Nästa artikel
Årets Bil 2012: Här är favoriterna
Årets Bil 2012

Årets Bil 2012: Här är favoriterna

Publicerad 4 november 2011 (uppdaterad 7 november 2011)
35 nya bilar tävlar om titeln Årets Bil 2012. Vi Bilägares testchef Marianne Sterner har bedömt finalchansen för respektive bil.

I tävlingen om Årets Bil 2012 deltar 35 nya bilmodeller, men vid juryns årliga test i danska Tannis var bara de 27 viktigaste kandidaterna med.

Audi skickade ingen Q3, antagligen för att få mer uppmärksamhet på A6 som har större chans att gå till final. Av samma anledning lät BMW sin dyra 6-serie bli kvar i München och satsade på 1-serien. Toyota höll inne Lexus GS. Produktionen av Mazda CX-5 har ännu inte börjat. Ingen Porsche 911 fanns tillgänglig, meddelade Stuttgart.

Renault visade inget intresse av att få elbilarna Kangoo ZE och Fluence ZE provade av Årets Bil-juryn och Ssangyoung Korando uteblev antagligen därför att vi aldrig brukar skriva något snällt om märkets konstiga modeller.

Juryn består av 58 motorjournalister från 22 europeiska länder, varav tre från Sverige. Det är Håkan Matson på Dagens Industri – tillika juryns ordförande – Lasse Holmström på Sydsvenskan och Marianne Sterner på Vi Bilägare. Omröstningen sker i två steg. I första omgången utses sju finalister.

Här följer en genomgång av kandidaterna och deras finalchanser:

Storslukarna:
Stora kombibilar är alltid attraktiva, speciellt i Norden, och numera skyndar sig tillverkarna att lansera lastbara varianter av sina nyheter. Peugeot 508 SW slukar massor av last men är snål som en småbil och klarar miljögränsen med en dieselmotor på 112 hästkrafter. Det är en elegant bil med rätt pris, från 224 900 kronor.

Finalchans: Möjlig.

Ford Focus kombi kostar bara 5 000 kr mer än halvkombin. Storleken hör egentligen hemma i mellanklassen, men inuti är Focuskombin en storlek större. Det går att stuva in över 1,5 kubikmeter prylar. Dieselmotorer på 95 eller 115 hk är miljöklassade. Pris från 188 500 kr.

Finalchans: Stor.

För första gången lanserar Hyundai en stor kombibil och hoppas förstås mycket på den snitsigt designade i40. Med en dieselmotor på 136 hk klarar den inte bara miljögränsen, den blir också pigg och ovanligt rolig att köra. Kombin kom först, men i40 finns också som sedanmodell. Pris från 214 900 kr.

Finalchans: Stor.

Formsaker:
Det går bra för Hyundai och när det finns pengar kan man tillåta sig ett och annat. Som Veloster, exempelvis. Designavdelningen har uppenbarligen fått fritt fram, utan krav på annat än att göra nåt spektakulärt. Konstiga dörrar hör till konceptet: Två på höger sida, en på vänster. Pris från 199 900 kr.

Finalchans: Nej.

Volkswagen gör ett försök med en ny Beetle. Den har blivit större och snyggare än den förra och lite rymligare. Men baksätet är fortfarande uselt. Motorn på 200 hk har ljudtrimmats och låter nästan som första Bubblans aktersnurra.

Finalchans: Nej.

Smått och gott:
Småbilarna ökar stadigt sin andel av bilförsäljningen i hela världen och det är inte så konstigt att ett helt gäng nykomlingar slåss om finalplatserna i Årets Bil. Från Chevrolet (f d Daewoo) i Korea kommer Aveo som kostar från 128 900 kronor. Den utnämndes till testets överraskning av Årets Bil-journalisterna, men till final kommer den nog inte ändå.

Finalchans: Svag

Lancia Ypsilon som bygger på Fiat 500 och lanseras som ”en lyxig bil för medvetna kvinnor”. Den är mer en kvinnofälla med svulstiga säten, fula, centralt placerade instrument och svampig fjädring.

Finalchans: Svag.

