Bild
Nästa artikel

Jan Åke Jonsson om Saabs framtid

Intervju

Obotlige optimisten Jan Åke Jonsson har beslutat sig för att lämna sin post som vd för Saab. Men affärsplanen ligger fast.

Varför säger du upp dig?
– Jag har jobbat här i nästan 40 år, varav de sex sista som vd. Som du förstår har de senaste tre åren  varit extremt krävande – jag har knappast haft tid med någonting annat än arbete. Nu är det dags för mig att ägna mig åt annat, främst min familj. Jag vill understryka att det inte ligger någon konflikt eller annan hastigt uppkommen situation bakom detta – min avgång har varit planerad under en längre tid.

Förra året låg försäljningsprognoserna på 60 000 sålda bilar, men ni nådde 31 000. Vad var det som hände?
– Flera olika faktorer påverkade. Av runt 800 underleverantörer hade vi svårt att återstarta relationen med en handfull, men tyvärr visade sig just dessa vara svåra att byta ut. Det gav produktionsstörningar och långa leveranstider. Men långt svårare var det på marknadssidan, GM skötte 90 procent av distributionen innan affären, och att få igång logistiken, systemen samt att motivera återförsäljarna visade sig vara mycket svårare än vi trott. Vi insåg nog inte heller hur lång tid det skulle komma att ta att återvinna köparnas förtroende.

Vad gör att ni kan höja prognosen till 80 000 bilar för 2011?
– Även här är det flera faktorer som spelar in. För det första kan vi nu sälja nya 9-5 under ett helt år, dessutom kommer lanseringen av 9-5 SportCombi och 9-4x i sommar. Men lika viktigt är att vårt arbete med att återstarta nya marknader har kommit längre.

– Men visst är 80 000 ett utmanande mål, bland våra stora marknader har USA svag valuta och haltande ekonomi, detsamma gäller UK. Tack och lov utvecklas den svenska marknaden bra. 2011 kommer vi inte till något normalläge, det kommer att dröja ännu en tid. Först 2012, när nya 9-3 kommer, har vi helt förnyat produktprogrammet och förhoppningsvis även normaliserat kundernas förtroende för oss.

Ni ställer den traditionella sanningen om att en tillverkare måste ha en stor volym för att bli lönsam på ända?
– Ja. I och med att vi produktutvecklar tillsammans med andra, inte sitter med egen motortillverkning, generellt köper in en ovanligt stor del av vårt produktvärde och dessutom har en flexibel produktion kan vi överleva med mycket mindre volymer än andra tillverkare.

– Det extrema exemplet är är 9-4X där vi köper hela bilen från GM. När vi ska köpa in komponenter, exempelvis motorer från andra tillverkare, blir vår litenhet dessutom en tillgång – vi är aldrig något hot. Denna lågvolymstrategi går igen i hela styrningen av Saab. Vi ska inte bli jättestora och kommer aldrig att jaga volym på bekostnad av lönsamhet.

På vilket sätt kan ni agera annorlunda nu när ni inte är en del av GM?
– Vi kan fatta beslut helt på egen hand, vi kan ingå samarbeten med vem vi vill, vi kan ta oss an tillverkningsuppdrag för andra tillverkare. Listan kan göras lång!

Ska ni koncentrera er på en del marknader eller finnas överallt?
– Vi har idag 60 procent av försäljningsvolymen i Sverige, USA och UK. Det ger ett för högt beroende av dessa få marknader. Nu siktar vi därför på att starta om i vissa europeiska länder, Australien samt tillväxtmarknaderna Ryssland och Kina.

Som lågvolymtillverkare kan ju Saab aldrig vara allt för alla, hur ska man nischa sig?
– Vi ska våga sticka ut mer designmässigt och fortsätta att bygga på vår släktskap med flyget, vi ska också tillverka körglada ”förarens bilar” på ett tydligare sätt än tidigare. De ska också vara säkra, praktiska och kombinera bra prestanda med låg förbrukning.

Men Saab kan väl knappast vara teknikledare med sin begränsade utecklingsbudget?
– Vi ska vara ledande inom vissa fokusområden som exempelvis turboteknik, medan vi blir ”fast followers” i andra. På miljösidan kommer vi att fokusera mer på att förbättra och finslipa befintlig motorteknik, aerodynamik, etcetera än att investera i teknikledarskap inom el- eller hybridteknik.

– Vår nya 9-3 med 180 hk och 119 g CO2-utsläpp bevisar att vi kommer långt redan med detta. För att mimimera kostnaderna för att utveckla nya modeller och modellvarianter kommer vi i framtiden att konstruera efter ett tydligt modultänkande enligt Scanias modell.

