Bild
Nästa artikel

Fick vänta månader på reparation

Konsument

Bränsletanken var sönderrostad på en fyra år gammal Toyota. Men reparationen kom att dröja i sju månader.

Anders Forssblad i Huddinge är ägare till en Toyota Corolla Verso från 2008. I slutet av september förra året lämnade han in bilen för service på Toyota-verkstaden i Kungens Kurva. Han ville också att mekanikerna skulle ta reda på varför bilen lämnade dieselfläckar efter sig.

Det visade sig att bränsletanken läckte diesel efter svåra rostangrepp och behövde bytas.

– Det är anmärkningsvärt att en sådan relativt ny bil har så allvarliga rostskador. Därför ville jag att verkstaden skulle ta ärendet till importören för en goodwill-bedömning, säger Anders Forssblad.

Verkstaden ville dokumentera rostskadorna, men hade för tillfället ingen kamera. Anders Forssblad blev ombedd att återkomma en vecka senare för att bilder skulle kunna tas.

– Jag föreslog att de skulle beställa hem en ny tank, men fick till svar att de inte kunde beställa delar förrän det var klart vem som skulle stå för kostnaden. När de fotograferat rostskadorna på bilen lovade de att höra av sig, men det gjorde verkstaden aldrig.

Det var svårt att få tag i verkstadspersonalen på telefon. Därför åkte Anders Forssblad dit efter två veckor.

– När jag kom dit hävdade verkstaden först att bilen inte varit inne för fotografering och inte alls var påtänkt för någon goodwill. Jag fick komma tillbaka när deras garantiansvariga fanns på plats och även då fick jag veta att ärendet inte fanns registrerat.


Anders blev lovad besked efter en vecka, men hörde inget från verkstaden. Efter två veckor åkte han dit igen.

– Då visade det sig att ärendet redan var avgjort, men att verkstaden glömt att ringa mig, säger Anders Forssblad.

Han fick beskedet att en ny tank var beställd och att det skulle gå på goodwill från Toyota. Att byta bränsletanken skulle annars kosta cirka 14 000 kronor. Reparationen bestämdes till i mitten av november – cirka åtta veckor efter att verkstaden upptäckte felet. Varför bränsletanken rostat sönder är inte fastställt.

– När jag kom dit fick jag beskedet att de glömt att beställa tanken och att den var restnoterad till i mitten av januari. Troligen skulle reparationen bli av någon gång i februari, säger Anders Forssblad.

Från februari till slutet av april fick han en gratis lånebil från Toyota. Det hade han frågat om tidigare, men då fått nej. När generalagenten fick kännedom om den långa väntetiden så fick Anders Forssblad låna en Toyota Avensis under tiden till hans bil var reparerad.

– Tråkigt att höra att kunden är missnöjd. Det har varit en miss i kommunikationen från vår sida. Vi skulle ha stämt av med kunden att delen var restnoterad. Vi borde ha kollat så att alla grejerna fanns hemma när vi bestämde tid för reparationen, säger Kenneth Nordgren, servicechef på Toyota i Kungens Kurva.

Först i slutet av april fick Anders Forssblad tillbaka sin Toyota Corolla Verso med bytt bränsletank.

Hela artikeln finns att läsa i Vi Bilägare nummer 10/2013.

Diskutera: Hur ser du på den långa väntetiden?

Kommentarer

#1
2013-09-30 10:48

Dåligt av verkstaden, men troligtvis en fråga om kommunikationen som sägs i artikeln. På nästa generation Verso som kom 2009 så är det plasttank. Så där bör problemet vara borta. Och detta är nog inget direkt vanligt fel på Corolla Verso heller. Bra agerat av generalagenten när de fick kännedom hur allt låg till. Typiskt Toyota enligt min erfarenhet.

#2
mcregor
2013-09-30 11:02

Ja - så kan man också vända ett kundproblem till nåt positivt när det är "rätt" bilmärke...:)

#3
2013-09-30 11:51

Är det ett avsnitt från TV-serien Macken?

#4
2013-09-30 12:29

Tjaa detta är vardagsmat för alla VW ägare, verkstan som inte kan kundservice, att det hände på en Toyotaverkstad är unikt och självklart måste det komma med i tidningen.

#5
2013-09-30 12:54

"Unikt"? Den var rolig. Ett tips till dig, Strudla, är att använda Google innan du skriver. Toyota har sin beskärda del av problem, återkallelser, dåliga verkstäder, missnöjda kunder, komponentfel, måndagsexempler osv, precis som alla andra. Att hävda något annat är bara barnsligt och fånigt.

#6
2013-09-30 15:21

VW införde plasttank på Passat 1988 och Opel införde det 1994.
Häpnadsväckande att det finns nyare bilar som fortfarande använder rostande plåt.

#7
2013-09-30 15:34

mcregor.

