Lista: Vad vi saknar mest från gamla bilar

Lista
Allt var definitivt inte bättre förr men ibland tillåter vi oss själva att blicka nostalgiskt i backspegeln. Här är tio detaljer från gamla bilar som vi på redaktionen saknar i modernare vagnar, håller du med oss?

Kommentarer

#1
2015-08-16 10:36

Håller med på alltihop, speciellt det med de allt mindre rutorna i nya bilar. Gillar inte heller datorskärmshysterin. Man gör inställningar snabbare med knappar. Jag har touchskärm i bilen men jag använder alltid knapparna som också finns.

#2
2015-08-16 11:05

Håller med på alla punkter utom möjligen framsoffan. Däremot saknar en punkt som borde vara bland de 10:
frigångshöjden. Moderna bilar som i stadsmiljö har svårt att klara farthinder av den typ som finns på Hagagatan i Örebro, men som alltför ofta gör sig illa vid körning på mindre landsbygdsvägar. För några dagar sen var det ytterligare en Passat, den här gången med 5 välviktiga bärplockare som var dum nog att köra på en skogsväg. Okänt om försäkringsbolaget tar skadan på allas vår bekostnad, annars blir den blåbärssylten 'guld värd' eller snarare tvärs om för bilägaren.

#3
2015-08-16 12:09

Utan att nämna bilmärken så har jag sett till att köpa bilar som inte är hysteriskt "moderna". Jag har en ny bil med bra sikt, skaplig pekskärm, 16"-däck. Lysena kostar nog en del men vet inte. Att bilen inte luktar ser jag som en fördel, jag ser också hela motorn under huven ( vad det nu är för kul att se en 1,4 liters spis... ) Automatiskt avbländningsbar backspegel gillar jag. Popuplysen kan jag vara utan och aldrig jag köper en bil utan nyckel. Så det finns helt vanliga nya bilar. Den där listan är nog mer ett sypmptom från biltestare som lider av testarsjuka..... :-D

#5
2015-08-16 12:41

Jag saknar startveven. Den fanns på min MGA från femtiotalet. Med veven fick man igång motorn när batteriet var nästan tomt.

#6
2015-08-16 13:55

Oj, tror knappt att det är sant att jag läser detta i ViB...
Jag har alla attribut utom pop-up lysen på en av sommarbilarna.
Där finns även stötstänger, kamdrev, smidd framaxel, differentialbroms av lamelltyp och allt drivs av 5 ! säkringar.

#7
2015-08-16 14:42

Visst var mycket bättre för med undantag för popup-lyktorna!

#8
2015-08-16 19:29

Håller inte med om något i princip. Kraftigare A-stolpar med bättre säkerhet som klarar en voltning utan att taket kollapsar, luftfilter för renare luft och mindre damm i kupén, mindre vägbuller trots bredare däck (med bättre grepp), LED-ljus som håller bilens livslängd och med överlägsen ljuslängd och att slippa ha stora nyckelknippan dinglades ovanför knät, känns som enbart förbättringar.

#9
2015-08-16 20:04

Saknar spolare till strålkastarna och jag saknar stora strålkastare som lyser upp mer än kofångaren.

#10
2015-08-16 20:41

Korkat är ju att vissa bilar har enbart den inre backspegeln med automatisk avbländning, när det är just den som är är lättast att manuellt blända av...

Men, visst har artikeln en viss poäng, mycket är (dumt) mode.

Vad jag saknar på "moderna" bilar är runtomsikten, och när sikten bakåt.
Minns att i gamla biltester kollades alltid hur många graders synfält man hade och även närsikten bakåt. Inte många av dagens bilar har bättre närsikt än gamla PV:n...

#11
2015-08-16 20:52

Swemba, kraftiga A-stolpar kom redan 1967 på Saab 99 och de skymde inte sikten, sedan har det blivit allt sämre!
I övrigt kan jag hålla med dig i det mesta, men jag vill ha mycket gummi på fälgarna.
Och jag vill ha ordentliga strömbrytare, helst vippor där man snabbt ser på-av läget.
Och en riktig handbroms med spak som verkligen kan bromsa bakhjulen.
Och rattväljare till automaten.
Och ett slätt golv i framsätet utan fånig mittkonsol.
Och gärna en modern tvåtaktare!

