Nästa artikel
Mazda förnyar biltekniken
Reportage

Mazda förnyar biltekniken

Publicerad 30 september 2011 (uppdaterad 3 oktober 2011)
Elbilar och hybrider i all ära, men de närmaste decennierna kommer ändå vanliga förbränningsmotorer att vara den vanligaste drivkällan. Men även vanliga motorer kan bli mycket snålare. Det visar Mazda som fått ned förbrukningen med uppåt 20 procent genom att tricksa med beprövad bilteknik.

Motorer, växellådor, kaross och chassi. Under arbetsnamnet Skyactiv har Mazdas ingenjörer gått igenom bit för bit av dagens bilar för att göra dem lättare, snålare och helst också roligare att köra.

Resultatet kan nog få konkurrenternas tekniker att häpna, inte minst i motorlabben. De nya motorer som Mazda snart lanserar slår två rekord. Bensinmotorn har en kompression på 14:1, vilket inte ens är gångbart i Formel 1. Dieseln har samma kompressionsförhållande och det är lägre än i någon annan dieselmotor.

Fördelarna med den höga respek-tive låga kompressionen är att förbränningen blir mer total, bränsleåtgången sjunker, avgaserna blir renare och motorkraften stiger.

Men innan Skyactiv-motorerna var klara att monteras in i provbilar, måste många problem lösas. I en bensinmotor med hög kompression riskerar bränslet att antändas för tidigt därför att tryck och värme stiger för mycket. Värmeproblemet löste de japanska teknikerna med ett nytt och längre grenrör där avgaserna effektivt leds bort från cylindrarna, vilket sänker temperaturen.

Risken för att trycket i cylindern ska antända bränslet för tidigt eliminerades med en ny typ av kolvar. De är försedda med en grop där förbränningen startar för att sedan spridas i hela cylindern.

Lika snål som en diesel
Nya motorn försågs också med spridare av en ny typ som finfördelar bränslet extra effektivt och ventiler som öppnar och stänger olika beroende på motorns belastning. Kolvar och vevstakar byttes ut mot lättare, vilket minskade friktionen.

– Vårt mål var att göra en bensinmotor som var lika snål som en diesel, säger Hidetoshi Kudo som lett Mazdas motorprojekt.

Några siffror vill han inte ge, men förklarar stolt att förbrukningen i Mazdas två liter stora Skyactive-motor sjunkit med 15 procent jämfört med den tidigare maskinen.

– Och vi har fått ett högt vridmoment som utvecklas tidigt – redan vid 1 500 varv utvecklar motorn 180 Newtonmeter, säger Hidetoshi Kudo stolt.

Lika malliga är de tekniker som byggt om 2,2-litersdieseln med Skyactivteknik. Genom att sänka kompressionen från tidigare 16:1 till 14:1 har motorn fått en helt ny karaktär. Den låter knappast längre som en diesel och den varvar glatt till 5 200 varv/min.

– Vår gamla motor hade kraschat vid 5 200 varv, säger motoringenjör Akira Iwamoto.

I en dieselmotor behövs hög kompression för att bränslet ska antändas. Mazda har löst problemet genom att förse motorn med keramiska glödstift. Så fort motorn har tänt, leds varma avgaser tillbaka till cylindrarna genom att avgasventilerna hålls öppna aningen för länge. Det hjälper motorn att gå jämnt. Under vintertester i Norrland har Skyactiv-dieseln visat sig starta snällt.

– Jag blev förvånad när jag såg att även svenska dieselbilar hade startproblem, berättar Akira Iwamoto. Vår motorn startade däremot direkt.

Många fördelar
En låg kompression har många fördelar. Bränslet hinner blandas mer effektivt med luft, tändningen sker vid lägre temperatur, förbränningen går långsammare och blir mer komplett. Bränslet sprutas in i cylindrarna under mycket högt tryck, 2 000 bar, och upp till nio gånger per tändning. Tekniken har visat sig minska mängden kväveoxider så mycket att Mazdas motor klarar framtida avgaskrav utan problem.

– Lägre kompression innebär också lägre tryck på kolvarna – det har minskat från 170 till 130 kg/kvadratcentimeter, säger Akira Iwamoto. Därför har vi kunnat göra kolvar och vevstakar mindre och lättare, vilket i sin tur har minskat friktionen i motorn. Med lättare komponenter kan vår motor varva mycket högre än vanliga dieslar.

Mazdadieseln är också ovanligt stark på låga varv. Redan vid 1 000 v/min utvecklar den 200 New-tonmeter, tack vare dubbla turboaggregat. En liten snurra startar tidigt och ger laddtryck och vid högre varvtal tar den större turbon vid. Bränslet sprutas in i cylindrarna med mycket högt tryck, 2 000 bar, och upp till nio gånger per tändning.

– Vårt mål har varit att reducera förbrukningen med 20 procent. Det har vi uppnått, säger Akira Iwamoto.

100 kilo lättare
Mazdas nya diesel är inte bara snålare. Den är också cirka 30 kilo lättare. Med det lägre trycket i motorn behöver inte blocket vara lika kraftigt som tidigare.

Ett av Mazdas mål är att alla nya bilar ska vara minst 100 kilo lättare än föregångarna. Några kilo har sparats på en ny generation växellådor. Krockbalksystem med ny geometri och lättare chassikomponenter har minskat vikten med cirka 50 kilo. Karossen består nu till cirka 60 procent av höghållfast stål som inte behöver vara så tjockt.

