Bild
Nästa artikel

Tannistest med flax

Podcast

Den här veckan handlar Vi Bilägares podcast om Årets Bil-testerna i Tannis. Vi pratar bland annat om måsvingedörrarna på Tesla Model X och smarta interiörlösningar i Skoda Kodiaq.

Tryck på play och lyssna in Vi Bilägares podcast. I det här avsnittet hör du webbredaktören Maria Dahlin som får besök av redaktionsmedlemmarna Nils Svärd och Fredrik Diits Vikström.
 
Du kan lyssna i spelaren högst upp på sidan men även ladda ner podden gratis (högerklicka på filen intill artikeln och välj "spara länk som"). Med podden nedladdad kan du lyssna när du vill och var du vill. Du kan även prenumerera på Vi Bilägares podcast via iTunes och valfri podapp!
 
Trevlig helg, önskar Vi Bilägares redaktion.
 
Diskutera: Vad tyckte du om veckans avsnitt?

Kommentarer

#1
2016-10-15 15:00

Model X är extremt intetsägande på vägen. Ser ut som vilken MPV som helst. Inte en som kostar över en mille.

#2
2016-10-15 17:19

Ingen låg höjd i garaget tack, med dom där dörrarna :)

#3
2016-10-16 09:23

Varför måste man öppna bakdörrarna i garaget?

#4
2016-10-16 10:22

För att få ut nåt man lagt där?

#5
2016-10-16 10:33

Har alltid min jobb-laptop med väska i baksätet och tar ut den när jag parkerat i garaget. Hade inte funkat med denna.

#6
2016-10-16 10:47

@saabnisse, för att släppa ut passagerarna? Många parkeringsgarage i Sthlm har en maxhöjd på 190 cm.

#7
2016-10-16 13:36

Hej saabnisse, Och du har aldrig öppnat bakdörrarna i ett garage? Om du nu har bakdörrar på din bil!

#8
2016-10-16 20:15

Passagerarna kan väl gå ur innan man kör in i garaget?
Och i Stockholm är det väl inga problem, där finns det väl inga i baksätet, där vill ju alla åka i egen bil!
Har man sedan köpt en sån här bil lär man sig snart att tömma baksätet innan man kör in i garaget om man nu har ett så fjuttigt garage att det inte går att öppna bakdörrarna utan att de tar i taket.

#9
2016-10-17 07:42

@saabnisse, så familjen får kliva ur på Sveavägen medan du själv åker ner i Höttorgsgaraget med din Model X? Ja, visst går det men det är ju rejält korkat. God design ska främja god funktion. Så är inte fallet med Teslas Falkvingedörrar. De är på alla sätt en sämre lösning jämfört med konventionella dörrar på personbilar och MPVs.

#10
2016-10-17 08:30

Swemba, har man dom problemen köper man givetvis en annan bil.

#11
2016-10-17 09:01

Men snälla saabnisse, hajar du inte att dessa dörrar är en gimmick utan praktisk användning , jämfört med konventionella bildörrar.
mvh VW Polo 2012

#12
2016-10-17 09:03

VW Polo, jo det gör jag, men är det någon annan här som gör det?
Läs vad jag skrev i den tidigare artikeln om Tesla X.

#13
2016-10-17 09:10

Ja - nog öppnar man en av bakdörrarna i garaget alltid men å andra sidan ligger denna bil fullständigt utanför min bilbudget. Men konstruktionen är ändå lika fånig och onödig. Kan ju t o m vara så att de skulle kunna sälja flera med en konventionellare dörrkonstruktion. Och de hade definitivt fått bilen i produktion tidigare.

#14
2016-10-17 09:20

Pi, då hade den inte alls fått lika stor uppmärksamhet.
Jag tror att Teslas möjlighet till överlevnad delvis beror på att vara annorlunda, När det gäller Model S är det ju den väldiga accelerationen som faktiskt saknar praktisk betydelse, här är det bakdörrarna.
Ska bli intressant att se vad det blir på Model 3, om det nu blir någon?

#15
2016-10-17 21:46

Bilden var underbar! =) Som en spegelbild av varandra. ;-)
Varför lät man framdörrarna vara konventionella? Kanske för att föraren skulle ta sig ut i garaget... ;-)

#16
2016-10-18 07:51

Såg den i garaget Nacka forum i går, riktigt stor klump! Men så väger den 2,5 ton också.

#17
2016-10-20 11:15

2,5 tons vikt på en familjebil år 2016 är snudd på galenskap.
Man är tillbaka med bilvikter som fanns på de amerikanska plåtchabraken på 50-talet. Här har utvecklingen gått bakåt.
Håller med om att det är en rolig bild :-) Perfekt fångat.

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kunde stänga av adBlocker!