Rykten går om den kommande Saab 9-2, vilken typ av bil blir det?
– Modellen finns inte med i nuvarande affärsplan, och konstruktionsarbetet kommer därför knappast att börja innan nya 9-3 är lanserad i slutet av 2012. Storleksmässigt blir det antagligen en B-segmentsbil (som en VW Polo eller Mini Cooper, reds anm). För att hålla utvecklingskosnaderna inom kontroll måste bilen utvecklas tillsammans med någon annan.

Blir det någon motorsportsatsning för Saab?
– Vi stödjer en del privatförare, bland annat inom rallysporten. Men en fabrikssatsning  ligger inte i planerna idag, det krävs en enorm satsning i energi och pengar för att ha någon chans att vinna – det har vi inte helt enkelt inte råd med idag. Dessutom är den målgrupp vi har inte så intresserad av motorsport.

Favoritbilar, en Saab och en icke-Saab?
– Måste vara 9-3 cab, den har varit en ikon från början och fortsätter att vara populär. Vad gäller andra märken måste jag erkänna att jag alltid varit svag för Porsche 911!

Hur gick det i det historiska Mille Miglia-rallyt som du och Victor Muller ställde upp i förra året?
– En fanstastisk upplevelse att få köra loppet – jag önskar att alla med motorintresse skulle kunna få genomföra tävlingen någon gång i sitt liv. Men det allra bästa av allt var att jag slog Victor!

(Denna intervju publicerades först den 5 april i Vi Bilägare nummer 5/2011.)

Kommentarer

#1
2011-04-26 09:55

Kan inte annat än att tappa hakan när man läser vilka fantasier Saab lever med, inte konstigt att de i princip aldrig gått med vinst:

"Vi ska inte bli jättestora och kommer aldrig att jaga volym på bekostnad av lönsamhet"

Vadå för bekostnad av lönsamhet, ni har ju i princip aldrig tjänat pengar...... Inte bli jättestora, samtidigt sätter de så höga försäljningsmål att de inte klarar dom....????

#2
Raymond K
2011-04-26 11:25

"På vilket sätt kan ni agera annorlunda nu när ni inte är en del av GM?
– Vi kan fatta beslut helt på egen hand, vi kan ingå samarbeten med vem vi vill, vi kan ta oss an tillverkningsuppdrag för andra tillverkare. Listan kan göras lång!"

Ja dom kan tydligen göra vad som helst utom att tjäna pengar.

#3
2011-04-26 11:55

Så fruktansvärt korttänkta och bilindustriellt okunniga åsikter som presenteras av Simon och Raymond.

Raymond: Vad vet du eller någon annan om Saabs lönsamhet/olönsamhet genom åren? Vem av oss kan utläsa siffrorna och tyda spelet bakom Saabs resultat under åren med GM:s trixande och mjölkande hit och dit? När har Saab fått chansen att agera på egen hand förrän nu? Och när man väl har kommit dit man är idag har man inte ens lyckats få fart på hela kedjan ordentligt av orsaker som med all önskvärd tydlighet framgår av både den här intervjun och andra. Vi pratar inte om att starta om ett gatukök, Raymond.

Simon: Samma kritik till dig som till Raymond. Inte heller du verkar förstå varför Saab inte klarade det "höga" försäljningsmålet - trots tydliga redogörelser från både Saab och marknadsanalytiker om hur svårt det är att starta om ett bilföretag. Som sagt, det är inte frågan om att starta om ett gatukök.

Kanske ska jag citera artikeln för säkerhets skull: "Flera olika faktorer påverkade. Av runt 800 underleverantörer hade vi svårt att återstarta relationen med en handfull, men tyvärr visade sig just dessa vara svåra att byta ut. Det gav produktionsstörningar och långa leveranstider. Men långt svårare var det på marknadssidan, GM skötte 90 procent av distributionen innan affären, och att få igång logistiken, systemen samt att motivera återförsäljarna visade sig vara mycket svårare än vi trott. Vi insåg nog inte heller hur lång tid det skulle komma att ta att återvinna köparnas förtroende."

#4
Raymond K
2011-04-26 12:04

Herr Ober!
Saabs förluster genom åren är inga hemligheter.
Här är E24 undersökning av Saabs resultat. Detta är offentliga uppgifter, alla kan se dom. Denna undersökningen är från 2008. Från 2008 till idag har det inte varit mycket bättre, det vet alla.

"Bara de senaste elva åren har Saab redovisat förluster på över 25 miljarder kronor. Det motsvarar över 6 miljoner om dagen eller nästan 19 000 kronor per bil. "

"Inte under ett enda år sedan 1997 har Saab redovisat vinst på nedersta raden. Några få år har rörelseresultatet varit svagt positivt, som mest 196 miljoner kronor år 2000.

