Bild
Nästa artikel

Ägarna höjer egna statusen

Autoindex 2008

Kolla in hur svenska folket rangordnar imagefaktorn för 22 av landets mest sålda bilmärken. BMW, Audi och Mercedes i topp ger inga höga odds, men när ägarna själva ska rangordna var de placerar sitt eget märke händer det intressanta saker. Vem kunde tro att ägarna till Hyundai skulle ranka sitt eget märke högst och helt sonika placera de etablerade prestigemärkena på betydligt mer undanskymda platser.

Bilägarna är stolta och vill inte gärna erkänna att de hellre hade valt andra bilar, om de själva haft den möjligheten. De egna besluten påverkar imagefaktorn så starkt att det egna märket nästan alltid hamnar i topp.

När Vi Bilägare nyligen redovisade AutoIndex enskilt för landets märkesrepresentanter var det inget resultat som väckte sådan förvåning och glädje som de egna ägarnas uppfattningar om image, åtminstone bland de märken som inte räknas in i prestige- eller premiumklassen. Det gick inte att ta miste på glädjereaktionerna, men när det sedan visade sig att var och varannan konkurrent också uppvisade samma resultat förbyttes de första spontana glädjeyttringarna mer i fundersam förvåning.

Bilägarnas behov av att rättfärdiga sina köp leder till det här beteendet. Det är psykologi på hög nivå.

Hela 13 av 22 märkeskunder placerar sitt eget märke högst vid en bedömning och jämförelse av imagefaktorer bland övriga märken. I två fall, Volkswagen och Skoda, rankar ägarna sitt eget märke som näst högst. I de fallen får premiummärket Audi högsta poängen - inte så märkligt med tanke på släktskapet inom försäljningsorganisationen.

En motsvarande reaktion visar Renault-ägarna med tidigare försäljningskopplingar till Volvo som rankas högst. Själva placerar sig Renault-ägarna på tredje plats.

Audi, Volvo, BMW, Mercedes och Toyota är de märken som når toppositioner från andra ägare än dem själva. Audi får också toppoäng från Subaru-ägarna som kan tyckas vara blygsamma i överkant och bara placerat sig själva på fjärde plats. Audis tradition med fyrhjulsdrift kan tänkas vara en imagefaktor som speciellt Subaru-ägarna ser upp till.


Ägare av japanska eller sydkoreanska bilar har alla valt att placera Toyota bland de mest imagestarka märkena. Allra längst går Suzuki-ägarna som ger Toyota högsta poängen. Seat-ägarna är mest återhållsamma och placerar sitt eget märke "bara" på åttonde plats.

Bland de 13 märkesägare som rankar sitt eget märke högst återfinns bland annat etablerade japanska märken som Toyota, Honda, Mazda och Mitsubishi liksom franska Peugeot och Citroën samt tyska Opel. Den stora överraskningen är tveklöst att sydkoreanska Hyundai redan fått sina ägare att ranka det egna märket till en topposition.

Så här ser respektive ägarkategori på sitt eget märke - och andras. Sifforna utgör indextal från 0 till 1 000:






































































































































































































































































































































































































































































































































BMW-ägarna
Audi-ägarna
1. BMW 927 1. Audi 879
2. Mercedes 791 2. BMW 836
3. Audi 776 3. Mercedes 772
4. Volvo 651 4. Volkswagen 668
5. Volkswagen 604 5. Volvo 666
6. Toyota 597 6. Saab 614












Mercedes-ägarna Volvo-ägarna
1. Mercedes 872 1. Volvo 851
2. BMW 752 2. BMW 775
3. Audi 713 3. Audi 751
4. Volvo 647 4. Mercedes 744
5. Saab 600 5. Saab 667
6. Volkswagen 596 6. Volkswagen 649












Toyota-ägarna Saab-ägarna
1. Toyota 874 1. Saab 816
2. BMW 725 2. BMW 788
3. Volvo 706 3. Audi 772
4. Audi 705 4. Volvo 732
5. Mercedes 700 5. Mercedes 731
6. Saab 626 6. Volkswagen 636












Volkswagen-ägarna Honda-ägarna
1. Audi 797 1. Honda 849
2. Volkswagen 790 2. BMW 726
3. BMW 768 3. Mercedes 655
4. Volvo 734 4. Audi 644
5. Mercedes 720 5. Toyota 639
6. Saab 640 6. Subaru 607












Subaru-ägarna Mazda-ägarna
1. Audi 712 1. Mazda 804
2. BMW 709 2. BMW 746
3. Mercedes 688 3. Audi 722
4. Subaru 679 4. Toyota 686
5. Toyota 678 5. Volvo 677
6. Volvo 639 6. Mercedes 657












Mitsubishi-ägarna Peugeot-ägarna
1. Mitsubishi 758 1. Peugeot 752
2. BMW 749 2. BMW 741
3. Audi 718 3. Audi 726
4. Mercedes 689 4. Mercedes 699
5. Toyota 679 5. Volvo 696
6. Volvo 654 6. Saab 671












Nissan-ägarna Citroën-ägarna
1. BMW 740 1. Citroën 743
2. Mercedes 728 2. Audi 670
3. Nissan 719 3. Mercedes 667
4. Volvo 712 4. BMW 658
5. Toyota 711 5. Volvo 647
6. Audi 695 6. Saab 636












Renault-ägarna Ford-ägarna
1. Volvo 731 1. BMW 746
2. BMW 700 2. Mercedes 733
3. Renault 697 3. Audi 729
4. Audi 683 4. Ford 711
4. Mercedes 683 5. Volvo 705
6. Saab 658 6. Toyota 651












Hyundai-ägarna

1. Hyundai 719

2. Toyota 686

3. Audi 670

4. Volvo 669

5. BMW 649

6. Mercedes 639


Kommentarer

#1
Sven Karlsson
2008-07-24 01:37

Som man frågar får man svar. Istället för att fråga om hur bra ditt märke är skall man fråga om vilket märke jag kör nu, och vilket märke körde du förut samt dessförinnan. I mitt fall kör jag en japanare sedan 99, före den hade jag en AUDI i 5 år och 8000 mil. dessförinnan körde jag SAAB 900 i 4 år och 7000 mil. Ska jag svara på hur bra dessa märken sinsemellan ? Ett av dessa märken kommer jag ALDRIG att köpa. Ett annat är för dyrt, men tänkbart om pengar finns. Andra märkens image uttalar jag mig inte.
Svenne K.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.