på grundval att bilen är över fyra år i kombination med att den har passerat 100 000 km.”

– Men då är det ju meningslöst att ha någon goodwill alls, eftersom de här kostnaderna skulle täckas av försäkringen upp till 10 000 mil, säger Thomas Zeldenrust.
 
Per Ingemarson är verkstadschef på Cittraverkstaden i Norrtälje:

– I det här fallet gick det inte att få loss spridaren. Den har gått av och spridaren sitter fast i topplocket. Att spridaren har gått av, det är sånt som händer. Vi har inte bestämt oss för vad som blir bäst för kunden, att byta motor eller att  renovera topplocket, säger han.

Har ni inte utbildning för att byta spridare utan att den går sönder?
– Jag vill inte uttala mig i själva sakfrågan, det får du ta med ägarna, säger Per Ingemarsson.

Mati Isasalo, ägare till Cittraverkstaden:

– En spridare gick sönder, det beror antagligen på att den rostat fast. Vi köpte specialverktyg för att försöka få loss den. Men då gick den sönder, ja vad ska man göra åt det? Det är inte materialfel och jag anser inte heller att killarna som jobbade med bilen gjort något fel. Ibland går saker sönder oavsett vad man gör.

För Thomas Zeldenrust har det ändå slutat bra. Han har nu gjort en överenskommelse om att köpa en ny Citroën hos Cittraverkstaden och fick då rabatterat pris på bilköpet och bra värde på både den trasiga C4:an och en äldre BMW som han ska byta in.

– Jag känner mig ganska nöjd ändå, trots problemen som vi har haft, säger han.

Diskutera: Vad tycker du om Citroëns agerande?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-05-09 09:20
Raphael

Ja alltså det är ju inte Citroëns fel att verkstaden har haft sönder spridarna och det är givetvis inte biltillverkaren som ska ansvara för verkstadsmissar. Därför förstår jag att detta inte går på tillverkarens goodwill. Det är givetvis verkstaden som ska hantera detta mot kunden eftersom det är verkstaden som har haft sönder spridarna, och enligt artikeln så har de ju hittat en bra lösning för kunden så allting är ju bra.

#2 • Uppdaterat: 2012-05-09 10:08
hultarn

Man funderar ju på hur sant det är att det inte är ovanligt på dieslar generallt, är det fakta eller floskel?

Det är ju inte unikt att verkstäder förstör, utan att erkänna det. Jag hade en seriös diskussion med min Hondaverkstad, då de förstört skruvar i motorn, men inte låtsades om det...

För övrigt är det skönt att höra att ägaren i slutänden ändå blev ganska nöjd, det är viktigast.

#3 • Uppdaterat: 2012-05-09 10:20
KaptenOberkommando

Nja, alltså ... Det spelar ingen som helst roll om spridarna har en tedens att fastna eftersom faktum kvarstår: Verkstaden HAR HAFT SÖNDER KUNDENS BIL och ska stå för kostnaderna. Det här fallet skulle utan minsta tvekan drivas i domstol och kunden skulle garanterat vinna. Det kan ADRIG NÅGONSIN vara kundens problem att verkstaden har sönder en produkt. Verkstaden - som uppenbarligen har vetskap om att spridarna kan gå av (!) - skulle antingen ha upplyst kunden om det och vilka konskvenser en omild hantering kunde få ELLER valt att avstå arbetet! Men nu valde verkstaden att chansa och hade sönder kundens bil. Ansvaret är verkstadens och verkstaden skall hålla kunden skadelös.
Vid sidan om detta kan man diskutera om inte spridarna skulle behöva monteras på ett annat sätt vid fabriksmonteringen när det tydligen är känt att spridarna vill fastna med åren.

#4 • Uppdaterat: 2012-05-09 10:29
Mistro

Om det nu inte är ovanligt att spridarna fastnar så borde ju en lossning utav dessa ingå vid varje service?
Det framgår ju faktiskt att verkstaden just i detta fallet har kontaktat kunden och informerat om riskerna varpå man ju då kanske kan tycka att kunden har fått välja om det skulle chansas eller ej!? ( byta motor utan att ha chansat eller efteråt OM det gick åt skogen?...ja det känns ju som ett lätt val )

Det är som sagt inte så lätt alla gånger att vara bilägare men det verkar som sagt som att ägaren ändå blev nöjd till slut vilket är det viktigaste.

#5 • Uppdaterat: 2012-05-09 10:46
KaptenOberkommando

Nja, Mistro, du har fel. Det står så här i texten: "Jag kollade med bekanta som är mekaniker och de berättade att det inte alls var ovanligt att spridarna satt så hårt fast att det krävdes en hel del våld för att få loss dem. Det tipsade jag Cittraverkstaden om också." Det står alltså att det krävdes en hel del våld att få loss dem - det står INTE att verkstaden informerade om riskerna, alltså att hela motorn kunde behöva bytas om något skulle gå fel. En avsevärd skillnad, alltså.
Bilen är verkstadens ansvar när kunden lämnar den där om inget annat har avtalats. Svårare än så är det inte.