Annars lyser siffrorna illröda. Mellan 1997 och 2007 summerar nettoförlusten till 25 550 miljoner kronor, enligt E24:s beräkningar. Det motsvarar 44,7 miljoner kronor i veckan under 11-årsperioden. Eller 6,4 miljoner om dagen. År in och år ut. Ett annat mått är att konstatera att Saab under perioden sålt sammanlagt 1 372 873 bilar. Utslaget per bil har Saab därmed visat en förlust på 18 610 kronor.

De enorma förlusterna har gjort att GM, som sedan slutet av januari år 2000 äger hela bolaget, gång på gång tvingats skjuta till mer pengar.

Så sent som i maj i år lämnade GM ett aktieägartillskott på 350 miljoner dollar, 2,9 miljarder kronor. Detta ovanpå aktieägartillskott på 3,95 miljarder under 2007 och 3,8 miljarder 2006. Sedan 2001 summerar aktieägartillskotten till 18,5 miljarder kronor, enligt årsredovisningarna.

Utan pengar från GM har Saab gått i konkurs flera gånger om. Vid utgången av 2007 var det egna kapitalet minus 1,2 miljarder kronor. Bolaget har flera år i rad tvingats upprätta kontrollbalansräkning. "

#5
2011-04-26 12:12

Re KaptenOberkomm

Tydligen är jag mer kunnig på gissningar än dessa herrar som drivit Saab, sök gärna tillbaks till när Muller gick in i bolaget och se vad jag skrev om deras prognoser och framtidsutsikter..... Jag anser att dessa herrar borde vara kompetenta nog att förstå att det inte skulle gå så lätt...

Jag fick rätt och förståsigpåarna fick fel....

Trots att jag bara är en vanlig arbetare....:) Ibland räcker sunt förnuft för att förstå..... Och Raymond K bevisar med all tydlighet att han vet vad han pratar om i sitt inlägg som svar till dig....

#6
2011-04-26 12:18

Raymond, artikeln du refererar till säger i praktiken ingenting. E24 är inte kapabla att utläsa bokföringen korrekt. Ingen annan heller, för den delen (utom GM självt). Och hur det än är med eventuella förluster hit och dit var felet helt och hållet GM:s eget som inte gjorde ett smack för att få fram nya, fräscha modeller. Klart som f-n att det gick trögt. Men hur sanningen såg ut egentligen kan vi bara spekulera i - särskilt E24.
Vad värre är så är din artikel helt ovidkommande för hur situationen ser ut idag och det är den som är på tapeten här. Saab har frigjort sig, har nya modeller ute ocg fler i pipeline. Jag skulle vilja se Saab under ytterligare fem år innan jag drar ner gardinen. Det som stör mig är att så många drar ner gardinen innan det "nya" Saab ens har fått en reell chans.

#7
Raymond K
2011-04-26 12:23

Jag säger det igen, företags bokslut är offentliga uppgifter och kan läsas av alla. E24:s ekonomer är nog inte sämre än andra ekonomer eftersom deras jobb är att utläsa bokslut. Om boksluten från GM är av annan karaktär än de offentliga så har dom begått bokföringsbrott. Om endast GM är kapabla att utläsa sina bokslut kan man ju undra vad deras ekonomer vet som ingen annan vet?

Referatet om Saabs förluster under flera år var bara svar på din fråga
"Raymond: Vad vet du eller någon annan om Saabs lönsamhet/olönsamhet genom åren? "

#8
2011-04-26 12:33

Simon, om du tror att du är smart så glöm det.

Vad Jan-Åke och Victor sa och trodde ska ses mot bakgrunden att tiden var knapp - för att inte säga helt ute och förbi! - och att helt korrekta och så genomtänkta analyser som hade varit önskvärda inte kunde tas fram. Situationen krävde ett visst mått av antaganden och chanstagningar.

Att slå sig för bröstet och basunera ut sin genialitet över att ha fått rätt i sitt antagande om att Saab skulle få stora problem eller rent av gå i konkurs - trots "herrarnas" goda prognoser - är rent genant. Oddsen för att du skulle få rätt torde vara 99 mot 1. Till och med en apa hade kunnat pricka in detta. Så visst, det är sunt förnuft - så länge alla undertoner om något slags briljant tänkande och någon briljant förmåga att i förväg läsa av avancerade företagsförhållanden hålls på avstånd.

Även jag har mina tvivel, men situationen är ny och med flera nya modeller faktiskt helt annorlunda än någonsin tidigare. Och det är faktiskt den här nya situationen som bör diskuteras - och som Jan-Åke diskuterar - och jag ... Och mot bakgrunden av den här nya situationen och om varför det går trögt med att få fart på hjulen pratar Jan-Åke i intervjun. Därför anser jag det helt meningslöst att lägga energi på att skadeglatt raljera över hur det var under GM:s tid.

