Bild
Nästa artikel

Vardags-Edge, formfranska och Swexit

Podcast

Avsnitt 101: Vi går igenom finalisterna till Årets Bil och berättar hur det var att provköra Peugeot 508 SW, Citroën C5 Aircross, Ford Edge och Mercedes B-klass. Dessutom: Besynnerliga efterrätter och beslutet om elbilar som är så irriterande att vi borde lämna EU.

Tryck på play och lyssna in Vi Bilägares podcast. I det här avsnittet hör du webbredaktören Maria Dahlin som får besök av redaktionsmedlemmarna Tommy Wahlström och Anders Helgesson. 
 
Du kan lyssna i spelaren högst upp på sidan men även ladda ner podden gratis (högerklicka på filen intill artikeln och välj "spara länk som"). Med podden nedladdad kan du lyssna när du vill och var du vill. Du kan även prenumerera på Vi Bilägares podcast via iTunes och valfri podapp!
 
Trevlig lyssning, önskar Vi Bilägares redaktion.
 
Diskutera: Vad tyckte du om veckans avsnitt?

Kommentarer

#1
2018-12-01 11:03

Gillar Anders kommentar om att man har två fiberdukar i mittarmstödet för paneler och rutor. Det har jag också.

#2
2018-12-01 12:42

Förstärkning av fjäderbenen för att kunna använda annorlunda stötdämpare, som inte kan användas om bilen inte specialbyggts för uppgiften, jaha, ännu en indikering på att PSA bilar har veka karosser, indikeringar på motsatsen söker man förgäves efter.

#3
2018-12-01 15:09

Nej N-iklas, det har inget med karrossens vekhet eller styrka att göra. De nya stötdämparna fungerar annorlunda än vanliga stötdämpare och därmed behöver en förstärkt infästning i fjäderbenen för att hantera den större rörelsen.

De här stötdämparna möjliggör att man använder betydligt mjukare fjädrar/fjäderben än normalt vilket då innebär en större fjädringsrörelse. Men med konventionella stötdämpare så resulterar en så mjuk fjädring i att bilen gungar. De nya stötdämparna fångar upp och släcker ut returrörelsen så att gungningen motverkas och fjädringsrörelsen blur mer kontrollerad. Mjuk fjädring utan gung och utan känslan av ”fartyg i sjönöd”.

De kan inte monteras i redan sålda bilar för fjädringsben, infästningar, fjädringsgeometri och kalibrering behöver göras och det skulle kosta för mycket så att kunderna inte skulle vilja betala för det.

Men dessa modifieringar kan göras i produktionen även för bilar som frpn början inte var påtänkta för det, som C4 Cactus som nu har fått stötdämparna utan att bilen var konstruerad för det från alla första början. Den uppgraderade modellen fick nödvändiga modifieringar för de nya stötdämparna.

Jag hoppas att C3 Aircross får dessa modifieringar när det är dags för en ansiktslyft av den om ett par-tre år, men vi får se. Tekniskt kan Citroën göra det.

#4
2018-12-01 22:58

"och därmed behöver en förstärkt infästning i fjäderbenen"
Precis, därför att originalutförandet är för vekt för att klara uppgiften.
Man förstärker inte något som redan är starkt, behovet av förstärkning existerar endast om något är för svagt.

Att påkostade och välbyggda bilar är dyra är ju självklart, det som är billigt är billigt av goda skäl och orsaker.
Om kunderna inte vill betala för det man säljer får man vända sig till de som vill betala.

#5
2018-12-02 09:57

N-iklas, du hävdar alltså att karossen är för vek bara för att man ändrar fjädringsbenen för de nya stötdämpare. Men karossens styvhet har inget med dimensionerna på fjäderbenen att göra, så det är inte relaterat.

Fjäderben och stötdämpare måste vara anpassade för varandra. Det må vara en Opel idé att göra fjäderben som inte matchar stötdämparna, bara för att de tycker det är roligt så. Men det finns ingen praktisk nytta att göra på det viset. När man nu gör helt nya stötdämpare som fungerar annorlunda än andra mer konventionella stötdämpare, så måste givetvis fjäderbenen anpassas för detta.

Om du hävdar att Opel kan använda dessa nya stötdämpare utan någon modifiering av fjäderbenen, så upp till bevis! Dessa stötdämpare finns tillgängliga som reservdel, så ta och beställ några och montera i din Opel Omega och bevisa att du får en god och trafiksäker funktion utan några som helst modifieringar.

Detta pyssel kan du ägna dig åt ubder julledigheten så kan du redovisa resultatet efter nyår.

#6
2018-12-02 14:07

"ännu en indikering"
En indikering, ett tecken som pekar i en viss riktning, tidigare sådana är minsta möjliga mängd balkar i karosserna där det inte är absolut nödvändigt för att klara godkänt i Euroncap, och resultat från olyckor.
Mönstret är tydligt och återkommer.

Genom att snåla på materialen på alla de som inte har stötdämparna och förstärka de andra blir bilarna billigare att tillverka.
Man snålar, snålar och snålar, minsta dammkorn sparas in, det blir inga bra bilar av sådant.
Kunden får en sämre byggd bil, att han skiter i det eller inte begriper bättre, ändrar inget.

#7
2018-12-02 19:14

Tack för en bra pod, jag hör dock ett litet eko, när ni pratar. Studion behövs dämpas av lite mer.

#8
2018-12-03 08:35

N-iklas, man kan ju inte göra fjäderben för en ny teknik innan den nya tekniken är uppfunnen än! Med ditt resonemang så är bilar för 20 år sedan som inte är förberedda för en batterilåda under baksätet och i chassiet ”dåligt byggda bilar” eftersom de måste förstärkas och byggas om, om de ska vara elbilar. Jag förstår att du vill att alla bilar ska vara uppbyggda på ett sådant sätt att all ny teknik enkelt kan införas i gamla bilar som Opel Omega i en plug’n play lösning utan några modifieringar, typ att bilar är uppbyggda i moduler som gamla Windows-datorer. Du drar ut en modul och ersätter med en annan, utan några andra modifieringar. Men inte ens Opel gör eller har gjort bilar på det sättet. Det är helt enkelt inte realistiskt. Inte ens din Opel Omega fungerar på det viset. Att hävda att bilar som inte är konstruerade på detta sätt ”har dålig byggkvalitet”, då använder du ”byggkvalitet” på ett annat sätt än andra människor gör.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.