Nästa artikel
"BMW BORDE STÅ FÖR DET HÄR"
VI BILÄGARES KONSUMENTFALL:

"BMW BORDE STÅ FÖR DET HÄR"

Publicerad 8 juni 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
Krockkuddarna på Lars-Åke Ahnstedts BMW löste ut när han vred om tändningen. Ett fel som varken täcks av försäkring eller någon goodwill från tillverkarens sida. Det visade sig att BMW:n, som är privatimporterad, tidigare varit krockskadad.
Den tredje februari i år vred Lars-Åke Ahnstedt i Valdemarsvik om tändningen på sin BMW 525 från 2002. Plötsligt smällde det till och både krockkudden i ratten och sidokrockkudden på passagerarsidan utlöstes!

- Jag visste inte vad som hände men märkte att krockkuddarna löst ut och att framrutan var spräckt. Jag trodde att det skulle gå på försäkringen, berättar Lars-Åke Ahnstedt.

Så blev det dock inte. Enligt försäkringsbolaget gäller maskinskadeförsäkringen i ett sånt här fall bara upp till åtta år eller 10 000 mil. Lars-Åke Ahnstedts BMW hade rullat över 17 000 mil.

- Jag fick höra via en kontakt på en bilverkstad att BMW borde stå för det här. Jag ringde till Kneippbadens bil i Norrköping som är närmaste BMW-verkstad. De sa först att BMW inte hade någon goodwill för det här. Sedan ringde de tillbaka och sa att de såg allvarligt på det här och ville att jag skulle komma in med bilen. Så det fick bli bärgning dit, jag trodde ju att BMW skulle bekosta det här när de säger så till mig.

Så blev det inte heller. Enligt Kneippbadens bil är Lars-Åke Ahnstedts BMW troligen krockskadad.

- Vi bedömer att den är det. Det är en importbil, troligen från Italien, som från början köptes i Tyskland. Det är mycket som är bytt på den och det verkar vara rätt nymålat i motorrummet. Men det finns ingen historik på den i Sverige. Den är heller inte lagad av någon BMW-verkstad såvitt vi kan se, säger Mattias Gårdman, servicechef på Kneippbadens bil i Norrköping.

Vet ni varför krockkuddarna löste ut på den här bilen?

- För att veta säkert måste man göra en felsökning och det måste någon betala för. Vad jag förstod så var inte bilägaren intresserad av det.  Troligen är det fel på en kabelstam, kanske en kabel som kommit i kläm någonstans. Det kan bero på att bilen är felaktigt lagad tidigare, säger Mattias Gårdman.

Kostnad: 40 000 kr

Enligt Lars-Åke Ahnstedt fick han veta att det skulle kosta runt 40 000 kr att laga bilen.

- Airbag-system är dyrt att laga och jag vågar inte säga vad det skulle kosta. Det beror ju på vilket felet är. Men det finns risk att man hamnar ungefär vid de summorna. Det är ju inte bara krockkuddarna som måste bytas ut, stora delar av instrumentpanelen är förstörd, säger Mattias Gårdman.

Lars-Åke Ahnstedt köpte bilen i februari förra året av en privatperson som importerat bilen till Sverige.

- Jag visste inte att den varit krockad, men det är ju sak samma om den är importerad, det måste ju vara samma säkerhet i bilarna ändå, säger Lars-Åke Ahnstedt.

Enligt BMW Sverige finns det ingen goodwill som gäller för så pass gamla bilar, speciellt inte när det saknas historik kring bilen.

- Om bilen hade sålts från början av en BMW-återförsäljare i Sverige och det funnits full historik kring bilen så kanske det varit möjligt med en goodwillförfrågan, säger Michael De Geer, informationschef för BMW Sverige.

Om Lars-Åke Ahnstedt köpt bilen av en bilhandlare i Sverige hade han kunnat göra säljaren ansvarig för att krockkuddarna oväntat löste ut.

- Ett sådant fel ska man inte behöva räkna med som bilköpare, enligt konsumentköplagen. Men det gäller bara om man köpt bilen av en handlare, inte av privatpersoner, säger Peter Gustavsson, jurist på Konsumentverket.