Simon, du som nog själv tycker att du är smart i ditt företagstänkande: Vad händer med Mercedes och BMW under de närmaste 20 åren? Jag vill gärna veta utvecklingen.

#9
2011-04-26 13:15

En summering av Collin som jag ställer mig helt bakom:
http://blogg.aftonbladet.se/robertcollin

"Inte i något annat land i världen arbetar en regering så aktivt för att lägga ner sin biltillverkning".

Tragiskt är ordet.

#10
2011-04-26 13:22

Re KaptenOberkomm

Jag vet inte om du läste vad jag skrev, att jag är en vanlig arbetare som är bättre på att gissa.... men okey, nog fick jag mer rätt än de högt utbildade som gjorde Saabs försäljningsmål, det behövs tydligen inte så mycket utbildning för det......:)

Tyvärr är jag ingen spåman utan andvänder bara sunt förnuft vilket verkas saknas hos många, hur många påstående har vi inte hört från Saab.....?

Bara vi får stå på egna ben fria från GM så kommer vi tjäna pengar, Bara vi får lån från EIB så kommer det att gå bra, Bara vi får släppa nya 9-5 så kommer vi tjäna pengar och gå med vinst, Bara vi får ut 9-5 kombi så kommer vår försäljning öka så vi kommer att sälja våra utlovade 80 000 bilar, Bara vi kommer ut med vår miljödiesel så kommer försäljningen ta full fart..... Vi har ingen kris i kassan, det är omläggningen av vårt betalsystem som ställt till det...????

Du vet... Sagor finns, men dom är inte på riktigt...!

#12
2011-04-26 13:25

Re Rålle G

Collin jobbar på Aftonbladet och vill bara vinna billiga politiska poäng, regeringen jobbar inte för att lägga ner, det har Saab klarat alldeles utmärkt själva, är man helt fel i tiden och säljer för lite bilar kvittar det hur mycket du önskar, men tyväärr är det vi bilköpare som jobbat för att Saab kommer att läggas ner..... Inte regeringen...!

#11
2011-04-26 13:27

'

#13
2011-04-26 13:59

Politiska poäng? Nämn ett bilproducerande land, räcker med ett enda, vars regering varit lika ointresserad av att stödja sin bilindustri under och efter finanskrisen. Nä just det..

Om Saab nu faller får det VÄLDIGT stora effekter på Volvo också. Att tro att det bara är de 3800 anställda i Trollhättan som tappar jobben är aningsglöst.

Det handlar om att Sverige även i fortsättningen ska ha en stark och teknikintensiv exportindustri vilket garanterar tillväxt och välstånd i landet. Bilindustrin är en stor del av denna. Detta har andra länders regeringar insett och agerat därefter. Men i Sverige är regeringen och uppenbarligen även många Svenssons sorgligt ointresserade av detta.

Nu ligger bollen hos EIB. Lämpligt om det blir dom som fäller bilan över Saab för då kan ju regeringen med Friedrich med sina sorgsna hundögon i spetsen hävda att de iaf gjort allt de kunnat. Och många oinsatta kommer att gå på det.

#14
2011-04-26 14:09

Re Rålle G

Det är väl ingen konst, Ryssland Vaz, England MG

Behöver du flker exempel på bilföretag som fått gå omkull för att de haft bilar ingen köper...?

#15
2011-04-26 14:34

Men måste inte Saab sälja bilar och det även utomlands. Som det ser ut idag är det främst skandinaver bosatta utomlands som köper Saab.
På de nya marknaderna som Kina och Sovjet representerar kan Saab mycket väl öka snabbt, men kommer dessa bilar att tillverkas i Sverige? Det tror inte jag ett ögonblick på. Varje Saab som tillverkas idag går ju med över 50000kr i förlust!! Hur kan man
då tro att tillverkningen kan få vara kvar i Sverige!!
Jonsson var klok nog att avgå med flaggan i topp och egen heder i behåll. Givetvis vill han inte ge något sken av att han tror att det är kört.

#16
2011-04-26 14:42

Símon, "helt fel i tiden" vad syftar du på då?

F.ö kan man ju fundera på skillnaderna i 2008 års resultat (93.000 sålda, 4,3 mdr förlust) och 2010s dito (31.000 sålda, 1,9 mdr förlust.) Varför gjorde inte GM det direkt? Sälj 1/3 så mycket bilar och halvera förlusten.

#17
2011-04-26 14:59

Re Henr1k

Jag syftar på att när Volvo presenterade 7 DrivE modeller extremt snåla så släpper Saab plstskärmar, höjd fjädring och fyrhjulsdrift....