#6 • Uppdaterat: 2012-05-09 13:23
Mistro

"kapten" :Vill minnas att jag tolkade det som så då jag läste tidningen.
I texten ovan står dessutom:

– "Verkstaden ringde upp mig och började prata om att byta hela motorn eftersom spridaren satt fast, säger Thomas Zeldenrust."

Först efter detta hade Thomas pratat med andra och har väl då också gjort bedömningen att det var värt ett försök?

Att det sedan inte är ok att en bil med ett fel för 4000kr kommer till att kosta 10 gånger så mycket p.g.a något så simpelt är en annan sak,..men jag utgår inte ifrån att verkstaden har försört bilen med flit när dem t.o.m hade inhandlat specialverktyg för att kunna lösa uppgiften.
Behövs det verktyg som inte ens märkesverkstaden har tillgängliga så tror jag knappast att detta felet är särskilt vanligt.

#7 • Uppdaterat: 2012-05-09 15:04
KaptenOberkommando

Mistro, det gör ingen större skillnad. Om vi stannar vid det första citatet: " Verkstaden ringde upp mig och började prata om att byta hela motorn eftersom spridaren satt fast, säger Thomas Zeldenrust." Fortfarande i det här läget är motorn hel och fungerar trots allt ganska ok.

Sedan: "Jag kollade med bekanta som är mekaniker och de berättade att det inte alls var ovanligt att spridarna satt så hårt fast att det krävdes en hel del våld för att få loss dem." Inte heller här framgår det att motorn riskerar att has sönder i bokstavlig mening om man fortsätter.

Dock kan man f-n i mig kräva av generalagenten att de tar detta på goodwill eftersom verkstaden - precis som du skriver - hade inhandlat ett (antagligen dyrt) specialverktyg för urmonteringen. Men krasst kvarstår faktum: Verkstaden hade sönder kundens bil under den tiden då verkstaden hade ansvaret för den. Den enda vägen som verkstaden hade kunnat ta för att gardera sig hade varit att låta kunden skriva på ett avtal, i vilket kunden hade accepterat risken för fatal skada. Men eftersom inget sådant avtal finns gäller verkstadens ansvar. Som alternativ utväg hade verkstaden kunnat avböja fortsatta reparationsförsök.

#8 • Uppdaterat: 2012-05-09 17:16
Hanzzon

Ni som anklagar verkstaden för detta fel har dålig verklighetsuppfattning och vet inte vad ni pratar om.

Om bilen har en defekt spridare och därmed går på 3 cylindrar då den kommer in till verkstaden så finns ju inte mycket annat att välja på än att byta spridaren så vad skulle annars kunden gjort om han inte ansåg det värt att försöka byta spridaren som satt fast kan man fråga sig, han kan ju inte fortsätta använda bilen då den bara går på 3 cylindrar?
Om sedan verkstaden till och med har ett dyrt specialverktyg för losstagning av dessa spridare så har man gjort det man kan även där och lossnar den inte då så är det helt enkelt så och knappast verkstadens fel hur tråkigt det än må vara för ägaren.

Ska man skylla på någon här så är det i så fall tillverkaren som bygger en bil där spridaren kan fastna så totalt på bara 5 år/11 000mil men detta problem finns även hos fler tillverkare än Citroén bla Mercedes som har stora problem med att spridarna fastnar extremt hårt i kombination med dålig kvalitét på sina spridare som måste bytas ut, hade dessa inte gått sönder så hade ju aldrig problemet heller uppstått då man inte behöver demontera dessa.

#9 • Uppdaterat: 2012-05-09 17:16
trasten

Natuligtvis ska man kontakta kunden och ge honom ett val innan man börjar att spetta. Sen tycker jag nog att generalagenten ska ta ett visst ansvar, för den största anledningen till att spridarna fastnar på en diesel är dåliga tätningar mot förbränningsrummet. När tätningarna släpper förbi förbränningsgaser koksar spridarna fast. Toyota har en kampanj på just det problemet på Landcruiser.

#a • Uppdaterat: 2012-05-09 17:19
Rikard

Hur vida problemet finns på andra bilar vet jag inte, men det är vanligt på MB, på en kompis verkstad har dom bytt många topplock på MB av den anledningen.
Sen första fallet informerar dom alltid kunden om risken.

Spridaren på direktinsprutade motorer är ett långt rör som är instucken i en motsvarande hålighet o topplocket. I botten sitter en tätning, men den är svår att få helt tät pga cylindertrycket, så lite avgaser tränger förbi, sotet i avgaserna packas mellan spridaren och hålet, och spridaren bil ett med toppen.
Borra ur den är nära nog omöjligt då den är härdad och det omgivande aluminiumet ger ingen styrning.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.