#12
2015-08-16 21:46

Den lilla sidorutan på bild 1 som aldrig höll tätt för varken regn eller vind saknas ej.
Knappar o rattar är överlägsna digital skit. Ett bra exempel är tex Audi Q5 lilla vridknapp för volym vid sidan av växelspaken, alltså rakt i näven när man använder armstödet, en välsignelse.

#13
2015-08-16 22:12

Kloten, den lilla sidorutan, Fishers patent, hade jag aldrig problem med, men jag håller med, med ACC är den helt onödig.
Jag kom på en sak till som jag saknar, en riktig tydlig klocka med visare! Jag vet att det finns bilar t.ex. Passat som har den kvar, men varför är den inte vanligare?
Den vore betydligt vettigare än varvtalsmätare på en automatväxlad bil, vad ska den vara bra till?

#14
2015-08-16 22:42

Allt har väl ändrats till det bättre överlag dock. Vill minnas att nån räknade ut att det inte var så himla billigt förr med reservdelar som många minns. Ett strålkastarhus kostade typ lika mycket då som nu typ. Samt att bilarna krävde oerhört mycket mer serice, även jämfört med icke-longlife.

Beredd att hålla med om knapparna dock. Även om man troligen vänjer sig vid touchen. Nu är det väl inte jättemånga bilar som har helt displaystyrt interface dock? Typ Tesla och BMW med iDrive? Nya XC90 med? De flesta Svenssonbilarna har fortfarande bara infotainment på skärmen.

#15
2015-08-16 22:52

Stänkskydden! Min Golf 2014 har stänkskydd fram. Bytte min Polo mot en ny Golf modellår 2016 som inte har några stänkskydd alls. Snart får man väl köpa till ratt som extra tillbehör. Men än massa elektronik har dom ju faktiskt hängt på dom, hoppas det håller bara.

#16
2015-08-17 08:45

Roger, det var ju vanligt med 7" insatser ända in på 1960-talet och de kunde köpas för runt 35:- på bl.a. Clas Ohlson!
Styrstagsände till Amazon kostade 10:-.
Det var billigt även om man ser till kostnadsutvecklingen, men det var ju ofta usel kvalité och det var ju åtgång på delar.
Men det är riktigt att rundsmörjning och oljebyte som skulle ske var 100-200e mil skulle bli orimligt dyrt idag. T.ex. tog det ca 45 min att smörja en MB 180! Idag skulle det medföra en extra kostnad på 8-10:-/mil.

Men jag saknar den låga midjelinje som fanns på 1960-talet som kunde tillåta stora sidorutor med en väldigt ljus och luftig interiör.

#17
2015-08-17 09:17

Håller med VW Polo .. .stänkskydden är faktiskt något jag saknar.

#18
2015-08-17 09:19

@saabnisse, du behöver inte längta efter svunna tiders knappar, plana golv, rattväxlar och smala däck. De finns än idag.

#19
2015-08-17 09:26

Kylargardin! Det vore väl underbart på dagen dieselbilar.

#20
2015-08-17 10:29

Saknar inte "glashusen" mindre direkt sol och en större ombonad det tar jag med bekostnad av sikten.
Vad jag saknar är ett plant golv utan mittkonsol och helljus omkopplare på hjulhuset och en redig gummerad stödplatta för vänster fot för idag så saknas den på många bilar utan foten får vackert finna ett läge och den fina mattan blir skitig och nött, förr så vara bilarnas golv o kanter runtom klädda i tåliga och lättskötta material, vem sitter och beundrar golvet?

#21
2015-08-17 12:08

Min bil från 2014 har riktig handbromsspak, nyckelstart, bra sikt och inga tjocka A-stolpar. Den har en lagom blandning av knappar och skärm där det viktigaste sköts med reglage och sådant som man sällan ändrar på är gömt i menyer. Saknar inte soffa eller popuplysen. Hoppas att det finns sådana bilar kvar om 10 år.