När snart alla biltillverkare tar fram mindre bilar så släpper Saab sin största någonsin......

När det är poppis med Suv så släpper Saab 9-4 enbart med bensin....

Listan är lång och en stor orsak till den dåliga försäljningen, men störst är ändå osäkerheten om märkets existens på sikt som fått många att köpa annat än Saab.....

#18
2011-04-26 15:16

Volvo är sämst på marknaden när det gäller 119-grammare, 109/115 hk är inget annat än ett misslyckande, VAG har 140 hk, BMW 163 och Saab 180.
Önskan efter mindra bilar existerar bara i biltidningar, bäst säljer V70, V60, Passat osv. Bilköparna måste nämligen använda bilarna till annat än tester; villa, barn, båt, skidor, husvagn. Vi har en BMW 5a och en OG Saab 9-5a, barnstolen går precis in i baksätet, i BMWn får man sitta längre fram om man sitter framför barnet. Det problemet är löst i mya 9-5. När du skaffar familj kommer du förstå vad jag talar om.

#19
2011-04-26 15:29

Re Henr1k

Jag har redan familj så det var ett korkat uttalande, oavsett vad du tror så är det inte bara Sverige det handlar om, tittar du i Europa så är Golf den mest sålda bilen......

Och sanningen är att vad du än tycker så har Volvo lyckats medans Saab har misslyckats och orsaken beskrev jag precis....!

En stor urtidsödla funkar inte idag, och när man fick se bilder på kombin med sedanbakdörrar och påhängt tak så gick rullgardinen ner.......:)

#20
2011-04-26 15:29

Bara ett exempel på hur GM flyttade pengar mellan företagen.
Man lade ner Södertäljefabriken som poducerade motorer för ca 8000:- och tvingade Saab att köpa Opelmotorer och modifierade dem till en totalkostnad av ca 25000:-!
Opelmotorn som Saabs tekniker varit med och utveckla under GM-tiden är ju ingen dålig motor, men enbart att den kallas Opelmotor sänker statusen väsentligt,
Ett sätt att mörka kostnader och flytta förtjänst till ett land som ger skattetekniska fördelar.

#21
2011-04-26 15:33

Re Saabnisse

GM flyttade inte bara pengar, de fick hela tiden skjuta till mer annars hadde Saab kursat för längesen...

Vi ser ju nu hur det går utan GM så den frågan behöver vi inte ens fundera på.....:)

#22
2011-04-26 15:44

:-) oavsett vad du tycker så är 9-5an några cm större än S80, 9-3ttidn överlägsen Volvos DrivE, och om du tittar riktigt noga så ser du att XC70n också är höjd och har lite plast på sig.
Jag har inga problem med rymliga bilar, eller att de går att få höjda med lite offroad-attribut för dem som nu gillar det. Däremot tycker jag peugeot-dieslarna i DrivE bilarna är pinsamma, men jag hoppas och tror att Volvo löser detta.

#23
2011-04-26 17:55

@Simon. Dubbelfel: VAZ finns kvar och har fått stöd av Putin.

MG lades ner 2005, dvs. före finanskrisen men är numer återupplivat i Kina. Sök på "the phoenix four" så får du bakgrunden till nedläggningen.

Saab har nu den bredaste modellpaletten man någonsin haft men vår regering lyfter uppenbarligen inte ett finger för att de ska få chansen att lyfta. Om Reinfeldt och co. ville Saabs bästa så vore det väldigt enkelt att sätta press på EIB men av någon anledning bryr man sig tydligen inte särskilt mycket. Varför man inte gör det borde media intressera sig mer för.

Collins analys stämmer tyvärr väldigt bra.

#24
2011-04-26 18:42

Re Henr1k

Och i hur många år har XC-70 funnits, det var ju just detta jag skrev att de är fel i tiden, Sabbs kom ju 10 år efter....:)

En 9-3 som kom år 2003 lär inte vara överlägsen en betydligt nyare bil.... Dessutom går den ju inte ens att köpa....:)

#25
2011-04-26 18:47

Re Rålle G

Nejdå du sa att det inte fanns ett land där regeringen låtit en bilfirma konka eller gå i graven, du har fel...! Finns fler om du kikar i USA.....

Det kvittar hur bred moellpalett de har, tillräckligt många köper inte bilarna ändå....

Köp en själv istället för att gnälla på regeringen...!

Det är Sabb som misslyckats, inte regeringen...!

#26
2011-04-26 18:56

Många av kommentarerna här visar bara att Robert C har rätt. "Lägg ner skiten". "Henr1k" (Henrik på SU?) skulle sannolikt jubla om Volvo skulle gå omkull. För andra är det tvärtom.
Tänk om vi bilintresserade svenskar för en gångs skull kunde ställa oss bakom våra märken Saab och Volvo i stället för att bara kasta skit!! Vämjeligt!!

