Nästa artikel
Högbyggda, flexibla och praktiska bilar
Reportage

Högbyggda, flexibla och praktiska bilar

Publicerad 30 december 2008 (uppdaterad 21 september 2010)
Nya Kia Soul, Citroën C3 Picasso, Toyota Urban Cruiser, Mini Crossover och Skoda Yeti har en sak gemensamt. De är högbyggda och ska vara flexibla, praktiska bilar.
Korta, högbyggda och praktiska bilar är på modet - flera tillverkare kommer att lansera sina egna varianter under det kommande året. Stadsbilar som inte ser ut som vanliga småbilar, utan är rymligare, flexiblare utan att vara speciellt dyra eller törstiga. Både Toyota och Kia tycker att deras nya bilar är "urban crossover", bilar för stadsbor som innehåller en mix av olika bilklasser.

Kia Soul är en femdörrars halvkombi som påminner både om en stadsjeep och en familjebuss i miniatyrformat. Soul blir dock framhjulsdriven och ska inte förväxlas med en stadsjeep, utseendet till trots. Soul är 410 cm lång, men 161 cm hög, vilket ska ge goda innerutrymmen. Enligt Kia ska fem vuxna personer kunna färdas bekvämt i bilen. Två motoralternativ finns, båda på 1,6-liter. Bensinmotorn ska ge 126 hk vid 6 300 v/min och ett vridmoment på 156 Nm vid 4 200 v/min.

Dieselmotorn ska ge 126 hk vid 4 000 v/min och ett vridmoment på 255 Nm vid 2 000 v/min. Både manuell växellåda och automatlåda kommer att finnas.

Rymlig Cittra

Citroën har många flexbilar på sitt program redan idag. Och nästa år väntas ännu en, Citroën C3 Picasso, som är mycket rymlig för att vara en bil på dryga fyra meters längd. Karossen är hög och bred, tillsammans med en upprätt sittställning ger det goda utrymmen både för passagerare och bagage. Under skalet hittar vi teknik som ska vara hämtad från Peugeot 207.
Fast C3 Picasso är givetvis mycket rymligare. Karossen är bara 408 cm lång, men hög och bred, vilket ger goda innerutrymmen. Fem vuxna får plats och de kan ta med sig 385 liter bagage. Baksätet kan flyttas fram 15 cm och då ryms hela 500 liter i bagaget. Fyra motoralternativ finns, två bensin och två diesel. Men ingen av dem klarar tyvärr den svenska miljöbilsgränsen, i alla fall inte till en början.

Mini som crossover

Hundkojan som stadsjeep kan det vara något? Ja, i alla fall visades Mini Crossover nyligen på bilsalongen i Paris, som konceptbil. En färdigutvecklad produktionsbil kan stå klar under nästa år. Det handlar om en bil med terrängstuk, ungefär som Volvo XC70 fast i en mindre kostym.

Mini Crossover får fyrhjulsdrift, men oklart av vilken typ. Framhjulsdrift lär också erbjudas kunder som vill ha lägre bränsleförbrukning.

Mini Crossover är drygt fyra meter lång och har ett axelavstånd på 261 cm. Bredden är 183 cm och höjden 160 cm. Konceptbilen har olika dörrar för höger- och vänstersidan. Någon B-stolpe finns inte alls. Om samma teknik kommer i produktion är oklart. I konceptbilen finns också en glob på instrumentpanelen där navigation, telefon och stereo styrs ifrån. Det återstår att se om även detta följer med till den färdiga bilen. Vilka motoralternativ som bilen får och vilka priserna blir är inte heller klart. Namnet är inte offentliggjort, men ska vi gissa på Crossman.

Fyrhjulsdriven Cruiser

En direkt konkurrent till fyrhjulsdrivna Mini blir nya Toyota Urban Cruiser, en högbyggd småbil i kombiformat försedd med fyrhjulsdrift.
Enligt Toyota är det den enda fyrhjulsdrivna bil som släpper ut mindre än 135 gram koldioxid per kilometer.  En framhjulsdriven bil, med ännu lägre utsläpp, ska också säljas. Urban Cruiser ska ersätta Yaris Verso, som baseras på förra Yaris-generationen.

Några priser på Toyota Urban Cruiser är inte kända, men prismässigt kommer bilen att ligga närmare Auris än Yaris. Det betyder priser som börjar på cirka 140 000 kr.

Urban Cruiser är 393 cm lång och har en hjulbas på 246 cm. Det ska ge goda innerutrymmen för storleken. Bagagerumsvolymen uppges till 314 liter. Med baksätet fällt ryms 749 liter.

Motoralternativen blir två, en 1,4-liters dieselmotor på 90 hk eller en 1,33-liters bensin på 100 hk.

Skodas första suv
Även Skoda Yeti blir en högbyggd fyrhjulsdriven bil, som väntas dyka upp nästa år. Namnet antyder att Yeti är en bil för snömän, det återstår väl att se. I alla fall så handlar det om den första suven för det tjeckiska märket. Som konceptbil visades Yeti för snart tre år sedan, så det har dröjt innan bilen blivit helt produktionsklar.

Yeti ska premiärvisas på  Frankfurtsalongen hösten 2009 och lanseringen börjar strax efteråt. Till Sverige kommer bilen troligen vid årskiftet 2009-2010. Yeti blir något mindre än Volkswagen Tiguan, ungefär i storlek som Kia Soul. Bilen bygger på samma tekniska plattform som Skoda Octavia och kommer att finnas med både framhjulsdrift och fyrhjulsdrift, den sistnämnda från svenska Haldex. Vilka motorer som Yeti kommer att finnas med är inte klart, men räkna med att det blir både bensin-och dieselalternativ.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2008-12-30 13:18
Kikon (ej verifierad)

Den c3:an är blir jag väldigt sugen på, jag tycker den är snygg. Läste någonstans att den skulle kosta ca 140.000:- med en 90hk diesel motor, sen att den inte är byggd i Frankrike kanske man skall se som ett plus det oxå :)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.