Bild
Nästa artikel
Vi Bilägare ger dig tips när du ska hyra bil.

Guide: Hyra bil på nätet

Reportage

Undvik fallgroparna med extra avgifter på internetbokningen när du planerar bilsemestern. Vi Bilägare ger sina bästa tips.

Aldrig har det varit så enkelt att jämföra priser på hyrbilar. Den som ska boka hyrbil kan antingen vända sig direkt till de olika hyrfirmorna och deras hemsidor eller använda särskilda förmedlare som på en och samma hemsida jämför flera uthyrare och deras priser. Priserna som jämförelse-sajterna räknar fram kan vara lockande låga, men det gäller att se upp för att undvika oväntade kostnader.

Under 2013 fick Konsument Europa in ett hundratal ärenden kopplade till problem med hyrbilar.

– De flesta handlar om att man upplever ett pris under själva bokningen och så får man ett annat pris när man väl ska lösa ut bilen, säger Erik Mattsson, juridisk rådgivare vid Konsument Europa.

Oavsett om man bokar hyrbil direkt via uthyrningsfirman eller via förmedlare kan extra avgifter tillkomma och priset bli dyrare i slutändan. Konsument Europa manar dock till extra uppmärksamhet vid bokning via förmedlarnas hemsidor.

– När man använder en förmedlare får man först en prisuppgift och slussas sedan vidare till hyrbilsföretaget. Om man då bara godkänner kontraktet kan man missa att avgifter har tillkommit, säger Erik Mattsson och fortsätter:

– Det kan man undvika genom att vara aktiv innan man genomför bokningen. Känner man sig osäker får man kontakta uthyraren och fråga: vad gäller här och vilka avgifter kan tillkomma? Ju mer kött man får på benen, desto lättare är det att skaffa sig en fullständig bild över vad hyrbilen kommer att kosta.

Det finns ingen lag som reglerar vad som ska stå i ett hyresavtal för bilar, därför är det också viktigt att läsa avtalet noggrant, påpekar Erik Mattsson:
– Som konsument måste man vara medveten och kritisk. Om man inte förstår vad ett avtal innebär bör man fundera om man verkligen ska ingå det.

Ett vanligt misstag, som i värsta fall kan bli dyrt, är att man lämnar tillbaka hyrbilen utan att få ett protokoll som säger att bilen är i samma skick som när den hämtades. Erik Mattsson, Konsument Europa:
– Vi har haft flera ärenden där folk lämnat tillbaka bilen när hyrbilsföretaget har stängt och så har de blivit efterdebiterade för att någon har vandaliserat bilen. Då säger uthyraren att konsumenten måste styrka att bilen lämnats tillbaka i korrekt skick och det är svårt om man inte fått någon dokumentation i samband med återlämnandet.

Diskutera: Har du någon gång råkat ut för problem när du hyrt bil?

Innan du hyr:

Åldersgränsen för att hyra bil varierar. 21 år är vanligast, men en extra avgift kan tillkomma om föraren är under 25. I vissa länder får personer som är 70 år eller äldre inte hyra bil.

Ta reda på om körsträckan är fri eller om priset beräknas per kilometer. Att hämta bilen på ett ställe och lämna på ett annat kostar extra.

Granska avtalet och ta reda på villkoren. Ingår lokala avgifter och skatter? Får bilen användas i andra länder? Vad gäller om du råkar ut för en olycka?

Kontrollera hur bilen är försäkrad. Vilken försäkring ingår och vad täcker den? Hur stor är självrisken och hur mycket kostar det att sänka den? Hemförsäkringen ersätter förlorat bagage, tacka därför nej till extra bagageförsäkring.

Uthyraren behöver inte erbjuda exakt den bilmodell som bokas, men det ska i alla fall vara en motsvarande.

Undersök vad som gäller med tankning. Hämta fulltankad och lämna fulltankad är att föredra eftersom du bara betalar för använt bränsle.

Under hyrperioden:

Ta med en utskrift av bokningen och kontrollera att villkoren stämmer. Var medveten om att personalen vid uthyrningsdisken försöker sälja olika tillägg.

Syna bilen och se till att eventuella skador noteras i avtalet, fotografera gärna. Kontrollera även att mätarställningen stämmer med kontraktet och att bränsletanken är full.

Se efter att eventuell extrautrustning finns med och att den är i bra skick.

Fråga hur du ska agera vid en olycka eller om bilen går sönder. Be om att få ett telefonnummer dit du kan ringa om olyckan är framme.

Var ute i god tid när du ska lämna tillbaka bilen, det är lätt att köra fel och det tar tid att tanka. En liten försening innebär att du debiteras för ytterligare ett dygn.