Ett bättre val för både kvinnor och män är Toyota Yaris. Den har nått sin tredje generation och vuxit med en hel decimeter. Det finns flera miljömotorer med både tre och fyra cylindrar och nästa år kommer Yaris också med hybriddrift. Priserna har också vuxit och börjar nu på 134 800 kr.

Finalchans: Stor.

Namnet kommer från en slätstruken modell, men nya Kia Rio har en pigg och personlig design och är trevlig att köra. Det finns fyra motorer och alla, både bensin och diesel, är miljöklassade. Lägsta pris är 127 900 kronor.

Finalchans: Svag.

Öppet uppåt:
15 år efter debuten har Mercedes minsta öppna bil, SLK, kommit fram till generation tre. SLK var först i världen med ett öppningsbart plåttak och det hänger förstås med, men i förfinad form. Taket kan förses med en glasdel med variabel genomskinlighet. Flera snåla motorer gör SLK relativt miljövänlig. Minst och billigast är SLK 200 med en fyrcylindrig motor på 184 hk: 393 900 kr.

Finalchans: Nja...

Strömlinjer:
Två hopkopplade elmotorer på sammanlagt 150 hästkrafter driver Opel Ampera. Strömmen kommer från ett batteri som ligger likt ett T inuti kardantunneln och under baksätet. Det laddas via ett vägguttag och kan driva bilen mellan sex och sju mil.

När batteriet är tömt startar en liten bensinmotor som producerar ny ström till elmotorerna. Bilen är alltså alltid eldriven, även när bensinmotorn jobbar. Det är fördelen med Opel Ampera. Den stannar inte så länge den har bensin i tanken! Räckvidden blir ungefär 50 mil. Trots ett pris på 450 000 kronor har den en stor chans att bli Årets Bil 2012.

Finalchans: Stor.

Peugeot 3008 var med i Årets Bil för två år sedan men med ett nytt drivsystem får den en ny chans. 3008 har blivit en fyrhjulsdriven hybrid. I fronten sitter en dieselmotor på 163 hk och mellan bakhjulen en elmotor på 37 hk. Dieseln laddar batteriet (under baksätet) och det klarar att driva elmotorn i cirka två kilometer.

Elmotorn kan användas på olika sätt: till att ensam driva bilen, eller till att göra bilen fyrhjulsdriven i besvärligt väglag. När elmotorn hjälper till går också omkörningar extra kvickt. Tekniken är klurig men om det räcker till en finalplats för Peugeot 3008 Hybrid4 är osäkert.

Finalchans: Nja...

Konservativ elegans:
Den som söker en stor och praktisk bil väljer nog kombimodellen av Audi A6 (som kostar 18 000 kr extra) men sedanen har en elegans som säkert tilltalar konservativt lagda köpare. Gott om pengar behöver de ha, för lägsta pris är 336 000 kr.

Finalchans: Möjlig.

Den som inte har råd med A6 kan finna en diskret formgiven sedan hos Volkswagen istället. Golf-baserade Jetta är det mest slätstrukna som VW presterat på många år. Den finns från 222 000 kronor.

Finalchans: Obefintlig.

Design i sken:
Bokstäverna DS betyder hos Citroën att det handlar om en sportig modell och det uppfyller DS5 mer än väl. Karossen har ett kraftfullt, vackert linjespel men inuti kupén har designidéerna skenat iväg bortom vett och sans. Praktiskt taget varenda form är representerad och det sitter knappar överallt. Ute på vägen stampar bilen fram med rytande motor och är allt annat än bekväm att köra.

Finalchans: Knappast.

Körglädje på grönbete:
Körglädjen får sitt lystmäte av BMW 1-serien, Citroën DS4 och Honda Civic. Alla tre finns i gröna varianter.

Med sin miljöklassade dieselmotor på 184 (!) hk sprintar BMW 1-serie ifrån de båda andra. I den vassa miljöversionen kostar den minst 291 500 kr men den som väljer svagare motor kan komma undan med 223 000 kr. 1-serien är en härlig körmaskin, men det räcker nog inte för en finalplats.

