Nästa artikel
Fart och friska fläktar i Genève
Reportage

Fart och friska fläktar i Genève

Publicerad 24 mars 2011 (uppdaterad 8 maj 2014)
Den nya Genèvekonventionen gäller låg bränsleförbrukning – utan kompromisser. Välkommen till årets bilsalong i Schweiz.

Sällan, om ens någonsin, har bilsalongen i Genève bjudit på fler nya bilar. För att få plats med hela kalaset krävs sju utställningshallar om totalt 80 000 kvadratmeter. Under nio hektiska timmar på premiärdagen ska 65 presskonferenser med olika fabrikörer avverkas.

Mellan montrarna slingrar sig stigar av röd heltäckningsmatta och högt över besökarnas huvuden hänger ett myller av högtalare och strålkastare. Flera elektriska fordon finns på plats, men elbilsracet är inte lika påtagligt som under de senaste åren. Fokus riktas nu mot bränsleförbrukning i allmänhet och det påpekas att snål inte betyder tråkig, eller avkall på bilens egenskaper.

– Prestanda och bränsleeffektivitet är inte varandras motsatser, betonade Stefan Jacoby, vd för Volvo, efter att V60 Plug-in Hybrid rullat ut på scenen.

Volvos nya laddhybrid är i mångt och mycket det bästa exemplet på salongens tongångar. Bilen ser ut som en vanlig V60 förutom att uttag för elkontakt tillkommit på vänster framskärm samt att golvet i bagageutrymmet höjts sex centimeter för att omsluta batteripaketet.

Bakhjulen drivs av en elmotor på 70 hästkrafter och framhjulen av en turbodiesel på 2,4 liter och 215 hästar. Volvo lovar fem mil på el, samt 0,19 liter/mil när krämen i batterierna tagit slut. Samtidigt tillryggaläggs sprinten upp till 100 km/tim på bara 6,5 sekunder. Bilen får premiär 2012.

Saab tar ut svängarna
Att det ska vara kul att köra snålt var också tydligt i Nissans monter där elsportbilen Esflow visades som koncept. Inga kompromisser. Samma mönster kunde också urskiljas hos Land Rover med hybridsuven Range-e som inte avsäger sig sina terrängegenskaper. Konservativa Rolls- Royce visade till och med en prototyp av en elbil, lika exklusiv som märkets andra lyxmodeller.

I vanlig ordning var prestigetillverkarna störst publikmagneter på mässgolvet. Ändå kändes det som att reinkarnationen av den klassiska folkabussen var bilen som orsakade mest uppståndelse. Men med svenska ögon sett var det trots allt Saab som var mässans stora snackis.

För första gången visades nya 9-5 SportCombi, bilen som ska sätta fart på försäljningen i Sverige. Passande nog skjutsades jag i baksätet i nuvarande 9-5-kombin på väg till flyget till Genève. Med den färska upplevelsen i minnet var det lätt att konstatera att takhöjden blivit sämre, 187 centimeter reporter snuddade nu taket. Benutrymmet var dock exemplariskt.

Men kombin hamnade ändå i skymundan eftersom Saab slog på stora trumman och visade ett minst sagt vågat framtidskoncept, ett första smakprov på nästa generation 9-3 som lanseras nästa år. Bilen presenterades av nye designchefen Jason Castriota, som så sent som förra året introducerade en ny Ferrari på Genèvesalongen.

– En konceptbil har inte lyckats om den inte väcker diskussion. Vissa kommer nog tycka att den här bilen är kontroversiell, men jag gillar den, kommenterade Steven Wade, mannen bakom entusiastbloggen Saabsunited, efter att skynket över Phoenix slitits undan.

– Det ser ut som en kinesisk bil som blivit galen, garvade en amerikansk fotograf med kameran i högsta hugg.

– Som ett litet företag kan vi ta ut svängarna, sa Jan Åke Jonsson, vd för Saab.

Åsikterna gick isär, klart är i alla fall att Saab hamnade i rampljuset och fick precis den uppmärksamheten man vill ha.