#27
2011-04-26 19:01

Simon skriver: "Vi ser ju nu hur det går utan GM så den frågan behöver vi inte ens fundera på.....:)" Gör du dig dum? Saab släpptes av GM i ett mycket bekymmersamt läge. I intervjun ovan framgår tydligt hur svårt det är att få igång ett så här stort företag som har legat helt nere. Likt förbannat dundrar du på med "vi ser ju nu hur det går" utan att det nya Saab ens har fått en vettig chans att komma på benen med något så unikt som nya bilar och ytterligare bilar i pipeline. När senast hade Saab det läget? Dra något gammalt över dig, gosse.

#28
2011-04-26 19:11

Re KaptenObercum

Som av en slump glömmer du att tala om hur många miljarder GM pumpade in i Saab...!

Vettig chans...? Dom har fått pengar så det räcker och talat om för alla att när nya 9-5 lanseras så ska de gå med vinst redan år 2011..... ändå har de inte lyckats, inse fakta istället för att drömma.... Sagor är fortfarande inte på riktigt och vi har hört många nog......:)

#29
2011-04-26 19:43

Om ett amerikanst bilbolag har pumpat in eller ut miljarder de senaste 20 åren är helt ointressant idag. Vi kan bara gissa om GM har använt SAAB som ett ställe där man av skattetekniska skäl samlat sina förluster eller om SAAB verkligen har gått med förlust, men likväl ointressant. Nu är det en holländare som med hjälp av ryska lånepengar köpt SAAB och ryssen vill gärna pumpa in mer pengar. Inte en svensk skattekrona har slösats än men däremot har många sköna skattekronor kommit in i statskassan via alla jobb direkt på SAAB och hos underleverantörer.

Så för mig är det helt obegripligt varför man måste spy ur sig domedagsprofetior hela tiden. Låt ryssen pumpa in pengar och håll tummarna för att SAAB kommer på fötter istället. Varför hoppas man på att det ska gå dåligt och kämpar med näbbar och klor för att leta upp argument och artiklar på att allt ska gå åt helvete?

Var lite positiva istället och är ni inte det så ge åtminstone fan i att hoppas på att det går åt skogen!

#30
2011-04-26 19:48

Linus, jag skulle bli bedrövad om vare sig Saab eller Volvo skulle gå omkull. Anledningen att jag kan verka negativ mot Volvo är enbart DrivE-motorerna. Vi får bara välja 119-grammare, Saab 9-3 ttid står överst på önskelistan, skulle det gå åt skogen för Saab så hoppas jag att jag kan välja en Volvo. Med nuvarande konfig är det uteslutet. Och jag vill verkligen inte sitta i en Passat. Heja Volvo! Heja Saab!

#31
2011-04-26 20:00

Rustan, jag håller med dig i mycket; låt ryssen pumpa in stålar i Saab, men då helt utan EIB-lån. F.ö. så är det väl enkelt för samme ryss att lösa lånen, om han nu är ruggigt intresserad av bolaget. Men det gör han inte, han vill ha säkerheter. Undrar varför?

#32
2011-04-26 20:05

Om vi räknar lite slarvigt (eller mycket slarvigt) så är det ca 10 000 jobb som försvinner om SAAB försvinner. OM vi bara räknar vad dessa 10 000 betalar i skatt så är det nog rimligt att anta att det för en genomsnittlig indutriarbetare betalar runt 80 000 om året i skatt. Det blir i så fall 800 miljoner rakt in i statskassan varje år. Att det skulle röra sig om upp emot 1 miljard är nog inte alltför vågat gissat.

I det perspektivet är för mig ännu mer upprörande att domedagsprofeterna skriker i högan sky. Speciellt som de inte bryr sig nämnvärt om att t.ex Botnia-banan slukat 20 miljarder av våra skattepengar.

#33
2011-04-26 20:11

Enligt mig är det ganska självklart att Antonov inte vill lösa EIB-lånet utan att få bli ägare.

Om jag skulle lösa ditt huslån vill jag ju gärna äga huset också.

För övrigt så är väl de pengarna EIB lånat ut till SAAB motsvarande ungeför 3 mil motorväg i nån avfolkad del av Spanien?

#34
2011-04-26 20:21

Rustan, 10.000 arbetslösa är nog att ta i ordentligt. Men visst, en smäll blir det. Sansade bedömningar måste baseras på att uppsagda hittar nya jobb (Volvo, t.ex.) och att närbutiken inte tvingas stänga (folk lär ju handla även som arbetslösa). Men även om vi tar dina uppfriserade siffror, så är det ju faktiskt så att varje Saab-arbetare (3.700) generat en förlust (självklart inte arbetarnas fel) på i runda slängar 540.000:-/år under 2010. Samma siffra gäller för alla GM-åren i genomsnitt (förutsatt att man kan påräkna att det som JÅJ sagt stämmer angående de inpumpade 25 miljarderna).

