Nästa artikel
Långa garantier dyra för bilägaren
Reportage

Långa garantier dyra för bilägaren

Publicerad 14 december 2007 (uppdaterad 23 september 2010)
Kia och Hyundai lovar rekordlånga garantier på sina nya bilar. Baksidan är att Kias garanti kan kosta bilköparen över 28 000 kr. Det gäller nämligen att servicen ska vara gjord hos auktoriserad verkstad för att garantin ska gälla.
Omfattande garantier kan vara en avgörande punkt för många nybilsköpare. Kia, som i flera år varit ett uddamärke i Sverige, gick i februari ut med sju års nybilsgaranti eller 15 000 mil på nya modellen Cee´d. I augusti fick även andra Kiamodeller förlängd garanti, fem år eller 15 000 mil, vilket som inträffar först.
Det har gett resultat hos bilköparna.

Förra året hade märket en marknadsandel på strax under en procent, det vill säga knappt 3 000 sålda bilar. För 2007 räknar Kia med att fördubbla sin försäljning och nå ett resultat på 6 000 sålda bilar och två procents marknadsandel. I början av november hade Kia sålt 2 295 Cee´d.

- Syftet med garantierna är att tala om för bilägarna att vi litar på kvaliteten i produkterna. På så sätt hoppas vi också kunna sälja fler bilar naturligtvis, säger Kias PR-ansvariga Cecilia Gustafsson.

- Garantierna har stor betydelse för bilköparna, det ger en god trygghet och ett bra andrahandsvärde.

Garantin kan vara just det lilla som påverkar kunden att skriva under en ordersedel. Enligt Kias försäljningsavdelning är garantierna oerhört värdefulla för att få köpare som väljer bland olika märken att slå till och köpa just en Kia.
"Trygga med våra produkter"

Hyundai kontrade i september med nio års eller 15 000 mils kvalitetsgaranti på maskinella delar. Garantin gäller för samtliga Hyundai personbilar.

- Syftet är i förlängningen naturligtvis att sälja fler bilar. Men det är också att visa för våra kunder att vi är trygga med våra produkter, säger Ann Sundfeldt, PR-ansvarig för Hyundai i Sverige.

Men hur stor försäljningsökning som de räknar med tack vare garantin vill hon inte uppge.

- Det är svårt att säga, vi har nya produkter som ökar intresset hos bilköparna. Men en viss del tror jag också garantierna påverkar, annars hade vi ju inte infört det här.

Kvalitetsgarantin på Hyundai är dock inte lika omfattande som nybilsgarantin hos Kia. Komponenter som bilföretagen räknar som slitdelar ingår inte i Hyundais garanti. Det kan gälla bromsskivor, centrallås, stötdämpare, hjullager, styrleder, länkarmar och avgasrör. Hos Kia finns också  undantag för till exempel glödlampor, torkarblad, tändstift och bromsbelägg. Totalt sett är dock Kias garanti mer omfattande, medan Hyundais garantier kan vara två år längre.

Men service måste bilarna ha ändå. Det är då man märker baksidan på Kias garantiavtal. För att garantin ska gälla måste bilen servas på en auktoriserad märkesverkstad. (Det går att komma billigare undan om man servar bilen på en icke auktoriserad verkstad. Men då gäller bara tre års nybilsgaranti - dock utan milbegränsning.) Att serva bilen på märkesverkstad brukar vara dyrt, speciellt i Stockholmsregionen.

För Kia Cee´d 1,6 bensin innebär garantivillkoren nio servicetillfällen. Totalkostnaden för detta är enligt Kia 26 389 kr på en verkstad i Stockholmsregionen. För dieselmotorn blir det sju servicetillfällen med en totalkostnad på 28 629 kr.

Säljer servicebehov
Hyundai i30 är syskonbil till Kia Cee´d och delar många gemensamma komponenter. För Hyundai i30 kostar servicen fram till
15 000 mil (då garantin går ut) 19 349 kr på en märkesverkstad i Stockholmsregionen.