Takbox på superbil
När man rör sig bland 10 000 ackrediterade journalister och horder av kostymfolk gäller det att se sig för. Efter en lång dag och många intryck var jag en hårsmån från att frontalkrocka med en kvinna som poserade framför en Ford Fiesta. På banderollen som hängde över hennes klänning stod ”Miss World 2010”. Hon nickade förstående.

Det gäller också att vara uppmärksam så att man inte missar alla läckra bilar. Titta bara på den italienska skönheten Alfa Romeo 4C. En annan italienare som var i ropet var halvkombin Ferrari FF, den perfekta bilen för familjer som gillar fart. Den som vill ha ännu mer kraft får snegla mot Ängelholmstillverkaren Koenigsegg och nya superbilen Agera R – som nu kan fås med takbox.

– Man skulle kunna säga att det är en gimmick. Men det är inte bara ett skämt, poängterade Christian von Koenigsegg och berättade om långa bilsemestrar till Rivieran som nu kan kombineras med besök på den lokala racingbanan.

Mässan gav också flera exempel på hur dörrar kan monteras på familjebussar. Till nya B-Max använder Ford skjutdörrar medan konceptbilen Renault R-Space rustats med bakdörrar hängda i bakkant. Båda modellerna har också rationaliserat bort B-stolparna.

”Självmordsdörrarna” på Opel Meriva tycks ge eko i bilvärlden. Lite överraskande var det då att se nya upplagan av storebror Zafira presenteras med en konventionell dörrlösning. Men det har sin förklaring: insteget till den tredje sätesraden skulle bli för trångt med gångjärn baktill och en förstärkt C-stolpe.

Ytterligare en trend är att mer datorlika infotainmentsystem börjar ta plats i bilarna. Fler och fler tillverkare understryker fördelarna med en uppkopplad bil, både för nytta och nöje. Till exempel avslöjade Saab de första detaljerna om IQon som ska fungera ungefär som en smart mobiltelefon som kan anpassas genom att ladda ner olika applikationer.

Om tiden då bilen bara tog en från A till B inte redan var förbi är den nu definitivt förpassad till historieböckerna.

Relaterade bildspel

Sterner träffade...

...Saabs vd Jan-Åke Jonsson som tycker att journalisterna skriver om fel saker:

– Man tittar bara på hur många bilar vi sålt och ingen uppmärksammar vilket fantastiskt jobb vi gjort med att bygga upp ett nytt företag på bara ett år. Vi startade med ett tomt företag och ingen distributionsapparat. Innan distributionen flyter från underleverantörer och till återförsäljare är allt väldigt svårt.

Nu är det mesta igång och Saabs ledare är som vanligt optimistiska:

– Vi planerar att sälja 80 000 bilar i år. I dag görs 28 bilar i timmen. Vi har fler nyheter än någonsin och om två år har vi ersatt alla bilmodeller. Hos återförsäljarna betyder nya bilar mycket för att skapa entusiasm.

En liten brasklapp prasslar dock till:

– Vi har inget absolut mål att nå planerna på volym. Det viktiga är att vi hittar rätt position och har bra bilar till rätt pris. Om vi bara säljer 60 000 bilar är vi fortfarande med, för ett litet företag som Saab kan ställa om fort och styra kostnaderna.

...Volkswagens chef för elbilsutveckling, Rudolf Krebs som tror men inte hoppas på dieselmotorn:
– Även om vi jämför med hybrider så är våra snåla dieselmotorer effektivare. Vår tekniker har många goda idéer hur förbrukningen kan pressas ned ändå mer. Men det räcker inte. Industriländerna har gjort en överenskommelse att reducera utsläppen till tio procent av 2005 års nivå till år 2050. Då måste vi använda elektrifiering.

Vilken teknik som är bäst beror helt och hållet på var bilen ska köras:

– I Europa passar hybrider med plug in-teknik och en förbränningsmotor som vidgar körsträckan vid behov. Den kan drivas med gas, etanol, bensin eller diesel. Storleken på elmotorns batteri kan bilägaren kanske själv välja efter den sträcka som bilen oftast ska köras i stadsmiljö.

– Men på många ställen i världen finns megastäder med uppåt 20 miljoner människor, extrem trängsel och smutsig miljö. Där behövs rent eldrivna bilar med en räckvidd på runt 60 kilometer.