Eller har jag räknat fel?

#35
2011-04-26 20:24

Rustan: "Enligt mig är det ganska självklart att Antonov inte vill lösa EIB-lånet utan att få bli ägare."

Vad är problemet? EIB lär ju inte protestera. GM har ju enligt Saab inga invändningar? Eller menar du att Victor Muller är bromsen?

#36
2011-04-26 20:29

Men förlusten har väl i så fall inte drabbat Sverige utan GM? För Sverige är ju varje dag SAAB är igång en ren vinstaffär.

Problemet med Antonov är ju just det att han ännu inte är godkänd som ägare. Hade han varit godkänd hade han redan varit ägare

#37
2011-04-26 20:32

"och att närbutiken inte tvingas stänga (folk lär ju handla även som arbetslösa)"

Problemet är ju att om de är arbetslösa så är det ju dina och mina pengar som de handlar i närbutiken för.....

#38
2011-04-26 20:33

Audi, nu är ju Saab Auto uppdelat i ett antal bolag, bla fastigheter och reservdelsförsäljningen i all framtid är ju reserverade som säkerhet för regeringen. Jag tycker det är mycket begärt av Antonov att han ska betala EIB-lånet men inte få tillgång till dessa säkerheter. Om Saab går omkull så är det Antonov som drabbas hårdast, han har lånat ut pengar via Tenaci, till samma ränta som EIB men med enda skillnaden att EIB tar 0 risk, medans Antonov riskerar allt.

#39
2011-04-26 20:40

Henrik och Rustan, jag upprepar mig: Vad är problemet? EIB lär ju inte protestera. GM har ju enligt Saab inga invändningar? Det är väl bara att gå in med stålarna och lösa EIB-lånet? Spyker äger Saab, eller har jag återigen missuppfattat det hela?

Sverige har borgat ett EIB-lån, ja. Men om ryssen löser lånet; vad är problemet?

#40
2011-04-26 20:42

För mig är det en väldigt enkel ekvation: hellre ett SAAB som ger skattepengar till staten och där alla risker och eventuella förluster tas av utländska bolag än ett SAAB som går under och som åtminstone under kort sikt kostar staten pengar i form av arbetsmarknadsåtgärder och ersättningar till arbetslösa.

Kör så länge det går och HEJA SAAB!

#41
2011-04-26 20:45

Audi: läser du inte tidningar eller? Varför ska Antonov lösa lånet till EIB utan att få bli ägare? Han kämpar ju med näbbar och klor för att få bli ägare och satt senast idag i möte med Riksgälden om just detta. Ska han lägga ut nästan 3 miljarder och sen hoppas på att han kanske får bli ägare i ett senare skede? Skulle du köpa en bil och sen eventuellt få äga den senare?

#42
2011-04-26 20:46

Rustan, 20.42; Jag håller med dig. Så vad är problemet? VA löser lånet och går in som delägare. EIB jublar och GM accepterar. Inga panter eller borgen kvar för Sverige. Folket jublar?

Eller har jag fel ännu, ännu en gång?

#43
2011-04-26 20:48

Antonov har köpt Spykers sportbilsverksamhet. Det är ett eget bolag som inte har något med SAAB att göra. Du tror väl inte att han fick SAAB på köpet när han köpte Spykers sportbilsverksamhet för 150 miljoner?

#44
2011-04-26 20:49

Rustan, jag läser tidningar. EIB-lånet kräver säkerhet i form av borgen från Sverige. Om lånet löses, krävs ingen borgen.

#45
2011-04-26 20:50

Rustan; fel av mig, jag syftade på det bolag som VM kommer att döpa om till Swedish Automobile NV. men vad har det med det hela att göra?

#46
2011-04-26 20:50

Audi 20:42 Jag håller helt med dig och det är väl den lösningen vi alla hoppas på. Fattar egentligen inte heller vad problemet är.....

#47
2011-04-26 20:51

RE: Henr1k
Jag tror dig!!

#48
2011-04-26 20:53

Problemet är att regeringen eller GM eller EIB inte vill/ ville ha in Antonov för att de trodde att han tvättade pengar, hade de släppt in honom direkt hade dagens problem inte uppstått. Vi får se vad som händer.

#49
2011-04-26 20:54

Rustan, OK. Problemet är att VA inte är villig att satsa 2,5 miljarder plus det som krävs efter det för att få Saab på fötter. Om han hade gjort det, så hade saken varit biff.