#22
2015-08-17 14:24

Man får be Redaktionen att minnas att motorjournalister har stort inflytande över hur bilarna ser ut och fungerar.
Med upprepad hyllning av något, ständigt klagande på något och bemötande annat med kompakt tystnad, styr man biltillverkarnas marknadsundersökares intryck och därmed hur framtida bilar ser ut och fungerar.

En viss medlem i redaktionen har exempelvis fört konstant krig mot knappar under flera år med evigt ojande och klagande - då vet ni vem ni skall tacka för bristen på ordentliga reglage...

Förövrigt kan man inte generalisera som man gör, att just "din" bil varit eller är bra eller varit eller är dålig på den eller den punkten, är ju ointressant om man inte nämner bilmodellen, alla bilar är nämligen inte identiskt lika och ser ut och fungerar på samma sätt.

#23
2015-08-17 16:42

Framsoffa, doft och "riktiga" nycklar klarar jag mig utan. Annars instämmer jag i allt.
Framsoffa är egentligen ganska obekvämt eftersom den med nödvändighet blir tämligen plan och halkvänlig.
Doft, ja det beror ju lite på vad man menar. Läder och ädelträ doftar förvisso, men halvhärdad plast som jag kände i någon Lada är inget att stå efter.
Varför nötande och skramlande gammaldags nycklar skulle vara en fördel är lite svårt att förstå.

#24
2015-08-17 16:45

Glömde popup-lysena. De är väl verkligen ingen fördel ens ur designsynpunkt.
Automatiskt avbländningsbara backspeglar brukar funka bra, men för all del, komplettera med en pinne för nedåtvinkling, då.

#25
2015-08-17 17:10

Gunnar nämner startvev. Det fanns faktiskt kvar på Vaz. Inte för att jag någonsin använde någon, men ändå. Bilen hade även en tämligen komplett verktygsuppsättning. Men där slutade väl fördelarna.

Saabnisse vill ha " en riktig handbroms med spak som verkligen kan bromsa bakhjulen". Det skulle väl vara till handbromssladdarna, då. Som nödbroms är ju bakbromsar värdelösa.

En bra strömbrytare ska både kunna kännas och ses i vilket läge den är, även i mörker. (Har lite egna idéer om ljussättning.)

Får instämma i N-iklas kommentar.
Man räknar knappar och skriver om skogar av reglage. Det hela handlar om struktur och utformning. En pekskärm med undermenyer och som inte kan skötas med bara känseln är ingen fördel. (Och då inkluderar jag nya XC90, trots att den kanske har den bästa skärmen på marknaden.) Att ha en drös med knappar i ratten är ingen given fördel.
Man har kommenterat vindögt placerade visarinstrument, inte minst då på Audi. Nu när alla har en display i mitten så skrivs ingenting om de särade instrumenten.
Man har skrivit om hur onödigt reservhjulet är i moderna bilar jämfört med andra saker som man kunde haft med sig som oftare går sönder. Efter en tid beklagade man sig ändå över bristen på reservhjul, men numer nämns de just inte alls.
Man kommenterar aldrig dumheten med radiellt placerade mätarsiffror istället för horisontella.
Man kommenterar aldrig det totalt onödigt korkade med att ha hastighetsmätaren till vänster och varvtalsmätaren till höger.

#26
2015-08-17 19:33

Roy, att man slutat kommentera närvaron av reservhjul beror kanske på det fullständigt vansinniga självmordsförsök som det innebär att försöka byta hjul på en hårt trafikerad väg!
Då ringer man assistansbolaget som kommer och utför jobbet på ett trafiksäkert sätt.
Och varför i hela friden ska du med varvtalsmätare på en automatväxlad bil?
Det är väl korkat!