Finalchans: Nja...

Om Citroën DS4 ska komma under miljögräsen får den inte ha starkare motor än 110 dieselhästar. Men den finns med en 163 hk stark diesel som passar bättre i den sportigt rustade karossen. DS4 baseras till stor del på Citroën C4 som var med i fjolårets Årets Bil utan att placera sig och det går nog lika illa denna gång.

Finalchans: Nej.

Nya Honda Civic är lite bredare och längre, men likheten med föregångaren är slående. Trots sin kupéstil har Civic goda utrymmen och klassens största bagageutrymme (476 liter). En miljödiesel på 150 hk ger raska prestanda.

Finalchans: Möjlig.

Årets familjebilar:
I nödfall kan sju personer färdas i Chevrolet Orlando och Opel Zafira. Båda har ett par små barnsäten under golvet i bagageutrymmet. Trots längden på 465 cm och höjden på 163 cm går det inte in särskilt mycket last när alla säten i Chevrolet Orlando fälls. Knappt 1,5 kubikmeter gods är inte imponerande. Med en motor på 141 hk kostar Orlando 184 900 kr.

Finalchans: Nej.

Opel Zafira är mer flexibel. Mittsätet bak kan vikas upp till ett klurigt armstöd och de båda yttersätena går att skjuta inåt-bakåt så att passagerarna får utrymmen som i en Londontaxi. Med alla säten fällda kan lasten få svälla ut till nära 1,9 kubikmeter. Zafira kommer till Sverige efter årsskiftet och är inte prissatt än. Den finns med flera motorer, varav en 130 hästars diesel klarar miljögränsen.

Finalchans: Möjlig.

Lantlig stil:
För godsägare som vill färdas med stil över ägorna finns Range Rover Evoque och Mercedes ML. Båda har ett antal körprogram som ställs in efter underlaget och kan ta sig fram säkert och komfortabelt både i terrängen och på de finare stadsgator där de nog också har sin hemvist.

Störst och dyrast är Mercedes ML som med en urstark fyrcylindrig diesel på 204 hk (och 400 Newtonmeter!) kostar minst 545 000 kronor. Range Rover Evoque är den minsta bil som Land Rover har gjort. Den finns med både tre och fem dörrar och fram- eller fyrhjulsdriven. Lägsta priset är 349 900 kr.

Finalchans: Ingen för någon.

Högt i tak:
Om man höjer taket lite går det att skapa stora och praktiska innerutrymmen i en kompakt kaross. Toyota Verso S är inte ens fyra meter men har gott om plats för både baksätespassagerare och bagage. Bara en motor finns, på 99 hästkrafter. Den räcker men knappast till att skapa någon hög körglädje. Lägsta priset är 158 100 kr.

Finalchans: Noll.

Mercedes B-klass är en mer spännande konstruktion. Inget är kvar av gamla modellen. Nya B-klass längre, bredare och lägre och betydligt rymligare inuti. Under baksätet är golvet dubbelt och där ska så småningom placeras gastuber eller batterier till framtida motorer. I början finns två miljöklassade dieslar och två bensinmotorer. Lägsta pris är 224 900 kronor.

Finalchans: Möjlig.

Maxade minibilar
Årets minsta kandidater är Kia Picanto och Volkswagen Up. De är förstås perfekta i hektisk och trång stadstrafik, men duger också riktigt bra även för längre turer på landsvägen. Båda har små, rena motorer och kan maxas med en hel del extra utrustning. VW Up får som standard ett system som bromsar automatiskt om bilen riskerar att köra på en framförvarande.

109 900 kr kostar billigaste Picanton. VW Up blir dyrare, men hur mycket får vi veta först när bilen lanseras i Sverige i vår.

Finalchans: Låg för Kia. Mycket hög för Up.

Läs mer om Årets Bil-testet i Danmark i Vi Bilägare nummer 15/2011.

