Nästa artikel
Årets Bil 2012: Testchefens favoriter
Årets Bil 2012

Årets Bil 2012: Testchefens favoriter

Publicerad 21 december 2011 (uppdaterad 8 maj 2014)
Några dagar före 24:e december får sju biltillverkare var sin julklapp – en plats i finalen till Årets Bil 2012. Juryns ledamöter grunnar nu som bäst på vilka bilar som förtjänar att lyftas fram av de sammanlagt 35 modeller som från början ingått i omröstningen. Vi Bilägares jurymedlem har hårdtestat alla intressanta kandidater. Sju favoriter gick rätt så lätt att plocka ut.

När jag fick kandidatlistan i handen kändes jobbet som ledamot i Årets Bil-juryn först smått oöverstigligt. 35 nya bilar skulle minskas till sju och det var inga dåliga kandidater som jag skulle tvingas sålla bort. Enda sättet att göra jobbet på var att testa så många bilar som möjligt och helst jämföra dem direkt med varandra.

Precis det gör vi sex journalister som representerar Norden i Årets Biljuryn. Varje höst samlar vi ihop de flesta nya bilmodeller i Danmark, där vi under en veckas tid kör Årets Bil-kandidaterna mot varandra.

Årets Bil i Europa har utsetts sedan 1964 och Årets Bil 2012 blir således den 49:e i ordningen. Det är noga reglerat vilka bilar som får vara med och vad jurymedlemmarna ska basera sina bedömningar på.

För att få ingå i omröstningen måste en bil naturligtvis vara helt eller ”till väsentliga delar” ny eller åtminstone ha en alldeles ny teknik (som Peugeot 3008 Hybrid). Bilen måste också gå att köpa i minst fem europeiska länder innan röstningsåret är slut och den uppskattade försäljningen måste uppgå till minst 5 000 per år. Detta diskvalificerar exempelvis exklusiva sportbilar.

Bedömningen av bilarna sker också efter tydliga regler. Vi ska bland annat väga in design, komfort, säkerhet, ekonomi, körbarhet och miljö, men de viktigaste bedömningsgrunderna är ”tekniska innovationer och värde för pengarna”.

Sju favoriter
Puh, det är inte lite att fundera över. Men efter några dagars idoga testkörningar brukar det klarna. Så ock denna gång. När den danska testveckan gick in på sin sista dag kunde jag köra ned mina sju favoritbilar för en gruppbild på stranden.

I radens ena kant parkerade jag Mercedes B-klass. Den har blivit större än förut och har nu utrymmen som mer än väl räcker för en familj. Karossen är smart konstruerad med dubbelt golv under baksätet.

Där finns det plats för exempelvis gastuber eller batterier. Nya B-klass är alltså anpassad även för framtida drivkällor. Prisnivån behöver inte avskräcka någon från ett köpa en Mercedes: med en miljöklassad dieselmotor kostar den 234 900 kr.

Intill Mercan ställde jag Ford Focus som nu blivit klassledande på säkerhet. Den går att utrusta med över ett dussin säkerhetshöjande system, varav fyra fått pris av Euro NCAP. Men även utan förarhjälpmedel är Focus säker – och väldigt rolig – att köra. Det gäller även den rymliga kombin.

Eldriven – med högt pris
Opel Amperas säregna front är lätt att känna igen. Tekniken är lika ovanlig som designen. I kardantunneln och under baksätet ligger ett batteri som laddas via elnätet och som kan driva bilens 150 hk starka elmotorer över sju mil. När batteriet sinar startar en 1,4-liters bensinmotor som producerar ny ström.

Bilen är alltså alltid eldriven, men tack vare bensinmotorn behöver man aldrig riskera att bli stående vid vägkanten med urladdat batteri. Vi kommer säkert att få se liknande teknik i många framtida bilar.

Ampera, som också säljs som Chevrolet Volt, har ett högt pris, cirka 450 000 kronor, men den kan fungera som en vanlig familjebil, både till vardags och på semesterresor.

Mitt i gänget står en underligt dekorerad Fiat Panda. Eftersom bilen inte var officiellt lanserad när bilden togs hade den kamouflerats med svarta plastsjok. Dessa kunde inte dölja att Panda ser ut ungefär som förut, men har vuxit till en mer användbar storlek.

Karossformen ger maximala innerutrymmen. Inuti kupén har kvalitetskänslan höjts väsentligt. Under testerna på danska landsvägar visade sig Panda smidig och trevlig att köra. Den kommer att förses med flera miljövänliga motorer.

Tyvärr, och förvånande nog, fick Panda bara fyra stjärnor i Euro NCAP:s senaste krocktest. Men det berodde främst på att bilen saknar antisladdsystem på vissa marknader. Fiat gick omedelbart ut med informationen att ESP ska införas tidigt nästa år. Därmed fick Panda bli kvar bland mina favoriter.

Även Toyota Yaris har vuxit ordentligt. För komfortens skull behöver ingen välja en större bil, för Yaris kan utrustas nästan till lyxnivå. Ändå är den snäll mot miljön. Alla motorer går under svenska miljögränsen och nästa år får Yaris även hybriddrift.

Avgörs i mars
Hyundai i40 är inte bara en ovanligt snygg och stor kombi, den är dessutom rolig att köra och därtill miljövänlig. Det skulle i och för sig räcka för en plats bland mina favoriter, men i40 är också välutrustad och ger en hel del premiumkänsla för överkomligt pris.