Själv vet Lars-Åke Ahnstedt inte hur han ska hantera situationen.

- Jag kan ju inte skrota bilen, det är den för dyr för. Och några
40 000 kronor tänker jag inte lägga på att få den lagad. Jag får väl köra vidare utan krockkuddar, säger han besviket.

DISKUTERA: Bör Lars-Åke få ersättning? Eller har BMW rätt att inte ge någon goodwill?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2009-06-08 11:32
McTar (ej verifierad)

Är bilen felaktigt lagad är det långsökt att få goodwill från tillvekraren som inte ens har lagat bilen genom sitt nätverk av auktoriserade verkstäder. Tyvärr är det nog just det här som är baksidan med importeade bilen med halvgrå historik.

#2 • Uppdaterat: 2009-06-08 14:08
Onehp (ej verifierad)

Håller med, om BMW skulle stå för detta så kan de lika bra laga alla fel på alla bilar oavstett vem som klantat och förstört tidigare. Det går ju inte.
Det just för att undvika fall som dessa att man köper bilen lite dyrare hos en (BMW-)handlare...

#3 • Uppdaterat: 2009-06-08 14:16
Pelle (ej verifierad)

Är man så urbota dum att man privatimporterar en bil så får man skylla sig själv.
En liknande sak hände en kamrat till mig. Hans privatimporterade Audi A6 visade sig ha skruvad mätare och hade gått 8000 mil mer än mätarställningen.
Helt rätt av BMW!

#4 • Uppdaterat: 2009-06-08 14:19
ANCAR (ej verifierad)

Goodwill från tillverkarna verkar hopplöst att få! Finns det någon som fått ersättning via Goodwill-åtagande?
På min Renault Scenic (4000 mil) exploderade panoramataket på under färd på motorvägen, och jag hävdar konstruktionsfel då glastaket saknar laminering och härdningen av glaset skapar alltför stora spänningar vilket utlöste en spontan explosion!
Renault tog först anmälan på stort allvar och pratar om Goodwill, men backar sedan och hävdar stenskott (!). Alltså - mitt försäkringsbolag tar smällen och jag betalar 5000:- i självrisk...
Allt man kan göra är att varna andra.
Finns det någon positiv kommentar kring detta med Goodwill?

#5 • Uppdaterat: 2009-06-08 14:27
Pelle (ej verifierad)

Jag fick goodwillreparation på min 9-5. Handtagen (de yttre) hade "tappat färgen" och var mer grå än svarta. Förväntade mig tjafs och gnäll från Saabs sida men det var inga problem alls visade det sig.

#6 • Uppdaterat: 2009-06-08 14:35
falco (ej verifierad)

Har fått garanti reparationer på motsvarande 60 000:- på en Astra 06 (koppling, AC kompressor, termostat, omlackad baklucka pga bubblor, mm, skiiiitbil). Det har aldrig varit någon strul med verkstan. På nuvarande C5-an ('05)har jag fått nya parkeringssensorer samt öppningsbar bakruta lagat som good will (annars helt felfri och absolut underbar bil;).

#7 • Uppdaterat: 2009-06-08 14:44
Gunnar (ej verifierad)

Svagt av vibilägare att skriva denna artikel. Självklart ska inte BMW vara ansvariga för en gammal bil som inte har full servicehistorik.

#8 • Uppdaterat: 2009-06-08 14:46
Pelle (ej verifierad)

Håller med dig till 100% Gunnar. Är ingen BMW-fantast själv men detta är löjligt. Skall tillverkarna ta ansvar för vad som helst, eller vad är egentligen nyhetsvärdet?

#9 • Uppdaterat: 2009-06-08 15:18
Bo Johansson (ej verifierad)

Självfallet ska BMW inte betala. Samma skäl som MCTAR framför. Förvånande att vi bilägare tar upp så självklara frågor. Det har säkert en pedagogisk effekt för de som köpt gammla importerade bilar. PÅ så vis är det bra att ärendet ventileras!

#a • Uppdaterat: 2009-06-08 15:40
Pelle (ej verifierad)

Falco, garantireparationer är inte samma sak som goodwill. Tänkte bara påpeka det.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.