Nästa artikel
"Det viktigaste för mig är att vi tar fler rattfyllerister"
Reportage

"Det viktigaste för mig är att vi tar fler rattfyllerister"

Publicerad 10 februari 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
Genomför polisen alkoholutandningsprov för att nå statistiska mål? En ny rapport pekar på detta. Men rikspolischefen Bengt Svenson håller inte med - och svarar nu på kritiken.
En studie gjord vid polishögskolan har kommit fram till att polisen utför de flesta alkoholut­andningsproven klockan 09-12 på vardagar (se mer till höger, samt i Vi Bilägare nr2). Detta trots att de flesta rattfylleristerna är ute på vägarna på kvällar, nätter och under helger.

I Vi Bilägare nr 3 svarar rikspolischefen Bengt Svenson på kritiken - och hävdar bland annat, tvärt emot forskarnas studie, att polisen jobbar mot de notoriska rattfylleristerna där de uppträder.

- Det har blivit någon vanföreställning om att vi tar färre rattfyllerister nu än vad vi har gjort tidigare. I själva verket tog vi fler rattfyllerister 2008 än vad vi gjorde åren tidigare. Och det har hela tiden varit en stigande frekvens på det, säger Bengt Svenson till Vi Bilägare.

Enligt Bengt Svenson fångade polisen 18 915 alkoholpåverkade bilister och 12 289 drogpåverkade förare under 2008. Något som ger en sammanlagd ökning med 5,6 procent jämfört med 2007.

- Det är det viktigaste för mig, att vi tar fler rattfyllerister. Sedan tycker jag att det här med förhållandet mellan antalet blås och antalet upptäckta rattfyllerister inte är det mest intressanta. Utan mest intressant är att vi når många och att vi påverkat beteendet. Om det sedan är 1,0 eller 0,8 procent av dem som blåser som är påverkade är ointressant, säger Bengt Svenson.

"De som stoppas blir avskräckta"
Men nu hävdar ju forskarna att de här kontrollerna väldigt ofta sker på samma ställen och vid samma tidpunkter. Det är väl inte särskilt avskräckande, för det lär ju sig folk fort att där står polisen?


- Ja, alltså, för dem som stoppas blir det ju avskräckande. För jag menar att det är den subjektiva upptäcktsrisken som är intressant. Sedan är det så att använder man trafikövervakning på det sättet som du säger, då har man inte jobbat underrättelselett. Då har man inte jobbat planlagt. Så att där kan man förbättra, helt klart.

- Det är samma som att allmänheten har en uppfattning om var upptäcktsrisken är som störst när man åker E4:an, i Södermanland och Ã-stergötland. Och vad beror det på? Jo, det beror på att polisen jobbar planlagt och underrättelselett där.

"Väldigt många arbetsuppgifter"

Studien som gjorts vid polishögskolan visar att få alkoholut­andningsprov görs på kvällar och helger. Men Bengt Svenson vill inte utlova fler kontroller.

- Vi måste komma ihåg att polisen har väldigt många arbetsuppgifter att utföra. Vi måste prioritera över tid. Vi gör trafikkontroller även på kvällar och helger. Men vi måste också göra det när det är mycket trafik ute, för att nå det här beteendemönstret.

- Man får inte bortse från effekten när du ställer dig med tre-fyra polisbilar på en väl trafikerad gata och tar in rubbet som får blåsa. De som har blåst åker inte rattfulla i närtid. För de har upptäckt den subjektiva upptäcktsrisken. De berättar det för många andra när de kommer hem. Det ger effekter på beteendet.

De flesta rattfyllerister är väl igång på kvällar och helger?
- Nja. Alltså, om vi skulle sitta här och säga att nu ska vi ta en rattfyllerist, då skulle jag ta reda på hur dags Systembolaget öppnar där kunderna är bilburna. Och så lovar jag dig att vi kommer att ta en rattfyllerist inom en timme.

"Risken ska inte finnas"
Ni har kvantitativa mål för antalet blås och för flygande besiktningar. Finns det då inte en risk att poliserna koncentrerar sig på att uppfylla just de målen och av det skälet får mindre tid till att kontrollera hastigheter och aggressiv körning?


- Det finns en logik i det du säger. Men jag förutsätter att de som utför arbetet och de som leder arbetet gör det på ett professionellt sätt och då ska den här risken inte finnas.

Citaten och utdragen kommer från det stora reportage som Robert Ã-sterlind gjort för Vi Bilägare #3 - missa inte detta!

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2009-02-10 14:59
Jürgen Hundt (ej verifierad)

Jag tog körkortet 1956.
Jag har blåst säg och skriv 1 gång under denna tid!
Så det är bra att kontroler genomförs, oavsett om det räknar pins eller ej!

#2 • Uppdaterat: 2009-02-10 17:45
Göran (ej verifierad)

Det är bra att Rikspolischefen gör följande uttalande "förhållandet mellan antalet blås och antalet upptäckta ratt fyllerister inte är det mest intressanta " Som polis på fältet vet jag att vissa myndigheter som har individuella löner pååekar att DU har inte fyllt dig kvot med blås då får du mindre del av potten än den som fyllt sin kvot med blås, detta är verkligheten.