Men i Hyundais garantivillkor krävs inte att bilen servas på auktoriserad märkesverkstad. Bilägaren kan själv välja en billigare verkstad och ändå få garantin att gälla. Det räcker med att bilen servas på ett fackmannamässigt sätt. Om Hyundai anser att servicen inte är gjord fackmässigt så måste de kunna bevisa att så är fallet.

Det är ingen hemlighet att det är på service och eftermarknad som bilföretagen tjänar de största pengarna. Att sälja en ny bil ger inte alls lika stora marginaler som eftermarknaden gör. I princip kan man säga att bilföretagen inte bara säljer en bil, utan även ett framtida servicebehov.
Hyundais kvalitetsgaranti är egentligen en försäkring som importören tecknat hos ett försäkringsbolag. Garantin är exklusivt utformat för den svenska marknaden. Hos Kia är det fabriken som står bakom garantin.

Om bilarna inte håller den förväntade kvaliteten så kommer Kia och Hyundai att stå för kostnaden. Det kan alltså bli dyrt för bilföretagen om kvaliteten är undermålig. Just därför är det troligt att bilarna kommer att ha god kvalitet.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2007-12-15 19:02
Das (ej verifierad)

Bra skrivet

#2 • Uppdaterat: 2007-12-16 10:37
Tarzan (ej verifierad)

Jag skulle vilja veta vad det kostar att utföra samma servic hos en auktoriserad märkesverkstad för VW golf och Audi som dessa bilar konkurerar med. Det är ju ingen gämförelse om man bara tar denna utgift för Kia och Hyundai och sen bortser från denna kostnad för konkurenterna.

#3 • Uppdaterat: 2007-12-16 20:24
lasse liten (ej verifierad)

Bra Hyundai och Kia lång garanti är värd mycket.Jag hade Audi förr och jag kände mig rånad varje gång den var på service.Bara att
släcka servicelampan kostade 250:- Bättre med garanti än ingen alls och som kommentaren ovan vad kostar servicen på andra märken??? /en lycklig och trygg Hyundai ägare med 9 års garanti!

#4 • Uppdaterat: 2007-12-17 21:06
Tarzan (ej verifierad)

Jag kollade på konsumentverket för de första 7 åren.
VW Golf Diesel: 4990/år
Audi A3 Diesel : 5920/år
Volvo S40 1.8F Flexifuel : 4860/år
Citroën C3 HDi : 4960/år
Peugeot 307 1.6 HDi : 4890/år
Skoda Octavia 1.9 TDI : 4610/år
Mercedes-Benz A 160 CDI : 5140/år
Fiat Grande Punto Diesel : 5040/år
Kia Ceed Diesel : 4089/år
Hyundai i30 : 2149/ år de första 9 åren

Vad jag kan se så är alla ovan DYRARE än kia/Hyundai.

Dessutom ser jag att man måste serva bilen på kia enligt artikeln men enligt kias hemsida.
"Garantin följer bilen förutsatt att den är servad enligt KIA Motors Sweden AB:s rekommendationer."

#5 • Uppdaterat: 2007-12-20 12:19
kristofer (ej verifierad)

enligt kiaförsäljaren i skövde kostade servicen som följer
2000 mil- 3544:- 4000mil- 5184:- 6000 mil-4063:- 8000mil-6118:-
dessutom ska alla bilar fotograferas nogrant och dokumenteras vid varje service. en fin och bra bil.men det här gjorde att jag valde en qashqai där servicen kostade 6600:- för 9000mil

#6 • Uppdaterat: 2007-12-20 18:06
jonas (ej verifierad)

Vad säger Kia om Gruppundantaget i fordonsbranchen EU-förordningen 1400/2002/EG som säkrar bilägarens rätt till att själv välja verkstad o delar för underhåll o reparationer,????
Jonas

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.