Del 2 av 7

THRUST II

Thrust II är Richard Nobles andra skapelse efter Thrust I, vilken kraschades i närmare 800 km/t. Ryktet säger att intäkterna från skrotet som såldes lade grunden till efterföljaren.  Under rekordkörningen i oktober 1983 i Bonneville tilläts inga andra fordon än Thrust II komma i närheten av den uttorkade sjöbotten. Detta för att inte Noble skulle sikta på fel linje och köra vid sidan av banan. Thrust II står i dag utställd på Coventry Transport Museum, efter att genom ekonomiska stöd från allmänheten räddats från att lämna landet i samband med en försäljning. Toppnoteringen från 1983 låg på 1 047, 49 km/t. Bilen designades av John Ackroyd.

Kommentarer

#1
2015-07-02 22:57

Rak 2 nådde 238 km/t inte 230.
Med en dragkraft på 5400 kg var den teoretiska toppfarten över 315 km/t om all kraft släppts direkt, istället tändes raketerna i sekvens med en elektrisk gaspedal för att förlänga körtiden, därav bara 238.
Detta var också världens andra bil med vingar, därtill justerbara under körning, den fösta var Rak 1.

Efterföljaren Rak 3 testades på järnväg, nådde 256 km/t och är historisk genom att det var första gången man använde bromsraketer som sedan kom till användning i rymden.
Rak 5 återvände till landsvägen och liknade en F1-bil med vinklad helt plan nos som var tänkt att fungera som vinge men projektet avbröts innan den var färdig när GM köpte Opel.
Tre raketdrivna flygplan byggdes.
Dessutom raketmotorcykeln Motoclub SS, över 200 km/t, världens första helförzinkade fordon.

#2
2015-07-03 06:18

De flesta har nog egentligen turbojetmotorer i stället för raketmotorer!

#4
2016-08-07 10:51

This is the appropriate blog for anyone who needs to learn about this issue. You comprehend so much its almost difficult to argue with you (not that I really would desire… HaHa). You undoubtedly set a brand new spin on a subject thats been written about for years. Excellent items, simply great! http://www.darkhacks24.com/marvel-contest-of-champions-hack/

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.