#3 • Uppdaterat: 2009-02-10 18:21
Lägerleffe (ej verifierad)

I stort sett är det cirka 15.000 personer som kör rattfulla idag i den svenska trafiken.
Ja just det, i dag. I går, i morgon och i övermorgon också. Och så vidare.
2008 hittade alltså polisen på 365 dagar drygt 30.000 påverkade bilister.
Två dagars skörd på ett helt år. Bravo snuten!

#4 • Uppdaterat: 2009-02-10 19:20
Emme (ej verifierad)

Har hört uppemot 18000-19000 tusen per dag.
Och vad löser detta?
Fartkameror skulle vägverket säga..

#5 • Uppdaterat: 2009-02-11 09:22
Erik Rönnblom (ej verifierad)

Det kan inte vara lätt att vara polis. Hur dom än gör så är det alltid någon som är missnöjd. Jag skulle vilja se fler poliser på vägarna - i målade bilar, som också gör spontana ingripanden mot allehanda dumheter som försiggår. Det tror jag skulle ha bättre effekt i långa loppet än Vägverkets "stålsnutar" med kamera.

#6 • Uppdaterat: 2009-02-11 10:45
Roger Gyllensten (ej verifierad)

Har under 40 år som yrkesförare aldrig blåst. Men så en dag händer det. Vid infarten till ett bostadsområde där jag sökte en adress fick jag blåsa tre gånger inom fyra minuter. När jag stoppades en fjärde gång frågade jag polisen om han inte kände igen mig vid det här laget. Jo skrattade han men du kan väl blåsa en gång till för säkerhets skull.

#7 • Uppdaterat: 2009-02-11 17:24
Roy (ej verifierad)

Jag brukar reagera mot ordet "skrivbordsprodukt", men här verkar det vara befogat. Det är beklämmande att läsa om dessa verklighetsfrånvända åsikter.
Bara en sådan sak som detta med kvantifiering. Hur kan man tro att det inte skulle påverka det praktiska arbetet.

Jag minns från någon gång på 80-talet när man införde rätten för polisen att få göra alkotester utan misstanke därom. På mindre än en vecka blev jag stoppad tre gånger och fick blåsa alla tre. Det hade jag i sig inget emot, eftersom det inte var enda anledningen till att bilarna stoppades.
Nu för tiden ser man sällan en polis över huvud taget - med eller utan bil.

Det fanns en tid med patrullerande konstaplar. De gick där pålitligt, med viss pondus, beredda att med en artig honnör hjälpa till. De kunde trafikregler och hittade bra i närområdet. Inte alls olikt den klassiska Lndon-Bobbyn.
Det handlade mycket om förebyggande verksamhet - något som inte alltid är så lätt att mäta effekten av, men som alltid, alltid lönar sig.
Det gäller att sätta nivån. "Det här accepterar vi inte!"
När stoppades någon senast för att ha kört över heldragen linje (som precis alltid är totalt onödigt) eller för att inte ha använt blinkers (som aldrig går att snacka bort)?

#8 • Uppdaterat: 2009-02-11 17:51
Gunnar (ej verifierad)

Tyvärr har polisen en chef som inte förstått kritiken. Det är väl allmänt känt att Trafikpolisernas antal minskat kraftigt under de senaste 20 åren. Deras uppgifter skulle övertas av "näpo", så långt gott och väl. Men och här ett stort men tillkommer. Poliserna ska hinna med att ta upp anmälningar om brott som hänt under natten. Därav ingen kontroll av trafik till arbetet på morgonen. Nattetid har polisen fullt upp med krogslagsmål och hinner därför inte med att kontrollera nykterhet vid den tidpunkt som det bäst skulle behövas.
Detta skulle kunna lösas med att man inte tar trafikpolisen i anspråk för dessa uppgifter. Detta borde gå att ordna med att man omfördelar resurser.

#9 • Uppdaterat: 2009-02-12 17:23
Roy (ej verifierad)

Naturligtvis ska vi ha välutbildade trafikpoliser som ska ägna sig åt just trafik och inget annat!
Nu har vi på tok för få poliser som ska göra allt möjligt, även sådant som de inte har tillräckliga kunskaper om.

#a • Uppdaterat: 2009-02-12 17:42
Roy (ej verifierad)

Jag måste bara ta upp det här med ineffektivitet.
I de allra flesta verksamheter brukar man vara intresserad av relationen mellan arbetsinsatsen och utfallet - men inte hos Rikspolischefen...
Han menar att det viktiga är att det tas fler rattfyllerister och pekar på ett ökat antal - men i relation till vilken insats? Och han påtalar också den, enligt honom, kraftigt avskräckande effekten genom de koncentrerade insatserna som görs på vältrafikerade ställen. Det skulle alltså ha någon sorts förebyggande effekt, då. Svensson, som annars skulle ha kört onykter, gör nu inte detta.
Då borde väl antalet haffade rattfyllerister minska!
Det är visst lite svårt med logiken, där bakom skrivbordet...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.