Jag vänder ingenting! Var? Och var var jag positiv? Jo, jag ställde mig positiv till generalagenten pga av egen erfarenhet av dom själv. Även i detta fall kan man väl hävda att de agerade föredömligt när de fick reda på hur det låg till med allt i detta fall. Klart att kunden var/är irriterad. Men var det inte ett kommunikations problem utav verkstaden? Jag anser det när man läser artikeln och vad vi kan utläsa där. Klart det är rätt bilmärke om man vill ha få problem som möjligt ;o)

http://www.vibilagare.se/autoindex/autoindex-2012-agarna-mest-nojda-med-toyota-verso

Om det skulle bli problem med några av våra nuvarande nyare bilar (Kia/Hyundai) så hoppas jag att de agerar lika positivt som Toyota/Lexus verkstäder gjort med garantiärenden och goodwill genom åren. Annars blir jag besviken så mycket kan jag säga och kommer berätta det här.

Ja, VW och verkstäder har ju inte det bästa rykte i kundundersökningar genom åren har vi sett. Läs Autoindex. ;o) Har själv egen erfarenhet av det också.

http://www.vibilagare.se/autoindex/saab-europabast-bland-verkstader

#8
2013-09-30 16:17

En miss i kommunikationen? Den oslagbart mest frekventa bortförklaringen av alla när problemet egentligen handlar om "försvinn, kundusling"! Och visst försöker Shogun vrida och vända problemet till något positivt - det är ju en Toyota ... Dessutom var Shogun snabbt ute med sin överslätning. Otroligt att det rullar omkring en massa dubbelt miljöfarliga bilar av nästan nytt datum. Ja, jag säger då det. Exploderar de också, tro?

#9
2013-09-30 17:28

Det är märkligt med rostskador på så nya tankar.
När jag började i bilbranschen fanns det bara plåttankar och visst kunde det hända att det fanns sådana som läckte, men det var på förkrigsbilar och man fick ta ner tanken och löda ihop den, mer än så var det inte.

Men här verkar det ändå som om kunden varit lite flat och undfallande, vilket inte är så ovanligt hos oss svenskar som fått lära oss att hålla käften.
Som väl är börjar det ändras på den saken och jag tror nog att ett mer aggressivt beteende här hade löst saken betydligt snabbare.
Nu är det ju utagerat och kunden verkar förhållandevis nöjd.

#10
2013-09-30 17:50

Plåttank? Välkommen in i 2000-talet!!

#11
2013-09-30 18:44

Saab införde plasttank 1980.

#12
2013-09-30 19:27

Man behöver inte åka in till sin VW-verkstad pga en rostande tank i alla fall :)

#13
2013-09-30 20:33

Som jag skrev tidigare, 30-tal!
Men givetvis kan det fungera fortfarande.

#14
2013-09-30 20:47

Slappa rutiner på verkstaden. Kan hända vilken verkstad som helst och ansvaret är helt och hållet ledningens.

#15
2013-09-30 20:50

saabnisse: Med ett aggressivt beteende hade han nog fått betala reparationen ur egen ficka.

#16
2013-09-30 21:41

Nix Gunnar, man måste lära sig att säga ifrån!
Något som vår jantelagsuppfostran hindrat.
Så länge den regerar kommer vi att förbli ett folk av mjäkhögar som lätt styrs av de som anser sig veta bättre!

#17
2013-10-01 09:24

Hur jag ser på detta?

1. Det är märkligt att det fortfarande på 2000-talet förekommer plåttankar, då plasttankar funnits i 25 år. Detta gäller även påfyllningsrören.

2. Sättet som verkstaden hanterat detta på är inget annat än ren skandal. Det ska inte behöva ta 7 månader att lösa problemet. Likaså bemötandet, där man bestrider vad som sagts, där man inte ringer kunden, där man bara låter tiden gå.. Oavsett fabrikat är det helt oacceptabelt.

#18
mcregor
2013-10-01 09:37

Håller med dig helt, hultarn !

#19
2013-10-01 09:50

saabnisse: det är en sak att vara aggressiv när man är uppbackad av lag och avtal, då får man vad man har rätt till. Det är en helt annan sak när man hoppas på goodwill. Gör dig ovän med verkstaden och betala själv.

#20
2013-10-01 21:06

Toyota! Kvalitet i plåttankar! Borde det inte vara nästan olagligt under 2000-talet?
Sen borde nästan Toyota betala ägaren för potentiell värdeminskning medans han inte kunnat bruka bilen. 8 månader. Vad är det för jädrans pajaser?

#21
2013-10-02 13:43

@hultarn
" då plasttankar funnits i 25 år. "
34 år sedan Saab började använda plasttank ;-)

#22
2016-04-19 10:06

Nog är det väl bara i storstäderna som man kan misshandla kunderna så här på mindre orter försvinner sådana verkstäder ganska fort, där sprider sig ryktet om sådan kundmisshandel fort

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.