Raden avslutas med VW Up som är en typ av bil som vi kommer att få se fler av, ju mer trafiken tätnar i storstadsområdena. Den tar minimalt med plats på gatorna. Längden är bara 3,55 m men fyra vuxna kan åka med hygglig komfort.

Som standard finns ett system för att undvika kökrockar men om en olycka händer klarar sig Up nog bra. Den fick fem stjärnor i Euro NCAP. Små motorer ger låga utsläpp och nästa år kommer en eldriven version.

Nu återstår att se hur många rätt jag prickar in till finalen i Årets Bil. Jag räknar inte med att alla jurykollegor tycker som jag, för det brukar de inte göra. I den slutliga omröstningen har varje juryledamot 25 poäng att fördela på minst fem av finalisterna. Vad jag tänker göra med mina poäng är hemligt ett tag till.

Tidigare år har Årets Bil korats redan i december, men nu gäller en ny tidsplan. När finalisterna är klara dröjer det ett par månader innan Årets Bil 2012 utses. Det sker måndagen den 5 mars, dagen innan bilsalongen i Genève slår upp portarna för världspressen.

Sterners favoriter

Marianne Sterners favoriter till Årets Bil 2012:

Fiat Panda
Ford Focus
Hyundai i40
Mercedes B-klass
Opel Ampera
Toyota Yaris
Volkswagen Up

Kandidaterna

Här är alla kandidaterna till Årets Bil 2012:

Audi A6
Audi Q3
BMW 1-serien
BMW 6-serien
Chevrolet Aveo
Chevrolet Orlando
Citroën DS4
Citroën DS5
Fiat Panda
Ford Focus
Honda Civic
Hyundai i40
Hyundai Veloster
Kia Picanto
Kia Rio
Lancia Y
Lexus GS
Mazda CX-5
Mercedes B-klass
Mercedes ML-klass
Mercedes SLK
Opel Ampera/Chevrolet Volt
Opel Zafira
Peugeot 508
Peugeot 3008 Hybrid4
Porsche 911
Range Rover Evoque
Renault Kangoo Z.E.
Renault Fluence Z.E.
Ssangyong Korando
Toyota Verso S
Toyota Yaris
Volkswagen Beetle
Volkswagen Jetta
Volkswagen Up

Länkar

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-12-21 09:09
Peter i Sydney

Kan nämna att nya fantastiska Kia Rio just blivit utnämnd till årets bil i Australien före Volvo S60 och Ford Focus. Min personliga favorit är givetvis Ssangyong Korando som otroligt nog är ännu bättre och snyggare än förra modellen. Jag trodde inte detta var möjligt men Ssangyong har åter igen överträffat sig själva.

#2 • Uppdaterat: 2011-12-21 09:38
Juppe (ej verifierad)

Årets bil måste ju gå till nya Audi A6 ;-)

#3 • Uppdaterat: 2011-12-21 09:47
Swenssons

Opel Ampera blir årets bil!

#4 • Uppdaterat: 2011-12-21 09:47
Thommys

Jag tycker det är en bra utgallring. Men på vilket sätt uppfyller en Hyundai i40 - "de viktigaste bedömningsgrunderna är ”tekniska innovationer ..."? De övriga har intressanta motorval/drivningsval eller säkerhets utmärkelser. Hyundai är en helt vanlig kombi med, som många andra, en vanlig miljöklassad motor. Jag tycker inte den plattsar.

#5 • Uppdaterat: 2011-12-21 09:59
KaptenOberkommando

Allt det här är ett journalistiskt jippo som ingen skulle sakna om det försvann.

#6 • Uppdaterat: 2011-12-21 10:03
Hälsingen

Det säger rätt mycket om Vi Bilägare - titta på listan över kandidater - och ViB drar uppen lågbudget-korean-kombi... Skämmes!

#7 • Uppdaterat: 2011-12-21 12:10
Mistro

Lågpris Korean?...Den som tror eller tycker att i40 är billig har nog inte tittat i prislistan.
Tycker att det är rätt att man väljer bilar i "normalt" prisläge,samt att man långtestar bilar med ny teknik som el och Hybridbilar.
Gärna också lite mer udda fabrikat och modeller för att se hur de klarar sig.
Dyra Suvar och sportbilar kan man testa i andra sammanhang.
Är t.e.x inte så intresserad utav i40 då det redan har skrivits mycket om den,..att den håller måttet tvivlar jag inte på.

Min lista skulle därför sett ut så här: Orlando,Ampera,3008 hybrid,Fluence Z.E.,Korando,Up och varför inte Lancia Y ?

#8 • Uppdaterat: 2011-12-21 12:48
Userbta

Har haft tre Hyundai (Sonata, Elantra och Sonata) i den ordningen och har aldrig haft några problem. Är därför nyfiken på i40. Mycket bil för pengarna.

#9 • Uppdaterat: 2011-12-21 22:30
Tobo

Jes:

http://www.ssangyong.no

är adressen om du vill veta mer om nya Korando ;)

#a • Uppdaterat: 2011-12-22 07:46
Peter i Sydney

Du Hälsingen. Du lever tydligen i det förgångna. Hyundai är inte längre lågbudgetbilar. Det är numera mycket bra bilar till ett pris som folk faktiskt har råd att betala. Därav Hyundai/Kias enorma försäljningsframgångar världen över.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.