 – Alla olika krav gör vårt liv komplicerat, suckar Rudolf Krebs. Vad ska vi utveckla först?

Volkswagen bygger nu upp en flotta där bilar från alla koncernens märken förses med olika elteknik. Testerna ska pågå i ett år.

...Volvochefen Stefan Jacoby som förlitar sig på hybridtekniken:

– Om tio år är majoriteten av våra bilar försedda med hybriddrift. Bara tre till fem procent har en helt elektrisk drivning. Rena elbilar är alltför begränsade för att nå stora volymer.

Volvo V60 med plug in-teknik kommer att börja säljas under sista kvartalet nästa år.

– Vi räknar med ett pris under 50 000 Euro.

Volvo har åtminstone en säker marknad för sina hybrider. I Kina är intresset stort för miljöteknik. När de två nya kinesiska fabrikerna står klara har Volvo äntligen blivit ett äkta globalt bilmärke, menar Stefan Jacoby:

– Förut har vi bara haft sammansättningsfabriker. (Thailand och Malaysia). Nu får vi riktiga bilfabriker i Asien.

Vad som ska byggas där vill ha inte gå in på, men det kan bli existerande bilar som anpassas för Kinamarknaden och senare även nya modeller. Men vad som än byggs, ska det bli "äkta" Volvobilar:

– Vi är inte rädda för att vi ska blandas ihop med Geely. Av fabrikerna i Kina förväntas samma kvalitet som i Europa. När kvaliteten är tillräckligt bra, kan vi exportera bilarna till andra länder.

Att kinesbyggda Volvobilar skulle komma till svenska bilhandlare är dock knappast troligt.

...Öystein Löseth, vd för Vattenfall som är hälftenpart i Volvos plug in-projekt och hoppas få sälja ström:

– Volvos unika plug in-bil visar vilka tekniska möjligheter som kan skapas när två företag går samman. Vattenfall har finansierat hälften av de två miljarder projektet kostat. Anledningen är förstås att vi har stort intresse av att transportsektorn på sikt går över till eldrift.

Rent praktiskt har Vattenfall inte behövt göra så mycket för elbilssatsningen Sverige. Vi har gott om lättillgängliga eluttag. (Däremot bygger man laddstolpar i Berlin och Amsterdam.) Vattenfalls roll är att se till så det finns ström. Och det är ingen fara, lovar Öystein Löseth:

– Om alla bilar i Sverige drevs med el skulle det gå åt tio terrawattimmar. Det är lika mycket som den vindkraft vi planerar att bygga ut inom de närmaste två åren.

Att bilarna drivs med garanterat ren vindkraft är ett av Vattenfalls starkaste säljargument i den framtida konkurrensen om elförarna.

...Mats Fägerhag, Saabs tekniske chef, som ska bygga framtida bilar som Scania:

– Vi har fått hjälp av Scanias förre utvecklingschef och har lärt oss att konstruera bilar på ett helt nytt sätt. Det handlar om att använda moduler som kan flyttas mellan olika bilmodeller, från den minsta till den största. På detta vis kan vi minska utvecklingskostnaderna till hälften.

Nya 9-3 är den första bil som byggs enligt modulsystemet och den blir sensationell även på andra sätt, lovar Mats Fägerhag. Inte minst vad gäller informationstekniken som blir lika omfattande och nedladdningsbar som i en kraftig hemdator:

– Har man Spotify hemma vill man väl ha det i bilen!

Designen av nya 9-3 är inte lika våldsam som konceptbilen Phoenix men kommer definitivt att väcka uppmärksamhet, tror Mats Fägerhag:

– Den liknar inget annat på marknaden och det är den bästa bil som körts i den tyska vindtunnel vi använder.

Om ett år, på bilsalongen i Genéve 2012, avtäcks nya 9-3.

Text: Marianne Sterner

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-03-24 08:31
Fundersam

Kul att se bilföretag etablerade i Sverige visa så många nyheter på en och samma gång.

#2 • Uppdaterat: 2011-03-26 17:44
Raymond K (ej verifierad)

Inte många direkta skönheter, de flesta ser bulliga och groteska ut. Lite som alla vill befinna sig i en "Road warrior" film.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.