Diskutera: Vilken bil tror du vinner Årets Bil 2012?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-11-04 09:45
Raymond K (ej verifierad)

Är Marianne också nominerad till årets bil? Bilden på henne är ju lika stor som bilden på bilarna

#2 • Uppdaterat: 2011-11-04 10:07
Peter i Sydney

Varför skriver inte Vi Bilägare något snällt om Ssang Young? Faktum är att man tillverkar mycket bra bilar även om de har ett något udda utseende som faktiskt tilltalar mig. Jag har flera arbetskamrater som som kör Ssang Young och är mycket nöjda. Kvalitetsmässigt så vill jag nog påstå att det är den bästa koreanen.

#3 • Uppdaterat: 2011-11-04 10:14
Raymond K (ej verifierad)

Jaha Peter, och vad kan man jämföra den bästa "koreanen" med för Europeisk bil?

#4 • Uppdaterat: 2011-11-04 10:18
Raymond K (ej verifierad)

Min favorit är den nya "folkabubblan" men den kommer inte att vinna. Jag har inte provkört den ..nej, men får jag ha den som favorit i alla fall?
Det finns de på detta forumet som inte gillar att man uttalar sig om bilar om man inte provkört dom.

#5 • Uppdaterat: 2011-11-04 10:29
Lars58

Enda tänkbara vinnare är Opel Ampera. Annars lägg ner den här tävlingen.
Allt annat är ju bara varianter av sånt som redan finns.

#6 • Uppdaterat: 2011-11-04 10:49
saabnisse

Lars, där håller jag helt med dig, som nyhet är den ju den enda bilen och den blir förmodligen årets bil.
Vad nu det kan vara värt, man kan ju t.ex. tänka på fiaskot förra året!
Det ansågs ju också vara en nyhet även om den fanns hundra år tidigare.
Men var det någon som köpte den?
Knappast.

Med det pris Amperan har blir det nog likadant och för mig som bor på vischan och har betydligt längre körsträckor än den här kan prestera på el, är den helt ointressant för köp.
Ett bättre alternativ är då att köpa en lika stor bil för under halva priset, då får man mycket över till annat.

#7 • Uppdaterat: 2011-11-04 11:10
1storstark

Att bli korad till "Årets bil" har väl knappast hittils varit någon höjdare. Det här är nog mera en tävlig för tävlingens skull. För att motorjournalisterna ska få träffas och för att fylla ut biltidningarna Jag kör nog vidare med min Pang Da 9-5, oavsett vem som vinner.

#8 • Uppdaterat: 2011-11-04 11:19
Raphael

Förra året vann en elbil så det är väl tveksamt om det vinner en sådan i år igen...

När jag läser Mariannes kommentar om bilarna så slås jag hennes ton av konservatism och fjurman för det svenska begreppet lagom. DS5:an är för mycket design för henne och är för obekväm, Ypsilon har enligt henne fula instrument och den komfortabla fjädringssättningen kallas för "svampig".
Uppenbarligen är hon en kvinna av den svenska konservativa återhållsamheten istället för den passionerade lekfullheten och nytänkandet i sydeuropa.

Jag föredrar den sydländska passionen och kan absolut tänka mig en Lancia Ypsilon för dess lekfulla elegans och komfort, och jag gillar instrument i mitten. Ända sedan jag körde Renault Scenic en dag så förstår jag inte varför instrumenten ska sitta nere framför föraren så man måste sänka blicken och tappa kontakten med vägen för att kolla. Med högt placerade centralinstrument så hamnar instrumenten i den naturliga blickperspektiv och seende jag har när jag har koll på vägen med omgivande miljö. Möjligen kan denna skillnad mellan henne och mig bero på att jag är mycket längre och därmed måste sänka huvudet och blicken mer än hon måste för att kolla på instrument nedanför föraren - men då tycker jag att hon ska utnyttja fördelen med höjbar förarstol!
:)

#9 • Uppdaterat: 2011-11-05 12:01
Thommys

Det är lite märkligt att utse årets bil utan att alla först krocktestats av Euro-Ncap. Tänk om årets bil floppar där, då blir årets bil en årets flopp.

#a • Uppdaterat: 2011-11-06 10:15
saabnisse

Thommys, "årets bil" brukar väl ofta bli årets flopp?
Kolla förra åets bil!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.