Nu kan vi bara vänta och se....

#50
2011-04-27 00:53

Antonov har inte tillräckligt med pengar för inte så längesen medans Saab fortfarande producerade bilar konstaterades att de behövde minst 10 miljarder för att överleva, det räcker inte idag....!

Där är problemet...

#51
2011-04-27 06:41

"Var lite positiva istället och är ni inte det så ge åtminstone fan i att hoppas på att det går åt skogen!"

#52
2011-04-27 09:24

Re Rustan Werling

Jag vet inte om nån här har skrivit att de hoppas att det går åt skogen, men man måste vara realistisk...

#53
2011-04-27 09:50

vad hjälper det att vara positiv? oavsett om man gillar SAAB eller inte så finns det vissa fakta man inte kan bortse ifrån:
1. bygg bilar som marknaden vill ha så säljer de.
2. kan du inte sälja med vinst så gör du fel och då hjälper det inte hur mycket du tycker staten ska hjälpa till.
3. det har inget med problemen att göra vad folk tycker till om i vissa forum, det är bara lätt att skylla på.
4. Betalar man inte sina räkningar får man problem med trovärdigheten.
5. sluta snacka och beställ en SAAB själva då så har iaf ni själva gjort det ni tycker alla andra ska göra.

#54
2011-04-27 11:20

Vad hjälper det att vara positiv? Skön inställning.......

Saken är den att varje dag som SAAB lever vidare är en dag där staten SLIPPER gå in med pengar i olika stöd. Därför hoppas jag innerligt att Antonov får bli ägare och att SAAB lever vidare så länge det bara går.

#55
Raymond K
2011-04-27 11:26

För staten är det bra att Saab lever vidare för de anställda och andra berörda betalar ju in stora skatter på sina löner men Saab får ju då istället hela tiden låna pengar för att täcka förlusterna. Detta är ju inte bra för Saab i längden. Om Saab går omkull förlorar staten skatter och får gå in med bidrag men Saab slipper låna pengar till förluster.
Lite moment 22 över det hela eller?

#56
2011-04-27 11:31

Re Raymond K

Problemet är väl att Saab inte klarar att betala skatterna heller.... Staten tjänar betydligt mer på lönsamma företag och det är dom de ska satsa på

#57
Raymond K
2011-04-27 11:34

Simon!
Saab kan betala skatterna om dom lånar pengar till det, men inte är det en bra lösning. Blir svårt att betala tillbaka lånen om man säljer varje bil med förlust tror jag.

#58
2011-04-27 13:05

nej Rustan, det spelar ingen som helst roll om de som skriver i forum på nätet är positiva eller negativa till SAAB... det påverkar ingenting. om alla skriver "heja SAAB" samtidigt, löser det sig då?
men man kanske ska ta ett steg tillbaka och nyktert bektrakta de fakta som ändå finns... tillverkar du en produkt som endast ett fåtal (i sammanhanget) vill köpa måste du antingen tjäna duktigt med pengar på varan eller vara så exklusiv så du kan ta rejält betalt. inget av detta stämmer på SAAB tyvärr. Jag själv har ingen som helst relation till SAAB, men har heller ingen önskan om att de ska läggas ner. Men om man tittar på det med realistiska ögon ser det mörkt ut. Har du själv beställt någon SAAB ännu? gör det så kanske de kan börja betala lite underleverantörer i alla fall...

#59
2011-04-27 15:44

Flac: Jag tror faktiskt på fullaste allvar att det spelar roll om det som är positivt eller negativt. Jag tror att allt negativt som skrivs av journalister och i kommentatorsfält påverkar många som funderar på att beställa en SAAB blir tveksamma.

Jag kanske är naiv men.....

Men det jag inte fattar är alla de personer som verkar önska att det ska gå åt skogen, nu pekar jag inte ut någon speciell, varför vill man det? Det är ju först då vi verkligen får betala kalaset via statskassan.

#60
2011-04-27 16:00

hemmamarknaden är som den är, den som vill ha en SAAB köper den nog trots skriverier (påstår de iaf...) men de största möjligheterna att öka sin försäljning ligger på de olika utländska marknaderna. Jag tror inte de läser AB, DI, ViB osv...
därför är dessa skriverier inte på något sätt avgörande för hur bra/dåligt SAAB säljer i USA eller Frankrike eller Spanien mfl.
Jag hoppas de får ordning på sina affärer. men just nu ser det mörkt ut och jag har full förståelse för att UL tröttnar, de fick ju trots allt efterskänka 75% av sina fordringar för nåt år sedan...
det är inte "tyckarnas" fel att produktionen stått still i 3 veckor nu utan SAABs eget och det är nog ett större problem vad gäller att övertyga eventuella kunder.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.