Del 4 av 7

OPEL RAK II

Opel låg inte på latsidan under början av 1900-talet. RAK2 var den andra bilen att förses med raketer från Opel där den första inte helt otippat var RAK1. Förare vid rekordkörningen 1928 var ingen mindre än Fritz von Opel – även kallad för Rocket Fritz – som var barnbarn åt Opels grundare Adam Opel. RAK2 var utrustad med 24 raketer som monterats längst bak på ett chassi som var löst baserat på en Opel Model 80. Toppfarten som genererade rekordet låg på 230 km/h. Opel laborerade även med flygfarkoster och tåg vid denna tidpunkt, även de med raketer som drivkälla.

Kommentarer

#1
2015-07-02 22:57

Rak 2 nådde 238 km/t inte 230.
Med en dragkraft på 5400 kg var den teoretiska toppfarten över 315 km/t om all kraft släppts direkt, istället tändes raketerna i sekvens med en elektrisk gaspedal för att förlänga körtiden, därav bara 238.
Detta var också världens andra bil med vingar, därtill justerbara under körning, den fösta var Rak 1.

Efterföljaren Rak 3 testades på järnväg, nådde 256 km/t och är historisk genom att det var första gången man använde bromsraketer som sedan kom till användning i rymden.
Rak 5 återvände till landsvägen och liknade en F1-bil med vinklad helt plan nos som var tänkt att fungera som vinge men projektet avbröts innan den var färdig när GM köpte Opel.
Tre raketdrivna flygplan byggdes.
Dessutom raketmotorcykeln Motoclub SS, över 200 km/t, världens första helförzinkade fordon.

#2
2015-07-03 06:18

De flesta har nog egentligen turbojetmotorer i stället för raketmotorer!

#4
2016-08-07 10:51

This is the appropriate blog for anyone who needs to learn about this issue. You comprehend so much its almost difficult to argue with you (not that I really would desire… HaHa). You undoubtedly set a brand new spin on a subject thats been written about for years. Excellent items, simply great! http://www.darkhacks24.com/marvel-contest-of-champions-hack/

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.