Lämna bilen när hyrfirman har öppet och se till att få ett kvitto som visar att bilen inte är skadad och att den är fulltankad. Om bilen lämnas tillbaka utanför öppettiderna riskerar du att bli ansvarig för skador som orsakas efter återlämningen.

Hyrfirman får dra pengar från ditt konto om bilen lämnas tillbaka sent, inte är fulltankad eller om du fått böter. Ofta tillkommer en administrativ avgift. Däremot får uthyraren inte dra pengar i efterhand för skador som du påstås ha orsakat.

Om du får problem efteråt

Vänd dig till Konsument Europa vid problem inom EU. De sysslar med ärenden där köpare och säljare finns i olika EU-länder och bedömer ärendet utifrån de konsumenträttigheter som finns och hjälper till att hitta en lösning, alternativt hänvisar till ett organ som kan lösa en eventuell tvist. Sista utvägen är att ta frågan till domstol. Konsument Europa kontaktas via hemsidan, telefonnumret 054-19 41 50
eller e-post.

Kommentarer

#1
2016-03-06 10:42

Jag undviker alla "mäklare" när det gäller flyg, hotell och hyrbilar. Jag går direkt på bolaget. Möjligen kan det i vissa fall bli något dyrare, men det "klickar" aldrig.

Vad gäller hyrbilar, så har jag aldrig fått något surt i efterhand, undantaget en gång då jag inte hann tanka bilen innan jag lämnade tillbaka den. Det blev den dyraste tankning jag råkat ut för;-)

Kuriosa: på Island var den Nissan som vi hyrde så skabbig att jag plåtade den rejält innan vi åkte iväg. Lite konfunderad konstaterade jag att navkapslarna var fastsatta i fälgarna med plaststripes. Men med tanke på vägstandarden på småvägarna, så var det nog ett klokt beslut.

#2
2016-03-06 10:58

Hyr relativt ofta bil i Frankrike och blir lika irriterad varje gång. Varför finns det ingen biluthyrare där man redan när man bokar och betalar kan välja ett alternativ där allt ingår, även självriskeleminering? Var gång man ska hämta ut bilen vill de sälja på mig extra försäkringar och andra dolda avgifter, super covers etc. som blir lika dyra som hela bilhyran, detta oavsett om jag bokar via mäklare eller ex. Hertz. Var och varannan gång kommer dessutom efterdragningar, småsummor på kortet någon månad efter återlämnandet för smårepor som jag inte orkar bestrida. Hade gladeligen betalat lite mer till ett företag som erbjuder en tryggare o säkrare bilhyra, tips någon?

#3
2016-03-06 11:04

Använder numera alltid http://www.autoeurope.se/ Har aldrig haft några problem. De har avtal med ett flertal uthyrare, bl.a. Hertz, Avis, Europcar mfl mindre bolag och man får en lättöverskådlig tabell med priser på olika bilar från olika hyrfirmor. Till skillnad från flygbokningssajterna typ Momondo, Expedia, Flygresor.se etc som alltid är dyrare än att boka direkt hos flygbolaget, så är det att hyra bil via Autoeurope i princip alltid billigare än direkt hos t.ex. Avis. Man får bäst pris om man betalar direkt via nätet och får pengarna tillbaka vid ev. avbokning inom 24 tim före upphämtning.
Se upp med firmor som erbjuder full tank vid hämtning men tom vid återlämning. Dom tar hutlöst betalt för den tanken. Kan vara problem även vid full till full eftersom den oftast inte är full. Dom fyller den bara upp till att mätaren precis visar full.

#4
2016-03-06 11:05

Jstar, via Atoeurope kan du köpa självriskelimnering när du bokar via nätet.

#5
2016-03-06 11:22

Har några gånger bokat hotell via olika förmedlingar, och det har aldrig blivit bra, så nu bokar jag alltid direkt, det har jag även gjort med hyrbilar, och hitils har jag bara haft positiva upplevelser. Senast bokade jag bil i USA av Hertz, hämtningen, bilen, priset och återlämningen var över förväntan.

#6
2016-03-06 11:48

Jag har de senaste åren i princip alltid bokat med Hertz på nätet. Har inte blivit debiterad några oväntade extra avgifter, utöver trängselskatten.