Skyactiv är inte bara beteckningen på lättare och snålare bilar. Tekniken syftar också till att göra dem roligare att köra. Första korta provturerna – bara ett par kilometer på en liten racerbana – verkar lovande.

Dieselmotorn drar iväg som en racermaskin och automatlådan, med lock up på alla sex växlarna, jobbar nästan steglöst. Styrningen har en kvick utväxling och chassit känns stadigt. Genom att bland annat höja de bakre bärarmarnas infästning med 43 millimeter har ingenjörerna fått  provbilen – en Mazda6 – att bli mycket stadigare i hårda inbromsningar.

Skyactiv-tekniken ska införas i alla Mazdas kommande modeller. Först ut blir suven CX-5 som begick premiär på bilsalongen i Frankfurt.

Den ser vi fram emot att provköra!

Diskutera: Vad tycker du om Skyactiv?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-09-30 09:15
amoC

Sånt här gillar jag! :)

#2 • Uppdaterat: 2011-09-30 09:33
Juppe (ej verifierad)

15% snålare än tidigare säger ju inte mycket. Både BMW och Audi m.fl lanserar löpande motorer med liknande effektivitetsförbättringar och man ligger idag på ungefär samma nivå som motsvarande dieslar låg på för några år sedan.

Diesel har dock ett högre energiinnehåll så det är i princip omöjligt att få en bensinmotor att dra lika lite vid samma verkningsgrad.

#3 • Uppdaterat: 2011-09-30 10:09
Pender

Ursäkta ifall mitt minne sviker, men var det inte så att BMW-dieslarna hade en ruggigt hög verklig förbrukning i förhållande till uppgivna värden? När en biltidning testade. Om BMW skriver att en bil drar 4,1 l/mil, så bör det mer ses som optimistisk reklam, än som användbar sanning. Hyrde en Mazda3 diesel. Och den var förvånansvärt snål, även när jag körde långa sträckor på runt 140 km/t. PS. Jag trodde Mazda3 hade 115 hk.

#4 • Uppdaterat: 2011-09-30 10:32
Pender

PPS. Om Mazda minskar förbrukningen med 20%, så skulle nämnda 115 hk diesel hamna på 0,35 l/mil. (Eftersom den nu är deklarerad för 0,44. Inte 0,45, som nån trodde.) Men även om den då blir snålare än en BMW, så kan de som älskar BMW glädja sej åt att BMW:nn går bra mycket fortare. Det är faktiskt urkul att köra fort och axa. Tycker nog många som sparar till en BMW:

#5 • Uppdaterat: 2011-09-30 10:40
Mistro

Förstår inte heller vilka konkurrenter det är som skall "baxna"!?
Mazda är väl inte direkt kända för att göra snåla bilar?
Att man ändrar på tekniken ser jag som en självklarhet och ett måste om man vill hänga med i utvecklingen.
Skulle andra tillverkare INTE jobba på högtryck angående bränslefrågan?
Näe....ge mig en motor som imponerar på riktigt istället!
Så länge man säljer bilar med samma förbrukning som på -80 talet så kan de få snacka så mycket teknik de vill....Det hjälper inte mig eller min uppfattning om att bilbranchen har sovit de sista 2 decennierna angående denna frågan.
Skall man "sticka ut" idag så vill det nog till att man även är 20% snålare än konkurrenterna också. Tyvärr handlar det väl som vanligt bara om mycket snack och liten verkstad då det gäller bränsleförbrukningen!!! ( eller skall vi alla ropa Hurraaaaaa? )

#6 • Uppdaterat: 2011-09-30 10:47
McTar

0,44/1,20=0,3666 Vilket iof är bra, men Golfen har väl 0,38 i förbrukning sedan några år sedan.

#7 • Uppdaterat: 2011-09-30 10:55
saabnisse

Jag tror säkert att de har något nytt som kan imponera på motortidningarna och det är ju inte fel att fila på det befintliga.
Och att minska vikten är alltid positivt så länge man bibehåller hållfastheten.

Jag ställer mig dock lite frågande till den höga kompressionen i bensinmotorn.

Är det någon som kommer ihåg när DKW ändrade namn till Audi och försågs med en "mellantrycksmotor" som den hette, där man hade lyckats med att få en bensinmotor att låta som en diesel utan att få någon lägre förbrukning.

Den motorn försvann ganska snabbt.

#8 • Uppdaterat: 2011-09-30 11:10
Weisan

De senare 2010 1,6D har 115HK medans de tidigare har 109HK. Dock vet jag inte om nu 115HK motorn är den nya Skyactive

#9 • Uppdaterat: 2011-09-30 12:11
ehijne (ej verifierad)

@Juppe: En dieselmotor har högre termodymisk verkningsgrad än en besinmotor och detta är en större anledning till lägre förbrukning. Dieseln jobbar i princip under konstant tryck och bensinmotorn i princip under konstant volym. Enegiinnehållet i diesel är c:a 7% högre än i bensin.

#a • Uppdaterat: 2011-09-30 14:56
amoC

Hurdå "konstant tryck" resp. "konstant volym"? Det förstår jag inte...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.