#27
2015-08-18 11:32

Jag håller faktiskt med dig, saabnisse.
Varvtalsmätare är onödiga, inte bara på automatväxlade bilar. Med de flacka vridmomentkurvor dagens motorer har så behöver man inte leta upp någon peak för max kusar eller så.
Hur ofta använder jag själv varvtalsmätare? Förr när jag justerade in tomgången. Numer för att kolla lådans utväxling - vilket varvtal håller motorn vid 100 km/h? Och det gör man en gång - eller aldrig.
Tänker jag efter så använder jag aldrig varvtalsmätaren.
Inte ens när jag var yngre och körde lite tuffare med dåtidens motorer behövde jag varvtalsmätare - om de ens fanns. Jag har absolut gehör och lyssnade på motorn. Ja, lyssna på motorn kan man alltid göra.
OK, med ökande ålder så hör man allt sämre och bilarna blir allt tystare, så har man svårt att höra motorn så kan måhända varvtalsmätare vara en fördel. Om man kör med manuell låda.

Som du märker, saabnisse, så har jag anammat din benämning varvtalsmätare eftersom den är mer korrekt.
Som liten grabb undrade jag vad varvräknare var för något. De satt bara i sportbilar, så jag funderade på om de användes vid bantävlingar för att på något märkligt sätt hålla reda på hur många varv man kört.

Överhuvud taget används ordet "räknare" lite märkligt.
Minns fysiken i plugget. Frekvensräknare gjorde just det benämningen anger - räknar frekvensen på något.
Vad räknar en fickräknare?
Kalkylator är en betydligt bättre benämning. I engelskan skiljer man på "count" och "calculate". I svenskan har vi räkna, räkna ut. Det ställer till det.

Associationerna flödar. Nu är jag verkligen OT.
Märkligt hur vi tar till oss och använder ord och uttryck.
Sony lanserade ju små bärbara kassettbandspelare med hörlurar 1979. Av någon märklig anledning kallade vi dem för freestyle, något som mest för tankarna till idrott eller andra fysiska utövningar. Ulf B Strange, dåvarande chefredaktör på tidningen Radio & Television, (senare Ljud & Bild) använde en fyndig återanvändning av ett gammalt ord - gånglåt. Det stämmer för övrigt också bättre med Sonys egen benämning Walkman.

Ursäkta avvikelsen från ämnet, men jag är av den uppfattningen att benämningar så långt möjligt ska beskriva företeelsen.
Om man tycker att varvtalsmätare är lite otympligt, använd då varvmätare.

#28
2015-08-18 14:49

Fiat 1 september på näst sista bilden! Det var en riktig snygg liten bil.

#29
2015-08-18 16:46

F-n vilken snygg C10 på bilden.

#30
2015-08-20 08:22

jag saknar dom gamla kantiga formerna från förr, när jag idag ser en gammal ford bronco eller jeep cherokee från 70-80-talet eller en daihatsu rocky från 85 på vägen så blir jag alldeles salig, varför kan inte nya bilar se ut så idag? jag vill se bilar med modern teknik men allt paketerat i en gammal form!
Eller varför inte en ny bil, kanske hyundai, med form av jaguar mkII saloon från 50-talet för dom som gillar mjukare former

#31
2015-09-03 09:06

En sak jag saknar som inte finns med i ovanstående 10 punkter är - KROMET! Jag saknar kromade stötfångare som inte föll i tusen bitar bara man nuddade en stolpe. Samt att den kromade stötfångaren var oerhört vacker när den var välputsad. Visst, nackdelen var att den efter 20 - 30 år började rosta men vilken bil man köper idag kan man förvända sig rulla på vägarna om 20 eller 30 år?

#32
2015-12-28 17:38

Varvräknaren vill man inte vara utan, i mina två Saab Sonetter så har varvräknaren en mer överordnad betydelse än hastighetsmätaren. Likaså saknar man inte all överdriven elektronik som ex. färddator eller annat trams som förr eller senare pajar och kostar skjortan att laga, men OK AC är trevligt på sommaren det medger jag.

#33
2016-01-16 20:50

Är det inte dags att kolla om pekskärmarna distraherar lika mycket som rattsurfningen ,klösbräda som klösbräda

#34
2016-11-23 18:28

Personligheten har nu för tiden försvunnit. Alla bilar ser nästan likadana ut tyvärr.

#35
2016-12-10 11:27

Dropplisten