#7
2016-03-06 13:44

Jag hyr sedan 2005 mycket bil i Europa, samt emellanåt i USA & Karibien. Eftersom jag under en period på 80-talet jobbade på Avis föll det sig naturligt att boka bil genom dem. Det gav dock problem eftersom det inte gick att boka bil på helgerna. Så om en kund ringde mig på sen fredag eftermiddag och bad mig komma till LeHavre på tisdag morgon så kunde jag inte boka hyrbil för måndagen i Paris! Hade kontakt med Avis och de sade att de inte kunde hjälpa med detta. Så jag bytte till Hertz. Och det har fungerat perfekt, från dag ett.
Har sedan många år Hertz guld kort. Bokar på nätet genom min profil. Därmed är alla val klara inklusive försäkring. Jag har aldrig haft några efterkostnader och om jag behöver bilen en extra dag, så är det inga problem utan betalar den extra dagen med samma dagskostnad som de andra dagarna. Jag får nästan alltid en större/bättre bil än jag bokat. Jag tankar alltid bilen fullt innan jag lämnar tillbaka den, för gör man inte det så blir det skitdyrt. Det enda smolket i bägaren är att kvittot är på utrikiska. Så fast jag bokar genom Hertz Sverige så är kvittot på italienska, franska. Det är mycket irriterande eftersom jag gör min egen bokföring...

#8
2016-03-06 13:58

Jstar. Jag har i min Hertz profil bockat för alla försäkringsalternativ. Har därmed supercovers osv. Priset som jag betalar är inklusive allt och det har aldrig dragits några pengar efteråt.
Strunta i mäklare. Gör en profil hos en etablerad hyrbilsfirma och klicka i alla alternativ. Visst kanske det blir lite dyrare men du får inga överraskningar. Hyr du ett par gånger per år eller mer, så kommer du inse att det är värt det hela. Speciellt som du kan gå till gulddisken, hämta nyckeln och åka.

I Hamburg går jag inte ens till gulddisken. Jag går till bilen (jo det kommer ett sms med parkeringsnumret), sätter mig i bilen, startar den då nyckeln sitter i, kör till utfarten, visar körkort och skriver på pappret. Det tar med andra ord mindre än 30 sekunder vid utfarten och är otroligt smidigt. Likadant när jag kommer tillbaka. Kör då till en uppsamling (precis vid terminalen), direkt kommer en kille och tar nyckeln samt ger mig kvittot. Också denna gång går det fort, alltid fortare än den tid det tar för mig att ta ur mina grejor.

#9
2016-03-06 18:13

Använder också alltid Hertz och har profil på hemsidan och medlemskort osv. Aldrig haft problem eller blivit debiterad i efterhand. Bokar nästan uteslutande i Sverige och Frankrike.

Däremot tar jag alltid självriskeliminering (super cover) efter att ha gått på niten att inte ta det och betala med kreditkort där utgivaren säger att de betalar självrisken vid skada.

#10
2016-08-02 13:55

This is the appropriate site for anyone who desires to learn about this matter. You understand so much its almost difficult to argue with you (not that I really would desire… HaHa). You definitely put a brand new spin on a topic thats been written about for years. Excellent stuff, just amazing!
marvel contest of champions hack

#11
2016-08-02 13:56

Your position is valueble for me. Thanks! http://www.marvelcontestofchampionshackonline.com/

#12
2016-10-02 18:30

This really replied my issue, thank you! http://www.lordsmobilehackonline.com/

#13
2017-01-20 17:53

Jag bokade en 7-sitsig bil på nätet för att köra från Hamburgs flygplats till Bremen. Jag fick ett pris inklusive självriskeliminering av dem samt information om att deras representant på flygplatsen var ett annat biluthyrningsföretag som heter Enterprise. Vi går till deras butik och får beskedet att de inte har någon sådan, trots att jag bokade en månad i förväg och fått bekräftelse på bokningen och ett fast pris mm. De föreslog istället att vi kunde få hyra 2 vanliga bilar mot en liten merkostnad. Eftersom jag var den ende i sällskapet som har körkort funkade inte detta. Då fick vi vänta länge och till slut kom de tillbaka och informerade oss om att de hittat en lösning. Vi skulle få en 7-sitsig VW istället från Sixt biluthyrning. Naturligtvis skulle detta inte innebära några extra kostnader för oss! Detta frågade vi speciellt extra om eftersom det skiljde mycket på deras uthyrningspriser.
Vi fick skriva ett uthyrningskontrakt med Sixt och körde till Bremen, lämnade efter dagar tillbaka bilen på Hamburgs flygplats - fick ett papper på detta inklusive besiktning.
Väl hemma i Sverige så skickar jag kvitton mm till Enterprise och vill ha mellanskillnaden tillbaka.
Då börjar cirkusen!!!!!!!!!!! Det slutar med jag kontaktar konsument Europa och de hjälper mig med att lämna in en anmälan till en skiljenämnd i Schweiz. Efter flera månaders handläggning så hör de av sig. För att göra en lång komplicerad historia kort - så förlorade jag 300 Euro på detta.
Jag är fruktansvärt besviken på främst Enterprise biluthyrning och deras metodiska vägran att erkänna något fel i sin hantering och att det tog mig över ett halvår innan jag fick besked.